بهترین روش جوشکاری برای ساخت قالب بتن فلزی چیست؟ جوش CO2 یا جوش برق؟

بهترین روش جوشکاری برای ساخت قالب بتن فلزی چیست؟ جوش CO2 یا جوش برق؟

قالب بتن فلزی جوشی یا لبه تسمه ای با استفاده از جوشکاری تولید می شود. برای اتصال قسمت های مختلف قالب به یکدیگر، از جوش co2 و جوش برق استفاده می شود. جوش co2 استحکام بالاتری به قالب می بخشد. در ادامه با انواع جوشکاری برای ساخت قالب های بتنی آشنا می شوبد.

قالب‌های فلزی بتن در دو نوع لبه جوش یا لبه خم در بازار موجود هستند که قالب‌های لبه جوش، معمولاً با استفاده از جوش co2 یا جوش برق یا ترکیبی از هر ۲ روش ساخته می‌شوند. هر کدام از این روش‌های جوشکاری مزایا و معایب خاص خود را دارد. اگر قصد ساخت قالب بتن فلزی لبه جوش را دارید و نمی‌دانید که کدام روش برای ساخت آن مناسب‌تر است، این مقاله را بخوانید تا با نحوه استفاده از جوش CO2 برای ساخت قالب بتن و جوش برق برای ساخت قالب بتن آشنا شوید.

بهترین روش جوشکاری برای ساخت قالب بتن فلزی چیست؟ جوش CO2 یا جوش برق؟

جوش CO2 چیست؟

جوش CO2 نوعی روش جوشکاری است که در آن به جای استفاده از گازهای بی‌اثر از گاز فعالی مثل گاز CO2 (دی‌اکسید کربن) استفاده می‌شود. به همین دلیل این روش جوشکاری را با نام جوشکاری با گاز فعال یا MAG (Metal active gas) می‌شناسند. نقش دی‌اکسید کربن در این روش جوشکاری، نفوذ بیشتر و بهتر جوش است و در حقیقت افزایش اثربخشی سیم جوش در این روش بر عهده گاز دی‌اکسید کربن است. جنس سیم جوش نیز باید هماهنگ با جنس قطعه کار انتخاب شود.

بهترین روش جوشکاری برای ساخت قالب بتن فلزی چیست؟ جوش CO2 یا جوش برق؟

در جوش CO2 از انرژی الکتریکی یا دستگاه جوش نیز استفاده می‌شود که یک دستگاه فیدر سیم نیز این سیستم را تکمیل می‌کند. این دستگاه قابلیت تنظیم سرعت تغذیه سیم را فراهم می‌کند که این سرعت باید با توجه به ضخامت قطعه تنظیم شود. همچنین تنظیم ولتاژ و فشار گاز در جوش CO2 نیز به ضخامت قطعه کار وابسته است. این روش برای جوشکاری قطعات فولادی نازک و نیمه ضخیم کاربرد دارد و به همین دلیل از جوش CO2 برای ساخت قالب بتن، درب و پنجره و خودرو استفاده می‌شود.

بهترین روش جوشکاری برای ساخت قالب بتن فلزی چیست؟ جوش CO2 یا جوش برق؟

جوش برق چیست؟

جوش برق رایج‌ترین روش جوشکاری قطعات فلزی است. در این روش دو قطعه فلزی از طریق گرم کردن به یکدیگر متصل می‌شوند. گاهی اوقات پس از گرم کردن دو قطعه را از طریق فشار به یکدیگر متصل می‌کنند و گاهی اوقات نیز از یک فلز پرکننده (مثل الکترود) برای ایجاد اتصال بین دو قطعه استفاده می‌شود. برای جوش برق از هر دو نوع جریان مستقیم و جریان متناوب برق استفاده می‌شود.

بهترین روش جوشکاری برای ساخت قالب بتن فلزی چیست؟ جوش CO2 یا جوش برق؟

جوشکاری با برق متناوب رواج بیشتری دارد و طی آن یک ترانس را مستقیم به برق شهری وصل می‌کنند که وظیفه این ترانس، کاهش شدت‌جریان برق است. ترانس دارای دو کابل مجزا است که یکی از آن‌ها را با عنوان قطب مثبت به الکترود و دیگری را با عنوان قطب منفی به قطعه کار متصل می‌کنند. پس از اتصال الکترود به قطعه کار، یک قوس الکتریکی ایجاد می‌شود که قوس الکتریکی منجر به ذوب شدن الکترود و اتصال دو قطعه فلزی به یکدیگر می‌شود.

جوش برق برای ساخت قالب بتن و انواع قطعات دارای ضخامت کم و زیاد کاربرد دارد و مناسب‌ترین روش جوشکاری برای افراد مبتدی است، چراکه پیچیدگی‌های سایر روش‌های جوشکاری را ندارد.

بهترین روش جوشکاری برای ساخت قالب بتن فلزی چیست؟ جوش CO2 یا جوش برق؟

کاربرد جوش CO2 در ساخت قالب بتن فلزی چیست؟

کاربرد جوش CO2 برای ساخت قالب فلزی بتن معمولاً در نقاطی مثل گوشه‌ها و نقاط اتصال تسمه‌های داخلی به بدنه قالب است و به صورت کلی در بخش‌هایی به کار می‌رود که دسترسی به آن‌ها با استفاده از جوش برق سخت باشد. جوش CO2 برای ساخت قالب بتن به صورت کامل هم کاربرد دارد و باعث می‌شود که قالب در برابر نشتی مقاوم‌تر شود؛ چراکه این نوع جوشکاری دقت بالایی دارد و قابلیت تنظیم حرارت در آن باعث می‌شود که احتمال دفرمه شدن ورق قالب به‌شدت کاهش پیدا کند. همچنین سرعت جوش Co2 از جوش برق بیشتر است و موجب می‌شود که تولید قالب فلزی با سرعت بیشتری انجام شود.

بهترین روش جوشکاری برای ساخت قالب بتن فلزی چیست؟ جوش CO2 یا جوش برق؟

کاربرد جوش برق در ساخت قالب بتن فلزی چیست؟

از جوش برق برای ساخت قالب بتن فلزی بیشتر استفاده می‌شود، چراکه هزینه کمتری در مقایسه با جوش Co2 دارد و همچنین نیازی به پرسنل مجرب و متخصص ندارد. به همین دلیل، دستمزد جوش برق برای ساخت قالب بتن فلزی نیز از دستمزد جوش CO2 برای ساخت قالب فلزی کمتر است. همچنین آلایندگی جوش برق کمتر از جوش Co2 است و باعث می‌شود که پرسنل جوشکار آسیب کمتری ببینند.

با وجود سرعت و دقت پایین‌تر جوشکاری در این روش، حمل‌ونقل، استقرار و راه‌اندازی تجهیزات جوش برق با سرعت بالاتری نسبت به تجهیزات جوش Co2 انجام می‌شود و این موضوع نیز می‌تواند یک برتری عمده برای این روش جوشکاری محسوب شود.

جمع بندی

آشنایی با کاربرد جوش CO2 برای ساخت قالب بتن و کاربرد جوش برق برای ساخت قالب بتن به شما کمک می‌کند که قالب فلزی باکیفیت را به‌راحتی تشخیص دهید. قالب های بتن تولید شده در مجموعه عمران مارکت با ترکیب روش جوشکاری برق و جوشکاری co2 تولید می شوند. جوشکاری co2 در بسیاری از قسمت های قالب باعث استحکام و تمیزی بیشتر قالب می شود.

 برای خرید انواع قالب بتن باکیفیت و تجهیزات قالب‌بندی، می‌توانید با روش های ارتباطی درج شده در سایت با کارشناسان ما در بخش فروش و پشتیبانی عمران مارکت در ارتباز باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *