مراحل اجرای داربست فلزی + اجزا

مراحل اجرای داربست فلزی + اجزا

نصب داربست فلزی دارای مراحل و اصول خاصی است. این روندها و روش ها در اجرای دقیق و بدون خطای داربست فلزی اهمیت بالایی دارند. در ادامه این مقاله با آموزش مزاحل نصب داربست آشنا می شوید.

نصب داربست فلزی فرایندی است که در ظاهر ساده به نظر می‌رسد، اما پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و باید توسط تیم‌های باتجربه و حرفه‌ای انجام شود. در صورتی‌که اصول ایمنی در نصب این نوع داربست رعایت نشود، امکان بروز حادثه وجود دارد. برای آشنایی با اصول نصب داربست فلزی، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

مراحل اجرای داربست فلزی + اجزا

داربست فلزی چیست؟

داربست فلزی نوعی سازه موقت است که از آن برای دسترسی به ارتفاع در پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود. داربست فلزی با استفاده از نوعی لوله فولادی درزدار با نام لوله داربستی ساخته می‌شود. این لوله‌ها دارای قطر ۵ سانتی‌متری هستند و به همین دلیل به آن‌ها اصطلاحاً لوله ۵ می‌گویند. این لوله‌ها از طریق برش و نورد ورق سیاه تولید می‌شوند.

برای نصب داربست فلزی تعدادی از این لوله‌ها را به عنوان پایه روی زمین قرار می‌دهند و سپس با افزودن لوله‌های افقی، ساختار داربست را کامل می‌کنند.

داربست فلزی دارای انواع مختلفی است که معمولاً در پروژه‌های ساختمانی از نوع سنتی آن استفاده می‌شود. البته به تازگی استفاده از داربست‌های فلزی مدولار مثل داربست مثلثی و چکشی هم باب شده است. شیوه نصب داربست فلزی مدولار با داربست سنتی تفاوت زیادی دارد و با سرعت و سهولت بیشتری انجام می‌شود.

مراحل اجرای داربست فلزی + اجزا

با اجزای داربست فلزی آشنا شوید

شناختن اجزای داربست به شما کمک می‌کند تا مراحل نصب داربست فلزی را بهتر درک کنید و در هر مرحله از اجزای مناسب استفاده کنید. مهم‌ترین اجزای داربست فلزی را در لیست زیر می‌بینید:

پایه داربست

پایه داربست یا استاندارد، همان لوله‌های عمودی داربست هستند که با استفاده از ترنزم و لجر به یکدیگر متصل می‌شوند. مهم‌ترین مرحله در نصب داربست فلزی، قرار دادن پایه‌ها روی زمین است.

لجر

به لوله‌های افقی داربست که پایه‌ها را در عرض به یکدیگر متصل می‌کنند، لجر می‌گویند. زاویه بین این لوله‌ها و پایه‌های داربست قائمه است.

ترنزم یا دستک

یکی دیگر از اجزای کلیدی در نصب داربست فلزی، ترنزم یا دستک است. دستک نوعی لوله افقی کوتاه است که پایه‌ها را در عمق داربست به یکدیگر متصل می‌کند و نقش تکیه‌گاه برای تخته‌های سکوی کار را نیز ایفا می‌کند.

لوله‌های مهار

این لوله‌ها هم مانند لوله‌های ترنزم طول کمی دارند، اما از آن‌ها برای حفظ استحکام داربست و جلوگیری از حرکت عرضی و طولی آن استفاده می‌شود. بستن لوله‌های مهار به تکیه‌گاه مناسب و محکم، از مهم‌ترین مراحل نصب داربست فلزی است.

بست

بست قطعه‌ای است که لوله‌های افقی و عمودی داربست را به یکدیگر متصل می‌کند و بسته به نوع و کاربری داربست، انواع مختلفی دارد.

اتصال

اتصال یک قطعه لوله است که وظیفه اتصال لوله‌های داربست در عرض و طول را به یکدیگر بر عهده دارد. هنگامی‌که بین دو لوله افقی یا عمودی نیاز به ازدیاد طول وجود داشته باشد، از اتصال استفاده می‌شود.

صفحه زیرستون

این قطعه یک صفحه فلزی مربع شکل است که دارای محلی برای قرار گرفتن پایه داربست است و همان‌طور که از نام آن می‌توان حدس زد، هنگام نصب داربست فلزی زیرستون یا پایه‌های داربست قرار می‌گیرد. گاهی اوقات به جای صفحه زیرستون از پایه قابل تنظیم استفاده می‌شود.

قید داربست

قید نوعی لوله افقی است که عملکردی شبیه به مهار دارد، با این تفاوت که داربست را در دل سازه مهار می‌کند و به تکیه‌گاه خاصی بسته نمی‌شود. برای محکم کردن قید و انواع آن، از گوه کوبی استفاده می‌شود.

مراحل اجرای داربست فلزی + اجزا

آموزش مراحل نصب و اجرای داربست فلزی

برای اجرا و نصب داربست فلزی به‌صورت اصولی، باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا محدوده نصب داربست را مشخص کنید و پس از مشخص شدن گوشه‌ها، لوازم و قطعات لازم برای هر بخش را در محدوده نصب پخش کنید.
  2. سپس با توجه به نوع خاک محل نصب داربست فلزی و میزان استحکام آن، اقدام به قرار دادن چارتراش و صفحه زیرستون کنید.
  3. پس از آن باید پایه‌های داربست را داخل صفحه‌ستون قرار دهید.
  4. پس از قرار دادن اولین پایه‌ها، باید اولین ردیف ترنزم و لجرها را ببندید و فاصله داربست تا سازه را تنظیم کنید. این فاصله باید به حدی باشد که از سقوط افراد، ابزار و مصالح جلوگیری کند.
  5. در مرحله بعد باید حداقل یک طبقه در میان داربست را با استفاده از لوله‌های مهاری به سازه متصل کنید. بهترین مکان برای نصب مهار، تیرهای افقی سازه است. همچنین مهار کردن پایه‌های ابتدایی، انتهایی و سایر پایه‌ها به‌صورت یک‌درمیان الزامی است.
  6. پس از نصب مهارها و اتمام نصب داربست فلزی، نوبت به نصب سکوهای کار می‌رسد. سکوهای کار باید با استفاده از تخته بنایی و سیم مفتول بسته شوند.
مراحل اجرای داربست فلزی + اجزا

روش پیاده سازی داربست + نکات ایمنی

برای پیاده سازی و نصب داربست فلزی می‌توانید از آیین‌نامه کار در ارتفاع وزارت کار و آیین‌نامه نصب و به‌کارگیری داربست شرکت پخش فراورده‌های نفتی استفاده کنید. پس از اتمام کار در ارتفاع، مهم‌ترین مرحله پیاده سازی داربست است. این کار باید از بلندترین نقطه داربست و به‌صورت ردیف به‌ ردیف انجام شود تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری شود. همچنین پرتاب کردن قطعات بازشده روی زمین ممنوع است.

هنگام نصب داربست فلزی نیز رعایت نکات زیر الزامی است:

  • داربست‌ها باید بتواند ۴ برابر بار پیش‌بینی‌شده را تحمل کند.
  • برای کارهای سنگین، نباید فاصله پایه‌های داربست از ۱.۸ متر بیشتر شود.
  • حداکثر فاصله مجاز بین لجرها ۲ متر است.
  • حداقل طول مجاز ترنزم‌ها (عرض جایگاه کار) ۵۰ سانتی‌متر است.
  • تعداد تخته‌های جایگاه کار نباید از ۲ عدد کمتر شود.
  • ضخامت تخته‌های سکوی کار نباید از ۵ سانتی‌متر کمتر شود.
  • هر سکوی کار باید حداقل با ۳ ترنزم پشتیبانی شود.  

جمع بندی

یکی از راه‌های اطمینان از ایمنی نصب داربست فلزی، خرید لوله داربست و داربست فلزی با کیفیت است. عمران مارکت عرضه کننده انواع لوله داربست و داربست های زیر بتن مانند داربست چکشی و داربست مثلثی است. برای تهیه داربست مورد نیاز با کیفیت بالا و قیمت مناسب با شماره ۰۲۵۳۳۵۵۸۸۸ با کارشناسان ما در بخش فروش عمران مارکت در تماس باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *