تفاوت‌های داربست مثلثی و چکشی چیست؟

تفاوت‌های داربست مثلثی و چکشی چیست؟

داربست مثلثی یا داربست چکشی یکی از محبوب‌ترین انواع داربست در فرایندهای قالب‌بندی و بتن‌ریزی هستند که از آن‌ها به عنوان پایه‌های اطمینان نیز استفاده می‌شود و معمولاً پس از …

داربست مثلثی یا داربست چکشی یکی از محبوب‌ترین انواع داربست در فرایندهای قالب‌بندی و بتن‌ریزی هستند که از آن‌ها به عنوان پایه‌های اطمینان نیز استفاده می‌شود و معمولاً پس از قالب برداری بتن و اطمینان از استحکام آن، جمع‌آوری می‌شوند. به همین دلیل، نقش داربست مثلثی یا داربست چکشی در استحکام سازه‌های بتنی انکارناپذیر است. در این مقاله، با هر ۲ داربست و تفاوت‌های آن‌ها آشنا می‌شوید.

تفاوت‌های داربست مثلثی و چکشی چیست؟

اسکافولد مثلثی یا داربست مثلثی چیست؟

اسکافولد مثلثی با نام داربست شورینگ یا شورینگ مثلثی نیز شناخته می‌شود. این داربست از مقاطعی با شکل مثلث ساخته می‌شود که این مقاطع، تشکیل فریم‌های مربعی شکل با طول ضلع ۱۲۰ سانتی‌متر را می‌دهند. داربست مثلثی با استفاده از صفحات کفی، میل مهار افقی و قطری، جک و پیچ تنظیم ساخته می‌شود که کار تنظیم ارتفاع داربست با استفاده از جک انجام می‌شود. داربست مثلثی یا داربست چکشی شباهت زیادی با یکدیگر دارند و نحوه نصب و بار قابل‌تحمل توسط آن‌ها، تفاوت داربست مثلثی و چکشی را مشخص می‌کند.

این نوع داربست بیشتر برای زیرسازی سازه‌های بتنی سنگین و مرتفع مثل پل‌های ماشین‌رو یا سقف‌های دال بتنی کاربرد دارد. علاوه بر این ممکن است از این داربست برای کار در ارتفاع نیز استفاده شود که در این کاربرد، باید استحکام زمین زیر داربست را حتماً در نظر گرفت. نصب داربست مثلثی با سرعت بیشتری نسبت به سایر انواع داربست انجام می‌شود و نیاز به نیروی متخصص ندارد. همچنین برای نصب آن به نیروی انسانی کمتری احتیاج است.

تفاوت‌های داربست مثلثی و چکشی چیست؟

فریم‌های مثلثی این داربست در ابعاد ۵۰*۱۲۰، ۷۵*۱۲۰ و ۱۲۰*۱۲۰ ساخته می‌شود که تفاوت در ابعاد و اجزای آن می‌تواند منجر به تغییر قیمت داربست مثلثی شود. داربست مثلثی یا داربست چکشی از نظر قیمتی با یکدیگر تفاوت دارند.

تفاوت‌های داربست مثلثی و چکشی چیست؟

داربست چکشی چیست؟

اسکافولد یا داربست چکشی شباهت زیادی با داربست شورینگ یا مثلثی دارد، اما تفاوت داربست مثلثی و چکشی این است که داربست چکشی با استفاده از چکش و فشار دست نصب می‌شود، در حالی‌که برای نصب داربست مثلثی از آچار، پین و گوه کمک می‌گیرند. در داربست چکشی به جای بست، از نر و مادگی تعبیه‌شده در انتهای پایه‌های عمودی و دستک‌های افقی استفاده می‌شود.

پایه، کفشک، مغزی، پین، مهار، پایه جک و سرجک از مهم‌ترین اجزای داربست چکشی هستند که تنظیم ارتفاع با استفاده از جک، از جمله شباهت‌های داربست مثلثی یا داربست چکشی است. داربست چکشی در ۲ نوع ستاره‌ای یا کاسه‌ای ساخته می‌شود که از نظر نحوه نصب با یکدیگر تفاوت دارند.

تفاوت‌های داربست مثلثی و چکشی چیست؟

داربست مثلثی یا داربست چکشی از نظر ابعاد و کاربرد هم تفاوت دارند. پایه‌های داربست چکشی در ابعاد ۱ تا ۳ متر ساخته می‌شود و از آن در نمای ساختمان، پروژه‌های پالایشگاهی، مونتاژ قالب، قالب برداری و سقف‌هایی که انحنا ندارند استفاده می‌شود.

همان‌طور که گفتیم قیمت داربست مثلثی یا داربست چکشی به ابعاد آن‌ها بستگی دارد. در صورتی‌که ارتفاع و طول پایه‌ها و مهارهای داربست چکشی تغییر کند، وزن و قیمت آن نیز تغییر خواهد کرد. مهم‌ترین نکته در خرید داربست مثلثی یا داربست چکشی این است که لوله‌های آن‌ها نباید درزدار باشند، چراکه قدرت باربری لوله داربست درزدار از لوله بدون درز پایین‌تر است و در نتیجه ممکن است به دلیل فشار زیاد، خم شده و منجر به حادثه شود.

تفاوت‌های داربست مثلثی و چکشی چیست؟

تفاوت داربست مثلثی و چکشی چیست؟

سهولت نصب و باربری بالا، باعث شده تا داربست مثلثی یا داربست چکشی جایگزین مناسبی برای جک‌های صلیبی و پشت‌بندهای قالب سنتی باشند. در ادامه با لیست تفاوت‌های داربست چکشی و داربست مثلثی آشنا می‌شوید:

  • مهم‌ترین تفاوت داربست مثلثی و چکشی، میزان تحمل بار نقطه‌ای است که برای داربست مثلثی بیشتر است.
  • باز و بسته کردن داربست چکشی از داربست مثلثی آسان‌تر است و با حداقل نیروی انسانی انجام می‌شود.
  • داربست مثلثی یا داربست چکشی از نظر قیمت تفاوت دارند. داربست مثلثی به دلیل تنوع سایز، تنوع قیمتی بیشتری دارد، اما داربست چکشی به دلیل وزن سبک‌تر قیمت کمتری دارد.
  • تفاوت داربست چکشی و مثلثی به فضایی که اشغال می‌کنند هم بستگی دارد؛ چراکه داربست مثلثی فضای بیشتری اشغال می‌کند.
  • وزن پایین‌تر داربست چکشی باعث می‌شود که جابجایی و نصب آن با سرعت بیشتری انجام شود.
  • امکان اجرای داربست چکشی در پلان‌هایی دارای مساحت زیاد وجود دارد، اما اجرای داربست مثلثی را نمی‌توان بیشتر از حد خاصی گسترش داد.

برای خرید داربست مثلثی یا داربست چکشی، انواع دیگر داربست و قالب بتن می‌توانید با شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی و فروش عمران مارکت در تماس باشید.

همچنین برای مشاوره، اطلاع از قیمت و ثبت سفارش برای خرید داربست و قالب نیز می‌توانید با کارشناسان فروش عمران مارکت تماس بگیرید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *