سقف محکم و پایدار با نصب جک سقفی

 سقف محکم و پایدار با نصب جک سقفی

جک سقفی برای ایجاد استحکام لازم در بتن ریزی سقف و بتن ریزی دیوارها کاربرد دارد. نحوه درست نصب جک سقفی، باعث استحکام بیشتر سقف و دیوار و جلوگیری از بروز حوادث ناگوار می شود. در ادامه این مقاله با روش نصب انواع جک سقفی با شما هستیم.

نصب جک سقفی یکی از حساس‌ترین مراحل ساخت‌وساز است، چراکه تأثیر زیادی روی استحکام سقف‌های بتنی و کل سازه دارد. البته نصب جک سقفی تنها محدود به سقف نمی‌شود و از آن به عنوان پشت‌بند برای قالب‌بندی دیوارهای بتنی نیز استفاده می‌کنند. برای اطلاع از نحوه و نکات نصب جک سقفی، این مقاله را تا انتها بخوانید.

 سقف محکم و پایدار با نصب جک سقفی

ویژگی‌های اصلی جک سقفی چیست؟

جک سقفی نوعی سازه موقتی فلزی است که وظیفه حفاظت از سقف‌های بتنی تازه احداث شده را بر عهده دارد. جک سقفی در اصل یک لوله فلزی با ارتفاع قابل تنظیم است که زیر قالب‌های سقف قرار داده می‌شود و تا زمان گیرایش کامل بتن، در جای خود باقی می‌ماند. پس از قالب برداری، جک‌ها نیز حذف می‌شوند.

 سقف محکم و پایدار با نصب جک سقفی

نصب جک سقفی معمولاً برای سقف‌های دال بتنی و تیرچه بلوک انجام می‌شود. این سازه حفاظتی معمولاً دارای اجزای زیر است:

  • لوله بیرونی یا پایه جک که زیر آن بیس‌پلیت نصب می‌شود.
  • لوله داخلی که به قسمت انتهایی آن نیز یک پلیت فولادی جوش داده شده است.
  • طوقه بزرگ، مهره، پین و … برای ثابت نگه‌داشتن لوله داخلی درون لوله بیرونی
  • میخ جک که معمولاً به یک زنجیر متصل است و زنجیر را نیز به پایه جک متصل می‌کنند تا میخ جک گم نشود.

تمامی این قطعات از فولاد گالوانیزه ساخته می‌شوند تا در زمان نصب جک سقفی زنگ نزنند و مقاومت جک کم نشود. البته جک سقفی انواع مختلفی دارد که در برخی از آن‌ها یک لوله افقی به جک اضافه می‌شود و در ترکیب با لوله داخلی و خارجی، تشکیل یک صلیب را می‌دهد. وظیفه صلیب، افزایش مقاومت جک است.

با روش نصب جک سقفی در انواع مختلف آشنا شوید

جک سقفی انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها مناسب ارتفاع و سقف خاصی هستند و به همین دلیل نصب جک سقفی در انواع مختلف، متفاوت است. در ادامه با روش نصب جک سقفی بر اساس نوع آن آشنا می‌شوید:

 سقف محکم و پایدار با نصب جک سقفی

نصب جک سقفی ساده

نصب جک سقفی ساده نسبت به سایر انواع جک سقفی آسان‌تر است. برای تنظیم ارتفاع این جک، از سوراخ‌هایی که روی لوله درونی (نری) تعبیه شده استفاده می‌شود و پس از تنظیم ارتفاع با کمک فنر و رزوه جک سقفی، با قرار دادن پین در سوراخ‌ها ارتفاع جک را ثابت نگه می‌دارند.

 سقف محکم و پایدار با نصب جک سقفی

نصب جک سقفی صلیبی ثابت

رزوه و قسمت متحرک جک سقفی صلیبی ثابت در وسط آن قرار دارد و هنگام نصب جک سقفی با استفاده از رزوه، ارتفاع لوله داخلی و صلیب را تنظیم می‌کنند. صلبیت این نوع جک باعث می‌شود که استحکام آن بالا برود و تحمل فشار کافی را داشته باشد.

برای نصب جک سقفی با صلیب ثابت، ابتدا آن را زیر سقف قرار می‌دهند و سپس با چرخاندن رزوه ارتفاع آن را تنظیم می‌کنند.

 سقف محکم و پایدار با نصب جک سقفی

نصب جک سقفی صلیب متحرک

ساختار این نوع جک سقفی مشابه جک صلیب ثابت است، با این تفاوت که زاویه و تراز صلیب آن را نیز می‌توان تغییر دارد. این ویژگی باعث می‌شود که هنگام نصب جک سقفی، نیازی به قرار دادن بیس‌پلیت‌های متعدد و چهارتراش زیر جک وجود نداشته باشد. برای نصب این جک  نیز ابتدا آن را زیر سقف قرار می‌دهند و سپس با استفاده از رزوه میانی ارتفاع آن را تنظیم می‌کنند.

 سقف محکم و پایدار با نصب جک سقفی

نصب جک سقفی عراقی (U شکل)

نصب جک سقفی U شکل یا جک سقفی عراقی کمی با سایر انواع جک‌های سقفی متفاوت است، چون به جای رزوه وسط، ارتفاع آن را با استفاده از پیچ و مهره‌ای  که روی پایه آن قرار دارد تنظیم می‌کنند. نصب جک سقفی U شکل بیشتر برای سقف‌های تیرچه و دال بتنی انجام می‌شود.

مناسب‌ترین جک سقفی کدام است؟

برای انتخاب مناسب‌ترین جک سقفی، باید به نوع سقف بتنی، طراحی سقف، زوایای قید شده در نقشه، میزان سختی بتن، ارتفاع سقف و بار وارد شده از سمت سقف توجه کنید. به عنوان مثال نصب جک سقفی برای ارتفاع تا ۵.۵ متر مناسب است و برای ارتفاع بالاتر، باید از سیستم‌های داربست مدولار مثل داربست مثلثی و چکشی استفاده کنید تا استحکام سقف تضمین شود.

مهم‌ترین نکات در نصب جک سقفی چیست؟

برای افزایش استحکام سقف، باید هنگام نصب جک سقفی نکات زیر حتماً رعایت شوند:

  • مکان نصب جک باید تراز بوده و استحکام کافی را داشته باشد.
  • محاسبات میزان تحمل بار باید دقیق انجام شده و در آن وزن تجهیزات و کارگران نیز در نظر گرفته شود.
  • تا زمان باز کردن، باید مدام جک‌ها را مورد بازرسی قرار داد تا از استحکام آن‌ها اطمینان حاصل شود.
  • انتخاب محل مناسب برای نصب جک باید پیش از سفت کردن رزوه انجام شود.
  • تمامی جک‌ها باید در یک راستا نصب شوند.
 سقف محکم و پایدار با نصب جک سقفی

ظرفیت بار و ارتفاع در نصب جک سقفی چقدر اهمیت دارد؟

ظرفیت بار وارده و ارتفاع سقف تعیین‌کننده سایز جک سقفی است. لیست زیر، حداکثر ارتفاع و وزن قابل‌تحمل توسط هر سایز جک را نشان می‌دهد:

  • سایز ۰: ارتفاع ۱.۱ تا ۱.۸ متر و وزن تا ۳۳۰۰ کیلوگرم
  • سایز ۱: ارتفاع ۱.۷۵ تا ۳.۱۲ متر و وزن تا ۲۵۴۰ کیلوگرم
  • سایز ۲: ارتفاع ۲ تا ۳.۴ متر و وزن تا ۲۳۴۰ کیلوگرم
  • سایز ۳: ارتفاع ۲.۴ تا ۴ متر و وزن تا ۲۰۱۰ کیلوگرم
  • سایز ۴: ارتفاع ۲ تا ۴.۹ متر و وزن تا ۱۳۰۰ کیلوگرم

جمع بندی

به جز رعایت نکات نصب جک سقفی و استفاده از نصاب حرفه‌ای و باتجربه، باید از جک‌های سقفی باکیفیت نیز استفاده کنید تا استحکام سقف تضمین شود.

برای خرید جک سقفی با کیفیت می‌توانید با استفاده از شماره ۰۲۵۳۳۵۵۸۸۸۸ با کارشناسان ما در بخش عمران مارکت در تماس باشید. همچنین برای دریافت قیمت، مشاروه و خرید سایر محصولات نیز، کارشناسان ما پاسخگوی شما هستند.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *