داربست زیر بتن+ انواع و نحوه نصب

داربست زیر بتن+ انواع و نحوه نصب

داربست زیر بتن نوعی داربست فلزی برای زیر سازی سازه های بتنی است که بتن ریزی در سطح وسیع و سنگینی انجام می شود. از انواع داربست های زیر بتن می توان به داربست مثلثی و داربست چکشی اشاره کرد. در ادامه این مقاله با انواع داربست زیر بتن، کاربردها و نحوه نصب بیشتر آشنا شوید

داربست زیر سقف بتن زیربنا و مهم‌ترین بخش در فرایند بتن‌ریزی سازه‌های عظیم و مرتفع است. این داربست با استفاده از لوله‌ داریست های فولادی و با دقت و حساسیت بالایی بسته می‌شود تا بتواند فشار و وزن سازه را تحمل کند. برای آشنایی بیشتر با این نوع داربست و روش نصب آن، این مقاله را تا انتها بخوانید.

داربست زیر بتن+ انواع و نحوه نصب

داربست زیر سقف بتن چیست؟

داربست زیر سقف بتن نوعی داربست فلزی است که از آن به عنوان زیرسازی قالب‌بندی بتن استفاده می‌شود و به آن شمع بتن، کفراژ زیر بتن یا زیر پودری هم می‌گویند. مقاومت داربست زیر سقف بتن از شمع بندی معمولی بیشتر است و به همین دلیل از آن به عنوان زیرسازی سقف‌های بلند یا دارای ضخامت زیاد استفاده می‌شود. یکی از رایج‌ترین انواع داربست زیر بتن، داربست مثلثی یا شورینگ است که از آن برای زیرسازی بتن پل‌های ماشین‌رو استفاده می‌شود.

برای اطمینان از ایمنی زیرسازی بتن، باید پایه‌های داربست زیر بتن به یکدیگر نزدیک باشد که این موضوع، منجر به افزایش تعداد پایه‌ها و هزینه داربست بندی می‌شود. به همین دلیل، داربست زیرسقف یکی از گران‌قیمت‌ترین انواع داربست فلزی است. همچنین از آنجایی‌که این داربست فشار زیادی را تحمل می‌کند، نصب آن باید توسط افرادی انجام شود که تجربه و دانش کافی را در این زمینه داشته باشند.

داربست زیر بتن+ انواع و نحوه نصب

با انواع داربست زیر سقف بتن آشنا شوید

همان‌طور که گفتیم، از داربست فلزی برای ساخت داربست زیر سقف بتن استفاده می‌شود. داربست چکشی و داربست مثلثی، مطمئن‌ترین و پرکاربردترین انواع داربست فلزی در این زمینه هستند که در ادامه با هر کدام بیشتر آشنا می‌شوید:

داربست زیر بتن+ انواع و نحوه نصب

داربست چکشی

در میان انواع مختلف داربست فلزی، داربست چکشی آسان‌ترین روش نصب را دارد. اتصال لوله‌ های افقی و عمودی این داربست با استفاده از چکش و فشار دست انجام می‌شود و به همین دلیل، سرعت نصب داربست زیر سقف بتن با استفاده از داربست چکشی زیاد است.

داربست چکشی با استفاده از تعدادی لوله فولادی ۱ تا ۳ متری (به عنوان پایه) نصب می‌شود که روی این پایه‌ها، یک سری نقاط اتصال وجود دارد. هنگام اتصال داربست افقی به داربست عمودی، این نقاط اتصال باز می‌شوند و پس از استقرار لوله‌های افقی، فک‌های نقاط اتصال با چکش بسته می‌شوند.

داربست زیر بتن+ انواع و نحوه نصب

داربست مثلثی

داربست مثلثی نوعی داربست فلزی است که فریم‌های مثلثی شکل با عرض ثابت ۱۲۰ سانتی‌متر و ارتفاع متغیر ۵۰ تا ۱۲۰ متر دارد و اتصال این فریم‌ها به یکدیگر، منجر به ایجاد قاب‌های چهارگوش می‌شود. اتصال فریم‌های این داربست از طریق نر و مادگی انتهای لوله‌ها انجام می‌شود. همانند داربست چکشی، سرعت اجرای این داربست نیز زیاد است.

نحوه نصب داربست زیر بتن چگونه است؟

داربست زیر بتن به ۲ روش انجام می‌شود که انتخاب هر کدام از این روش‌ها به ارتفاع زیرسازی بتن بستگی دارد.

روش اول برای ارتفاع تا ۵ متر کاربرد دارد. در این روش ابتدا تا ارتفاع ۳ متری داربست زیر بتن بسته می‌شود و پس از قرار دادن تخته بنایی روی داربست، برای پر کردن فضای میان تخته بنایی تا زیر سقف از شمع بندی استفاده می‌شود. در روش دوم، داربست زیر سقف یتن از سطح زمین تا زیر سقف بسته می‌شود.

مزایای روش‌های نصب داربست زیر سقف بتن چیست؟

در روش اول پرتی کار کمتر است و تعداد لوله‌های مورداستفاده کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل، هزینه اجرای آن از روش دوم کمتر است. همچنین سرعت اجرای این روش هم بیشتر از روش دوم است.

در روش دوم نصب داربست زیر بتنی، کلیت کار یکپارچه است و به همین دلیل، مقاومت آن در برابر بارهای سازه بیشتر است. این موضوع باعث می‌شود که قالب‌بندی و بتن‌ریزی با سرعت و اطمینان بیشتری انجام شود.

داربست زیر بتن+ انواع و نحوه نصب

مهم‌ترین نکات در اجرای داربست زیر سقف بتن چیست؟

همان‌طور که گفتیم، داربست زیر سقف بتنی وزن و فشار زیادی را تحمل می‌کند و به همین دلیل، باید در اجرای آن دقت زیادی به خرج داد و از یک تیم حرفه‌ای کمک گرفت. رعایت نکات زیر هنگام نصب و استفاده از داربست زیر سقف بتنی الزامی است:

  • پیش از نصب، باید تمامی اجزای داربست باید از نظر شکستگی، اعوجاج و … به‌دقت بررسی شوند.
  • نصب داربست و کار روی آن هنگام بارندگی و وزش بادهای شدید ممنوع است.
  • پس از شروع نصب، باید تمامی کارکنان داربست بند آموزش‌های ایمنی لازم را دیده باشند.
  • استفاده از لوازم حفاظت فردی برای تیم داربست بند الزامی است.
  • بادی از پرت کردن اجزای داربست هنگام نصب خودداری شود.
  • فواصل پایه‌های داربست زیر بتن باید بر اساس میزان بار وارده (بار ناشی از بتن‌ریزی، ویبره زدن، تردد کارگران، وزن قالب، وزن بتن و …) تنظیم شود.
  • در صورت سست بودن خاک، باید زیر پایه‌های داربست کفشک و چهارتراش قرار داد.

آنچه در مقاله داربست زیر سقف بتن خواندیم:

داربست زیر سقف بتن برای زیر سازی پل ها، سقف های بلند سنگین و به صورت کلی سازه هایی مورد نیاز است که بتن ریزی سنگین دارند. از انواع داربست های زیر بتن می توان به داربست مثلثی و داربست چکشی اشاره کرد.

داربست زیر سقف بتن یکی از مهم‌ترین تجهیزات قالب‌بندی است که باید از فروشگاه های معتبر تهیه شود. عمران مارکت یک فروشگاه آنلاین معتبر است که در زمینه فروش قالب بتن و تجهیزات قالب‌بندی فعالیت می‌کند و کیفیت تمامی محصولات آن تضمین‌شده است.

شما می توانید برای خرید انواع داربست زیر سقف بتنی مانند داربست مثلثی و داربست چکشی با کیفیت بالا و قیمت مناسب با استفاده از شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی و فروش عمران مارکت در تماس باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *