قالب جدول بتنی چیست؟ روش ساخت، انواع، مزایا و معایب

جدول های بتنی برای زیباسازی خیابان ها، پارک ها، جدول ها، مسیرهای پیاده روی و اماکن عمومی استفاده می شوند. با توجه به اینکه این قالب ها اهمیت زیادی در …

جدول های بتنی برای زیباسازی خیابان ها، پارک ها، جدول ها، مسیرهای پیاده روی و اماکن عمومی استفاده می شوند. با توجه به اینکه این قالب ها اهمیت زیادی در ایجاد امنیت عابران، مهار آب جدول ها در فصل های بارانی و زیبایی شهری دارند، باید در تولید آن ها دقت مناسبی صرف شود. با توجه به تصمیم پیمانکاران می توان این جداول بتنی رو با دستگاه یا با قالب تولید کرد که بسته به میزان بودجه و روش اجرا از یکی از این دو روش می توان استفاده کرد.

قالب جدول بتنی چیست؟

قالب جدول بتنی، سازه یا ساختاری است که با بتن ریزی درون آن می توان جداول بتنی تولید کرد. قالب جدول بتنی جز دسته قالب های خاص است و  در انواع فلزی، چوبی و پلاستیکی تولید می شود. این قالب برای تولید جدول های بتنی کاربرد دارد و در شکل و ابعاد مختلفی تولید می شوند و ابعاد استانداری ندارند. عموما جداول بتنی توسط دستگاه های تولید جدول تهیه می شوند. اما با توجه به نظر پیمانکار  برای اجرای پروژه های کوچک تا بزرگ نیز از قالب های جدول بتنی استفاده می شود. 

انواع قالب های جدول بتنی

قالب های جدول بتنی انواع مختلفی دارد و به سه دسته کشویی، کانیوو و پیچی تقسیم می شود. تفاوت این قالب ها در نوع درب قالب و نحوه کاربرد آن هاست. در ادامه با این سه قالب جدول آشنا می شود.

قالب کشویی

قالب بتن کشویی ساده ترین نوع قالب جدول بتنی است. این قالب یک درب کشویی دارد که به صورت کشویی باز و بسته می شود. عملیات بتن ریزی برای این قالب ها نیاز به نیروی خاص یا تخصص بالا ندارد. درب کشویی در این قالب ها باز شده و بعد بتن ریزی انجام می شود، در نهایت درب کشویی دوباره بسته می شود تا بتن به گیرش نهایی خود برسد. بعد از سفت شدن بتن، درب کشویی باز شده و جدول بتنی خارج می شود. با این روش با صرف هزینه کم و سرعت بالا می توان جداول بتنی زیادی تولید کرد.

 قالب کانیوو

قالب های کانیوو نسبت به دیگر قالب های جدول بتنی پرکاربردتر است. شکل ظاهری این قالب به صورت قوس و هلالی است و برای ساخت آبراه ها و مسیر های منحنی درون پارک، فاضلاب و کانال ها استفاده می شود. این قالب ها به صورت سفارشی و در ابعاد خاصی تولید می شوند و باید به شرکت یا کارگاه های تولید معتبر سفارش داده شوند.

قالب پیچی

قالب های پیچی جدول شباهت زیادی به قالب های کشویی دارند. این قالب ها مانند قالب های کشویی یک درب دارند، اما با این تفاوت که با استفاده از پیچ و مهره باز و بسته می شود. دلیل ساخت درب پیچ و مهره ای این قالب برای جلوگیری از ورود و خروج هوا است، که به گیرش سریع تر بتن کمک می کند. همانند روش بتن ریزی قالب کشویی، درب قالب پیچی را باز  کرده، بتن ریزی را انجام می دهید و بعد از بستن درب قالب پیچی با پیچ و مهره، تا گیرش نهایی بتن صبر می کنید. بعد از سفت و سخت شدن جدول بتنی، درب قالب پیچی را با استفاده از پیچ و مهره ها باز کنید و جدول بتنی را خارج کنید.

مراحل ساخت قالب جدول بتنی

مرحله طراحی قالب

در مرحله اول برای ایجاد هر گونه قالبی، طراحی اولین مرحله است. در این مرحله قالب جدول بتن به صورت دستی یا سه بعدی به وسیله کامپیوتر طراحی می شود. در این طراحی بسته به مدل قالب جدول بتنی، تمامی اجزا، درب، مواد مورد نیاز باید مشخص شود.

مرحله تهیه مواد

یکی از عوامل مهم برای داشتن قالبی مستحکم و مقاوم، استفاده از از ورق فولادی با کیفیت است. برای ساخت قالب جدول بتنی نیاز به ورق فولادی st37 با قطر ۴ یا ۵  میلیمتر داریم. 

برشکاری

برای ساخت قالب جدول بتنی با استفاده از ورق فولادی ۵ میلی متری، با توجه به طراحی قالب، کف و تسمه های قالب در ابعاد مورد نظر با استفاده از دستگاه cnn یا گیوتین به صورت اتوماتیک برش داده می شود. قالب بتن جدول شامل یک ورق کف و ۴ تسمه یا کلاف است که به بدنه اصلی جوش داده می شود.

مرحله ساخت کلاف

برای ساخت کلاف ها، ۴  تسمه نمره ۴ با ابعاد ۲۴ سانتی متر نیاز داریم. این  تسمه ها به یکدیگر جوش داده شود. تا قالب جدول شکل نهایی خود را بگیرد، این کلف ها وظیفه نگهداری بتن را برعهده دارند تا بتن شکل نهایی خود را بگیرد.

استفاده از ماشین‌های تولیدی

قالب جدول بتنی تنها به شکل دستی تولید نمی شود. این قالب ها با صورت اتوماتیک و ماشین های تولید قالب نیز ساخته می شوند. در این روش، قالب ها به وسیله نرم افزار طراحی شده، با انجام فرآیندهایی برای برش و تولید در دستگاه آماده می شوند. 

جوشکاری قالب جدول بتنی

در این مرحله تسمه ها یا کلاف های برش داده شده به بدنه قالب جدول با جوشکاری co2 جوش داده می شود. استحکام قالب جدول بتنی به نحوه جوش دادن ارتباط زیادی دارد و باید جوشکاری توسط فرد حرفه ای و به درستی انجام شود. 

کنترل کیفیت قالب جدول بتنی

کنترل کیفی، تضمین کننده کیفیت، مقاومت و کارایی قالب است و بسیاری از شرکت ها از آن چشم پوشی می کنند. برای این منظور باید به صورت نمونه ابعاد، کیفیت ورق، استحکام جوش بررسی شود تا مشکلات احتمالی برطرف شوند.

رنگ کردن قالب جدول بتنی

بعد از بررسی کنترل کیفیت قالب ها، قالب ها برای مرحله رنگ کردن آماده می شوند. قالب جدول بتنی در ابتدا سمباده زده می شود تا برای رنگ آمیزی صیقلی شود. بعد با استفاده از دستگاه، قالب های رنگ آمیزی می شود. رنگ کردن قالب ها می تواند به صورت دستی نیز انجام شود. که بیشتر در کارگاه های کوچک مرسوم است. رنگ آمیزی قالب برای جلوگیری از زنگ زدن و اکسید شدن قالب انجام می شود.

بسته بندی قالب‌ های جدول بتنی

بعد از کنترل کیفیت نهایی قالب های جدول بتنی در کارخانه، قالب های جدول به صورت اصولی توسط دستگاه بسته بندی، با پلاستیک ها فشرده بسته می شوند تا در بارگیری راحتتر چیدمان شده و به آنها آسیبی وارد نشود.

کاربرد قالب جدول بتنی چیست؟

قالب های جدول بتنی برای تولید جدول های بتنی استفاده می شوند و جدول های بتنی کاربردهای مختلفی در شهرسازی دارند که در ادامه به این کاربردها اشاره شده است.

جدا سازی آبروها از خیابان و پیاده رو ها

جدا سازی قسمت فضای سبز پارک از قسمت پیاده رو 

سکو سازی پمپ بنزین

سکو سازی مناطق شهری

ایجاد سکوهای پارک ها، تفریحگاه ها و آلاچیق ها

جدا سازی پیاده رو از خیابان

جدا سازی درون محوطه ساختمان های مسکونی
فضا سازی داخل آبروها، کانال ها و پارک ها

تقسیم بندی خیابان به دو مسیر

کانال سازی حاشیه ای

ویژگی های و مزایای قالب جدول بتنی چیست؟

جدول های بتنی اهمیت بالایی در زیباسازی شهری دارند و در خیابان، پارک و معابر استفاده های متنوعی دارند. 

استفاده بالای این جدول ها در محیط های شهری و کاربردهای بالای آن، هزینه به صرفه جدول بتنی نسبت به کاربردهای آن از 

این جدول های بتنی کاربرد بالایی در محیط های شهری دارند، از دلایل استفاده از این جدول های بتنی می توان به هزینه کم، نصب آسان و قابلیت حمل راحت آن ها اشاره کرد. در ادامه با مزایای قالب جدول بتنی بیشتر آشنا می شویم.

کیفیت و استحکام

به طور کلی، اولین و مهم ترین مورد قابل توجه در هر قالب بتن فلزی، توجه به کیفیت و استحکام آن هاست. به میزانی که قالب جدول بتنی، مقاوم تر باشد. جدول بتنی تولید شده نیز کیفیت بهتری دارد.

قابلیت تکرار پذیری

جدول های بتنی به صورت انبوه تولید می شوند و قالب های جدول بتنی باید به صورتی طراحی و تولید شوند که بتوان از آن ها بارها استفاده کرد و قابلیت بتن ریزی مجدد را داشته باشند. تنها در صورتی که قالب ها قابلیت تکرار پذیری بالایی داشته باشند، تولید جدول بتنی با قالب صرفه اقتصادی دارد. در غیر این صورت باید از دستگاه های تولید جدول بتنی استفاده شود.

وزن و قابلیت جابجایی

وزن قالب جدول بتنی باید سبک باشد تا جابه جایی و حمل و نقل آن آسان تر شود. اما این سبک بودن به معنای استفاده از ورق های بی کیفیت در ساخت نیست.

ابعاد استاندارد قالب جدول بتنی

قالب های جدول بتنی بسته به نوع پروژه در ابعاد مختلفی تولید می شوند. اما برخی از ابعاد استاندارد این قالب ها به صورت زیر است:

ضخامت قالب جدول بتنی: ۱۰ سانتی‌متر تا ۱۵ سانتی‌متر

طول قالب جدول بتنی: ۴۰ سانتی‌متر تا ۵۰ سانتی‌متر

ارتفاع قالب جدول بتنی: ۳۰ سانتی‌متر تا ۸۰ سانتی‌متر

نکات مهم در انتخاب قالب جدول بتنی

قالب جدول بتنی باید با توجه به مدل جدول بتنی انتخاب شود. اما از عوامل مهم در انتخاب قالب جدول بتنی مناسب می توان به نوع جدول بتنی، کیفیت قالب ، نظر پیمانکار، قیمت قالب جدول و بودجه پروژه اشاره کرد.

قیمت قالب‌های جدول بتنی

قالب جدول بتنی مانند دیگر قالب های خاص با توجه به روش های تولید و ورق مورد استفاده قیمت ثابتی ندارد. این قالب از دسته قالب های پیش ساخته محسوب می شود و تعیین قیمت نهایی تنها بعد از سفارش و ساخت قابل تخمین است. از عواملی که بر قیمت قالب جدول بتنی تاثیر گذار است می توان نوع ورق، قیمت روز فولاد، ابعاد و اندازه قالب و روش تولید را نام برد.

جمع بندی

با استفاده از قالب جدول بتنی، جدول های بتنی تولید می شود که جز مصالح مهم در طراحی و زیباسازی شهرهاست. این جدول های بتنی کاربرد و فواید متنوعی مانند جداسازی معابر، جداسازی جاده ها و غیره دارد. این جدول های بتنی در شکل های مختلفی تولید می شوند و برای ساخت این قالب ها از قالب های کشویی، کانیوو و پیچی استفاده می شود. 

سوالات متداول

قالب جدول بتنی چیست و چه کاربردی دارد؟

قالب جدول بتنی ابزاری برای ساخت جدول های بتنی است و در ابعاد و اندازه های مختلف و با جنس های پلاستیکی، فلزی و چوبی تولید می شود.

انواع قالب‌های جدول بتنی کدامند؟

قالب جدول بتنی در سه مدل کشویی، کانیوو و پیچی تولید می شود.

قیمت قالب جدول بتنی چگونه تعیین می شود؟

قالب جدول بتنی بسته به نوع ورق مورد استفاده، روش تولید و ابعاد قالب قیمت متفاوتی دارد و قیمت ثابتی ندارد.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *