فرآیند تولید لوله داربست

فرآیند تولید لوله داربست

فرآیند تولید لوله داربست شامل مواردی همچون، آماده سازی، فرم دهی، جوشکاری و تست مکانیکی می باشد. برای آشنایی بیشتر با تولید لوله های داربست در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

داربست‌ها یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین تجهیزات مورداستفاده در پروژه‌های ساختمانی هستند که به دلیل تحمل وزن زیاد، ایمنی و کیفیت ساخت آن‌ها اهمیت زیادی دارد. ایمنی داربست به‌صورت مستقیم با جان پرسنل در ارتباط است و در صورتی‌که نقصی در تولید لوله داربست وجود داشته باشد، احتمال بروز حوادث ناگوار بالا می‌رود. در این مقاله در مورد فرایند تولید لوله داربست بحث شده و با آگاهی از آن می‌توانید لوله داربست باکیفیت بخرید.

فرآیند تولید لوله داربست

نحوه‌ی تولید لوله داربست چگونه است؟

لوله داربست یا همان لوله ۵، یک لوله فولادی درزدار است که با استفاده از ورق سیاه ساخته می‌شود. همان‌طور که از نام بازاری آن مشخص است، این لوله دارای قطر ۵ سانتی‌متر (۲.۱۱ اینچ) است و ممکن است در قطرهای ۲، ۲.۵ و ۳ سانتی‌متری تولید شود. لوله‌های داربستی تولیدشده در این ضخامت‌ها را به ترتیب با نام‌های لوله داربستی سبک، معمولی و سنگین می‌شناسند. متفاوت بودن فرآیند تولید لوله داربست با ضخامت‌های مختلف، باعث می‌شود که وزن این لوله‌ها با یکدیگر تفاوت داشته باشد، اتفاقی که بر قیمت لوله داربستی نیز تأثیر می‌گذارد.

علاوه بر استانداردهای داخلی، برای تولید لوله داربست و اطمینان از کیفیت آن از استانداردهای BS 1139، EN39، EN10219، BS1387-1985 و JIS G 3444 استفاده می‌شود.

فرآیند تولید لوله داربست

مهم‌ترین مواد اولیه تولید لوله داربست چیست؟

مهم‌ترین ماده اولیه لوله داربست، ورق سیاه گرید ST37 است. این ورق انعطاف‌پذیری بیشتری در مقایسه با سایر انواع ورق سیاه دارد و از آنجایی‌که در فرایند تولید لوله داربستی از خم‌کاری ورق استفاده می‌شود، استفاده از این ورق برای تولید لوله داربستی رواج زیادی دارد. همچنین امکان دارد در تولید لوله داربست از ورق گالوانیزه هم استفاده شود که این کار، دوام لوله داربستی را بالا می‌برد.

تولید لوله داربست در چند مرحله انجام می‌شود؟

فرایند تولید لوله داربست به ۴ مرحله اصلی تقسیم می‌شود که در ادامه با این مراحل آشنا می‌شوید:

فرآیند تولید لوله داربست

۱. آماده‌سازی

نخستین مرحله در تولید لوله داربست، آماده‌سازی ورق سیاه است. در این مرحله ورق سیاهی که به‌صورت رول وارد کارخانه شده، ابتدا از نظر کیفیت بررسی می‌شود و پس از تائید کیفی، روی خط تولید باز می‌شود و به‌صورت تخت در می‌آیند. پس از پوسته‌گیری و اسیدشویی (حذف زوائد فیزیکی)، ورق‌های سیاه تخت‌شده در ابعاد موردنظر برش می‌خورند. فرایند برش ورق سیاه هم در عرض و هم طول ورق انجام می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود که رول ورق سیاه تبدیل به چند نوار باریک شود.

۲. فرم دهی

در این مرحله از تولید لوله داربست، نوارهای ورق سیاه وارد دستگاهی به نام رول فرمینگ می‌شوند. این دستگاه دارای غلتک‌های ریزودرشت متعددی است که عبور نوار ورق از میان آن‌ها باعث می‌شود لبه‌های ورق به مرور به یکدیگر نزدیک شوند، به‌ نحوی‌که سطح مقطع آن‌ها شبیه به حرف C انگلیسی می‌شود.

۳. جوشکاری

مهم‌ترین مرحله در تولید لوله داربست، جوشکاری است؛ چراکه بر استحکام لوله و دوام آن تأثیر زیادی خواهد داشت. برای جوشکاری لوله داربستی از روش ERW استفاده می‌شود که به آن جوشکاری مقاومتی می‌گویند. در این روش هم فشار و هم حرارت به‌صورت هم‌زمان به کار می‌روند، یعنی ۲ طرف محل جوش را پس از حرارت دادن و گداخته کردن با فشار به یکدیگر نزدیک می‌کنند تا بچسبند. فرایند حرارت دهی لوله در این روش جوشکاری با استفاده از عبور جریان الکتریکی از فلز و گرم شدن آن به دلیل داشتن مقاومت الکتریکی انجام می‌شود.

جوشکاری مقاومتی از سایر روش‌های جوشکاری ارزان‌تر تمام می‌شود و ضایعات کمی تولید می‌کند. به همین دلیل استفاده از آن برای جوشکاری و تولید لوله داربست به‌صرفه‌تر است.

۴. تست مکانیکی

پس از فرایند جوشکاری، کیفیت جوش توسط روش‌هایی مثل اولترا سونیک و … کنترل می‌شود و در صورت تولید، لوله به بخش تست مکانیکی فرستاده می‌شود. در این مرحله از تولید لوله داربست، مقاومت و استحکام آن را با استفاده از تست هیدرواستاتیک بررسی می‌کنند. این مرحله اهمیت زیادی دارد، چراکه مشخص می‌کند لوله داربستی از نظر استحکام و کیفیت با استانداردها هماهنگ است یا خیر. تست فشار نیز یکی دیگر از انواع تست‌های مکانیکی است که در این مرحله روی لوله داربستی انجام می‌شود.

سخن پایانی

کیفیت در لوله داربست حرف اول را می زند و در اجرای داربست و قالب بندی از ضروری ترین موارد است. ما در عمران مارکت، لوله های داربست را با کیفیتی بالا و قیمتی مناسب عرضه می کنیم. برای تهیه و استعلام قیمت انواع لوله داربست و بست داربست با شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *