تمام نکاتی که باید در مورد قالب برداری بدانید

تمام نکاتی که باید در مورد قالب برداری بدانید

قالب برداری دقیقا به میزان قالب بندی اهمیت دارد و قالب برداری باید طبق اصولی خاص و در مدت زمان معینی اجرا شود. در این مقاله با تمامی اصول قالب برداری، زمان قالب برداری و نکات و ضوابط قالب برداری آشنا می شوید.

زمانی سازه بتنی شما بی‌نقص و مستحکم است که علاوه بر اصول قالب‌ بندی بتن، اصول قالب برداری را نیز رعایت کنید. چراکه قالب برداری باید مرحله‌به‌مرحله و اصولی انجام شود تا از آسیب به سازه و شکم دادن آن جلوگیری شود. در این مقاله با مهم‌ترین نکات مربوط به قالب برداری بتن و نحوه تخمین زمان باز کردن قالب بتن، آشنا می‌شوید.

تمام نکاتی که باید در مورد قالب برداری بدانید

اصول قالب برداری بتن چیست؟

قالب برداری بتن باید در زمان مناسب انجام شود که برای دانستن این زمان، می‌توانید به جدول زمان باز کردن قالب بتن فلزی در همین مقاله مراجعه کنید. به صورت کلی باید زمانی قالب‌ها را باز کنید که مطمئن هستید بتن مقاومت کافی را به دست آورده و پس از قالب برداری دچار تغییر شکل نمی‌شود. در ادامه، با مراحل گام‌به‌گام قالب برداری بتن آشنا می‌شوید:

۱. ارزیابی بتن

ابتدا بتن را ارزیابی کنید، برای اطمینان از استحکام آن می‌توانید از تست نمونه‌های استوانه‌ای یا سنسورهای بی‌سیم استفاده کنید. همچنین باید به وضعیت آب‌وهوا نیز توجه کنید.

۲. شروع قالب برداری از دال‌ها

پس از اطمینان از استحکام بتن، قالب برداری را از بالای یک دال شیب‌دار آغاز کنید. سپس برای باز کردن بست‌های قالب از چکش استفاده کنید. هنگام چکش زنی حواستان به بار زنده تیرها و دال‌ها باشد، چراکه این بار باعث می‌شود بتن این قسمت‌ها دیرتر سفت شود.

۳. قالب برداری جزءبه‌جزء از کناره‌ها

پس از قالب برداری دال، باید قالب برداری را از وجه‌های کناری و به صورت یک‌درمیان ادامه دهید. تکیه‌گاه‌ها و جک‌های سقفی نیز باید مرحله‌به‌مرحله برداشته شوند و از حذف یک‌باره آن‌ها خودداری کنید. همچنین هنگام قالب برداری از ضربه زدن و وارد کردن فشار ناگهانی به بتن نیز پرهیز کنید.

تمام نکاتی که باید در مورد قالب برداری بدانید

راهنمای زمان قالب برداری بتن + جدول زمان باز کردن قالب بتن

اگر تست بتن نشان دهد که ۷۰ درصد مقاومت مشخصه ۲۸ روزه آن به دست آمده است، می‌توانید قالب‌های زیرین را بردارید. برای برداشتن پایه‌های اطمینان نیز باید تا دستیابی کامل به مقاومت ۲۸ روزه صبر کنید. در صورتی‌که مهندس سازه آزمایش کردن بتن را پیش از قالب برداری توصیه نکرده، می‌توانید از جدول زیر برای به دست آوردن زمان مناسب برای قالب برداری بتن استفاده کنید:

نوع قالب بندی دمای مجاور سطح بتن
  صفر تا ۷ درجه ۸ تا ۱۵ درجه ۱۶ تا ۲۳ درجه ۲۴ درجه و بیشتر
قالب های قائم ۳۰ ساعت ۱۸ ساعت ۹ ساعت ۹ ساعت
دال‌ها قالب ۱۰ شبانه‌روز ۶ شبانه‌روز ۴ شبانه‌روز ۳ شبانه‌روز
پایه‌های اطمینان ۲۵ شبانه‌روز ۱۵ شبانه‌روز ۱۰ شبانه‌روز ۷ شبانه‌روز
تیرها قالب ۲۵ شبانه‌روز ۱۵ شبانه‌روز ۱۰ شبانه‌روز ۷ شبانه‌روز
پایه‌های اطمینان ۲۶ شبانه‌روز ۲۱ شبانه‌روز ۱۴ شبانه‌روز ۱۰ شبانه‌روز
زمان قالب برداری بتن
تمام نکاتی که باید در مورد قالب برداری بدانید
تمام نکاتی که باید در مورد قالب برداری بدانید

حداقل زمان قالب برداری بتن چقدر است؟

حداقل زمان مورد نیاز برای قالب برداری بتن، به دمای هوا و نوع بتن بستگی دارد، اما بر اساس یک قاعده کلی، در صورتی که درجه حرارت هوا در زمان بتن‌ریزی و پس از آن به زیر ۵ درجه نرسد و تراکم سیمان مصرفی نیز حداقل ۲۸۵ کیلوگرم بر مترمربع باشد، حداقل زمان قالب برداری اجزای مختلف سازه بتنی به شرح زیر است:

  • سطح جانبی تیرها، دیوار و ستون: ۳ روز
  • دال‌های دوطرفه و سقف‌های یکپارچه ۸ روز
  • دال‌های یک‌طرفه، کف تیرهای کوچک و دال تخت ۱۶ روز
  • کف تیرهای بزرگ ۲۸ روز

همچنین در صورت استفاده از سیمان پرتلند معمولی، می‌توانید از جدول زیر برای تخمین حداقل زمان باز کردن قالب بتن استفاده کنید:

اجزای سازه بتنی زمان قالب برداری و حذف تیرک‌ها
وجه کناری دیوارها و ستون‌ها و وجه عمودی تیرها ۲۴ تا ۴۸ ساعت
دال‌ها (بدون حذف تیرک نگه‌دارنده) ۳ روز
سطح زیرین تیرها (بدون حذف تیرک نگه‌دارنده) ۷ روز
حذف تیرک‌های نگه‌دارنده دال‌ها
دال با دهانه تا ۴.۵ متر ۱۴ روز
دال با دهانه بیشتر از ۴.۵ متر ۱۴ روز
حذف تیرک‌های نگه‌دارنده تیرها و قوس‌ها
دهانه تا عرض ۶ متر ۱۴ روز
دهانه با عرض بیشتر از ۶ متر ۲۱ روز
حداقل زمان قالب برداری بتن
تمام نکاتی که باید در مورد قالب برداری بدانید
تمام نکاتی که باید در مورد قالب برداری بدانید

زمان قالب برداری در هوای سرد و هوای گرم چه تفاوتی دارد؟

بدیهی است که دما روی سرعت گیرایش بتن تأثیر دارد و به همین دلیل، در هوای گرم مدت‌زمان قالب برداری بتن کاهش و در فصل سرد نیز مدت‌زمان قالب برداری آن افزایش می‌یابد. به‌نحوی‌که در صورت رسیدن دمای هوا به زیر صفر درجه، باید مدت‌زمان یخبندان را به زمان‌های قیدشده در جدول ۱ اضافه کرد.

تمام نکاتی که باید در مورد قالب برداری بدانید

مدت‌زمان لازم برای برداشتن پایه‌های اطمینان چقدر است؟

بخش زیادی از استحکام بتن به پایه‌های اطمینان وابسته است و به همین دلیل، برای باز کردن آن‌ها پس از گیرایش بتن نیز باید دقت زیادی به خرج داد. برای دهانه‌هایی که عرض آن‌ها کمتر از ۷ متر است، می‌توان قالب و شمع‌ها را جمع‌آوری کرد و سپس پایه‌های اطمینان را نصب کرد، در حالی که در دهانه‌های بیشتر از ۷ متر باید خلاف این روش عمل شود. البته در دهانه‌های دارای عرض بیشتر از ۷ متر که قالب‌ بندی آن‌ها با قالب‌های بزرگ (قالب‌های تونلی) انجام شده باشد، می‌توان پایه‌های اطمینان را بعد از قالب برداری نصب کرد.

همچنین در صورتی که بار قالب‌ بندی طبقه بالا به طبقه پایینی منتقل شود، باید برای برداشتن پایه‌های اطمینان تا گیرایش کامل بتن طبقه بالا صبر کرد. به این نکته نیز دقت کنید که تا تکمیل نشدن بتن‌ریزی قطعات مجاور، نباید پایه‌های اطمینان را بردارید.

تمام نکاتی که باید در مورد قالب برداری بدانید

مهم‌ترین نکات و ضوابط مهم قالب برداری بتن

مهم‌ترین نکات قالب برداری بتن، به نحوه استفاده از جدول زمان‌بندی قالب برداری (جدول ۱) بر می‌گردد:

  • این جدول زمانی معتبر است که بتن با استفاده از سیمان پرتلند نوع ۱ ساخته شده باشد. با استفاده از سیمان پرتلند نوع ۲ و افزودنی‌های کندگیر کننده، این زمان‌ها بیشتر می‌شوند.
  • بهتر است برای افزایش سهولت قالب برداری، از گازوئیل استفاده کنید. همچنین استفاده از لزجت یا مواد رهاساز نیز این فرایند را تسهیل کرده و علاوه بر آن، از ایجاد حفره در سطح بتن جلوگیری می‌کند.
  • اگر قالب برداری پیش از زمان‌های توصیه‌شده انجام شود، باید مراقبت‌های لازم از بتن را به عمل بیاورید تا گیرایش آن تکمیل شود.
  • بهترین وسیله قالب برداری گوه چوبی است، چراکه به بتن آسیب نمی‌زند.

عمران مارکت یک فروشگاه آنلاین قالب‌های بتنی است و به جز سفارش قالب و تجهیزات قالب‌ بندی، می‌توانید سؤالات خود در مورد انتخاب قالب مناسب و تجهیزات قالب برداری یا قالب‌ بندی را از کارشناسان فروش سایت ما بپرسید. ما کیفیت و دوام کلیه محصولات خود را تضمین می‌کنیم.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *