آشنایی با انواع داربست و کاربردهای هر کدام

آشنایی با انواع داربست و کاربردهای هر کدام

داربست ها، سازه های پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز هستند و انواع متنوعی دارند و بر اساس جنس، کاربرد و نوع سازه به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. در این مقاله با انواع داربست و کاربرد آن آشنا می شوید.

داربست یک سازه مهم و ارزشمند برای دسترسی موقت به ارتفاع است و تقریباً در تمامی پروژه‌های ساختمانی کاربرد دارد. آشنایی با انواع مختلف داربست، کاربردها و تفاوت‌های هر کدام پیش از خرید یا اجاره داربست الزامی است و به همین دلیل، این مقاله به معرفی انواع داربست اختصاص دارد تا بتوانید از آن به عنوان یک راهنمای خرید استفاده کنید.

با انواع داربست از لحاظ کاربرد آشنا شوید

همان‌طور که گفتیم از داربست‌ها برای کار در ارتفاع استفاده می‌شود، اما گاهی اوقات شرایط محل برپایی داربست و پروژه، باعث می‌شود که از انواع خاصی از داربست استفاده شود. در این بخش، با انواع داربست برای کاربردهای خاص آشنا می‌شوید:

آشنایی با انواع داربست و کاربردهای هر کدام

داربست مثلثی

داربست مثلثی یکی از انواع داربست است که با استفاده از فریم‌های مثلثی ساخته می‌شود. این فریم‌ها به‌صورت نر و ماده به یکدیگر متصل می‌شوند و یک قاب مستطیلی یا مربعی را ایجاد می‌کنند. عرض این فریم‌ها نقش لجر (مهاربند افقی) را ایفا می‌کند و معمولاً با طول ثابت ۱۲۰ سانتی‌متر تولید می‌شود. ارتفاع این فریم‌ها نیز بین ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر متغیر است.

انواع داربست مثلثی یا داربست شورینگ با سرعت بالایی بسته می‌شود و نصب آن‌ها به کارگر حرفه‌ای نیاز ندارد. این داربست در مقایسه با داربست‌های سنتی فضای کمتری اشغال می‌کنند، اما معمولاً از آن‌ها برای کفراژ و زیرسازی سازه‌های بتنی بزرگ مثل پل‌ها استفاده می‌شود.

آشنایی با انواع داربست و کاربردهای هر کدام

داربست چکشی

داربست‌ چکشی در ۲ نوع ستاره‌ای و کاسه‌ای ساخته می‌شود و همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، نصب آن‌ها تنها با کمک چکش انجام می‌شود. در این داربست‌ها به جای پیچ و مهره از پایه‌های عمودی و افقی استفاده می‌شود. داربست چکشی بیشتر در صنعت کاربرد دارد.

پایه‌های داربست چکشی در ابعاد ۱ تا ۳ متر ساخته می‌شود و کار تنظیم ارتفاع در انواع داربست چکشی با استفاده از جک‌های تنظیم‌کننده انجام می‌شود. به همین دلیل، از این داربست می‌توان برای کار در هر ارتفاعی استفاده کرد. شکل و کارکرد نقطه اتصال لوله‌های افقی و عمودی، تفاوت داربست ستاره‌ای و کاسه‌ای را مشخص می‌کند. همانند داربست مثلثی، نقطه قوت داربست‌های چکشی نیز حمل‌ و نقل آسان و نصب و برپایی سریع است.

آشنایی با انواع داربست و کاربردهای هر کدام

داربست کاپلاک

داربست کاپلاک با نام داربست فنجانی هم شناخته می‌شود. علت این نام‌گذاری، نقاط اتصال این نوع داربست است که شکلی شبیه به فنجان دارد. برای اتصال لوله‌های عمودی به افقی در داربست کاپلاک، ابتدا این قطعه باز می‌شود و زمانی که لوله افقی بین فک‌های آن قرار گرفت، با ضربات چکش آن را سفت می‌کنند. ابعاد و مزایای داربست کاپلاک شبیه به داربست چکشی است و به همین دلیل استفاده از آن در حال گسترش است.

با انواع داربست از لحاظ جنس ماده سازنده آشنا شوید

داربست‌های چوبی و فلزی از مرسوم‌ترین انواع داربست بر اساس جنس ماده سازنده هستند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید:

آشنایی با انواع داربست و کاربردهای هر کدام

داربست چوبی

داربست چوبی قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین نوع داربست است که معمولاً آن را با استفاده از چوب گردو یا چوب روسی می‌سازند. این نوع داربست استقامت و دوام کمتری در مقایسه با سایر انواع داربست دارد. به همین دلیل بیشتر از آن در پروژه‌های کوچک استفاده می‌شود و مناسب انجام کارهای سنگین نیست.

برای برپا کردن انواع داربست چوبی، به جای بست از طناب استفاده می‌شود و ایمنی پایین آن در مقایسه با داربست فلزی باعث شده که کمتر شاهد کاربرد آن باشیم. یکی از انواع داربست چوبی، داربست بامبو است که در مناطق بومی این گیاه، از آن بیشتر استفاده می‌شود.

داربست فلزی

داربست فلزی رایج‌ترین نوع داربست است که معمولاً با استفاده از لوله‌های فولادی درزدار موسوم به لوله ۵، ساخته می‌شود. البته ممکن است انواع داربست فلزی با استفاده از لوله‌های گالوانیزه یا آلومینیوم هم ساخته شود که با توجه به قیمت بالای این لوله‌ها، از آن‌ها به صورت محدود و بیشتر در صنایع استفاده می‌شود.

داربست فلزی با شیوه‌های مختلفی بسته می‌شود که انتخاب روش بستن آن، به نیازهای پروژه، بودجه، محدودیت فضا و … بستگی دارد. در مرسوم‌ترین روش، داربست فلزی را با استفاده از چند لوله به نام‌های استاندارد (پایه)، لجر (لوله‌های افقی که در عرض قرار می‌گیرند) و ترنزوم (لوله‌های افقی که در عمق قرار می‌گیرند) می‌سازند و با قرار دادن تخته بنایی روی ترنزوم‌ها، اقدام به ساخت سکوی کار می‌کنند.

آشنایی با انواع داربست و کاربردهای هر کدام

انواع داربست از لحاظ سازه به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

انواع داربست به لحاظ ساختار و فضایی که اشغال می‌کنند، به انواع معلق، پایه‌دار، اسکلتی، تک، دوبل، چرخ‌دار یا دروازه‌ای تقسیم می‌شوند که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید:

داربست معلق

داربست معلق نوعی داربست است که با استفاده از زنجیر (وینچ) و قرقره یا سیم بکسل و موتور الکتریکی، روی نمای ساختمان حرکت می‌کند و فاقد پایه است. از این نوع داربست بیشتر برای دسترسی موقت به نمای ساختمان و انجام کارهای مثل ترمیم نما، نظافت و … استفاده می‌شود. قیمت انواع داربست معلق از سایر داربست‌ها بالاتر است.

داربست پایه‌دار

داربست پایه‌دار با استفاده از لوله‌های فولادی یا آلومینیومی ساخته می‌شود و معمولاً زمانی که نیاز به برپایی سریع داربست داشته باشند از آن استفاده می‌کنند. تعداد پایه‌های انواع داربست پایه‌دار باید حداکثر ۳ عدد باشد و حداکثر ارتفاع سکوهای کار آن، زیر ۴.۵ متر است. رفت‌وآمد روی داربست پایه‌دار با استفاده از نردبان انجام می‌شود.

داربست‌های اسکلتی

داربست اسکلتی نوعی داربست فلزی است که برای نصب آن از کوپلینگ (اتصال افقی) استفاده می‌شود. انواع داربست اسکلتی قابلیت تغییر شکل دارند و از آن‌ها برای کارهای مختلف استفاده می‌شود.

داربست تک

همان‌طور که از نام آن مشخص است، داربست تک نوعی داربست است که از یک ردیف (۲ پایه) تشکیل شده و معمولاً از آن برای کارهای سبک مثل ساخت دیوارهای آجری استفاده می‌شود. از آنجایی‌که داشتن مهار برای ایمنی انواع داربست الزامی است، از داربست تک باید در جایی استفاده شود که امکان نصب مهار در دیوارها وجود داشته باشد.

داربست دوبل یا دوتایی

داربست دوبل همان داربست تکی است که به جای یک ردیف، دو ردیف لوله دارد و با استفاده از ۳ پایه ساخته می‌شود. داربست دوبل امکان حفظ نسبت ۴ به ۱ ارتفاع به عمق داربست را فراهم می‌کند و به همین دلیل از آن برای کارهای سبکی که امکان نصب مهار در محل وجود ندارد، استفاده می‌شود. در استفاده از انواع داربست دوبل باید دقت شود که فاصله داربست تا دیوار از ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر بیشتر نشود.

داربست بورد یا چرخ‌دار

این داربست معمولاً با استفاده از لوله‌های فولادی ساخته می‌شود و دارای ۴ پایه است که زیر آن‌ها چرخ نصب شده و همین موضوع، باعث می‌شود که به آن داربست متحرک هم بگویند. از این داربست برای انجام کارهایی که نیاز به جابجایی‌های متعدد دارند استفاده می‌شود و نوع پیش‌ساخته آن به دلیل افزایش سرعت کار، محبوبیت بیشتری دارد.

داربست متحرک در مقایسه با سایر انواع داربست، ایمنی بیشتری دارد.

داربست کنسول یا دروازه‌ای

داربست کنسول یا دروازه‌ای نوعی داربست است که در ایران کمتر به کار می‌رود. از این داربست زمانی استفاده می‌شود که بخواهند بخشی از قسمت زیرین داربست خالی باشد. همچنین اگر خاک زیر داربست سست باشد و امکان استفاده از پایه‌های متعدد روی آن وجود نداشته باشد، از انواع داربست کنسول استفاده می‌کنند. پایه‌های داربست کنسول با استفاده از مجموعه‌ای از سوزن‌ها در دیوار مجاور محکم می‌شود.

آنچه در مقاله انواع داربست عمران مارکت خواندیم:

در این مقاله با انواع داربست و دسته بندی های داربست آشنا شدیم. داربست ها از نظر کاربرد، جنس ماده سازنده و ساختار به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. از نظر کاربرد داربست ها در دسته داربست فلزی، داربست مثلثی، چکشی و کاپلاک تقسیم می شوند. با توجه به جنس ماده نیز دو دسته داربست چوبی و داربست فلزی را داریم. همچنین انواع داربست از لحاظ سازه نیز، داربست معلق، داربست پایه دار، داربست اسکلتی، داربست تک، داربست دوبل، داربست بورد یا چرخ دار و داربست کنسول یا دروازه ای است.

عمران مارکت فروشگاه آنلاین و تامین کنند قالب و صفر تا صد تجهیزات قالب بندی بتن است. ما در عمران مارکت داربست های مورد نیاز برای زیر سازی بتن مانند داربست مثلثی، داربست چکشی و داربست کاپلاک  و انواع بست و تجهیزات داربست را ارائه می دهیم. برای اطلاع از قیمت ها و تهیه داربست، لوله داربست و تجهیزات داربست، می توانید با شماره های تماس موجود در سایت با کارشناسان ما در بخش فروش و پشتیبانی عمران مارکت در تماس باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *