همه چیز در مورد داربست چوبی

همه چیز در مورد داربست چوبی

داربست چوبی از اولین و قدیمی ترین انواع داربست است. این داربست از الوار و چوب روسی ساخته می شود. این داربست ها امروزه نیز کاربرد دارند و بیشتر در پروژه های کوچک و سبک و نقاشی و نماکاری ساختمان استفاده می شوند. در ادامه این مقاله بیشتر با داربست چوبی آشنا می شویم.

داربست چوبی قدیمی‌ترین نوع داربست است که پیش از رواج داربست‌های فلزی، از آن به وفور در ساختمان‌سازی استفاده می‌شد. در حال حاضر به دلیل برخی ملاحظات فنی و ایمنی از این داربست کمتر استفاده می‌شود، اما در صورت فراهم بودن شرایط، استفاده از آن می‌تواند منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌های پروژه شود. اگر در نظر دارید تا از داربست چوبی در پروژه خود استفاده کنید، به شما توصیه می‌کنیم تا خواندن این مقاله را از دست ندهید:

همه چیز در مورد داربست چوبی

داربست چوبی چیست؟

داربست چوبی نام خود را از مواد سازنده‌اش وام گرفته است. این نوع داربست معمولاً با استفاده از الوار و چوب روسی ساخته می‌شود، زیرا چوب روسی مقاومت و استحکام بالایی دارد. نوع سنتی‌تر این داربست‌ها، با استفاده از شاخه‌های ضخیم و تنه درخت ساخته می‌شود. در حال حاضر، از قطعات چوبی تخت و مستطیل شکل برای برپایی داربست چوبی استفاده می‌کنند.

داربست چوبی چه کاربردهایی دارد؟

در حال حاضر مزایای متعدد داربست‌های فلزی مثل وزن پایین، ایمنی و سرعت اجرای بالا، باعث شده تا از سایر انواع داربست مثل داربست‌های چوبی، کمتر استفاده شود. در حال حاضر داربست‌های چوبی بیشتر در ساخت سازه‌های کوچک و برخی از کارهای سبک مثل نازک‌کاری و نقاشی فضای داخلی ساختمان استفاده می‌شود.

بیشترین کاربرد داربست چوبی در حوزه احیا و مرمت آثار باستانی است، چراکه احتمال آسیب رساندن این نوع داربست به بناهای تاریخی، از داربست فلزی کمتر است.

همه چیز در مورد داربست چوبی

ساختار داربست چوبی چگونه است؟

داربست‌های چوبی معمولاً با استفاده از تخته، خرک و پل موقت ساخته می‌شوند و به ۲ شیوه ثابت و متحرک به کار می‌روند.

ساده‌ترین نوع داربست چوبی، داربست سکویی است که برای ساخت آن پایه‌ها را به‌صورت ضربدری (مثلثی) به یکدیگر متصل می‌کنند و روی بالاترین بخش، چند تخته به‌صورت افقی قرار داده می‌شود تا سکوی کار آماده شود. برای دسترسی به سکوی کار، از نردبان استفاده می‌شود. این نوع داربست چوبی، معمولاً قابلیت جابجایی دارد و زیر پایه‌های آن چرخ‌هایی نصب می‌شود تا بتوان از آن در بخش‌های مختلف سازه استفاده کرد.

برای ساخت داربست چوبی ثابت نیز معمولاً از خرپا (اتصالات بازویی و مثلثی شکل) استفاده می‌کنند. برای اتصال بخش‌های مختلف داربست چوبی از طناب استفاده می‌شود، چراکه طناب آسیب کمتری به چوب می‌رساند. البته ممکن است برای افزایش استحکام داربست چوبی از تسمه یا سیم فلزی هم برای این منظور استفاده شود.

برای بالا بردن میزان استحکام و پایداری داربست چوبی نیز از براکت‌های متصل به ساختمان استفاده می‌کنند.

مزایا و معایب داربست چوبی چیست؟

کاربرد داربست چوبی مزایا و معایب خاص خود را دارد که توجه به این موضوع می‌تواند در انتخاب آن مؤثر باشد.

همه چیز در مورد داربست چوبی

مزایای داربست چوبی:

  • وزن سبک
  • قیمت پایین در مقایسه با داربست فلزی
  • در دسترس بودن
  • سرعت بالای ساخت
  • عدم نیاز به نیروی متخصص
همه چیز در مورد داربست چوبی

معایب داربست چوبی

  • عمر و استحکام کمتر در مقایسه با داربست فلزی
  • مقاومت پایین در برابر بارندگی و رطوبت
  • احتمال اشتعال
  • محدودیت‌های اجرایی
  • آسیب به محیط‌زیست (نیاز به قطع درختان)
  • ایمنی پایین (احتمال شکستن هنگام تردد)

آنچه در مقاله داربست چوبی یاد گرفتیم:

در این مقاله با داربست چوبی، ساختار، مزایا و معایب آن آشنا شدیم. برپایی داربست چوبی به ملاحظات خاصی نیاز دارد و در صورتی‌که شرایط فنی و محیط به‌خوبی بررسی نشود، احتمال حادثه هنگام استفاده از این داربست وجود دارد.

ما در عمران مارکت انواع داربست فلزی، مانند دابست مثلثی و چکشی را ارائه می دهیم برای سفارش و خرید انواع داربست، لوله داربست و تجهیزات داربست بندی با شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی و فروش عمران مارکت در ارتباط باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *