اصطلاحات داربست بندی

اصطلاحات داربست بندی

داربست ها مانند بسیاری از مراحل ساخت و ساز یک سازه، از قسمت ها و بخش های مختلفی تشکلیل شده اند و برای اجرای این داربست ها باید با اصطلاحات آن آشنایی لازم را داشت. در این مقاله با انواع اصطلاحات داربست بندی آشنا می شوید.

داربست‌ها یکی از پرکاربردترین انواع سازه‌های موقت هستند که از آن‌ها برای ساخت نما، قالب‌بندی، ترمیم سازه و به‌صورت کلی کار در ارتفاع استفاده می‌شود. آشنایی با اصطلاحات داربست بندی به شما کمک می‌کند تا با شرایط فنی بخش‌های مختلف داربست آشنا شوید و بتوانید با دید بازتر بر فرایند برپایی و استفاده از داربست نظارت کنید.

اصطلاحات داربست بندی

استاندارد (Standard) یا پایه

مهم‌ترین کلمه در اصطلاحات داربست بندی، استاندارد یا پایه است. استانداردها همان لوله‌های داربست عمومی هستند که معمولاً با استفاده از لوله‌های فولادی درزدار با سایز ۴۸.۳ میلی‌متر ساخته می‌شوند. استانداردها با استفاده از ترانزوم (دستک) به یکدیگر متصل می‌شوند.

ترانزوم (Transom) یا دستک

در اصطلاحات داربست بندی، ترانزوم لوله‌ای است که استانداردها را در عمق به یکدیگر متصل می‌کند و حداقل طول آن نیم متر است. از ترانزوم به عنوان تکیه‌گاه سکوی کار استفاده می‌شود.

اصطلاحات داربست بندی

لجر (Ledger)

لجر لوله‌ای افقی است که استانداردها را در عرض به یکدیگر متصل می‌کند. طول لجر به سبک یا سنگین بودن کاری که روی داربست انجام می‌شود بستگی دارد، اما در حالت کلی نباید از ۲.۵ متر بیشتر شود.

اصطلاحات داربست بندی

بیس پلیت (Base Plate) یا کفشک

بیس پلیت یک صفحه چهارگوش فلزی است که استاندارد داربست درون آن قرار می‌گیرد. برای حفظ استحکام داربست در زمین‌های شنی و سست، زیر بیس پلیت چهار تراش چوبی قرار می‌دهند.

اصطلاحات داربست بندی

مهار

مهارها هم از مهم‌ترین اصطلاحات داربست بندی هستند که بر ایمنی آن نیز تأثیر می‌گذارند. این لوله‌ها برای حفظ استحکام داربست و جلوگیری از حرکت‌های طولی و عرضی آن به کار می‌روند و داربست را به سازه مجاور متصل می‌کنند.

اصطلاحات داربست بندی

Brace

این لوله‌ها به‌صورت مورب بین دهانه‌های داربست بسته می‌شوند تا استحکام آن افزایش پیدا کند.

گاردریل (Guard Rail) یا ریل محافظ

گاردریل یا ریل محافظ در بخش بیرونی سکوهای کاری نصب می‌شود و با استفاده از ۲ لوله موازی و هم‌اندازه با لجر ساخته می‌شود. ارتفاع گاردریل نباید کمتر از ۱۵۰ سانتی‌متر باشد.

اصطلاحات داربست بندی

تخته کار (تخته بنایی)

تخته کار یکی دیگر از مهم‌ترین اصطلاحات داربست بندی است. این تخته‌ها در اصل الوارهایی هستند که با طول ۳ متر ساخته می‌شوند و عرض آن‌ها ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر است. برای ساخت سکوی کار باید حداقل از ۲ تخته به‌صورت هم‌زمان استفاده شود.

لیفت (Lift)

در اصطلاحات داربست، به مجموعه‌ای از لجر، ترنزوم و تخته گفته می‌شود که یک سطح افقی را روی داربست ایجاد می‌کند.

اصطلاحات داربست بندی

چرخ متحرک (Castor)

در داربست‌های سیار، این چرخ‌ها زیر پایه‌های داربست نصب می‌شوند و امکان حرکت آن را فراهم می‌کنند. داربست‌های سیار بیشتر در زیر سقف و برای بنایی و نقاشی به کار می‌روند.

اصطلاحات داربست بندی

اتصال (Coupler)

اتصال یک قطعه کوچک شبیه به لوله است که ۲ پیچ دارد و از آن برای اتصال عمودی و افقی پایه‌ها و لجرها به یکدیگر استفاده می‌شود.

اصطلاحات داربست بندی

بست چهار پیچ

بست چهار پیچ رایج‌ترین نوع بست داربست است که امکان اتصال پایه، ترنزوم و لجر را در یک نقطه فراهم می‌کند. جنس ماده سازنده این بست باید با جنس لوله‌های داربست یکی باشد.

اصطلاحات داربست بندی

سیم بنایی

در اصطلاحات داربست بندی، سیم بنایی نوعی مفتول ضخیم است که از آن برای بستن تخته‌های بنایی به ترنزوم‌ها استفاده می‌شود. جنس این سیم‌ها از فولاد کربنی است و معمولاً به‌صورت گالوانیزه ساخته می‌شوند.

اصطلاحات داربست بندی

تسمه فلزی (Hoop Iron)

تسمه فلزی ورقی باریک است که برای جلوگیری از ترک برداشتن تخته‌های بنایی، در ۲ سر آن بسته می‌شود.

نقطه اتصال (Node Point)

در اصطلاحات داربست بندی به محل اتصال پایه، ترنزوم و لجر به یکدیگر نقطه اتصال یا Node Point می‌گویند.

اصطلاحات داربست بندی

تگ‌های هشداردهنده یا Scafftag

این تگ‌ها در تمامی راه‌های ورود به داربست نصب می‌شوند و با استفاده از آن‌ها می‌توان متوجه شد که داربست چه وضعیتی از نظر ایمنی دارد و آیا بازرسی شده است یا خیر.

جمع بندی

برای خرید انواع داربست و تجهیزات داربست بندی، می‌توانید با تماس با شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در بخش فروش عمران مارکت در تماس باشید.

همچنین ما در عمران مارکت داربست، لوله و اتصالات داربست را با کیفیتی بالا و قیمتی مناسب برای شما فراهم کرده ایم.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *