بتن ریزی سقف تیرچه بلوک (تیرچه یونولیت)

بتن ریزی سقف تیرچه بلوک (تیرچه یونولیت)

سقف تیرچه بلوک یا تیرچه یونولیت، از ترکیب تیرچه و بلوک سبک ساخته می‌شود. این سقف ها یکی از رایج ترین سقف هایی هستند که در ساخت انواع ساختمان ها و سازه ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تیرچه بلوک‌ها، امروزه متداول ترین سقف اجرایی در ساختمان های بتنی و فلزی در ایران هستند. بتن ریزی سقف تیرچه بلوک (تیرچه یونولیت) نیز یکی از مهم‌ترین مراحل اجرایی ساختمان سازی است که مقاومت و استحکام سازه یا بنا را تضمین می کند.

فرآیند بتن ریزی سقف تیرچه بلوک به تکنیک و مهارت مناسب نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که سقف پایدار و مقاوم در برابر عناصر خارجی مانند آب و هوا، باد و آب است.  در این مقاله به مراحل اجرای بتن ریزی سقف تیرچه یونولیت پرداخته و مزایا و معایب آن را بررسی می کنیم؛ پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

بتن ریزی سقف تیرچه بلوک (تیرچه یونولیت)

بتن ریزی سقف تیرچه بلوک (تیرچه یونولیت)

سقف تیرچه بلوک یا تیرچه یونولیت، به سقف هایی گفته می شود که از ترکیب تیرچه و بلوک سبک (سیمانی یا بلوک سفالی و یا بلوک پلی استایرن) ساخته می شوند.

این سقف ها یکی از رایج ترین سقف هایی هستند که در ساخت انواع ساختمان ها و سازه ها مورد استفاده قرار می گیرند. این سقف ها نیز برای استحکام و مقاومت بیشتر به بتن ریزی احتیاج دارد، عملیاتی که ما به آن بتن ریزی سقف تیرچه بلوک (تیرچه یونولیت) می گوییم. در حقیقت این بتن ریزی است که باعث می شود سقف و در نهایت کل ساختمان استحکام بالایی داشته باشد و در مقابل آسیب های خارجی مانند زلزله، طوفان یا باد شدید مقاومت کند.

بد نیست بدانید که بتن به تنهایی تحمل نیروهای کششی را ندارد و به همین دلیل هم در بتن ریزی ما از آرماتور بندی یا میلگرد های فولادی استفاده می کنیم. چراکه از بین تمام مصالح ساختمانی، تنها این فولادها هستند که نیروی کششی را تحمل می کنند. حال چیزی که قابل توجه است این است که در ساخت سقف های تیرچه بلوک، بتن کششی حذف و بلوک جایگزین آن شده و بدین ترتیب سقف تیرچه بلوک و تیرچه یونولیت از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر است.

به دلیل هزینه پایین اجرای سقف های تیرچه تیرچه یونولیت، اجرا و نصب آن ها در ساختمان سازی نیز محبوبیت گسترده دارد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا مراحل بتن ریزی سقف تیرچه بلوک را بررسی کرده و با مزایا و معایب آن آشنا شویم.

بتن ریزی سقف تیرچه بلوک (تیرچه یونولیت)

نکات مهم پیش از بتن ریزی سقف تیرچه بلوک

۱. اطمینان حاصل کنید که سطحی که بتن را در آن قرار می دهید ثابت و تراز باشد. هر گونه زباله، خاک و پوشش گیاهی را از آن ناحیه پاک کنید.

۲. سقف های تیرچه بلوک برای افزایش استحکام و جلوگیری از ترک نیاز به آرماتوربندی دارند. برای پشتیبانی بیشتر می توانید از مش فولادی یا سیمی استفاده کنید.

۳. اختلاط مناسب بتن برای دستیابی به مقاومت و قوام مطلوب در بتن ریزی سقف تیرچه بلوک (تیرچه یونولیت) ضروری است. دستورالعمل های سازنده را برای نسبت های اختلاط دنبال کرده و در صورت امکان از میکسر بتن استفاده کنید.

۴. بتن را به طور یکنواخت روی سقف تیرچه بلوک بریزید. برای پخش نرم بتن از ماله یا ابزارهای دیگر استفاده کرده و از باقی گذاشتن لایه‌های هوا یا ناهمواری در بتن خودداری کنید.

بتن ریزی سقف تیرچه بلوک (تیرچه یونولیت)

مراحل اجرای بتن ریزی سقف تیرچه یونولیت

اجرای بتن ریزی سقف تیرچه یونولیت بسیار تخصصی و پیچیده است و مراحل گوناگونی هم دارد. نکته مهم در اجرای این عملیات ساختمانی، دقت و نظارت بر اجرای آن و همچنین کمک گرفتن از نیروی متخصص و با تجربه در این زمینه است. در ادامه با مراحل اجرای بتن ریزی سقف تیرچه بلوک بیشتر آشنا می شویم:

آماده سازی سطح

اولین قدم در بتن ریزی سقف تیرچه بلوک، آماده سازی سطح مورد نظر است. سطح باید تمیز و عاری از گرد و غبار، زباله و هرگونه ذرات سست کننده بتن باشد. این آماده سازی باعث می شود تا سطح صاف و یکنواخت شده و بلوک ها و تیرهای بتنی به راحتی و بدون خطر آسیب دیدگی بعدی نصب شوند.

بتن ریزی سقف تیرچه بلوک (تیرچه یونولیت)

آماده سازی بتن

مرحله بعدی مربوط به آماده سازی بتن برای بتن ریزی سقف تیرچه یونولیتی است. منظور از آماده سازی بتن، ترکیب مواد سازنده بتن با درصد و مقدار صحیح و مناسب است. توجه کنید که چنانچه ترکیبات بتن به درستی صورت نگیرد، سازه از لحاظ مقاومت و استحکام دچار مشکل خواهد شد.

بتن ریزی سقف تیرچه بلوک (تیرچه یونولیت)

قالب بندی

پس از تمیز شدن سطح و آماده سازی بتن؛ نصب قالب بتن صورت می گیرد. قالب بندی سازه ای موقت است که برای حمایت از بلوک ها و تیرهای بتنی در طول فرآیند بتن ریزی استفاده می شود. قالب باید از مواد باکیفیت مانند تخته سه لا، الوار یا فولاد ساخته شده و باید به اندازه ای قوی باشد که وزن بلوک ها و تیرچه ها را بدون خم شدن یا شکستن تحمل کند. از سوی دیگر قالب بتن ریزی سقف تیرچه بلوک (تیرچه یونولیت)  باید به گونه ای طراحی شود که با ابعاد مورد نیاز سقف تیرچه بلوک مطابقت داشته باشد. تیرها باید در فواصل مناسب قرار گیرند تا پایداری و پشتیبانی برای سقف ایجاد شود. اطمینان از تراز بودن قالب برای جلوگیری از ناهمواری بلوک ها و تیرها نیز مهم است. برای اطلاعات بیشتر دراین مورد می توانید مقاله “قالب بندی سقف تیرچه بلوک” را مطالعه نمایید.

بتن ریزی سقف تیرچه بلوک (تیرچه یونولیت)

تقویت

بعد از اینکه قالب در جای خود قرار گرفت، نوبت به نصب آرماتور می رسد. آرماتور جزء حیاتی سقف تیرچه بلوک است زیرا به توزیع یکنواخت وزن و افزایش استحکام به سازه کمک می کند. آرماتور معمولاً از میلگردهای فولادی ساخته شده و رعایت مشخصات مهندسی برای فاصله و اندازه آرماتورها اهمیت زیادی دارد.

منظور از رعایت مشخصات مهندسی در آرماتوربندی، محاسبه بار وارده بر پی، کیفیت زمین، تعداد طبقات و … است. پیش از بتن ریزی سقف تیرچه بلوک، آرماتورها به گونه ای مونتاژ می شود که شبکه ای با فضای کافی بین میلگردها ایجاد شده و سپس بتن داخل آن ها ریخته شود. در این مرحله وسط تیرچه ها بلوک هایی قرار می گیرند که عایق حرارتی هستند و به بلوک های یونولیتی شهرت دارند. شمع ها نیز زیر تیرچه ها قرار گرفته و با ایجاد تکیه گاهی برای بتن، از ریزش آن ها جلوگیری می کنند.

بتن ریزی سقف تیرچه بلوک (تیرچه یونولیت)

بتن ریزی

زمانی که قالب و آرماتور در جای خود قرار گرفت، مرحله بتن ریزی آغاز می شود. بتن در این مرحله حیاتی باید طبق دستورالعمل و به طور یکنواخت و بدون هیچ شکاف یا حفره هوا و به صورت دستی یا با روش پمپ کردن بتن ریخته شود. بتن باید به آرامی و به صورت مرحله ای ریخته شود تا تراکم و ضخامت مورد نیاز فراهم شود.

بتن ریزی سقف تیرچه بلوک (تیرچه یونولیت)

اتمام بتن ریزی

هنگامی که بتن ریخته شد، مرحله بعدی بتن ریزی سقف تیرچه بلوک (تیرچه یونولیت)، صاف کردن یا ویبراسیون بتن است. این مرحله شامل استفاده از ماله یا ویبراتور برای صاف کردن سطح و حذف بتن اضافی است. هدف از این کار دستیابی به سطحی صاف و هموار است تا به سطح بتن آسیبی نرسد. بعد از ویبراسیون بتن ریخته شده باید خشک شود که خود زمانی بین ۲۴ تا ۲۸ ساعت نیاز دارد.

مزایای بتن ریزی سقف تیرچه بلوک

بتن ریزی سقف تیرچه بلوک امروزه محبوبیت زیادی در صنعت ساختمان سازی پیدا کرده است. اما دلیل آن چیست؟ در ادامه نگاهی داریم بر مزایای بتن ریزی سقف تیرچه یونولیت تا با علت محبوبیت و گسترش آن در ساخت و ساز آشنا شویم:

  1. بتن ماده‌ای بسیار قوی و بادوام است که می تواند در برابر شرایط آب و هوایی شدید مقاومت کند. به همین دلیل هم بتن به گزینه‌ای ایده آل برای پوشش سقف تبدیل شده است.
  2. بتن در برابر آتش مقاوم است، به این معنی که در معرض آتش سوزی نمی سوزد و بخارات سمی آزاد نمی کند. علاوه بر آن در سقف تیرچه یونولیت از بلوک های عایق حرارتی استفاده می شود، افزایش مقاومت کلی ساختمان در برابر حریق را رقم می زند.
  3. سقف تیرچه بلوک یونولیت نیاز به نگهداری بسیار کمی دارد، به این معنی که می توانید در دراز مدت در هزینه تعمیرات و نگه داری سازه صرفه جویی کنید.
  4. بتن  با جرم حرارتی بالای خود به تنظیم دمای داخل خانه و کاهش مصرف انرژی کمک می کند.
  5. تیرچه بلوک ها را می‌توان به هر شکل یا اندازه‌ای قالب‌گیری کرد و این به معنی  امکان انتخاب طیف گسترده‌ای از گزینه‌های طراحی برای سقف یک سازه است.
  6. یکی از مهم ترین مزایای بتن ریزی سقف تیرچه یونولیتی، نیاز کم آن به استفاده از میلگردهای فولادی است.

معایب بتن ریزی سقف تیرچه یونولیت

 با وجود مزایای بی شمار بتن ریزی سقف تیرچه بلوک (تیرچه یونولیت)، این فرآیند پیچیده و تخصصی معایب خاص خودش را هم دارد. در ادامه نگاهی می اندازیم بر معایب بتن ریزی سقف تیرچه بلوک:

  • بتن یک ماده سنگین است و می تواند وزن قابل توجهی به ساختار سقف اضافه کند. به همین دلیل هم ممکن است نیاز به حمایت اضافی داشته باشد که توسط شمع ها این مهم صورت می گیرد.
  • بتن ریزی و عمل آوری سقف تیرچه بلوک می تواند زمان زیادی طول بکشد. به همین دلیل هم  فرآیند اجرا کندتر است و این موضوع روی تاریخ اتمام پروژه تأثیر منفی می گذارد.
  • بتن ریزی سقف تیرچه یونولیت می تواند در طول زمان مستعد ترک خوردن باشد، به خصوص اگر به درستی نصب نشود یا در معرض شرایط آب و هوایی نامناسب قرار گیرد.
  • این نوع سقف های تیرچه یونولیتی در مقابل کامپوزیت و سقف دال بتنی، معمولاً از صلبیت کمتری برخوردار هستند.

در آخر

در این مطلب در مورد بتن ریزی سقف تیرچه بلوک ( تیرچه یونولیت) و مراحل اجرای آن از صفر تا صد صحبت کردیم. سقف های تیرچه بلوک یا تیرچه یونولیتی امروزه با توجه به مزایای بی شمارشان کاربرد زیادی در صنعت ساختمان سازی پیدا کرده‌اند. بتن ریزی سقف تیرچه یونولیتی یکی از مراحل ساختمان سازی بسیار مهم است و باید با دقت اجرا شود. در حقیقت اجرای صحیح سقف است که در نهایت روی سلامت و دوام سازه تاثیر خواهد گذاشت. اگر شما نیز در این زمینه تجربه یا دانشی دارید، خوشحال می شویم آن را با ما و سایر مخاطبان این صفحه به اشتراک بگذارید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *