ورق st37 چیست؟

ورق st37 چیست؟

ورق St37 در تولید ابزارهای مورد نیاز در ساختمان سازی کاربردهای فراوانی دارد. از جمله این کاربردها می توان به تولید قالب های بتنی، نبشی، پروفیل، لوله های فولادی و… اشاره کرد. در این مقاله در مورد این ورق و مشخصات آن بیشتر می خوانیم.

ورق st37 پرکاربردترین نوع ورق سیاه است که می‌توانید آن را تقریباً در هر ساختمانی پیدا کنید. به عنوان مثال پروفیلی که از آن برای ساخت نرده‌های بالکن شما استفاده شده یا پروفیل های به کار رفته در چارچوب های در و پنجره، اکثراً با استفاده از ورق سیاه st37 ساخته‌شده‌اند. همچنین ورق هایst37 کاربرد بالایی در ساخت و تولید قالب بتن فلزی دارند. در این مقاله هر چیزی که باید در مورد ورق st37 بدانید را می‌خوانید و با عوامل اثرگذار بر قیمت ورق st37 نیز آشنا می‌شوید.

ورق st37 چیست؟

فولاد ST37 چیست؟

فولاد St37 یا فولاد کم کربن نوعی فولاد کربنی معمولی است که به دلیل میزان کربن پایین (کمتر از ۰.۲۵ درصد) در دسته فولادهای نرمه قرار می‌گیرد. این ویژگی باعث می‌شود که مقاطع ساخته‌شده از فولاد st37 انعطاف‌پذیری بالایی داشته و برای جوشکاری نیز مناسب باشند. همچنین این موضوع کاربرد فولاد St37 در ساختمان‌سازی را افزایش داده است. ورق st37 پرکاربردترین مقطع فولادی ساخته‌شده از این نوع فولاد است که از آن برای ساخت لوله‌های فولادی درزدار، قوطی پروفیل، انواع ورق سرد (گالوانیزه، روغنی و …) و قالب بتن‌ریزی فلزی استفاده می‌شود. در این مقاله نیز بیشتر در مورد ورق st37 صحبت می‌کنیم.

فولاد St37 در ساخت سایر مقاطع فولادی مثل میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی نیز کاربرد دارد و به نوعی می‌توان آن را پرکاربردترین نوع فولاد در جهان دانست.

ورق st37 چیست؟

اعداد ۱ تا ۳ بعد از فولاد ST37 به چه معناست؟

نام‌گذاری فولاد St37 بر اساس استاندارد تولید آن یعنی استاندارد DIN 100271 آلمان صورت گرفته است. در استاندارد st37 برای نشان دادن این‌که چه نوع فولادی برای چه‌کاری مناسب است، از یک سری حروف به عنوان پیشوند استفاده می‌شود. بر همین اساس، حروف ST موجود در نام ورق St37 به معنای تناسب آن برای کارهای ساختمانی است و با استفاده از عدد ۳۷ نیز می‌توان استحکام کششی استحکام ورق st37 را با ضرب کردن آن در عدد ۹.۸ محاسبه کرد. ممکن است پس از نام این ورق از اعداد ۱ تا ۳ نیز استفاده شود که نشان‌دهنده سطح کیفی ورق سیاه St37 و مناسب بودن آن برای کاربردهای مختلف است:

  • ورق سیاه St37-1: کیفیت معمولی و مناسب کارهای عادی
  • ورق سیاه St37-2: کیفیت متوسط و مناسب کارهای مهم
  • ورق سیاه St37-3: کیفیت بالا و مناسب جوشکاری
ورق st37 چیست؟

مشخصات ورق st37 چیست؟

برای استفاده از ورق سیاه st37 در کاربردهای مختلف باید بدانید که خواص مکانیکی، شیمیایی و فیزیکی ورق st37 چیست. داشتن این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا در صورت مناسب نبودن ورق st37 برای یک پروژه خاص، در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و به سراغ سایر انواع ورق سیاه مثل ورق St52 بروید.

خواص فیزیکی فولاد St37

زمانی که قصد داشته باشید روی ورق St37 عملیات حرارتی انجام دهید، دانستن خواص فیزیکی آن اهمیت زیادی پیدا می‌کند، چراکه حداکثر دمای موردنیاز برای شکل‌دهی، ذوب و قالب‌گیری و همچنین درصد ازدیاد طول آن مربوط به خواص فیزیکی ورق St37 می‌شود. جدول زیر خواص فیزیکی فولاد St37 را نشان می‌دهد:

نوع خواص فیزیکی ورق st37مقدار
چگالی۷.۸ گرم بر سانتی‌متر مکعب
ضریب الاستیسیته۲۱۰.۰۰۰ نیوتن بر میلی‌متر مربع
دمای سخت شدن۸۹۰-۸۶۰ درجه سانتی‌گراد
دمای تمپرینگ۸۹۰-۸۶۰ درجه سانتی‌گراد
دمای فورجینگ۱۵۲۶-۱۴۸۰ درجه سانتی‌گراد
درصد ازدیاد طول۲۴-۱۶ درصد

ترکیب شیمیایی فولاد St37

ترکیب شیمیایی ورق st37 همان چیزی است که تفاوت آن با سایر گریدهای ورق سیاه را مشخص می‌کند و بر تعیین کاربرد و حتی قیمت ورق st37 تأثیر دارد. جدول زیر درصد عناصر مختلف در ساختار ورق سیاه st37 را نشان می‌دهد:

نیتروژنفسفرگوگردمنگنزسیلیسیمکربن
۰.۰۱۱۰.۰۵۰.۰۵۰.۳۷-۰.۳۵۰.۳۵۰.۲

خواص مکانیکی فولاد St37

دانستن خواص مکانیکی ورق st37 به شما کمک می‌کند تا بدانید که هنگام انجام کارهای ساختمانی باید چقدر به این ورق فشار بیاورید و ورق st37 تا چه حد انعطاف‌پذیر است. استحکام کششی حداکثر نیرویی است که یک جسم می‌تواند تا زمان شکستن تحمل کند و مقاومت تسلیم نیز حداکثر نیروی قابل‌تحمل آن تا زمان تغییر شکل است.

مقاومت کششی ورق st37 بین ۳۴۰ تا ۵۱۰ و مقاومت تسلیم آن نیز بین ۲۲۵ تا ۲۳۵ مگاپاسکال است.

ورق st37 چیست؟

تفاوت ورق st37 و st52 چیست؟

ورق St52 نیز بر اساس استاندارد DIN 100271 تولید می‌شود، اما برخلاف ورق st37، ورق St52 دارای میزان کربن بیشتری است که باعث می‌شود سختی آن بیشتر شود. این سختی بیشتر، تمامی خواص مکانیکی و فیزیکی ورق St52 را متفاوت می‌کند و حتی باعث می‌شود که قیمت این ورق با قیمت ورق st37 متفاوت باشد.

همچنین ورق استاندارد st52 برخلاف ورق استاندارد St37 بیشتر در صنعت و راه‌سازی کاربرد دارد.

ورق st37 چیست؟

ورق St37 چگونه ساخته می‌شود؟

برای ساخت ورق St37 از بیلت فولادی به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. بیلت نوعی شمش فولادی است که شکلی تخت دارد و پس از حرارت دیدن در کوره، آن را از میان غلتک‌های موازی و متعدد عبور می‌دهند تا ضخامت آن به‌مرور کم شده و تبدیل به ورق سیاه شود. برای بهبود خواص مکانیکی و فیزیک ورق st37 از فرایندهای سخت‌کاری و عملیات حرارتی استفاده می‌شود که ممکن است قیمت ورق فولادی st37 را بالا ببرند.

سخت‌کاری فولاد ST37

برای بهبود مقاومت ورق st37 و افزایش سختی آن در سطح، هنگام حرارت دادن بیلت در کوره مقداری کربن به آن اضافه می‌کنند. این کار مقاومت ورق st37 در برابر سایش را نیز افزایش می‌دهد.

عملیات حرارتی فولاد ST37

عملیات حرارتی نیز برای بالا بردن مقاومت و سختی ورق St37 انجام می‌شود. در این عملیات دمای ورق را به بالاتر از دمای بحرانی می‌رسانند و ورق st37 را برای مدت طولانی در همان دما نگه می‌دارند. پس از آن، فرایند خنک‌سازی ورق انجام می‌شود.

دستیابی به ریزساختار فولاد ST37

عملیات حرارتی منجر به دستیابی ریزساختار مناسب در ورق st37 می‌شود. این کار منجر به تشکیل فاز آستنیت در فولاد می‌شود و کربن در این فاز به دام می‌افتد. برای جلوگیری از مارتنزیت شدن ورق، آن را در دمای بالا نگه می‌دارند و به یک‌باره سرد نمی‌کنند. این موضوع از شکننده شدن ورق St37 جلوگیری می‌کند.

ورق st37 چیست؟

آنالیز ورق st37 فولاد مبارکه، مشهورترین تولیدکننده

ورق سیاه St37 در ایران توسط کارخانه‌های متعددی تولید می‌شود که فولاد مبارکه اصفهان قدیمی‌ترین و مشهورترین آن‌ها است. جدول زیر مشخصات ابعادی ورق st37 را نشان می‌دهد:

نوع و ابعاد ورق سیاه ضخامت (میلی‌متر) عرض (میلی‌متر) طول (متر)
ورق سیاه HB ضخامت‌های کمتر از ۶ میلی‌متر ۱.۵
۲
۲.۵
۳
۱۰۰۰
۱۲۵۰
۶ و ۱۲ (سفارشی)
۴
۴
۱۲۵۰
۱۵۰۰
ورق سیاه HC شامل ضخامت‌های ۸ تا ۱۵ میلی‌متر ۶ ۱۰۰۰
۱۲۵۰
۱۵۰۰
۸ ۱۲۵۰
۱۰
۱۲
۱۵
۱۵۰۰
مشخصات ابعادی ورق st37

سایر تولیدکنندگان ورق سیاه مثل نورد فولاد گیلان، فولاد کاویان اهواز، فولاد اکسین و قطعات فولادی تهران ورق سیاه St37 را با ضخامت‌های ۶ تا ۵۰ میلی‌متر و عرض‌های ۱۰۰، ۱۲۵ و ۲۰۰ سانتی‌متر تولید می‌کنند. تفاوت در ضخامت ورق باعث می‌شود که قیمت ورق فولادی st37 متفاوت شود. البته قیمت ورق st37 فولاد مبارکه به دلیل کیفیت بالا، کمی از کارخانه‌های دیگر بیشتر است.

ورق st37 چیست؟

کاربرد ورق st37 در قالب بتن فلزی

قالب بتن فلزی با استفاده از ورق های فولادی تولید می شوند. برای ساخت این قالب ها عموما یا از یک نوع ورق یا از دو نوع ورق متفاوت استفاده می شود. با توجه به کاربرد قالب بتن، نوع ورق را برای تولید مشخص می کنند. ورق های فولادی با St متفاوت مانند St33 و St37 برای ساخت قالب های بتنی استفاده می شود. این ورق ها توسط شرکت های مختلفی مانند فولاد مبارکه، فولاد کاویان، فولاد اکسین اهواز، فولاد گیلان و فولاد غرب تولید می شوند. که ورق های فولاد مبارکه با توجه به عملکرد از بقیه شرکت های تولیدی بهتر هستند. قالب های بتنی فلزی تولید شده با استفاده از ورق st37 کیفیت بالایی دارند و در بتن ریزی استحکام و مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. قالب های فلزی تولید شده با ورق St37  فولاد مبارکه، بهترین قالب های فلزی موجود در بازار هستند و تا برای تعداد دفعات زیادی قابل استفاده مجدد هستند یا به عبارتی تکرار پذیری بالایی دارند.

جمع بندی

اگر قصد ساخت قالب فلزی را دارید و نمی‌دانید که باید ورق st37 کدام کارخانه را بخرید، پیشنهاد ما به شما خرید ورق سیاه st37 کارخانه فولاد مبارکه است. اگر هم قصد خرید قالب فلزی با کیفیت و تماما تولید شده از ورق St37 را دارید، می‌توانید با استفاده از شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید و خرید خود را به راحتی انجام دهید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *