انواع جک سقفی (ساختمانی) کدام است؟

جک سقفی یا جک ساختمانی از ابزارهای مهم قالب بندی به حساب می آید. این ابزار به اسم های شمع فلزی و جک آرماتور بندی نیز شناخته می شود. در …

جک سقفی یا جک ساختمانی از ابزارهای مهم قالب بندی به حساب می آید. این ابزار به اسم های شمع فلزی و جک آرماتور بندی نیز شناخته می شود. در پروژه های ساختمانی و عمرانی از جک سقفی برای نگه داشتن و مهار سقف های تا ارتفاع ۳ یا ۴ متر استفاده می شود. برای ساخت انواع سقف های وافل، تیرچه بلوک، دال بتنی و غیره باید از جک های ساختمانی استفاده شود. 

جک سقفی با توجه به انواع آن به روش های مختلفی تولید می شود. اما به صورت کلی از سه قسمت نری، مادگی و رزوه تشکیل می شود. رزوه وظیفه اتصال فسمت نری و مادگی به یکدیگر را به عهده دارد.

 

جک های سقفی ساختمانی چه انواعی دارند؟

جک سقفی با توجه به نوع کاربرد به روش های مختلفی تولید می شود. انواع جک سقفی در قسمت نری، مادگی و رزوه با یکدیگر تفاوت هایی دارند. پیمانکاران  با توجه به نیازهای خود یکی از انواع جک های ساختمانی را انتخاب می کنند.

جک های سقفی با توجه به نوع طراحی و وزن در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند که در ادامه با انواع آن بیشتر آشنا خواهید شد.

جک سقفی ساده (بدون صلیب)

جک سقفی یا جک سقفی بدون صلیب همانطور که از نامش پیداست، ساده ترین انواع جک سقفی است. این جک نسبت به جک های دیگر کاربرد کمتری دارد و تنها در سازه های سبک و برای بتن ریزی سبک دیوار و سقف می باشد.

در این جک هیچ صلیبی دیده نمی شود و به جای صلیب تنها یک صفحه (پلیت) فولادی سوراخ دار وجود دارد. این جک قابل تبدیل به یک جک سقفی سیار هست و در موارد لزوم می توان به آن صلیب اضافه شود.

ارتفاع این جک ثابت است و قابل تغییر نیست، برای تغییر و تنظیم ارتفاع در موارد مورد نیاز می توان به انتهای این جک صلیب متصل کرد. انواع جک سقفی ساده در عمران مارکت موجود است و برای مشاهده اطلاعات بیشتر و خرید جک سقفی ساده با شماره های موجود تماس حاصل نمایید.

ابعاد جک سقفی ساده

جک های سقفی ساده در سه سایز ۳، ۳.۵ و ۴ متر تولید می شوند.

کاربرد جک سقفی ساده

استفاده برای بتن ریزی های سبک

استفاده در زیر پوتر سقف تیرچه بلوک

مزایای جک سقفی ساده

هزینه پایین تر

کاربرد برای پروژه های کوچک و سبک

قابل تبدیل به جک سقفی صلیب متحرک

وزن سبک برای حمل و جابجایی

معایب جک سقفی ساده

غیر قابل استفاده برای پروژه های بتن ریزی سنگین

نداشتن قابلیت تنظیم ارتفاع

جک سقفی صلیب ثابت (T شکل ثابت)

جک سقفی صلیب ثابت یا جک سقفی T شکل ثابت، پرکاربردترین انواع جک ساختمانی است. همانطور که از نام این جک پیداست، قسمت صلیب این جک ثابت است و به بدنه جک جوش داده شده است. این جک از لوله نری، لوله مادگی، رزوه و صلیب تشکیل شده است، که به وسیله رزوه می توان ارتفاع را تنظیم کرد. 

کاربرد جک سقفی صلیبی در بتن ریزی های سبک تا سنگین است. بر خلاف جک سقفی ساده، جک سقفی صلیبی با وجود صلیب، سطح مناسبی را پوشش می دهد و می توان از در هر سازه سقفی و ساختمانی برای سقف و تیرچه استفاده کرد. تنها مشکل استفاده از این جک انعطاف نداشتن قسمت صلیب است که نمی توان آن را در همه زوایا به کار گرفت. انواع جک سقفی صلیب ثابت در عمران مارکت موجود است، برای مشاهده اطلاعات بیشتر و خرید جک سقفی صلیب ثابت با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

 

ابعاد جک سقفی صلیب ثابت

جک سقفی صلیب ثابت در ابعاد ۳، ۳.۵، ۴، ۴.۵ و ۵ متر تولید می شود.

کاربرد جک ساختمانی T شکل

استفاده برای بتن ریزی های سبک تا سنگین

بتن ریزی دیوار انواع سقف و تیرچه 

مزایای جک سقفی صلیب ثابت

کاربرد برای انواع پروژه ها

هزینه مناسب تر نسبت به جک های صلیب متحرک

قابلیت تنظیم ارتفاع به وسیله رزوه

سطح پوشش مناسب تیرچه و سقف به وسیله پهنای صلیب

معایب جک ساختمانی T شکل

انعطاف ناکافی صلیب برای استفاده در تمامی زوایا

جک سقفی صلیب متحرک (T شکل متحرک)

جک سقفی صلیب متحرک یا جک T a شکل سیار نیز از کاربرد بالایی در صنعت ساختمان سازی دارد. قسمت صلیب در این جک متحرک است و می توان آن را از صلیب جدا کرد یا در جهت های مختلفی سر صلیب را چرخاند. به همین علت این جک انعطاف بالایی دارد و در زوایای مختلفی می توان از آن استفاده کرد. این جک نیز به وسیله رزوه قابلیت تنظیم ارتفاع را دارد. 

قیمت جک سقفی صلیبی سیار با توجه به متحرک صلیب از قیمت جک های سقفی صلیب ثابت بالاتر است. این جک عموما برای قسمت های از پروژه که دسترسی راحتی ندارند و نیاز به انعطاف بیشتر جک وجود دارد، استفاده می شوند. 

با توجه به متحرک بودن صلیب، میزان تحمل بار در این جک نسبت به جک های سقفی صلیب ثابت، پایین تر است. به همین علت در پروژه های سنگین از این جک کمتر استفاده می شود. انواع جک سقفی صلیب متحرک در عمران مارکت موجود است، برای دریافت اطلاعات بیشتر و خرید جک سقفی صلیب متحرک از طریق شماره های موجود تماس بگیرید.

 

ابعاد جک سقفی صلیب ثابت

جک سقفی صلیب متحرک در ابعاد ۳، ۳.۵، ۴، ۴.۵ و ۵ متر تولید می شود.

کاربرد جک ساختمانی T شکل

استفاده برای بتن ریزی های سبک تا نیمه سنگین

بتن ریزی دیوار انواع سقف و تیرچه 

مزایای جک سقفی صلیب ثابت

کاربرد برای انواع پروژه های ساختمانی

قابلیت تنظیم ارتفاع به وسیله رزوه

سطح پوشش مناسب تیرچه و سقف به وسیله پهنای صلیب

قابلیت تنظیم و چرخش صلیب در جهات مختلف و استفاده برای زوایای غیر قابل دسترسی 

معایب جک ساختمانی T شکل

هزینه بالاتر نسبت به جک های صلیب متحرک

تحمل بار پایین تر با توجه به متحرک بودن صلیب

جک سقفی عراقی U شکل

جک سقفی عراقی 

جک سقفی عراقی یا جک U شکل  که به جک سقفی صادراتی یا جک سقفی یودار نیز شناخته می شود و یکی از انواع جک سقفی است. این جک از اصلی ترین جک سقفی مورد استفاده در کشورهای عراق، افغانستان و تاجیکستان است و به همین علت به جک صادراتی نیز معروف است. بیشترین استفاده از این جک برای کشور عراق است و به این دلیل به اسم جک عراقی شناخته می شود. 

جک عراقی نیز از لوله های نری و مادگی رزوه و سرجک تشکیل شده است. تنها قسمت سرجک در این جک ها به صورت U شکل است. دهانه این سرجک کوچک است و بخشی زیادی را نمی تواند پوشش دهد و  تنها برای تیر و تیرچه ها بیشتر قابل استفاده است. 

این جک در ایران کاربرد زیادی ندارد و تنها برای سازه های کشورهای دیگر مناسب است. اما به صورت انبوه در ایران تولید و به کشورهای دیگر صادر می شود. 

علاوه بر سرجک، تفاوت دیگر جک عراقی و جک های صلیبی در رزوه است، برای جک عراقی از روزه گام ۶ و جک صلیبی از رزوه گام ۸ استفاده می شود. جک سقفی عراقی در عمران مارکت موجود برای دریافت اطلاعات بیشتر و خرید جک سقفی عراقی با استفاده از شماره های تماس سایت با کارشناسان عمران مارکت در ارتباط باشید.

ابعاد جک سقفی عراقی

جک سقفی صلیب متحرک در ابعاد ۳، ۳.۵، ۴، ۴.۵ و ۵ متر تولید می شود.

کاربرد جک ساختمانی عراقی

استفاده برای بتن ریزی های سبک تا نیمه سنگین

بتن ریزی انواع سقفهای با تیر

مزایای جک سقفی عراقی

کاربرد برای انواع پروژه های ساختمانی در کشورهای عراق، ارمنستان و تاجیکستان

قابلیت تنظیم ارتفاع به وسیله رزوه

وزن سبک برای حمل و جابجایی

مناسب برای تیر سقفی و پل ها

معایب جک عراقی U شکل

پوشش ندادن قسمت زیادی از سطح و قابل استفاده تنها برای یک تیرک

انعطاف ناکافی سرجک U شکل

جک سقفی شاقول کننده (شمع حمایتی)

جک شاقول کننده یا شمع حمایتی یکی دیگر از انواع جک ساختمانی است که برای بتن ریزی های سنگین در دیوارها و ستون های مرتفع، دیوارهای یکطرفه، دیوارهای دو طرفه و غیره استفاده کاربرد دارد. این جک وظیفه مهار قالب بتن و شاقول کردن قالب ها در حین بتن ریزی را به عهده دارد. جک سقفی شاقول کننده به ۴ مدل، جک شاقول کننده بازویی، سولجر شمع حمایتی، لچکی ثابت و جک شاقول کننده دو بازوی دسته بندی می شود. این جک ها تا ۱۵۰۰ کیلوگرم بار را به راحتی تحمل می کنند.

ابعاد جک سقفی شاقول کننده

این جک ها بسته به کاربرد آن ها در ابعاد ۳ تا ۵ متر ساخته می شوند.

کاربرد جک ساختمانی عراقی

استفاده برای بتن ریزی های سنگین

دیوارها و ستون های مرتفع، دیوارهای بلند یکطرفه و دو طرفه

مزایای جک سقفی عراقی

شاقول کردن مناسب دیوار و ستون ها در پروژه های سنگین بتن ریزی

قابلیت تنظیم ارتفاع

معایب جک عراقی U شکل

نیاز به مونتاژ حرفه ای

هزینه بالاتر نسبت به جک های دیگر

نکات مهم در انتخاب انواع جک سقفی مناسب

معیارهای انتخاب جک سقفی بر اساس نوع سازه

جک های سقفی بر اساس نوع سازه و پروژه انتخاب می شوند. برای مثال از جک سقفی ساده تنها در بتن ریزی های سبک می توان استفاده کرد و جک های شاقول کننده تنها در بتن ریزی های سنگین کاربرد دارند. از جک های سقفی صلیبی برای بتن ریزی های سبک تا سنگین می توان استفاده کرد. اما در صورتی که بتن ریزی در ابعاد بالای ۴ یا ۵ متر باشد و برای نگهداری دیوارها نمی توان از این جک استفاده کرد. همچنین برای شرایطی که تنها یک تیر و تیرچه باید در سقف نگهداری شود، بهترین مورد جک سقفی عراقی است. برای زوایای بسته نیز بهترین گزینه استفاده از جک های صلیبی متحرک است.

اهمیت وزن و ارتفاع سقف در انتخاب جک سقفی

وزن بتن ریزی و ارتفاع اهمیت بالایی در نحوه انتخاب جک سقفی دارد. همانطور که گفته شد، جک های سقفی ساده برای بتن ریزی های سبک استفاده می شوند و تحمل وزن بالا را ندارند. جک های صلیبی سیار نیز تحمل بتن ریزی های با وزن بالا را ندارند و تنها به صورت ترکیبی با جک های صلیب ثابت استفاده می شوند. جک صلیب ثابت و عراقی مقاومت بالایی دارند و باری انواع بتن ریزی سقف های سبک تا سنگین استفاده می شوند. اما برای بتن ریزی دیوارهای بسیار بلند و بتن ریزی سنگین نمیتوان از جک ها صلیبی و عراقی استفاده  کرد و برای این کار از جک های شاقول کننده استفاده می شود که تا ۱۵۰۰ کیلوگرم وزن را می توانند تحمل کنند.

به صورت معمول برای سقف های تا ارتفاع ۴ متر استفاده از جک های صلیبی و عراقی متداول است و برای سقف های بالاتر از ۳ متر، عموما از داربست مثلثی یا داربست چکشی استفاده می شود. تنها در صورتی برای ارتفاع بالاتر از ۳ متر از جک های سقفی استفاده می شود که بتن ریزی بسیار سنگین نباشد.

نحوه ارزیابی کیفیت و ایمنی جک سقفی

 تنها افراد حرفه ای به صورت چشمی می توانند نوع ورق استفاده شده و کیفیت مناسب جوش ها جک ها را تشخیص دهند و این کار برای عموم آسان نیست.

بنابراین بهتر است که برای اطمینان از کیفیت و نحوه ساخت جک های سقفی، از فروشنده های معتبر برای خرید اقدام کنید. زیرا که ایمنی مهم ترین مورد در ساخت و ساز است و هر گونه استفاده از ابزار بی کیفیت منجر به خسارات جبران ناپذیر می شود. تنها نکته قابل اندازه گیری در جک ها نوع ورق به کار رفته در آن هاست. جک های سبک با ورق ۲ میلیمتری و جک های سنگین با ورق ۲.۵ میلیمتری تولید می شوند. همچنین توجه کنید در ساخت جک از لوله درزدار استفاده نشده باشد.

روش نصب و استفاده صحیح از جک سقفی

نصب جک سقفی چه برای دیوارها و چه برای سقف حساسیت بالایی دارد و باید به درستی انجام شود. جک های سقفی قبل از اجرای بتن ریزی نصب شده و بعد از گیرش نهایی بتن برداشته می شوند. هر کدام از جک های سقفی به روش متفاوتی نصب می شوند و تحمل میزان بار خاصی را دارند. برای مطالعه کامل در مورد روش نصب و استفاده از جک های سقفی، مقاله نصب جک سقفی چگونه انجام می شود؟ را مطالعه کنید.

سخن پایانی

جک های سقفی انواع  مختلفی دارند، از جمله این جک ها می توان به جک سقفی ساده، جک سقفی صلیب ثابت، جک سقفی صلیب متحرک، جک سقفی عراقی و جک های شاقول کننده اشاره کرد. هر کدام از این جک ها کاربرد متفاوتی دارند و برای سازه های مختلفی استفاده می شوند. 

 

سولات متداول

انواع مختلف جک سقفی کدامند؟

جک سقفی ساده، جک سقفی صلیب ثابت، جک سقفی صلیب متحرک، جک سقفی عراقی و جک سقفی شاقول کننده

چگونه می‌توان جک سقفی مناسب برای یک پروژه ساختمانی را انتخاب کرد؟

با توجه به میزان ارتفاع و حجم بتن ریزی می توان جک سقفی مناسب را انتخاب کرد.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *