کاربردها و موارد استفاده از داربست فلزی

کاربردها و موارد استفاده از داربست فلزی

داربست های فلزی از تجهیزات پر کاربرد در صنعت ساختمان سازی است. در ادامه این مقاله با انواع این کاربردها بیشتر آشنا شوید.

داربست فلزی یکی از مهم‌ترین تجهیزات در هر پروژه ساختمانی است و به نوعی عصای دست نماکاران محسوب می‌شود. تکمیل سازه و رساندن آن به مرحله تحویل، بدون کاربرد داربست فلزی ممکن نیست و البته لیست کاربردهای آن، طولانی‌تر از چیزی است که در صنعت ساختمان می‌بینیم. در این مقاله، با ۹ مورد از مهم‌ترین کاربردهای داربست فلزی آشنا می‌شوید.

کاربردها و موارد استفاده از داربست فلزی

با ۹ کاربرد داربست فلزی آشنا شوید

موارد زیر مهم‌ترین کاربردهای داربست فلزی در صنعت، ساختمان‌سازی و زندگی روزمره هستند:

۱. ساخت نمای سازه

به جرئت می‌توان گفت که ساخت نمای هیچ ساختمانی بدون کاربرد داربست فلزی ممکن نیست. وزن بالای مصالح و ابزار مورداستفاده برای ساخت نما و مدت‌زمان طولانی نماکاری، باعث می‌شود که هیچ نوع داربست دیگری به جز داربست فلزی برای کار روی نما مناسب نباشد. همچنین استفاده از راه‌حل‌های دیگری مثل داربست متحرک یا آسانسوری هم از نظر مالی و فنی منطقی نیست.

کاربردها و موارد استفاده از داربست فلزی

۲. ساختمان‌های کوچک و بزرگ

کاربرد داربست فلزی فقط در نمای ساختمان نیست و از آن برای ساخت صفر تا صد ساختمان‌های کوچک و بزرگ استفاده می‌شود. داربست فلزی یکی از پرکاربردترین تجهیزات در نقاشی، بنایی، برق‌کاری، نصب تأسیسات و نازک‌کاری است و معمولاً از نوع چرخ‌دار آن برای کارهای داخل ساختمان استفاده می‌شود.

همچنین کاربرد داربست فلزی در ساخت پایه آسانسورهای باربری و کارگاهی نیز دیده می‌شود.

۳. نصب آسانسور در برج‌های تجاری و مسکونی

کاربرد داربست فلزی در نصب آسانسور هم دیده می‌شود. از آنجایی‌که نصب ریل‌ها و آماده‌سازی چاه آسانسور نوعی کار در ارتفاع محسوب می‌شود، نمی‌توان بدون استفاده از داربست فلزی این کارها را انجام داد. معمولاً داربست چاه آسانسور تا زمان نصب کابین و راه‌اندازی آن در جای خود باقی می‌ماند.

کاربردها و موارد استفاده از داربست فلزی

۴. حفاظ یا جان‌پناه ساختمانی

خطرات کار در ارتفاع و روی داربست، تنها متوجه کارگران نماکار نمی‌شود و افرادی که در اطراف پروژه تردد می‌کنند هم ممکن است در اثر سقوط اشیا از داربست آسیب ببینند. کاربرد داربست فلزی به عنوان جان‌پناه، باعث می‌شود که ریسک این خطرات به حداقل برسد. در این کاربرد، در هر ۶ متر از ارتفاع نما یک جان‌پناه با استفاده از لوله‌ داربستی و توری ساخته می‌شود. شیب این جان‌پناه باید به سمت داخل ساختمان باشد تا بتواند از سقوط مصالح به فضای اطراف جلوگیری کند.

کاربردها و موارد استفاده از داربست فلزی

۵. نمایشگاه و غرفه

یکی از رایج‌ترین انواع کاربرد داربست فلزی، ساخت غرفه‌ها و تفکیک سالن‌های بزرگ نمایشگاهی است. در این کاربرد، داربست فلزی نقش یک سازه فلزی موقت را ایفا می‌کند و برای تکمیل آن، از چادر، برزنت و … استفاده می‌شود. استحکام و دوام لوله داربستی باعث می‌شود که داربست فلزی از هر مصالح دیگری برای این کاربرد مناسب‌تر باشد.

کاربردها و موارد استفاده از داربست فلزی

۶. ساخت پل‌های ماشین‌رو

اگر گذرتان به اتوبان طبقاتی صدر افتاده باشد، احتمالاً برایتان این سؤال پیش آمده که از چه مصالحی به عنوان زیرسازی بتن طبقات بالای این اتوبان استفاده شده است. در این کاربرد داربست فلزی، از انواع مثلثی و چکشی آن برای زیرسازی و کفراژبندی قالب‌های بتن استفاده می‌شود. این داربست‌ها می‌توانند بارهای زنده و مرده سازه‌های بتنی بزرگی مثل پل‌ها را تحمل کنند و تا گیرایی کامل تن در جای خود باقی می‌مانند.

کاربردها و موارد استفاده از داربست فلزی

۷. نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها

در نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها، برخی از فرایندهای عملیاتی در ارتفاع انجام می‌شود و به همین دلیل برای انجام آن‌ها به کاربرد داربست فلزی نیاز است. معمولاً از داربست‌های فلزی چکشی در این صنایع استفاده می‌شود، چراکه این داربست‌ها به‌راحتی نصب و جمع‌آوری می‌شوند و به همین دلیل استفاده از آن‌ها سرعت انجام کار را بالا می‌برد.

۸. راه‌پله‌های دسترسی موقت

یکی از مهم‌ترین انواع کاربرد داربست فلزی، ساخت راه‌پله‌های دسترسی موقت برای دسترسی به محل گودبرداری یا ایجاد ارتباط میان بخش‌های مختلف سازه در حال ساخت است. برای ایجاد این دسترسی‌ها، از نوعی داربست فلزی با نام پله داربستی یا داربست پله‌ای استفاده می‌شود که معمولاً بین ۲ تا ۳ پایه بیشتر ندارد.

۹. نصب بنر و بیلبورد

داربست فلزی به‌صورت کلی یک سازه موقت است و می‌توان روی این سازه موقت، هر چیزی که داربست توانایی تحمل آن را داشته باشد قرار داد. در مکان‌هایی که محلی دائمی برای نصب بنر و بیلبورد در نظر گرفته نشده، از داربست فلزی به عنوان پایه استفاده می‌کنند.

آنچه در مقاله کاربردهای داربست فلزی خواندیم:

داربست های فلزی در صنعت ساختمان سازی موارد استفاده زیادی دارند. از کاربردهای داربست فلزی می توان به ساخت نمای سازه، ساخت ساختمان های کوچک و بزرگ، نصب آسانسور در برج های تجاری و مسکونی، ایجاد حفاظ و جان پناه ساختمانی، استفاده در نمایشگاه به عنوان غرفه، زیر سازی بتن برای ساخت پل های ماشین رو و ایجاد داربست در پتروشیمی و پالایشگاه ها را نام برد.

عمران مارکت فروشگاه آنلاین و تامین کننده قالب و صفر تا صد تجهیزات قالب بندی بتن و داربست است. شما می توانید برای دریافت اطلاعات قیمتی و سفارشات خود با استفاده از شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در در ارتباط باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *