همه‌چیز در مورد شغل داربست بندی

همه‌چیز در مورد شغل داربست بندی

داربست بندی زا مشاغل بسیار پر استفاده در صنعت ساحتمان سازی است. با اینجال که داربست بندی از مشاغل پرخطر محسوب می شود، از مشاغل پردرآمد و پرتقاضا نیز می باشد. برای آشنایی بیشتر با درآمد، شرایط کاری و وطایف داربست بند با ادامه مقاله با همراه باشید.

شغل داربست بندی یکی از پرخطرترین و در عین حال پرتقاضاترین و پردرآمدترین مشاغل ساختمان‌سازی است. مخاطرات این کار باعث می‌شود که تعداد کارگر داربست بند حرفه‌ای نسبت به تقاضا کم باشد و همین موضوع باعث شده تا میزان بدقولی در این حرفه زیاد شود. این مقاله به معرفی این شغل، شرایط و مخاطرات و عوامل مؤثر بر میزان درآمد یک داربست کار اختصاص دارد.

همه‌چیز در مورد شغل داربست بندی

شغل داربست بندی چیست و داربست بند چه کاری انجام می‌دهد؟

هر پروژه ساختمانی به داربست نیاز دارد و برپایی هر داربستی بدون داربست بند ممکن نیست. داربست بند شخصی است که بر اساس تجربه خود و آموزش‌هایی که دیده، لوله‌های داربست را با استفاده از بست و آچار داربست بندی به یکدیگر متصل می‌کند. شغل داربست بندی ارتباط مستقیمی با کار در ارتفاع دارد و به همین دلیل، مخاطرات آن زیاد است. این موضوع باعث می‌شود که رعایت نکات ایمنی برای یک داربست کار الزامی باشد.

تجربه و دانش بالای داربست بند باعث می‌شود که یک جایگاه کار مناسب و ایمن برای افرادی که در ارتفاع کار می‌کنند فراهم شود و سرعت اجرای پروژه بالا برود. شغل داربست بندی فقط در ساختمان‌سازی کاربرد ندارد و برای برپایی هیئات مذهبی، نمایشگاه‌ها، نصب برند و بیلبورد و … نیز از تجارب این افراد استفاده می‌شود.

اشتغال به حرفه داربست بندی پیش‌نیاز خاصی ندارد، فقط فرد باید جسور و فاقد بیماری‌هایی مثل صرع، بیماری‌های قلبی و … باشد، چون این بیماری‌ها هنگام کار در ارتفاع جان داربست بند را به خطر می‌اندازند.

همه‌چیز در مورد شغل داربست بندی

دستمزد داربست کار چقدر است؟

دستمزد داربست کار بیشتر به ارتفاع و حجم کار بستگی دارد و هر چه ارتفاع بیشتر شود، دستمزد داربست بند هم بالا می‌رود. همچنین در صورتی‌که نمای ساختمانی پیچیده باشد و کار داربست بندی را دشوار کند، باید دستمزد بیشتری را به داربست بند بپردازید. کارگران داربست کار در دسته کارگران فنی قرار می‌گیرند و به همین دلیل اگر مجبور به حمل دستی بار تا پای کار شوند، هزینه آن را جداگانه طلب می‌کنند.

همچنین هرچقدر تجربه داربست بند بیشتر شود، دستمزد او هم افزایش خواهد یافت. خبره شدن در شغل داربست بندی به حداقل ۲ سال زمان نیاز دارد و توصیه می‌کنیم که با وجود دستمزد پایین، از داربست بندانی که تجربه آن‌ها کمتر از این میزان است خودداری کنید.

البته بحث سود از بحث درآمد جداست و اگر داربست بندی خود تأمین تجهیزات لازم مثل وانت، لوله داربستی و … را هم بر عهده بگیرد، قطعاً سود بیشتری نصیب خود می‌کند.

همه‌چیز در مورد شغل داربست بندی

درآمد داربست بند چقدر نوسان دارد؟

درآمد شغل داربست بندی همیشه ثابت نیست و ممکن است در برخی از مواقع سال یا در برخی از شهرها، متفاوت باشد.

نوسان درآمد فصلی

به‌صورت سنتی با شروع فصل گرم (اوایل بهار)، سرعت اجرای پروژه‌های ساختمانی بالا می‌رود، چون روزها بلندتر می‌شود و مشکلاتی مثل سرما و نوسانات جوی مانع ادامه کار نمی‌شود. به همین دلیل در این زمان تقاضا برای داربست بندی افزایش پیدا می‌کند و درآمد داربست بند بیشتر می‌شود. برعکس این موضوع هم برای فصول سرد سال صادق است.

نوسان درآمد در شهرهای مختلف

طبیعی است که هر چقدر یک شهر مدرن‌تر و بزرگ‌تر باشد، تعداد پروژه‌های ساختمانی در آن بیشتر خواهد بود و به همین دلیل، در چنین شهری تقاضا برای شغل داربست بندی بیشتر است. به عنوان مثال متوسط درآمد یک داربست بند در شهر تهران تفاوت زیادی با شهرهای کوچک‌تر دارد.

شرایط کاری داربست بند چگونه است؟

آمادگی بدنی مهم‌ترین شرط در شغل داربست بندی است و همان‌طور که گفتیم، داربست بند نباید بیماری‌هایی مثل بیماری صرع یا بیماری قلبی داشته باشد. همچنین درصورتی‌که یک داربست کار بتواند گواهینامه مهارت کسب کند، قطعاً تمامی پیش‌نیازهای لازم برای این کار را دارد و می‌تواند درامد خود را بالا ببرد.

همچنین داشتن دانش حداقلی در حوزه ریاضیات و آگاهی از آیین‌نامه‌های کار در ارتفاع برای یک داربست بند الزامی است، چون فواصل پایه‌های داربست از یکدیگر به ارتفاع، حجم و سنگینی کار بستگی دارد و باید بر اساس آن‌ها محاسبه شود.

یکی از مشکلات کار داربست بند، بیمه است. شغل داربست بندی یک کار پاره‌وقت و قراردادی محسوب می‌شود و به همین دلیل کمتر کارفرمایی حاضر می‌شود داربست بند را بیمه کند. به همین دلیل خود داربست بند باید این کار را انجام دهد.

همه‌چیز در مورد شغل داربست بندی

وظایف داربست بند چیست؟

به‌صورت کلی وظیفه داربست بند نصب داربست مطابق با اصولی ایمنی و آیین‌نامه‌های کار در ارتفاع و انتظارات کارفرما است. وظایف داربست بند باید در قرارداد داربست بندی قید شود و به همین دلیل، بستن این قرارداد و نظارت بر رعایت مفاد آن ضروری است.

در این قرارداد می‌توان با توافق طرفین وظایفی مثل حمل بار تا پای کار و … را هم به وظایف داربست بند افزود. این نکته را فراموش نکنید که اصلاح داربست و باز کردن آن نیز در حوزه کاری داربست بند قرار دارد و نحوه محاسبه دستمزد این امور نیز بر اساس توافق طرفین است.

درصورتی‌که کل فرایند تأمین و نصب داربست را به یک تیم داربست بند بسپارید، قیمت لوله داربست بر دستمزد داربست کار تأثیر خواهد داشت. پیش از امضای قرارداد می‌توانید استعلام قیمت لوله داربست را از سایت‌هایی مثل عمران مارکت بگیرید.

آنچه در مقاله شغل داربست بندی خواندیم:

شغل داربست بندی از مشاغل پر تقاضا و در عین حال پرمخاطره است. به دلیل خطرهای زیاد شغل داربست بندی، باید ایمنی در انجام این کار حتما رعایت شود. همچنین داربست بند به ۲ سال زمان برای حرفه ای شدن احتیاج دارد و به میزانی که داربست بند حرفه ای تر شود، دستمزد افزایش می باید.

درآمد داربست بند با توجه به فصل و شهرهای مختلف متغیر است. داربست بند جز نیروهای فنی به حساب می آید و تنها وظیفه داربست بندی را برعهده دارد.

سایت عمران مارکت، تولید کننده و تامین کننده انواع قالب بتن، تجهیزات قالب بندی، داربست های زیر بتن و لوله داربست است. برای ثبت سفارش و استعلام قیمت محصولات و تجهیزات مورد نیاز می توانید با شماره های موجود در سایت با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی و فروش عمران مارکت در ارتباط باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *