کاربردها و مزایای داربست

کاربردها و مزایای داربست

داربست یک سازه دسترسی موقت با کاربردهای و مزایای فراوان است که نمی‌توان ساخت‌وساز را بدون آن تصور کرد. کاربرد داربست فقط محدود به ساختمان‌سازی و کار در ارتفاع نمی‌شود …

داربست یک سازه دسترسی موقت با کاربردهای و مزایای فراوان است که نمی‌توان ساخت‌وساز را بدون آن تصور کرد. کاربرد داربست فقط محدود به ساختمان‌سازی و کار در ارتفاع نمی‌شود و لیست بلندبالایی دارد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. همچنین در انتهای مقاله نیز با مزایای داربست آشنا می‌شوید.

کاربردها و مزایای داربست

کاربردهای داربست چیست؟

لیست زیر، مهم‌ترین کاربردهای داربست را نشان می‌دهد:

۱. نمایشگاه‌ها، رویدادها و هیئت‌ها

احتمالاً هنگام نزدیک شدن به برخی رویدادهای مذهبی مثل ایام محرم و … در خیابان‌ها کاربرد داربست را به‌صورت پررنگ را دیده‌اید. داربست‌ها علاوه بر ایجاد دسترسی موقت، می‌توانند به عنوان یک سازه موقت هم عمل کنند. از برخی از انواع خاص داربست برای ساخت غرفه‌های نمایشگاهی و بخش‌بندی سالن‌ها هم استفاده می‌شود.

کاربردها و مزایای داربست

۲. ایجاد و استحکام نما

بیشترین کاربرد داربست در ساختمان در بخش نمای آن است. ساخت انواع سنتی و مدرن نما بدون کار در ارتفاع غیرممکن است و داربست هم مطمئن‌ترین و به‌صرفه‌ترین وسیله برای دسترسی موقت به ارتفاع به شمار می‌رود. همچنین حفظ ایمنی کارگرانی که در ارتفاع کار می‌کنند از جمله مزایای داربست است.

کاربردها و مزایای داربست

۳. ساخت سازه‌های کوچک و بزرگ

گنبد و مناره مساجد از جمله سازه‌هایی هستند که می‌توان برای این کاربرد داربست آن‌ها را مثال زد. ساخت چنین سازه‌های بدون استفاده از داربست غیرممکن است، چراکه ساخت صفر تا صد آن‌ها به داربست نیاز دارد. همچنین کاربرد داربست تنها به نما و بخش بیرونی سازه محدود نمی‌شود ساخت قسمت‌های مرتفع بخش داخلی دیوارها، نصب تأسیسات و … هم به برپایی داربست نیاز دارد.

کاربردها و مزایای داربست

۴. زیرسازی بتن (کفراژبندی زیر بتن)

داربست چکشی یک سازه موقت است که ساخت سازه‌های بتنی عظیم مثل پل‌های ماشین روی شهری بدون آن ممکن نیست. داربست‌های چکشی فشرده و مستحکم هستند و می‌توانند بارهای مرده و زنده سازه را تا گیرایی کامل بتن تحمل کنند. همچنین از لوله‌های داربست صلیبی‌شکل نیز برای زیرسازی انواع مختلف سقف‌های بتنی استفاده می‌شود. این داربست‌ها را با نام جک نیز می‌شناسند.

کاربردها و مزایای داربست

۵. ساخت راه‌پله موقت در کارگاه‌ها

کاربرد داربست برای ساخت راه‌پله‌های موقت رواج زیادی دارد تا جایی که داربست به کار رفته برای ساخت چنین سازه‌ای را با نام پله داربستی با داربست پله‌ای نیز می‌شناسند. این نوع داربست بیشتر برای جابجایی بین نقاطی که اختلاف سطح زیادی دارند استفاده می‌شود و از جمله مزایای داربست پله‌ای می‌توان به بالاتر بودن ایمنی آن در مقایسه با نردبان‌ها و … اشاره کرد.

کاربردها و مزایای داربست

۶. ساخت پایه برای جرثقیل و دستگاه‌های بتن پاش

برخی از تجهیزات کارگاهی مثل جرثقیل‌ها و میکسرهای بتن برای استقرار به‌صورت ایمن، به پایه‌های مستحکم نیاز دارند. این تجهیزات یا ارتعاش زیادی دارند یا جابجایی بار توسط آن‌ها باعث می‌شود که مستعد سقوط و واژگون شدن باشند. کاربرد داربست به عنوان پایه چنین تجهیزاتی، باعث می‌شود که نیروهای آن‌ها به زمین منتقل شود.

۷. قفسه‌بندی در انبارها

لوله‌های داربستی یکی از دردسترس‌ترین وسایل در کارگاه‌ها هستند و به همین دلیل کاربرد داربست تنها در نمای ساختمان دیده نمی‌شود. تجهیزات و مصالح ساختمانی معمولاً وزن زیادی دارند و به همین دلیل برای انبار کردن آن‌ها از لوله‌های داربستی استفاده می‌شود. البته این لوله‌ها در انبارهای کارخانه‌های تولیدکننده کالاهای سنگین هم کاربرد دارند.

کاربردها و مزایای داربست

۸. نصب بیلبورد و بنرهای تبلیغاتی

به عنوان یکی دیگر از مثال‌های کاربرد داربست به عنوان سازه موقت، می‌توان به استفاده از آن به عنوان پایه بنر و بیلبورد در جاهایی اشاره کرد که مکان مخصوصی برای تبلیغات در نظر گرفته نشده است. البته گاهی اوقات برای دسترسی به محل نصب بیلبوردها در ارتفاع هم از داربست استفاده می‌شود.

کاربردها و مزایای داربست

۹. ایجاد حفاظ موقت و جان‌پناه

کار در ارتفاع فقط برای افرادی که در ارتفاع کار می‌کنند خطرناک نیست؛ چراکه سقوط اجسام و ابزارآلات از ارتفاع هم می‌تواند حوادث دردناکی را برای سایر افراد ایجاد کند. لوله‌های داربست استحکام لازم برای تحمل نیروی ناشی از سقوط از ارتفاع را دارند و معمولاً از ترکیب آن‌ها با توری، گونی و … برای ساخت حفاظ موقت و جان‌پناه استفاده می‌شود.

مزایای داربست چیست؟

همان‌طور که کاربرد داربست به جای سایر تجهیزات برای دسترسی موقت به ارتفاع، رواج بیشتری دارد و این کار باعث می‌شود که در هزینه‌های پروژه صرفه‌جویی شود. علاوه بر این، کاربرد داربست مزایای زیر را هم به دنبال دارد:

کاربردها و مزایای داربست

۱. ایجاد دسترسی آسان

استفاده از نردبان برای دسترسی به ارتفاع زیاد و کار روی نما چندان عاقلانه و ایمن نیست و به کار بردن تجهیزاتی مثل کلایمر (داربست آسانسوری) هم هزینه زیادی دارد. علاوه بر این، استفاده از این تجهیزات در مراحل اولیه ساخت‌وساز ممکن نیست، چراکه در این مراحل جایی برای نصب موتور، قرقره و سایر تجهیزات داربست آسانسوری وجود ندارد.

۲. تأمین ایمنی برای ساخت‌وساز در ارتفاع

یکی از بزرگ‌ترین مزایای داربست، امکان تأمین ایمنی لازم برای کار در ارتفاع است. ساخت سکوی کار استاندارد و محکم با کمک گاردریل و نقاط دسترسی مناسب، باعث می‌شود که از حوادث ناگوار مرتبط با کار در ارتفاع جلوگیری کنید. همچنین کاربرد داربست به کارگر این امکان را می‌دهد که برای استفاده از تجهیزات پیشگیری از سقوط، نقاط اتکای کافی را داشته باشد.

۳. تعمیرات آسان

یکی از مزایای داربست که باعث می‌شود کاربرد آن برای پروژه به‌صرفه باشد، تعمیرات آسان آن است. رفع عیب این سازه موقت به‌آسانی و در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد، البته به شرطی که عیوب داربست به‌موقع دیده شود و بازرسی از آن به‌صورت منظم انجام شود.

۴. بالا رفتن سرعت ساخت‌وساز

از جمله مزایای داربست، وزن پایین لوله‌ها در مقایسه با استحکام بالای آن‌ها است. به همین دلیل، انتقال آن‌ها به ارتفاع بالاتر به‌صورت دستی انجام می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که نصب و جمع‌آوری داربست با سرعت بالایی انجام شود. همچنین کاربرد داربست باعث می‌شود که با سرعت بالایی بتوان به نقاط موردنظر رسید و سرعت کار را بالا برد.

کاربردها و مزایای داربست

آنچه در مقاله کاربرد و مزایای داربست خواندیم:

داربست ها سازه های موقتی با کاربردهای فراوان هستند. از کاربردهای آن ها می توان به ایجاد سازه موقت برای نمایشگاه ها، رویدادها و هیئات مذهبی،  به عنوان دسترسی موقت برای ایجاد نمای ساختمان ها، ساخت سازه هاب کوچک تا بزرگ، زیرسازی بتن،  ساخت راه پله موقت در کارگاه ها، ساخت پایه برای جرثقیل و دستگاه های بتن پاش، قفسه بندی انبارها، نصب بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی و ایجاد حفاظ موقت و جان پناه را نام برد.

همچنین داربست مزایای فراوانی مانند ایجاد دسترسی آسان، تامین ایمنی برای ساخت و ساز در ارتفاع، تعمیرات آسان و بالارفتن سرعت ساخت و ساز دارند.

عمران مارکت فروشگاه آنلاین و تامین و تولید کننده انواع قالب، داربست و تجهیزات قالب و داربست می باشد. برای تهیه داربست، بست داربست و انواع تجهیزات داربست می توانید با شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در بخش فروش فروش و پشتیبانی در ارتباط باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *