خطاها و خطرات داربست بندی

خطاها و خطرات داربست بندی

داربست ها برای دسترسی به قسمت های مرتفع و با دسترسی سخت طراحی شده اند. به همین علت کار بر روی داربست با خطرات زیادی همراه است و برای جلوگیری از این خطرات باید موارد ایمنی به درستی رعایت شود. در ادامه این مقاله با انواع خطرات داربست بندی و راه های پیشگیری از آن بیشتر آشنا می شوید.

یکی از خطرناک‌ترین مراحل ساخت‌وساز، کار در ارتفاع و روی داربست است که متأسفانه حوادث مرتبط با آن سالانه جان افراد زیادی را می‌گیرد. دانستن خطرات داربست و نحوه پیشگیری از آن‌ها، از بروز این حوادث جلوگیری می‌کند. در این مقاله با انواع این خطرات و روش حذف یا کنترل آن‌ها آشنا می‌شوید.

خطاها و خطرات داربست بندی

چرا اطلاع از خطرات کار با داربست اهمیت دارد؟

متأسفانه سقوط از ارتفاع رتبه اول عوامل مؤثر در حوادث ساختمانی منجر به مرگ را دارد و از آنجایی‌که در پروژه‌های ساختمانی کار در ارتفاع با داربست گره خورده است، اطلاع از خطرات داربست اهمیت زیادی پیدا می‌کند. همچنین خود داربست هم می‌تواند یکی از منابع خطر محسوب شود و در صورتی‌که نصب آن با رعایت اصول ایمنی داربست انجام نشود، حوادث ناشی از سقوط آن ناگوار خواهد بود. متأسفانه در کشور ما تعداد حوادث سالانه ناشی از ریزش داربست هم کم نیست.

خطاها و خطرات داربست بندی

با انواع خطرات کار با داربست آشنا شوید

بخشی از خطرات داربست که در لیست زیر می‌بینید، هم خود به‌تنهایی عامل ایجاد حوادث هستند و هم ممکن است منجر به ایجاد عوامل دیگر شوند:

خطاها و خطرات داربست بندی

۱.    سقوط از ارتفاع

همان‌طور که گفتیم بزرگترین علت حوادث ساختمانی ناگوار، سقوط از ارتفاع است. بر اساس آیین‌نامه‌های ایمنی وزارت کار و قوانین ایمنی بین‌المللی (OSHA)، سقوط از ارتفاع ۱.۸ متر و بالاتر می‌تواند منجر به مرگ شود و به همین دلیل در نظر گرفتن تمهیدات ایمنی برای کار در این ارتفاع الزامی است. بستن داربست بخشی از این تمهیدات است، اما به‌تنهایی تضمین‌کننده ایمنی کار در ارتفاع نیست. استفاده از سیستم‌های انفرادی پیشگیری از سقوط (Personal Fall Arrest system) مثل کمربندهای ایمنی هارنس‌دار و توری‌های ایمنی (Safety Net) به جلوگیری از خطرات داربست و کار در ارتفاع کمک شایانی می‌کند.

مهم‌تر از تجهیزات حفاظت فردی، ایمنی داربست بندی است؛ یعنی هنگام بستن داربست باید موارد زیر رعایت شوند:

  • بستن گاردریل برای سکوی کار با ۳ لوله و حداکثر ارتفاع ۱.۵ متر
  • دوتایی کردن تخته‌های سکوی کار
  • بستن تخته‌ها با سیم مفتول به ترنزوم‌ها
  • تعبیه حداقل ۳ ترنزوم برای یک جایگاه کار
  • استفاده از تخته‌های سالم و فاقد گره
خطاها و خطرات داربست بندی

۲.    احتمال برخورد با اشیا

احتمال برخورد با اشیا ممکن است هنگام تردد روی داربست یا هنگام سقوط از ارتفاع رخ دهد. همچنین درصورتی‌که در یک راستا و ارتفاع‌های مختلف کار روی داربست انجام شود، امکان سقوط اشیا به پایین وجود دارد. به همین دلیل برای جلوگیری از این خطرات داربست، توصیه می‌شود که تمامی کارگرانی که در ارتفاع کار می‌کنند و حتی افرادی که احتمال تردد آن‌ها از زیر داربست وجود دارد، از کلاه ایمنی استفاده کنند.

کلاه ایمنی کار در ارتفاع با کلاه ایمنی معمولی تفاوت دارد و باید استحکام بیشتری داشته باشد. چون یکی از مهم‌ترین خطرات داربست افزایش وزن اجسام هنگام سقوط از ارتفاع است و این پدیده به دلیل تأثیر جاذبه رخ می‌دهد. همچنین این کلاه‌ها باید مجهز به چانه‌بند باشند که هنگام سقوط از ارتفاع و عمل کردن کمربند ایمنی، نیفتند.

خطاها و خطرات داربست بندی

۳.    خطر برق‌گرفتگی

داربست با استفاده از لوله‌های فولادی ساخته می‌شود و فولاد یکی از رساناترین مواد موجود در جهان است. به همین دلیل رعایت اصول ایمنی برق هنگام بستن داربست و کار روی آن الزامی است. هنگام بستن داربست، باید دقت شود که فاصله حداقل ۱ متری تا کابل‌های فشارقوی ۳۰۰ ولتی و ۳ متری تا کابل‌های ۳۰۰ تا ۵۰۰۰ ولتی رعایت شود. این کابل‌های برق فشارقوی میدان مغناطیسی ایجاد می‌کنند که این میدان مغناطیسی، یکی از خطرات داربست بندی هم محسوب می‌شود.

هنگام کار روی داربست هم باید از اتصال به زمین (ارت بودن) کلیه لوازم برقی مورداستفاده و اتصالی نداشتن آن‌ها اطمینان حاصل شود.

خطاها و خطرات داربست بندی

۴.    خطر ریزش و واژگونی داربست

یکی از خطرات داربست بندی که می‌تواند خطرات دیگری را ایجاد کند و به‌صورت غیرمستقیم منجر به حادثه شود، خطر ریزش و واژگونی داربست است. درصورتی‌که اصول مهاربندی و فاصله‌گذاری بین لوله‌های افقی و عمودی رعایت نشود، احتمال بروز این خطر بالا می‌رود. همچنین ممکن است اکیپ‌های مختلف برای راحت کردن کار خود اقدام به باز کردن مهارها کنند و درصورتی‌که نظارت کافی وجود نداشته باشد، این موضوع هم می‌تواند منجر به سقوط داربست شود.

خطاها و خطرات داربست بندی

مهم‌ترین خطاها و نواقص داربست بندی چیست؟

گاهی اوقات خطاهای فنی هم می‌تواند منجر به بروز خطرات داربست شود. مهم‌ترین خطرات داربست بندی را در ادامه می‌بینید:

۱.    نقایص در کوپلرهای داربست

بازرسی کامل لوازم داربست بندی پیش از شروع نصب، به حذف خطرات داربست کمک زیادی می‌کند. کوپلرها یا بسته‌ای داربست باید فاقد هرگونه ترک و شکستگی باشند و زنگ‌زدگی آن در حد پوسته‌پوسته شدن نباشد.

۲.    نقایص تخته‌های داربست

همان‌طور که گفتیم تخته‌ها باید فاقد هرگونه ترک، سوختگی و شکستگی باشند. همچنین استفاده از تخته‌هایی که دچار تاب خوردگی و اعوجاج شده‌اند مجاز نیست. حداقل ضخامت این تخته‌ها نیز باید ۵ سانتی باشد. تسمه کوبی ۲ سر تخته با استفاده از دستگاه مخصوص به افزایش استحکام آن کمک می‌کند.

۳.    نقایص در لوله داربست

بحث میزان زنگ‌زدگی بست‌ها در مورد لوله‌های داربست هم صدق می‌کند. برای جلوگیری از خطرات داربست، لوله‌ها باید فاقد شکستگی، ترک و پیچ‌وتاب باشند. همچنین ضخامت و قطر آن‌ها نیز باید استاندارد باشد و استفاده از لوله‌های درزدار معمولی برای داربست بندی ممنوع است.

خطاها و خطرات داربست بندی

چگونه از خطرات داربست بندی جلوگیری کنید؟

مهم‌ترین عاملی که می‌تواند به حذف یا کاهش خطرات داربست کمک کند، سپردن فرایند داربست بندی به یک تیم متخصص و نظارت دقیق بر این فرایند و نیز کار در ارتفاع است. استخدام یک متخصص ایمنی و بهداشت شغلی برای نظارت بر ایمنی کار در ارتفاع و فرایندهای بستن و باز کردن داربست است.

آموزش پرسنل در مورد خطرات داربست بندی و کار در ارتفاع هم می‌تواند به کاهش احتمال بروز حوادث کمک کند.

یکی از راه‌های کاهش خطرات داربست، استفاده از لوله‌داربست و بست داربست باکیفیت است. برای خرید لوله داربست، بست داربست، داربست چکشی و داربست ستاره ای با استفاده از شماره ۰۲۵۳۳۵۵۸۸۸ با کارشناسان ما در بخش فروش عمران مارکت در ارتباط باشید. برای مشاوره، اطلاع از قیمت و خرید سایر محصولات نیز می‌توانید با کارشناسان  ما در تماس باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *