داربست متحرک (چرخ‌دار) چیست؟

داربست متحرک (چرخ‌دار) چیست؟

داربست متحرک که به نام های داربست چرخ دار، داربست آسانسوزی یا کلایمر نیز شناخته می شود. یک چهارپایه بزرگ چرخ دار است که با لوله های داربستی ساخته می شود. در ادامه ببیشتر با این داربست آشنا می شویم.

داربست متحرک در حقیقت نوعی چهارپایه عظیم است که کاربردهای فراوانی در صنعت و ساختمان‌سازی دارد. این نوع داربست معمولاً با استفاده از چهارپایه، تعدادی لوله افقی و چهارچرخ ساخته می‌شود. همانند سایر انواع داربست، باید تمامی مسائل ایمنی در ساخت و استفاده از داربست چرخ دار نیز رعایت شود. در این مقاله با داربست متحرک، تجهیزات سازنده و نکات فنی و ایمنی مربوط به آن آشنا می‌شوید.

داربست متحرک (چرخ‌دار) چیست؟

داربست متحرک یا داربست چرخ‌دار چیست؟

داربست متحرک یا داربست چرخ دار نوعی داربست است که پایه‌های آن چرخ دارد و از آن برای کار در ارتفاع استفاده می‌شود. این داربست بیشتر برای کار روی نمای ساختمان و کارهایی مثل نقاشی و نازک‌کاری کاربرد دارد که نیاز به جابجایی‌های متعدد دارند. در مقایسه با داربست‌های سنتی و ثابت، کار با داربست متحرک راحت‌تر است و ایمنی بیشتری را برای کارگر فراهم می‌کند.

داربست آسانسوری چیست و چه انواعی دارد؟

نوعی دیگری از داربست متحرک با نام داربست آسانسوری نیز وجود دارد که همانند آسانسورهای باربری دارای موتور است و با نیروی برق هدایت می‌شود. قیمت داربست‌های آسانسوری از قیمت داربست چرخ دار معمولی بیشتر است و آن را با نام کلایمر نیز می‌شناسند.

داربست آسانسوری یا پلتفرم در ۲ نوع تک‌پایه و دوپایه در بازار موجود است که داربست تک‌پایه تا عرض ۱۰ متر را پوشش می‌دهد و حداکثر وزن قابل‌تحمل آن ۷۰۰ کیلوگرم است. در مقابل، داربست دوپایه تا عرض ۲۳ متر را پوشش می‌دهد و حداکثر وزن قابل‌تحمل آن نیز ۱۲۰۰ کیلوگرم است.

داربست متحرک (چرخ‌دار) چیست؟

با انواع لوله داربست متحرک آشنا شوید

همانند سایر انواع داربست، برای ساخت داربست چرخ دار از انواع لوله داربست فولادی استفاده می‌شود که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید:

لوله سیاه

لوله سیاه رایج‌ترین نوع لوله فولادی در ساخت داربست است که معمولاً از نوع درزدار آن بیشتر استفاده می‌شود. لوله سیاه داربستی را در بازار با نام لوله ۵ نیز می‌شناسند. برای این‌که این لوله‌ها بتوانند فشار وارده را تحمل کنند، باید بین ۲ تا ۲.۵ میلی‌متر ضخامت داشته باشند.

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه همان لوله سیاه است که لایه‌ای از فلزی روی دارد. این لایه باعث می‌شود تا مقاومت لوله داربست متحرک در برابر رطوبت زیاد شود و عمر آن بالا برود. با این حال، استفاده از لوله گالوانیزه برای ساخت داربست چرخ دار، قیمت آن را بالا می‌برد.

البته ممکن است از لوله آلومینیومی هم برای ساخت داربست متحرک استفاده شود که در این صورت، قیمت این داربست بازهم بالا می‌رود.

نصب داربست متحرک در چند مرحله انجام می‌شود؟

برای نصب داربست چرخ دار، ابتدا چرخ‌ها را زیر لوله‌های عمودی (پایه‌ها) قرار می‌دهند و پس از اطمینان از قفل بودن چرخ‌ها، اقدام به اتصال لوله‌های افقی می‌کنند. لوله‌های ترنزوم و لجر بین پایه‌های داربست در عرض و عمق بسته می‌شوند و ترکیب آن با پایه‌ها، ساختار کلی داربست متحرک را ایجاد می‌کنند.

در مرحله بند، مهاربندهای مورب نصب می‌شوند که این مهاربندها باید موازی با یکدیگر و به‌صورت خلاف جهت در جلو و پشت داربست نصب شوند. همچنین جهت مهاربندهایی که در یک امتداد قرار دارند هم باید خلاف یکدیگر باشد. پس از آن سکوهای کار با استفاده از تخته‌های بنایی در ارتفاع‌های موردنظر ساخته می‌شوند. سکوهای کار باید دارای گاردریل باشند که این گاردریل‌ها با استفاده از ۲ لوله و در ارتفاع ۱.۵ متری سکوی کار نصب می‌شود.

داربست متحرک (چرخ‌دار) چیست؟

کاربرد داربست‌های چرخ‌دار چیست؟

همان‌طور که گفتیم، داربست چرخ دار حکم یک چهارپایه چرخ‌دار را هم دارد که علاوه بر ساختمان‌سازی، از آن در صنعت هم استفاده می‌شود. مهم‌ترین کاربردهای داربست چرخ دار را در ادامه می‌خوانید:

کارخانه‌ها و کارگاه

برای دسترسی به نقاط مرتفع در انبارها یا تعمیر و نگهداری دستگاه‌های مرتفع، از داربست متحرک استفاده می‌شود.

خودروسازی

برای دسترسی به سقف و نقاط مرتفع خودروهای سنگین، اتوبوس‌ها و … از داربست چرخ دار استفاده می‌شود.

نقاشی و بنایی

در مقایسه با روش‌های سنتی، داربست‌های چرخ دار ایمنی بیشتری را برای نقاشی و گچ کاری سقف و دیوارها فراهم می‌کنند.

ترمیم و نظافت نما

از داربست متحرک برای ترمیم و نظافت بخش‌هایی از نما که ارتفاع زیادی دارند و امکان دسترسی به آن‌ها وجود ندارد، استفاده می‌شود.

انتخاب و بازرسی داربست مدولار چگونه انجام می‌شود؟

توجه به نکات زیر هنگام انتخاب و بازرسی داربست چرخ دار یا مدولار، الزامی است:

  • نوع و سیستم داربست چرخ دار باید متناسب با نوع کار یا ارتفاع موردنیاز انتخاب شود.
  • تعداد و وزن کارگران، مدت‌زمان کار، شرایط آب و هوایی، وزن مواد و تجهیزات نیز در انتخاب و پیاده‌سازی داربست متحرک الزامی است.
  • پس از نصب، تمامی اجزای داربست متحرک را از نظر خوردگی، شکستگی و … به‌صورت منظم بازرسی کنید.
  • هیچ‌کدام از اجزای داربست متحرک نباید دارای خمیدگی، انحراف یا اعوجاج باشد.
  • عرشه‌های سکوی کار باید سالم و فاقد ترک‌های طولی باشند.
  • چرخ‌ها باید همگی از یک سایز باشند.
  • قفل چرخه‌ای داربست باید همیشه سالم باشد.
داربست متحرک (چرخ‌دار) چیست؟

مزایای داربست فلزی متحرک چیست؟

ممکن است استفاده از داربست چرخ دار هزینه بیشتری نسبت به داربست‌های سنتی داشته باشد، اما مزایای متعددی دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید:

  • خرید داربست متحرک در درازمدت به‌صرفه است، چراکه در صورت نگهداری درست می‌توانید به دفعات از آن استفاده کنید.
  • داربست متحرک ایمنی بیشتری دارد.
  • نصب و برپایی این داربست با سرعت بالایی انجام می‌شود و نیاز به نیروی متخصص ندارد.
  • استفاده از این داربست راندمان را بالا می‌برد، چراکه نیازی به بازکردن و بستن مجدد لوله‌های آن وجود ندارد. همچنین جابجایی سکوی کار در داربست متحرک به‌راحتی و با سرعت بالا انجام می‌شود.
  • امکان آسیب به نما هنگام استفاده از داربست متحرک کم است و زیبایی آن را نیز از بین نمی‌برد.
  • داربست متحرک امکان دسترسی به ارتفاع تا ۱۴ متر را فراهم می‌کند.

مهم‌ترین نکات ایمنی استفاده از داربست چرخ دار چیست؟

در استفاده از داربست چرخ دار، توجه به نکات ایمنی زیر برای حفظ سلامت کارگران الزامی است:

  • پیش از استفاده از داربست، باید تمامی اجزای آن بازرسی شوند و در صورت مشاهده نواقص احتمالی، از کار روی داربست متحرک خودداری شود.
  • نباید بیشتر از وزن قابل‌تحمل داربست، به آن فشار وارد شود.
  • اطمینان از بسته بودن چرخه‌ای داربست متحرک الزامی است.
  • برای دسترسی به سکوی داربست، باید از نردبان‌های مخصوص استفاده شود و از بالارفتن از داربست خودداری شود.
  • هنگام جابجایی داربست متحرک، نباید شخص یا تجهیزاتی روی آن قرار داشته باشد.
  • نباید نردبان‌های دسترسی را به پلتفرم‌ها متصل کرد.
  • ارتفاع سکوی کار نباید از ۳ برابر عرض پایه بیشتر شود.
  • هنگام وزش باد باید کار روی داربست چرخ دار متوقف شود.
داربست متحرک (چرخ‌دار) چیست؟

قیمت داربست متحرک چقدر است؟

قیمت داربست چرخ دار به قیمت لوله داربست، جنس و وزن لوله، ابعاد داربست و … بستگی دارد. همچنین ممکن است شرکت‌ها یا تیم‌های ارائه‌دهنده خدمات داربست بندی، قیمت‌های متفاوتی را برای نصب داربست متحرک اعلام کنند که این قیمت‌ها به تجربه آن‌ها و کیفیت خدماتشان بستگی دارد.

همان‌طور که گفتیم از داربست متحرک برای کار در ارتفاع استفاده می‌شود و کار در ارتفاع خطرات زیادی را به دنبال دارد. به همین دلیل، باید نصب آن را به تیم‌های خبره و باتجربه بسپارید.

برای خرید لوله داربستی باکیفیت و با قیمت مناسب نیز می‌توانید با شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در تماس باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *