داربست کاپلاک (فنجانی) + روش اجرا و قیمت

داربست کاپلاک (فنجانی) + روش اجرا و قیمت

داربست کاپلاک یا داربست فنجانی، از انواع داربست فلزی است و به دلسل وزن کم و نصب سریع و آسان محبوبیت بالایی دارد. در ادامه این مقاله با این نوع داربست بیشتر آشنا شوید.

داربست کاپلاک یکی از محبوب‌ترین انواع داربست فلزی است که از آن به‌صورت گسترده در قالب‌بندی بتن و زیرسازی سازه‌های بتنی عظیم استفاده می‌شود. وزن کم و نصب سریع و آسان این داربست منجر بهب محبوبیت آن شده و شاید شما هم به همین دلایل بخواهید از این داربست در پروژه خود استفاده کنید. اجرای این داربست ملاحظات خاص خود را دارد و توصیه می‌کنیم که پیش از انتخاب آن، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا با این داربست بیشتر آشنا شوید.

داربست کاپلاک (فنجانی) + روش اجرا و قیمت

داربست کاپلاک چیست؟

داربست کاپلاک یا داربست فنجانی یکی از انواع داربست‌های فلزی است که با استفاده از لوله‌های فولادی معمولی یا گالوانیزه ساخته می‌شود و نام خود را از معادل انگلیسی آن یعنی Cup-lock گرفته است؛ یعنی محل قفل شدن لوله‌های داربست یا اصطلاحاً نقاط اتصال آن، به شکل فنجان است. باز شدن این نقاط اتصال فنجانی، امکان اتصال هم‌زمان ۴ لوله افقی در ۴ زاویه مختلف به یک لوله عمودی (پایه داربست) را فراهم می‌کند.

از پیش آماده بودن نقاط اتصال داربست و مشخص بودن طول لوله‌های آن، باعث می‌شود که داربست کاپلاک در دسته داربست‌های مدولار (از پیش‌ساخته یا از پیش آماده) قرار بگیرد.

سیستم داربست کاپلاک یا داربست فنجانی یکی از رایج‌ترین انواع روش‌های داربست بندی در جهان است که به دلیل سرعت اجرای بالا، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. لوله‌های داربست کاپلاک حدود ۲.۳ میلی‌متر ضخامت دارند که این عدد از سایر انواع داربست‌های فلزی کمتر است. این موضوع وزن داربست کاپلاک را پایین می‌آورد، اما حساسیت‌ها در مورد ایمنی و رعایت فواصل بین پایه‌های آن را افزایش می‌دهد.

داربست کاپلاک (فنجانی) + روش اجرا و قیمت

کاربرد داربست کاپلاک چیست؟

نوع گالوانیزه داربست کاپلاک یا داربست فنجانی بیشتر در فضای باز کاربرد دارد و از آن بیشتر در مناطق دارای آب‌وهوای مرطوب یا محیط‌های کاری دارای شرایط خشن (رطوبت یا خورندگی بالا) استفاده می‌شود. داربست کاپلاک می‌تواند به عنوان یک داربست فلزی سنتی برای کار روی نما یا سایر کارهای ساختمانی مثل بنایی و نقاشی مورد استفاده قرار بگیرد. سایر کاربردهای داربست فنجانی به شرح زیر است:

  • سازه‌های حمایتی و دسترسی
  • زیرسازی قالب‌بندی بتن در ارتفاع زیاد (کفراژبندی زیر سقف و پل‌های بتنی)
  • ساخت داربست پلکانی
  • سیستم داربست دایره‌ای
  • سازه‌های برج‌های بارکش و متحرک
  • ساخت سازه‌های بتنی پیچیده
  • تعمیرات و نگهداری دستگاه‌های مرتفع در صنعت

استفاده از داربست کاپلاک برای ارتفاع کم چندان به‌صرفه نیست و به همین دلیل معمولاً از آن برای ارتفاع بالاتر از ۵ متر استفاده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین نکات در کاربرد این داربست، انتخاب اندازه پایه‌های آن متناسب با نوع پروژه است. ارتفاع پایه‌های داربست کاپلاکی که از آن برای زیرسازی بتن استفاده می‌شود باید با داربستی که برای کار روی نما نصب می‌شود، متفاوت باشد.

داربست کاپلاک (فنجانی) + روش اجرا و قیمت

روش اجرای داربست کاپلاک چگونه است؟

پایه‌های داربست کاپلاک در ابعاد ۱، ۱.۵، ۲، ۲.۵ و ۳ متری تولید می‌شوند و قفل‌های فنجانی آن در فواصل ۵۰ متری از یکدیگر قرار دارند. به همین دلیل در داربست فنجانی فواصل لوله‌های افقی داربست از یکدیگر از ۵۰ سانتی‌متر بیشتر نمی‌شود. برای اتصال لوله‌های افقی به پایه‌های داربست، ابتدا قفل‌ها باز می‌شوند و پس از قرار گرفتن لوله‌های افقی بین فک‌های قفل، با ضربات چکش اقدام به بستن قفل‌ها می‌کنند.

تنظیم ارتفاع این نوع داربست از طریق انتخاب پایه‌های دارای طول متفاوت انجام می‌شود و به جز لوله‌های افقی و عمودی، نصب داربست کاپلاک به رابط، مغزی، بست و پایه هم نیاز دارد.

مهم‌ترین نکته در نصب داربست کاپلاک، اطمینان از استحکام زمین محل نصب داربست است. در صورتی‌که این محل استحکام لازم را نداشته باشد، باید در زیر پایه‌های داربست از کفشک به همراه چهارتراش استفاده شود. همچنین نصب آسان این داربست به این معنی نیست که این فرایند نیازی به دقت و تمرکز بالا ندارد؛ چون اطمینان از تراز بودن پایه‌های داربست کاپلاک نقش زیادی در ایمنی آن دارد.

داربست کاپلاک چگونه تولید می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم، داربست کاپلاک با استفاده از لوله‌های فولادی درزدار ساخته می‌شود. قفل‌های فنجانی این داربست‌ها از ۲ فک تشکیل شده‌اند که فک پایینی معمولاً ثابت است و به پایه داربست جوش داده می‌شود و فک بالایی معمولاً متحرک است و پس از قرار دادن لوله‌های افقی داربست، با چرخاندن و ضربات چکش به پایین حرکت می‌کند و قفل می‌شود.

برای ساخت داربست کاپلاک گالوانیزه نیز لوله‌های فولادی ساخته‌شده از ورق سیاه را از یک حمام روی مذاب عبور می‌دهند تا یک لایه از فلز روی به آن‌ها اضافه شود و در برابر رطوبت مقاوم شوند.

داربست کاپلاک (فنجانی) + روش اجرا و قیمت

مزایای داربست کاپلاک چیست؟

داربست کاپلاک مزایای متعددی دارد که در لیست زیر، به تعدادی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • عدم نیاز به کارگران متخصص برای اجرا
  • سرعت بالای نصب و جمع‌آوری
  • کاربردهای متنوع
  • قابلیت استفاده به عنوان پایه‌های سیستم قالب‌بندی میزی
  • بالا بردن ایمنی کار و کاهش هزینه‌های ساخت
  • عمر و دوام بالا و قابلیت استفاده مجدد
  • حمل‌ونقل و جابجایی آسان و سریع
  • امکان اتصال آسان به پله‌های موقت
  • قابلیت تحمل فشار بالا با وجود داشتن وزن کم
داربست کاپلاک (فنجانی) + روش اجرا و قیمت

قیمت داربست کاپلاک به چه عواملی بستگی دارد؟

مهم‌ترین عامل مؤثر بر قیمت داربست کاپلاک، نوع پوشش لوله‌های این داربست است و قیمت داربست کاپلاک گالوانیزه به‌مراتب از نوع معمولی آن بیشتر است. همچنین قیمت این نوع داربست به سیاست‌های قیمت‌گذاری شرکت سازنده هم بستگی دارد.

به‌صورت کلی قیمت داربست‌های مدولار و پیش‌ساخته از سیستم‌های سنتی بیشتر است، اما نوع دست‌دوم این داربست‌ها نیز در بازار پیدا می‌شود و از آنجایی‌که عمر داربست فنجانی زیاد است، می‌توانید روی کارایی نوع دست‌دوم آن نیز حساب کنید.

آنچه در مقاله داربست کاپلاک یاد گرفتیم:

داربست کاپلاک یا داربست فنجانی از جنس لوله های فولادی ساخته می شود، نقاط اتصال این داربست به صورت فنجان است. این داربست از رایج ترین داربست های فلزی است که برای زیر سازی بتن استفاده می شود. و با توجه به این که نصب و اتصال آسانی دارد، محبوبیت فراوانی نیز دارد.

پایه‌های داربست کاپلاک در ابعاد ۱، ۱.۵، ۲، ۲.۵ و ۳ متری تولید می‌شوند و قفل‌های فنجانی آن در فواصل ۵۰ متری از یکدیگر قرار دارند.

عمران مارکت، فروشگاه آنلاین قالب بتن، تجهیزات قالب بتنی، داربست و اتصالات داربست است. تمام محصولات با بهترین کیفیت تولید شده و با قیمتی مناسب عرضه می شوند. برای ثبت سفارش، اطلاع از قیمت و دریافت مشاوره می توانید با استفاده از شماره های درج شده در سایت با ما در ارتباط باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *