اسکافولد بندی + نحوه اجرا و کاربرد

اسکافولد بندی + نحوه اجرا و کاربرد

اسکافولد بندی همان داربست بندی است. اما با این تفاوت که تنها شامل داربست های زیر بتن مانند داربست مثلثی و داربست چکشی می باشد. برای اطلاع بیشتر از کاربرد، مزایا و روش اسکافولد بندی با ادامه مقاله با ما همراه باشید.

اسکافولد بندی یک اصطلاح تخصصی در حوزه ساخت‌وساز است که دانستن معنا و کاربرد آن برای هر کسی که در این حوزه کار می‌کند، واجب است. در این مقاله سعی شده تا علاوه بر تشریح معنا و کاربرد این اصطلاح و تفاوت آن با داربست بندی، به نحوه اجرای اسکافولد و مزایا و معایب آن نیز پرداخته شود.

اسکافولد بندی + نحوه اجرا و کاربرد

اسکافولد بندی چیست؟

اسکافولد بندی یا اسکافلد بندی یکی از انواع داربست بندی است که مقاطع تشکیل‌دهنده آن مثلثی شکل هستند و به همین دلیل به آن‌ها داربست مثلثی هم گفته می‌شود. مقاطع مورداستفاده در اسکافولد دارای عرض ثابت ۱۵۰ سانتی‌متر هستند، اما طول آن‌ها بین ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر متغیر است و همین موضوع، قابلیت تنظیم ارتفاع داربست مثلی را فراهم می‌کند. اتصال مقاطع مثلثی به یکدیگر در اسکافلد بندی، منجر به ایجاد فریم‌های مستطیل یا مربع شکل با اندازه‌های یکسان می‌شود.

برخی داربست چکشی را هم نوعی اسکافولد قلمداد می‌کنند. شیوه اسکافولد بندی در نصب داربست چکشی هم همانند داربست مثلثی است، با این تفاوت که در این نوع داربست خبری از مقاطع مثلثی نیست و لوله‌های عمودی و افقی با کمک یک نقطه اتصال و ضربات چکش به یکدیگر متصل می‌شوند.

تفاوت داربست بندی و اسکافولد بندی چیست؟

برخی ۲ واژه اسکافولد و داربست را معادل یکدیگر می‌دانند. در زبان انگلیسی اسکافولد به معنای همان داربست است، اما در زبان فارسی قضیه کمی فرق می‌کند و داربست به معنای کلیه سازه‌های موقتی ساخته‌شده با لوله داربستی است. در حالی‌که اسکافلد بندی تنها یکی از روش‌های داربست بندی است و شامل برپایی داربست‌های مثلثی و چکشی می‌شود.

این روش مزایای زیادی نسبت به داربست بندی به شیوه سنتی دارد، به عنوان مثال از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر است و به‌سرعت اجرا می‌شود. همچنین نصب آن به نیروی انسانی متخصص نیاز ندارد.

اسکافولد بندی + نحوه اجرا و کاربرد

کاربرد اسکافولد بندی چیست؟

همانند داربست بندی، از اسکافلد بندی نیز برای دسترسی به ارتفاع و کار در ارتفاع استفاده می‌شود، اما کاربردهای آن تنها به همین یک مورد محدود نمی‌شود. در این روش از یک سیستم هماهنگ و یکپارچه استفاده می‌شود که مقاومت بالایی دارد و به همین دلیل از آن برای زیرسازی و کفراژبندی زیر قالب بتن در پروژه‌های بزرگ استفاده می‌شود. نمونه بارز این کاربرد، داربست بندی زیر پل‌های ماشین روی شهری و کفراژ بندی دال‌های بتنی با ارتفاع زیاد است.

از اسکافلد بندی برای شمع‌زنی و ساخت‌وساز در پروژه‌های بزرگ استفاده می‌شود و سرعت اجرای بالای آن، سرعت این پروژه‌ها را بالا می‌برد.

اسکافولد بندی + نحوه اجرا و کاربرد

با نحوه اسکافولد بندی آشنا شوید

نخستین مرحله در اسکافولد بندی و ساختن هر نوع داربستی، اطمینان از استحکام زمین است. در صورتی‌که از استحکام زمین زیر اسکافولد و تحمل وزن توسط آن مطمئن نیستید، باید زیر پایه‌های داربست از کفشک و چارتراش استفاده کنید. پس از نصب پایه‌ها، سایر اجزای افقی و عمودی اسکافولد با استفاده از آچار مخصوص یا چکش به یکدیگر متصل می‌شوند. پس از رسیدن به ارتفاع موردنظر، از جک‌های تنظیم‌کننده برای تنظیم ارتفاع سقف و زیرسازی بتن استفاده می‌شود.

اسکافولد بندی + نحوه اجرا و کاربرد

مزایا و معایب اسکافولد چیست؟

این روش داربست بندی مزایای متعددی دارد که به معایب آن غالب است. به عنوان مثال، در این سبک داربست بندی تنظیم فواصل لوله‌های افقی و عمودی به‌صورت خودکار انجام می‌شود و به همین دلیل می‌توان از انسجام داربست اطمینان داشت. همچنین سرعت اجرای اسکافولد از سایر روش‌های دیگر بیشتر است و علاوه بر به‌صرفه بودن، سرعت اجرای پروژه را هم بالا می‌برد. علاوه بر این، اسکافلد ایمنی بیشتری برای کارکنان دارد.

از جمله معایب این روش هم می‌توان به فضای زیادی که توسط داربست مثلثی اشغال می‌شود اشاره کرد. این موضوع کار در زیر داربست را با مشکل مواجه می‌کند.

مهم‌ترین نکات ایمنی و فنی مهم در اسکافولد بندی چیست؟

رعایت نکات زیر باعث می‌شود که ایمنی اسکافولد تأمین شود:

  • پیش از نصب از سلامت تجهیزات و قطعات اطمینان حاصل کنید، چون اسکافلد قرار است وزن بالایی را تحمل کند.
  • نصب کمرکش و پاگیر منجر به افزایش مقاومت اسکافولد و ایمنی کارگران می‌شود.
  • استفاده از مهاربندی در فواصل مناسب نیز ایمنی داربست را بالا می‌برد.
  • ضریب اطمینان اسکافولد مساوی با ۴ برابر وزن وارده است.
  • اطمینان از محکم بودن مغزی‌های مورداستفاده در اسکافولد ضروری است.
اسکافولد بندی + نحوه اجرا و کاربرد

هزینه یا قیمت اسکافولد بندی چقدر است؟

هزینه اسکافولد بندی بیشتر به جنس و نوع لوله‌های داربستی مورداستفاده بستگی دارد. در صورت استفاده از لوله‌های بدون درز، هزینه اجرای این نوع داربست بالا می‌رود. همچنین کیفیت محصولات و شهرت برند سازه لوله نیز می‌تواند هزینه‌ها را بالا ببرد. برای کاهش هزینه‌های اجرای اسکافولد می‌توانید از لوله‌های دست‌دوم استفاده کنید، اما پیش از خرید و اجرا تست و بررسی دقیق آن‌ها را فراموش نکنید.

جمع بندی

یکی از روش‌های کسب اطمینان از ایمنی اسکافولد بندی، خرید اجزای داربست و لوله داربست با کیفیت و مستحکم است. برای خرید داربست مثلثی، داربست چکشی و لوله داربست می توانید با شماره ۰۲۵۳۳۵۵۸۸۸۸  با کارشناسان ما در عمران مارکت در ارتباط باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *