داربست پایه دار چیست و چه کاربردهایی دارد؟

داربست پایه دار چیست و چه کاربردهایی دارد؟

داربست پایه دار از انواع پرکاربرد داربست است. که هم برای بخش های داخلی و هم برای بخش های خارجی استفاده می شود. نصب این داربست بسیار آسان است و به سرعت انجام می شود. برای آشنایی بیشتر با این داربست با ادامه مقاله با ما همراه باشید.

داربست پایه دار رایج‌ترین نوع داربست فلزی است، چراکه علاوه بر نمای ساختمان در تکمیل بخش‌های داخلی آن هم کاربرد دارد و حتی ممکن است پس از تکمیل ساختمان، برای رفع برخی نواقص و تعمیرات نیز از آن استفاده شود. این داربست ۳ پایه بیشتر ندارد و به همین دلیل نصب آن با سرعت بالایی انجام می‌شود. استفاده از این داربست و نصب آن اصولی دارد که در این مقاله، با این اصول آشنا می‌شوید:

داربست پایه دار چیست؟

داربست پایه دار نوعی داربست فلزی است که از آن در محیط‌هایی که برای کار در ارتفاع به برپایی سریع داربست نیاز است، استفاده می‌کنند. تعداد پایه‌های این داربست نباید از ۳ عدد بیشتر شود، چراکه ایمنی آن به خطر می‌افتد. همچنان برای جلوگیری از سقوط این داربست،  باید از نسبت ارتفاع به عمق ۴ به ۱ تبعیت شود و بر اساس این اصل، ارتفاع داربست پایه دار نباید از ۴.۵ متر بیشتر شود. همچنین بالا و پایین رفتن از این داربست با استفاده از نردبان انجام می‌شود.

از آنجایی در داربست پایه دار بیشترین فشار به پایه‌ها وارد می‌شود، حداکثر فاصله مجاز پایه‌های این داربست از یکدیگر ۲ متر است و می‌توان برای ساخت آن از قطرهای مختلف لوله داربستی استفاده کرد. با این حال، رایج‌ترین لوله داربستی مورداستفاده در ساخت داربست پایه دار، همان لوله ۵ است.

سکوی کار داربست پایه دار معمولاً در بالاترین نقطه آن قرار دارد و برای محافظت از کارگران در برابر سقوط، در اطراف این سکوی کار از نرده‌های سه‌تایی (با حداکثر ارتفاع ۱.۵ متر) استفاده می‌شود. این نرده‌ها هم با استفاده از لوله داربستی استاندارد ساخته می‌شوند.

داربست پایه دار چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نحوه نصب داربست پایه دار چگونه است؟

علاوه بر روش سنتی داربست بندی، ممکن است از انواع مختلف داربست فلزی مثل داربست مثلثی یا داربست چکشی نیز برای ساخت داربست فلزی استفاده شود. داربست مثلثی دارای فریم‌های مثلثی با ابعاد ثابت است که لوله‌های آن به‌صورت نر و ماده به یکدیگر متصل می‌شوند. داربست چکشی هم دارای چند نقطه اتصال است که روی پایه داربست نصب شده و لوله‌های افقی و عمودی با استفاده از ضربات چکش درون این نقاط اتصال قرار می‌گیرند و محکم می‌شوند.

استفاده از لوله بدون درز برای برپایی داربست پایه دار، ایمنی آن را بالا می‌برد؛ چون این لوله‌ها مقاومت بیشتری در تحمل انواع مختلف بار دارند.

داربست پایه دار چیست و چه کاربردهایی دارد؟

داربست پایه دار کجا کاربرد دارد؟

همان‌طور که گفتیم، داربست پایه دار در جایی استفاده می‌شود که نیاز به برپایی سریع داربست باشد. به همین دلیل داربست پایه دار بیشتر برای کارهایی کاربرد دارد که موقتی هستند و مدت‌زمان زیادی طول نمی‌کشند. کارهایی مثل بنایی، نازک‌کاری، نقاشی، نصب تأسیسات، برق‌کاری، آجری چینی و ساخت وال پست و … از جمله کارهایی هستند که معمولاً با کمک داربست پایه دار انجام می‌شوند. 

داربست پایه دار چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مهم‌ترین نکات فنی و ایمنی در نصب داربست پایه دار چیست؟

موقت بودن کاربرد داربست پایه دار به این معنی نیست که رعایت موارد ایمنی در نصب این داربست اهمیت ندارد و برعکس، باید در نصب داربست پایه دار حساسیت زیادی را به خرج داد. از مهم‌ترین نکات فنی و ایمنی که باید در نصب داربست پایه دار رعایت شوند، باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • داربست پایه دار باید توسط پرسنل مجرب و آموزش‌دیده و با رعایت قوانین کار در ارتفاع نصب شوند.
  • حداکثر تعداد پایه‌های این داربست ۳ عدد و حداکثر ارتفاع آن ۴.۵ متر است.
  • حداکثر فاصله پایه‌های این داربست ۲ متر است.
  • بالا و پایین رفتن روی این داربست باید با استفاده از نردبان انجام شود. بهتر است این نردبان از جنس لوله‌های داربست ساخته شود. استفاده از نردبان‌های چوبی دارای ترک و شکستگی، ممنوع است.
  • سکوهای کار داربست پایه دار باید با استفاده از حداقل از ۲ تخته ساخته شوند. این تخته‌ها باید فاقد ترک‌های طولی باشند و بستن ۲ سر آن‌ها با سیم آرماتوربندی الزامی است.
  • در زمین‌هایی که خاک سستی دارند باید زیر پایه‌های داربست از کفشک و چهارتراش استفاده شود.
  • بازرسی تمامی اجزای داربست پایه دار مثل بست‌ها، تخته‌ها و … پیش از شروع کار الزامی است.

آنچه در مقاله داربست پایه دار خواندیم:

داربست پایه دار از پرکاربردترین داربست ها در صنعت ساختمان سازی است که هم برای نمای بیرونی و هم برای ساخت قسمت های مختلف داخل ساختمان استفاده می شود. ارتفاع داربست های پایه دار نباید بیشتر از ۴.۵ متر شود. برای ساخت این داربست عموما از لوله ۵ استفاده می شود. داربست پایه دار برای مواردی استفاده می شود که نیاز به داربست بندی نباشد و داربست به صورت موقت مورد نیاز است.

ما در عمران مارکت انواع داربست فلزی برای زیر بتن (داربست چکشی و داربست مثلثی) و لوله داربست را تولید و تامین می کنیم. برای خرید انواع داربست، لوله داربست و اطلاع از قیمت ها می توانید با شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در بخش فروش عمران مارکت در ارتباط باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *