اسکافولد چیست؟ + کاربرد، اجزا، مزایا

اسکافولد چیست؟ + کاربرد، اجزا، مزایا

اسکافلد یا اسکافولد نوعی داربست زیر بتن است. این داربست همان داربست مثلثی یا امگا است که به وفور در پروژه های ساختمانی و پل سازی و … استفاده می شود. برای آشنایی هرچه بیشتر با این محصول در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

آیا اسکافولد همان داربست است؟ این سؤال بسیاری از افرادی است که به‌تازگی فعالیت خود را در حوزه ساخت‌وساز آغاز کرده‌اند و دانستن آن می‌تواند به انتخاب نوع مناسب داربست برای یک پروژه کمک بزرگی بکند. اگر شما هم تفاوت بین این دو مفهوم را نمی‌دانید و با کاربردها، مزایا، اجزا و نحوه محاسبه اسکافلد آشنا نیستید، این مقاله را از دست ندهید.

اسکافولد چیست؟ + کاربرد، اجزا، مزایا

اسکافولد چیست؟

از نظر لغوی اسکافولد می‌تواند به معنای داربست باشد، چون در زبان انگلیسی به داربست Scaffold می‌گویند؛ اما از نظر فنی اسکافلد با داربست متفاوت است و این مفهوم به داربست‌های مثلثی اطلاق می‌شود. همانند سایر انواع داربست، از این نوع هم برای دسترسی به نقاط مرتفع و کار در ارتفاع استفاده می‌شود. یکی دیگر از تفاوت‌های عمده داربست با اسکافلد، به‌سرعت نصب آن‌ها بازمی‌گردد. سرعت نصب اسکافولد از داربست بیشتر است و استفاده از آن باعث می‌شود سرعت اجرای پروژه بالا برود.

اسکافولد چیست؟ + کاربرد، اجزا، مزایا

اسکافولد مثلثی چیست؟

همان‌طور که گفتیم اسکافولد نام دیگر داربست مثلثی است. این نوع داربست با نام اسکافلد مثلثی هم شناخته می‌شود و از آن بیشتر برای کفراژبندی و زیرسازی قالب‌بندی بتن در پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود. همان‌طور که از نام آن بر می‌آید، این داربست از یک سری مقاطع مثلثی تشکیل شده است.

این مقاطع دارای عرض ثابت ۱.۲ متری هستند و ممکن است در ارتفاع‌های ۵۰، ۷۵، ۱۰۰ و ۱۲۰ سانتی‌متری ساخته شوند. لوله‌های سازنده مقاطع مثلثی با استفاده از ورق سیاه st37 باکیفیت ساخته می‌شوند و ضخامت لازم برای تحمل بار را دارند. اتصال این مقاطع به یکدیگر منجر به تشکیل قاب‌های مربعی شکل می‌شود و انتخاب اندازه‌های مختلف فریم‌های مثلثی به تنظیم ارتفاع اسکافولد کمک می‌کند. ثابت بودن اندازه فریم‌ها باعث می‌شود که برای رعایت فواصل میان لوله‌های افقی و عمودی با مشکل مواجه نشوید.

اسکافولد چیست؟ + کاربرد، اجزا، مزایا

اسکافولد بندی چند مرحله دارد؟

بستن اسکافولد معمولاً در ۲ مرحله اصلی انجام می‌شود. در مرحله اول اسکافولد بندی، زمین محل برپایی اسکافولد بررسی می‌شود تا استحکام لازم برای تحمل بار داربست را داشته باشد. در صورت سست بودن زمین، زیر داربست از کفشک و چارتراش استفاده می‌شود. این کار علاوه بر افزایش استحکام داربست، به تراز بودن لوله‌های آن هم کمک می‌کند.

در مرحله دوم ۴ عدد پاشنه اسکافولد مثلثی روی زمین قرار داده می‌شود و پس از آن ۴ عدد میل مهار به‌صورت مربعی روی پاشنه‌ها سوار می‌شوند. پس از آن نصب فریم‌های مثلثی شروع می‌شود و تا ارتفاع موردنظر پیش می‌رود. برای اتصال این فریم از نر و مادگی انتهای آن‌ها و چکش استفاده می‌شود.

مهم‌ترین کاربرد و ویژگی اسکافولد چیست؟

فشردگی بالای اسکافلد مثلثی باعث می‌شود که این نوع داربست برای زیرسازی سازه‌های بتنی مرتفع مثل پل و سقف دال بتنی ایدئال باشد. همچنین ممکن است از این نوع اسکافولدها برای تعمیر و نگهداری در کارخانه‌ها، دسترسی به ماشین‌آلات در ارتفاع زیاد و ساخت‌وساز در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی استفاده شود.

محاسبات تعداد لوله موردنیاز در اسکافلد مثلثی چگونه انجام می‌شود؟

جدول زیر نشان می‌دهد که برای سقف‌های با ارتفاع متفاوت، به چه تعداد لوله اسکافولد نیاز دارید:

نوع فریم یا لوله ارتفاع داربست (متر)
۴ ۴.۵ ۵ ۵.۵ ۶
داربست ۱۰۰*۱۲۰ ۴۰۸ ۴۰۸ ۵۲۴ ۵۴۴ ۶۸۰
داربست ۵۰×۱۲۰ ۱۳۶ ۱۳۶ ۱۳۶
داربست ۷۵×۱۲۰ ۱۳۶ ۱۳۶
مهار داربست ۱۲۰ سانتی ۱۳۶ ۱۳۶ ۱۳۶ ۱۳۶ ۱۳۶
مهار داربست ۱۷۰ سانتی ۳۴ ۳۴ ۳۴ ۶۸ ۶۸
کفشک داربست ۱۳۶ ۱۳۶ ۱۳۶ ۱۳۶ ۱۳۶
کفشک داربست ۱۳۶ ۱۳۶ ۱۳۶ ۱۳۶ ۱۳۶
سرجک ۴۰ سانتی ۱۳۶ ۱۳۶ ۱۳۶
سرجک ۷۰ سانتی ۱۳۶ ۱۳۶
اجزای مورد نیاز اسکافولد مثلثی
اسکافولد چیست؟ + کاربرد، اجزا، مزایا

با اجزای اسکافولد آشنا شوید

لیست زیر مهم‌ترین اجزای اسکافولد مثلثی را نشان می‌دهد:

  • کفشک
  • پیچ تنظیم
  • میل مهار افقی
  • میل مهار مایل
  • پین‌های داربست
  • جک تنظیم ۷۰ و ۴۰ سانتی
  • فریم‌های ۷۵ تا ۱۲۰ سانتی

معایب و مزایای اسکافلد مثلثی چیست؟

همان‌طور که گفتیم، سرعت اجرای بالا مهم‌ترین مزیت اسکافولد مثلثی است. همچنین لوله‌های این نوع داربست وزن کمی دارد که باعث می‌شود که حمل‌ونقل آن نیز آسان شود. نصب آسان، عدم نیاز به نیروی انسانی متخصص و متعدد و مقاومت بالا در عین داشتن وزن سبک نیز از دیگر مزایای اسکافولد محسوب می‌شوند.

فشرده بودن و تراکم بالای این داربست می‌تواند هم مزیت و هم عیب این داربست باشد. چراکه علاوه بر بالا بردن مقاومت داربست، فضا را شلوغ می‌کند و می‌تواند اجرای سایر فرایندهای ساختمانی در زیر داربست را با مشکل مواجه کند.

اسکافولد چیست؟ + کاربرد، اجزا، مزایا

قیمت اسکافلد به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت اسکافلد به وزن لوله‌ها و کیفیت ساخت آن‌ها بستگی دارد. هرچه ضخامت لوله بالا برود، قیمت اسکافولد نیز بالا می‌رود. همچنین قیمت این نوع داربست به برند سازنده، قیمت ارز، میزان عرضه و تقاضا و … نیز بستگی دارد.

آنچه در مقاله اسکافولد خواندیم:

اسکافولد مثلثی از انواع داربست زیر بتن است و کاربرد بسیار زیادی دارد. این داربست اط اجزای مختلفی مانند، کفشک، پیچ تنظیم، میل مهار افقی و مایل، پین های داربست، جک تنظیم و فریم تشکیل شده است.

برای خرید اسکافولد مثلثی با قیمت مناسب و کیفیت بالا می توانید با استفاده از شماره ۰۲۵۳۳۵۵۸۸۸۸ با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی و فروش عمران مارکت در ارتباط باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *