بستن و نصب انواع داربست

بستن و نصب انواع داربست

داربست سازه ای موقت برای اجرای انواع پروژه های ساختمانی و غیر ساختمانی محسوب می شود. نصب داربست باید با دقت و ایمنی زیادی انجام شود تا نتیجه نهایی کار به درستی انجام شود.

داربست‌ها جزء جدایی‌ناپذیر پروژه‌های ساختمانی هستند و پیشبرد کارها در پروژه‌های کوچک چندطبقه گرفته تا برج‌ها و سدها، بدون نصب داربست ممکن نیست. از داربست‌ها برای کار در ارتفاع، شمع بندی زیرقالب‌های بتن، بنایی، نقاشی و … استفاده می‌شود و پرکاربرد بودن آن باعث می‌شود که پروسه نصب آن اهمیت زیادی پیدا کند. برای آشنایی با اصول بستن داربست، این مقاله را از دست ندهید.

داربست چیست؟

داربست یک سازه موقت است که برای انواع مختلف کار در ارتفاع (مثل کار روی نما) از آن استفاده می‌شود. معمولاً برای نصب داربست از انواع لوله‌های فلزی و آلومینیومی یا چوب استفاده می‌کنند. تنها کاربرد نصب داربست در ساختمان‌سازی نیست و از آن برای کفراژبندی زیرقالب‌های بتن، برپایی غرفه‌های نمایشگاهی، نصب بنر و بیلبورد و … استفاده می‌شود.

پرکاربردترین نوع داربست، داربست فلزی است و برای بستن داربست فلزی باید از نیروهای کارکشته و متخصص استفاده شود، چون ارتفاع این داربست‌ها معمولاً زیاد است و ایمنی آن اهمیت زیادی دارد.

بستن و نصب انواع داربست

مراحل نصب داربست را بشناسید

بر اساس قوانین ایمنی داخلی و بین‌المللی، استفاده از داربست در تمامی نقاطی که کار در ارتفاع بالاتر از ۲ متر انجام می‌شود، الزامی است. چون سقوط از این ارتفاع خطر مرگ و حوادث ناگوار دیگر را در بر دارد. مهم‌ترین مرحله پیش از نصب داربست، آماده‌سازی محل نصب است. مثلاً برای آماده‌سازی این محل باید به فاصله آن از خطوط برق فشارقوی توجه کرد و از سفت بودن زمین زیر محل بستن داربست اطمینان حاصل کرد. پس از آن مراحل زیر طی می‌شوند:

  • تعیین نقاط گوشه
  • چیدن لوله‌ها و لوازم موردنیاز در نقاط مختلف
  • قرار دادن تخته چارتراش و صفحه‌ستون
  • قرار دادن پایه‌های عمودی و لوله‌های افقی برای یک ردیف
  • تنظیم فاصله تا سازه
  • تکمیل نصب داربست بر اساس فواصل آیین‌نامه‌ای
  • نصب سکو و پله‌های دسترسی

انواع داربست چگونه نصب می‌شود؟

داربست انواع مختلفی دارد که بر اساس کاربردشان از یکدیگر تفکیک می‌شوند. در ادامه با روش نصب داربست در انواع مختلف و کاربرد هر کدام آشنا می‌شوید:

بستن و نصب انواع داربست

روش بستن داربست تک

داربست تک ساده‌ترین نوع داربست است که از آن برای کارهای سبک روی نمای ساختمان استفاده می‌شود. در نصب داربست تک، از ۲ پایه در عمق استفاده می‌شود که فواصل این پایه‌ها از یکدیگر، بین ۲ تا ۳ متر است. همچنین فاصله خود این داربست از دیوار نیز حدود ۱.۲ متر است. برای مهار کردن این داربست نیز از پاتلاک استفاده می‌شود. پاتلاک‌ها از طریق ایجاد سوراخ در دیوار یا سازه ایجاد می‌شوند.

بستن و نصب انواع داربست

روش بستن داربست دوتایی

در نصب داربست دوتایی یک ردیف دیگر از پایه‌ها به ساختار داربست اضافه می‌شود تا استحکام آن بیشتر شود. از این نوع داربست برای انجام کارهای سنگین مثل نصب سنگ و کارهایی که طی آن‌ها امکان سوراخ کردن سازه وجود ندارد، استفاده می‌شود. در داربست دوتایی فاصله پایه‌های اول از دیوار ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر و فاصله پایه‌های بعدی بین ۱.۲ تا ۱.۵ متر است. برای افزایش استحکام این داربست و جلوگیری از سقوط آن نیز از راکرها و مهاربندی متقاطع استفاده می‌شود.

بستن و نصب انواع داربست

آموزش بستن داربست کنسولی

داربست کنسولی نوع خاصی از داربست است که به آن داربست دروازه‌ای نیز می‌گویند. نصب داربست کنسولی در مکان‌هایی انجام می‌شود که در بخشی از قسمت زیرین آن تردد وجود دارد. برای مهارکردن این نوع داربست از سوزن‌هایی استفاده می‌شود که این سوزن‌ها در دل سازه یا بازشوهای پنجره قرار می‌گیرند.

این داربست ایمنی کمتری نسبت به سایر انواع داربست دارد و به همین دلیل بستن داربست کنسولی برای کارهای سنگین توصیه نمی‌شود.

بستن و نصب انواع داربست

آموزش بستن داربست معلق

از داربست معلق در مکان‌هایی استفاده می‌شود که کار قسمت زیرین داربست تکمیل شده یا به علت تردد پرسنل یا سست بودن بیش‌ازحد خاک، امکان قرار دادن پایه‌ها روی زمین وجود ندارد. نصب داربست معلق به ۲ روش مکانیکی و الکتریکی انجام می‌شود که در روش مکانیکی، به ۲ سر جایگاه کار داربست یک زنجیر بسته می‌شود و سمت دیگر زنجیر، به یک قرقره متصل است. حرکت زنجیر و داربست با استفاده از زور بازو صورت می‌گیرد. در داربست معلق الکتریکی یا کلایمر، الکتروموتور جایگزین قرقره شده و حرکت داربست از طریق شاسی‌های داخل سکوی کار انجام می‌شود.

بستن و نصب انواع داربست

روش بستن داربست پایه‌دار

به داربست پایه‌دار، داربست چرخ‌دار هم می‌گویند، چون زیر پایه‌های آن چرخ‎‌هایی نصب می‌شود که جابجایی آن را تسهیل می‌کند. از داربست چرخ‌دار برای کارهای تکراری و کوتاه‌مدت که نیازی به بستن داربست سراسری ندارند، استفاده می‌شود.

بستن و نصب انواع داربست

روش بستن داربست Kwikstage

این نوع داربست با استفاده از لوله داربست گالوانیزه نصب می‌شود و علاوه بر استانداردها و لوله‌های افقی از سکوی ضد لغزش و نرده محافظ دوگانه تشکیل شده است. نصب داربست Kwikstage برای کارهای سنگین توصیه می‌شود.

مهم‌ترین نکات ایمنی نصب داربست

برای جلوگیری از حوادث جانی و مالی، باید نکات زیر در نصب داربست رعایت شوند:

  • مهار کردن استانداردهای ابتدایی و انتهایی و سایر استانداردها به‌صورت یک‌درمیان، الزامی است.
  • یک لوله افقی (لجر) باید به حداقل ۳ پایه متصل شود.
  • پهنای سکوی کار نباید از ۵۰ سانتی‌متر کمتر شود و برای ساخت آن باید از حداقل ۲ تخته با ضخامت ۵ سانتی‌متر استفاده شود.
  • اطمینان از سالم بودن الوارهای سکوی کار پیش از شروع کار الزامی است.
  • ۲ طرف الوارها باید با سیم مفتول به تکیه‌گاه‌ها (ترنزم داربست) بسته شود.
  • برای کارهای سنگین، حداقل فاصله بین پایه‌ها ۱.۸ متر و برای کارهای سنگین حداقل این فاصله ۲.۳ متر است.
  • حداکثر فاصله مجاز بین لجرها ۲ متر است.
  • حداقل ضریب اطمینان داربست ۴ است، یعنی داربست باید بتواند تا ۴ برابر وزن پیش‌بینی‌شده را تحمل کند.
  • استفاده از لوازم حفاظت فردی مثل کلاه و کمربند هنگام نصب داربست الزامی است.
بستن و نصب انواع داربست

مهم‌ترین ویژگی‌های مکان نصب داربست چیست؟

مسطح بودن زمین، مهم‌ترین ویژگی مکان نصب داربست است. برای افزایش استحکام محل نصب و هموار شدن آن، می‌توان آن را کوبید. در صورتی‌که این کار هم جواب ندهد، از سول پلیت و چارتراش برای محکم کردن محل نصب داربست استفاده می‌شود. در صورت شیب‌دار بودن سطح زیرین داربست نیز آن را به‌صورت پلکانی می‌کنند و بعد با استفاده از سول پلیت استحکام پایه‌های داربست را افزایش می‌دهند.

همچنین حداقل فاصله مجاز محل بستن داربست تا کابل فشارقوی ۳۰۰ ولتی ۱ متر و تا کابل‌های ۳۰۰ تا ۵۰.۰۰۰ ولتی نیز ۳ متر است.

با وجود اینکه خود داربست ای برای افزایش ایمنی کار در ارتفاع استفاده می‌شود، بحث ایمنی در نصب داربست اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل این کار را باید به افراد باتجربه و متخصص سپرد. یکی از راه‌های افزایش ایمنی داربست، استفاده از لوله‌های داربستی سالم و باکیفیت است. برای خرید انواع لوله داربست، داربست چکشی و ستاره ای و انواع بست داربست می توانید با استفاده از شماره ۰۲۵۳۳۵۵۸۸۸۸با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی و فروش عمران مارکت در ارتباط باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *