داربست فلزی از انواع تا کاربرد و هزینه

داربست فلزی از انواع تا کاربرد و هزینه

داربست فلزی کاربرد بسیار بالایی در ساخت و ساز، ایجاد نما و زیرسازی بتن دارد. در این مقاله با انواع داربست فلزی؛ مانند داربست چکشی، داربست مثلثی و داربست معلق آشنا می شوید. همچنین در مورد مزایا و کاربردها، هزینه و قمیت و انواع اجزای داربست فلزی نیز بیشتر یاد می گیرید.

وقتی حرف از داربست به میان می‌آید، بسیاری از ما به داربست فلزی فکر می‌کنیم. چراکه داربست فلزی رایج‌ترین نوع داربست است و تقریباً در هر پروژه‌ای از آن استفاده می‌شود. البته شهرت این نوع داربست تنها محدود به ساختمان‌سازی نمی‌شود و می‌توان کاربرد آن را در برپایی هیئت‌های مذهبی و … هم دید. این مقاله، به معرفی داربست فلزی، اجزا و کاربردهای آن اختصاص دارد و می‌توانید از آن به عنوان یک راهنمای خرید استفاده کنید.

داربست فلزی از انواع تا کاربرد و هزینه

داربست فلزی چیست؟

داربست فلزی یکی از انواع پرکاربرد داربست است که با استفاده از لوله‌ داربست فولادی درزدار ساخته می‌شود. این لوله‌ها در بازار با نام لوله ۵ شناخته می‌شوند و قطر خارجی آن‌ها ۴۸.۳ میلی‌متر است. لوله‌های فولادی با استفاده از ورق سیاه ST37 و به روش نورد سرد ساخته می‌شوند و در عین داشتن وزن سبک، مقاومت بالایی دارند. همین موضوع باعث شده تا از داربست فلزی برای انجام کارهای مختلف در ارتفاع استفاده شود.

البته لوله فولادی درزدار تنها عضو این داربست نیست و برای اتصال این لوله‌ها به یکدیگر از بست، اتصال افقی و … استفاده می‌شود.

داربست فلزی چه انواعی دارد؟

احتمالاً نوع سنتی داربست فلزی را روی نمای اکثر پروژه‌های ساختمانی دیده‌اید. داربست فلزی انواع دیگری هم دارد که کاربردهای آن‌ها گسترده‌تر و متفاوت با کاربردهای نوع سنتی است. در ادامه با انواع داربست فلزی و کاربردهای هر کدام آشنا می‌شوید:

داربست فلزی از انواع تا کاربرد و هزینه

داربست فلزی مثلثی

علت نام‌گذاری این نوع با نام داربست مثلثی، فریم‌های مثلثی شکل آن است. این فریم‌ها دارای عرض ثابت ۱۲۰ سانتی‌متر هستند و در طول‌های ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متری تولید می‌شوند. اتصال این فریم‌ها به یکدیگر، منجر به تشکیل قاب‌های مربعی و مستطیلی می‌شود که این قاب‌ها، به صورت نر و ماده به یکدیگر متصل می‌شوند. همچنین این نوع داربست فلزی دارای جک‌هایی است که برای تنظیم ارتفاع داربست کاربرد دارند. از داربست مثلثی بیشتر به عنوان زیرسازی و کفراژبندی برای سازه‌های بتنی غول‌پیکر مثل پل‌های ماشین‌رو استفاده می‌شود.

داربست فلزی از انواع تا کاربرد و هزینه

داربست فلزی چکشی

در نام‌گذاری این نوع داربست فلزی، از نحوه نصب آن الهام گرفته شده است. برای نصب داربست چکشی نیازی به آچار نیست و اجزای آن با کمک چکش به یکدیگر متصل می‌شوند. روی پایه‌های عمودی این داربست، یک سری نقاط اتصال شبیه به بست وجود دارد که هنگام نصب لوله‌های افقی، این نقاط اتصال باز می‌شوند و پس از قرار دادن لوله‌های افقی در میان فک‌های آن، با استفاده از ضربات چکش اتصال موردنظر را برقرار و فک‌ها را می‌بندند.

داربست فلزی چکشی در ۲ نوع ستاره‌ای و کاسه‌ای تولید می‌شود که پایه‌های نوع ستاره‌ای در طول‌های ۰.۵ تا ۳ متر و پایه‌های نوع کاسه‌ای نیز در طول‌های ۰.۶ تا ۳ متر تولید می‌شود. از این نوع داربست فلزی در زیرسازی قالب‌های بتنی، نمای ساختمان‌ها و صنایع استفاده می‌شود.

داربست فلزی از انواع تا کاربرد و هزینه

داربست معلق

داربست معلق نوعی داربست فلزی است که پایه‌های آن روی زمین قرار نمی‌گیرد و برای حفظ استحکام داربست، لوله‌های افقی آن را به داخل ساختمان مهار می‌کنند. گاهی اوقات به دلیل ملاحظات زمان‌بندی پروژه، نیاز است که زیر محل برپایی داربست خالی باشد و به همین دلیل از داربست معلق استفاده می‌شود. به داربست معلق، داربست پیش‌آمده هم می‌گویند و نحوه نصب آن مشابه نصب داربست فلزی سنتی است.

مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده داربست فلزی چیست؟

همان‌طور که گفتیم، لوله‌های فولادی درزدار تنها عضو داربست فلزی نیستند و برای برپایی داربست به اجزای مختلفی نیاز دارید که در ادامه، با رایج‌ترین اجزای داربست فلزی آشنا می‌شوید:

داربست فلزی از انواع تا کاربرد و هزینه

کفشک فلزی

این قطعه در زیر پایه‌های داربست قرار می‌گیرد و وظیفه آن جلوگیری از حرکت و سرخوردن پایه‌های داربست فلزی است. در زمین‌هایی که خاک سستی دارند، زیر کفشک‌ها تخته‌های چهارتراش (کفشک پایه) قرار می‌دهند.

داربست فلزی از انواع تا کاربرد و هزینه

بست

بست‌ها بیشتر در داربست فلزی سنتی کاربرد دارند و وظیفه آن ایجاد نقطه اتصال برای لوله‌های افقی و عمودی داربست است.

داربست فلزی از انواع تا کاربرد و هزینه

اتصال افقی

اتصال افقی با نام بست دوپیچ هم شناخته می‌شود و در اصل یک لوله فلزی کوتاه است که در داخل آن قطعه‌ای با نام مغزی قرار دارد. همان‌طور که از نام آن مشخص است، از اتصال افقی برای اتصال طولی و عرضی لوله‌های هم‌راستا استفاده می‌شود.

داربست فلزی از انواع تا کاربرد و هزینه

تخته بنایی

تخته‌ها در اصل از اجزای داربست فلزی نیستند و از آن‌ها برای ساختن سکوهای کار استفاده می‌شود. برای جلوگیری از حرکت تخته‌ها، دو سر آن‌ها را با استفاده از سیم آرماتوربندی می‌بندند. گاهی اوقات هم به جای تخته از ورق‌های فولادی یا آلومینیومی برای ساخت سکوی کار استفاده می‌شود.

داربست فلزی از انواع تا کاربرد و هزینه

با انواع بست داربست فلزی آشنا شوید

بست‌ها مهم‌ترین اجزای داربست فلزی هستند و به همین دلیل، لازم است که با انواع مختلف بست آشنا شوید:

بست قابل تنظیم

این نوع بست داربست فلزی، به قسمت پایینی لوله بسته می‌شود و با کمک آن می‌توان ارتفاع داربست را کم و زیاد کرد.

بست اتصال شکافدار

از این بست برای بلندتر کردن لوله‌های افقی و عمودی استفاده می‌شود؛ چراکه طول استاندارد لوله‌های داربست ۶ متر است و برای برپایی داربست در ارتفاع و عرض بیشتر، باید طول این لوله‌ها را زیاد کرد.

بست تک‌پیچ

از این نوع بست در ساخت داربست‌های ساختمانی استفاده نمی‌شود و بیشتر در برپایی چادر کاربرد دارد.

بست دوپیچ

از بست دوپیچ برای اتصال لوله‌های افقی و عمودی داربست فلزی استفاده می‌شود و از آنجایی‌که مقاومت آن نسبت به بست چهارپیچ کمتر است، از آن برای داربست‌هایی استفاده می‌شود که برای انجام کارهای سبک نصب می‌شوند.

بست چهارپیچ

رایج‌ترین نوع بست، بست چهارپیچ است که از آن برای نصب داربست‌های نما استفاده می‌شود.

بست اچ یا آهنگیر

این نوع بست برای اتصال میان لوله داربست و سازه (بال تیرآهن) کاربرد دارد.

بست پیوندی یا زبانه‌ای

از بست پیوندی برای اتصال ۲ لوله افقی با زاویه ۹۰ درجه استفاده می‌شود.

بست متحرک

این بست برای اتصال لوله‌های داربست با زوایای مختلف به کار می‌رود.

مشخصات فنی داربست فلزی چیست؟

لوله‌های فلزی مورداستفاده در ساخت داربست فلزی، باید دارای مشخصات فنی زیر باشند:

  • قطر ۱۱ اینچ
  • وزن هر شاخه بین ۶ تا ۲۷ کیلو
  • طول ۱.۵ تا ۶ متر
  • جنس فولاد کربنی یا گالوانیزه
  • ضخامت ۳.۵ تا ۵.۳ میلی‌متر

لوله‌های فولادی در ۲ نوع درزدار و بدون درز ساخته می‌شوند که مقاومت نوع بدون درز بیشتر است. البته استفاده از لوله بدون درز برای ساخت داربست فلزی، قیمت آن را بالا می‌برد.

داربست فلزی از انواع تا کاربرد و هزینه

مزایای داربست فلزی چیست؟

به جز فراهم کردن امکان دسترسی به ارتفاع، داربست فلزی مزایای زیر را هم دارد:

  • تأمین ایمنی کارگران با استفاده از سکوی کار و گاردریل
  • سرعت بالای نصب و جمع‌آوری
  • قیمت پایین‌تر در مقایسه با سایر تجهیزات کار در ارتفاع
  • دوام و عمر بالا
  • امکان استفاده مجدد

مهم‌ترین کاربردهای داربست فلزی چیست؟

لیست زیر مهم‌ترین کاربردهای داربست فلزی را نشان می‌دهد:

  • ساخت نمای سازه
  • برپایی چادر، غرفه و محل اسکان موقت
  • ساخت سازه‌های کوچک و بزرگ
  • زیرسازی و کفراژبندی بتن
  • ساخت راه‌پله موقت
  • ساخت پایه جرثقیل و میکسر بتن
  • قفسه‌بندی در انبارها
  • نصب بنر و بیلبورد
  • ساخت جان‌پناه و حفاظ موقت
داربست فلزی از انواع تا کاربرد و هزینه

محاسبه هزینه و قیمت داربست فلزی چگونه انجام می‌شود؟

عوامل مختلفی در محاسبه قیمت و هزینه داربست فلزی نقش دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قیمت فولاد اشاره کرد. همان‌طور که گفتیم داربست فلزی با استفاده از لوله‌های فولادی ساخته می‌شود و به همین دلیل، قیمت فولاد بر هزینه داربست فلزی تأثیرگذار است. همچنین درزدار یا بدون درز بودن لوله‌ها نیز می‌تواند این هزینه را تغییر دهد.

از سایر عوامل تأثیرگذار بر قیمت داربست فلزی می‌توان به ارتفاع داربست، تعداد نما، عرض محل نصب داربست، تعداد مهارها و هزینه حمل‌ونقل اشاره کرد.

آنچه در مقاله داربست فلزی خواندیم:

 داربست های فلزی، کاربردهای بسیاری در پروژه های ساختمانی دارند و با استفاده از لوله های داربست فولادی ساخته می شوند. داربست های فلزی، انواع مختلفی مانند داربست مثلثی، داربست چکشی و داربست معلق دارند.

همچنین از مهم ترین اجزای داربست فلزی می توان به  کفشک فلزی، بست ها، اتصالات  افقی، لوله ها های داربست و تخته بنایی را نام برد.

داربست های فلزی با استفاه از انواع بست داربست به همدیگر وصل می شوند، بست قابل تنظیم، بست اتصال شکاف دار، بست تک پیج، بست دو پیچ، بست چهارپیچ، بست اچ (بست آهنیگردار)، بست پیوندی (بست زبانه ای) و بست متحرک از انواع این بست ها هستند.

عمران مارکت فروشگاه آنلاین و تامین و تولید کننده انواع قالب، داربست و تجهیزات قالب و داربست می باشد. برای تهیه داربست چکشی و داربست مثلثی، بست داربست و انواع تجهیزات داربست می توانید با شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در بخش فروش فروش و پشتیبانی در ارتباط باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *