از طرح اختلاط بتن چه می‌دانید؟

از طرح اختلاط بتن چه می‌دانید؟

از مواد اولیه برای تولید می توان به آّب، سیمان، ماسه و سنگدانه ها اشاره کرد. این مواد باید با مقدار خاصی با هم ترکیب شوند تا بتن مورد نظر نهایی تولید شود. هر مدل بتن نوع خاصی از ترکیب را دارد. به فرمول ترکیب این مواد، طرح اختلاط بتن گفته می شوند. برای آشنایی با انواع روش های اختلاط بتن با ما همراه باشید.

درصد و روش اختلاط مواد اولیه در کیفیت بتن نقش اساسی دارد. در طول‌ سالیان متمادی، روش‌های گوناگونی برای تولید بتن به‌صورت تجربی ابداع شده است. هر یک از روش‌ها معمولا در شرایط خاصی بهترین نتیجه را به ارمغان می‌آورند. کشورهای مختلف مانند فرانسه، آلمان، آمریکا (ACI)، انگلیس (BS)، ایران و … طرح‌های اختلاط بتن اختصاصی خود را دارند. طرح‌هایی که هرچند نقاط مشترک زیادی دارند؛ اما از ویژگی‌های منحصربه‌فردی نیز برخوردار هستند. در این مطلب قصد داریم به بررسی چند طرح اختلاط بتن معتبر و پرکاربرد در صنعت بپردازیم. دعوت می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

از طرح اختلاط بتن چه می‌دانید؟

منظور از طرح اختلاط بتن چیست؟

آب، سیمان و سنگدانه‌های شن و ماسه از جمله ترکیبات اولیه اصلی و مشترک در تولید انواع بتن هستند. البته مواد افزودنی دیگری نیز با توجه به نوع بتن به آن‌ها اضافه می‌شوند. طرح اختلاط بتن، به زبان ساده نسبت هریک از مواد اولیه در تولید محصول نهایی را نشان می‌دهد. یعنی تولیدکننده بر اساس طرح اختلاطی که در اختیار می‌گیرد، تعیین می‌کند آب، سیمان، سنگدانه‌ها و … با چه نسبتی ترکیب شوند تا بتن به دست بیاید.

از طرح اختلاط بتن چه می‌دانید؟

مبانی تعیین نسبت های اختلاط بتن

شاید این سوال را مطرح کنید که اساسا طرح اختلاط بتن برچه اساسی تعیین می‌شود؟ سه عامل اصلی را می‌توان برشمرد که به‌عنوان مبانی تعیین نسبت‌های اختلاط بتن شناخته می‌شوند. این سه عامل عبارت‌اند از:

  1. دستیابی به محدوده مقاومت مدنظر بتن
  2. تولید بتن با دوام و پایداری مد نظر
  3. دستیابی به اسلامپ مناسب بتن

هر سه موضوع فوق به‌صورت مستقیم با شرایط محیط بهره‌برداری از بتن در ارتباط هستند. به زبان ساده بتن‌هایی که از طرح اختلاط یکسانی برخوردار هستند، در محیط‌هایی با دما، رطوبت و میزان بارندگی متفاوت، عملکرد یکسانی از خود نشان نمی‌دهند. بنابراین باید با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی نسبت به انتخاب طرح اختلاط بتن اقدام کنید.

از طرح اختلاط بتن چه می‌دانید؟

پارامترهای موثر در طرح مخلوط بتن

پارامترهای مختلفی را می‌توان برشمرد که هریک از آن‌ها در تدوین طرح اختلاط بتن کاملا موثر هستند. از جمله فاکتورهای مهمی که باید مد نظر قرار دهید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان روانی و کارایی بتن (با استفاده از آزمایش اسلامپ اندازه‌گیری می‌شود)
  • میزان آب آزاد موجود در زمان گیرش اولیه بتن در خمیر سیمان (تعیین‌کننده کیفیت و دوام بتن)
  • جنس سنگدانه‌ها (تعیین‌کننده دوام بتن)
  • نوع دانه‌بندی سنگدانه‌ها (تعیین‌کننده کیفیت بافت بتن)
  • نوع سیمان (تعیین‌کننده مقاومت بتن)

انواع روش های طرح اختلاط بتن

همان‌طور که اشاره کردیم، در هر کشور معمولا از روش اختصاصی برای تعیین طرح اختلاط بتن استفاده می‌شود. معمولا آیین‌نامه‌هایی که در هر کشور تهیه می‌شوند، بر اساس مواد اولیه و شرایط اقلیمی موجود در همان کشور تدوین می‌گردند. به همین دلیل احتمال اینکه آیین نامه‌های یک کشور، در سایر کشورها نتیجه ایده‌آل طرح اختلاط بتن را به همراه نداشته باشد، وجود دارد. از جمله آیین نامه‌های مختلف طرح اختلاط بتن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • طرح اختلاط بتن ACI 211-09 آمریکا
  • طرح اختلاط بتن BS انگلیس
  • طرح اختلاط بتن فرانسه
  • طرح اختلاط بتن ملی

طرح اختلاط بتن ملی ایران تا حد زیادی با الگوبرداری از از آیین نامه ACI 211-09 آمریکا تدوین شده است. در ادامه نیز ما به بررسی دستورالعمل مندرج در همین آیین نامه می‌پردازیم.

از طرح اختلاط بتن چه می‌دانید؟

طرح اختلاط بتن به روش آیین‌نامه ACI 211-09

طرح اختلاط بتن انستیتوی بتن آمریکا در مقایسه با سایر نمونه‌های مشابه موجود در جهان از نوعی جامعیت برخوردار است. در این آیین نامه بیشتر با دستورالعمل‌هایی سروکار داریم که نقش راهنما برای تولید بتن را دارند. به‌همین دلیل در فرآیند اختلاط بتن با این آیین نامه، امکان اصلاح نسبت‌ها با در نظر گرفتن ویژگی‌های مصالح در هر منطقه جغرافیایی وجود دارد.

تجربه نشان داده است که استفاده از دستورالعمل‌های آیین نامه انستیتوی بتن آمریکا تحت عنوان ACI 211-09 در ایران نتایج قابل قبولی را به همراه دارد. در متن این آیین نامه روش‌های وزنی و حجمی در کنار روش سریع برای اختلاط بتن معرفی شده‌اند. در این جا به بررسی روش وزنی و حجمی می‌پردازیم.

از طرح اختلاط بتن چه می‌دانید؟

فرضیات طرح اختلاط بتن ACI 211-09 به روش وزنی و حجمی

وقتی صحبت از روش وزنی و حجمی برای طرح اختلاط بتن در این آیین نامه مطرح می‌شود، چند نکته مهم را باید به‌عنوان پیش فرض در نظر بگیرید که عبارت‌اند از:

  1. خصوصیات شن و ماسه مصرفی باید مطابق با استاندارد ASTM C33 قرار داشته باشد.
  2. وزن مخصوص ماسه و شن مورد استفاده در تولیدی بتن به ترتیب باید برابر ۲.۶۴ و ۲.۶۸ باشد.
  3. وزن مخصوص حقیقی سیمان در صورت عدم اندازه‌گیری در آزمایشگاه برابر ۳.۱۵ در نظر گرفته می‌شود.
  4. محدوده مجاز مدول نرمی ماسه مصرفی برای تولید بتن بین ۲.۳ تا ۳.۱ است.
  5. شن و ماسه مورد استفاده نباید آب به خود جذب کنند یا رطوبت بتن را افزایش دهند.
  6. رطوبت حالت اشباع با سطح خشک شن و ماسه باید برابر ۰.۷ درصد باشد.
از طرح اختلاط بتن چه می‌دانید؟

مراحل طرح اختلاط بتن به روش وزنی و حجمی

با در نظر گرفتن فرضیات فوق، در این قسمت مراحل طرح اختلاط بتن به روش وزنی و حجمی در آیین نامه ACI 211-09 را بررسی می‌کنیم.

۱. انتخاب اسلامپ

انتخاب اسلامپ مناسب از سوی افراد حرفه‌ای و باسابقه معمولا به‌صورت تجربی انجام می‌شود. در آیین نامه برای بتن‌ریزی در شرایط مختلف، محدوده اسلامپ پیشنهادی نیز ذکر شده است که در اینجا با هم مرور می‌کنیم:

  • پی و شالوده دیوارهای بتن آرمه: اسلامپ بین ۲۵ تا ۷۵
  • پی و دیوارهای غیر مسلح: اسلامپ بین ۲۵ تا ۷۵
  • تیرها و دیوارهای بتن آرمه: اسلامپ بین ۲۵ تا ۱۰۰
  • ستون‌ها سازه: اسلامپ بین ۲۵ تا ۱۰۰
  • بتن حجیم: اسلامپ بین ۲۵ تا ۷۵

۲. انتخاب بیشترین بعد سنگدانه‌ها

اشاره کردیم که یکی از فاکتورهای موثر در تعیین طرح اختلاط بتن، اندازه سنگدانه‌ها است. معمولا هرچه قطر سنگدانه‌ها بیشتر باشد، میزان سیمان مصرفی کاهش پیدا می‌کند. مهندسان معمولا حداکثر قطر سنگدانه‌ها را برای هر طرح اختلاط تعیین می‌کنند. چهار نکته مهم در تعیین بزرگ‌ترین اندازه سنگدانه در اختلاط بتن باید مد نظر قرار دهید. اندازه اسمی بزرگ‌ترین سنگدانه نباید از حداقل موارد زیر بزرگ‌تر باشد:

  • یک پنجم کوچک‌ترین بعد داخلی قالب بتن
  • یک سوم ضخامت دال
  • سه چهارم حداقل فاصله آزاد میان آرماتورهای تکی یا گروهی
  • سه چهارم حداقل ضخامت پوشش بتنی روی آرماتورها

۳. تخمین مقدار آب لازم و میزان هوا

میزان هوا و آب موجود در ساختار بتن موضوع دیگری است که باید آن را در مرحله سوم تعیین کنید. معمولا بر اساس میزان اسلامپ انتخاب شده برای بتن‌ها هوادار و بدون حباب هوا مقدار آب را تخمین بزنید. جدول زیر برای این منظور به شما کمک می‌کند.

اسلامپ، میلیمترمقدار تقریبی آب بر حسب  کیلوگرم برمتر مربع بر اساس بزرگترین بعد دانه ها
۹.۵۱۲.۵۱۹۲۵۳۷.۵۵۰۷۵۱۵۰
بتن بدون حباب هوا
۲۵-۵۰۲۰۷۱۹۹۱۹۰۱۷۹۱۶۶۱۵۴۱۳۰۱۱۳
۷۵-۱۰۰۲۲۸۲۱۶۲۰۵۱۹۳۱۸۱۱۶۹۱۴۵۱۲۴
۱۵۰-۱۷۵۲۴۳۲۲۸۲۱۶۲۰۲۱۹۰۱۷۸۱۶۰
درصد تقریبی هوای غیر عمدی۳۲.۵۲۱.۵۲۰.۵۰.۳۰.۲
                                                                                         بتن هوادار
۲۵-۵۰۱۸۱۱۷۵۱۶۸۱۶۰۱۵۰۱۴۲۱۲۲۱۰۷
۷۵-۱۰۰۲۰۲۱۹۳۱۸۴۱۷۵۱۶۵۱۵۷۱۳۳۱۱۹
۱۵۰-۱۷۵۲۱۶۲۰۵۱۹۷۱۸۴۱۷۴۱۶۶۱۵۴
مقادیر متوسط درصد هوای پیشنهادی بر اساس شرایط محیطی        
شرایط عادی۴.۵۴.۰۳.۵۳.۰۲.۵۲.۰۱.۵۱.۰
شرایط متوسط۶.۰۵.۵۵.۰۴.۵۴.۵۴.۰۳.۵۳.۰
شرایط شدید۷.۵۷.۰۶.۰۶.۰۵.۵۵.۰۴.۵۴.۰

۴. تعیین نسبت آب به سیمان

در شرایط محیطی مناسب، انتخاب نسبت آب به سیمان بر اساس مقاومت فشاری ۲۸ روزه بتن و همچنین وجود یا عدم وجود حباب هوا در ساختار بتن تعیین می‌شود. برای این منظور باید از جدول زیر کمک بگیرید.

مقاومت فشاری ۲۸ روزه، مگا پاسکالنسبت آب به سیمان
بتن بدون حباب هوابتن هوادار
۴۰۰.۴۲
۳۵۰.۴۷۰.۳۹
۳۰۰.۵۴۰.۴۵
۲۵۰.۶۱۰.۵۲
۲۰۰.۶۹۰.۶۰
۱۵۰.۷۹۰.۷۰

اما اگر شرایط محیطی مناسب نباشد، مانند زمانی که بتن در معرض تماس دائمی با آب دریا قرار دارد یا آب و هوا خیلی سرد است، باید به سراغ جدول زیر برای انتخاب نسبت آب به سیمان مناسب بروید.

نوع سازهسازه هایی که به طور پیوسته یا متناوب مرطوبند و تحت تاثیر اثر سیکل های یخ زدن و آب شدن قرار دارندسازه های در معرض آب دریا و یا سولفاتها
مقاطع ظریف ( نظیر نرده ها، جان پناه ها، تیرچه ها و کارهای تزئینی ) و مقاطعی با پوشش کمتر از ۵ میلی متر روی آرماتورها سایر سازه ها۰.۴۵  ۰.۴۰  
۰.۵۰۰.۴۵

۵. تعیین مقدار سیمان

با پشت سرگذاشتن مرحله سه و چهار، میزان آب و نسبت آب به سیمان در طرح اختلاط بتن مشخص می‌شود. بر این اساس می‌توانید در گام پنجم به‌راحتی مقدار سیمان مورد نیاز برای تولید بتن را نیز محاسبه کنید.

۶. برآورد حجم دانه‌های شن در بتن

در مرحله دوم، بزرگ‌ترین اندازه اسمی سنگدانه‌های مورد استفاده در تولید بتن را تعیین کردیم. با استفاده از این پارامتر باید حجم دانه‌های خشک میله خورده در واحد حجم بتن را بر اساس مدول نرمی ماسه تعیین کنید. برای منظور نیز یک جدول پیش روی شماست که در اینجا مشاهده می‌کنید.

بزرگترین اندازه اسمی دانه ها، میلی مترحجم دانه های خشک میله خورده در واحد حجم بتن بر اساس مقادیر مختلف مدول نرمی ماسه
۲.۴۰۲.۶۰۲.۸۰۳.۰۰
۹.۵۰.۵۰۰.۴۸۰.۴۶۰.۴۴
۱۲.۵۰.۵۹۰.۵۷۰.۵۵۰.۵۳
۱۹۰.۶۶۰.۶۴۰.۶۲۰.۶۰
۲۵۰.۷۱۰.۶۹۰.۶۷۰.۶۵
۳۷.۵۰.۷۵۰.۷۳۰.۷۱۰.۶۹
۵۰۰.۷۸۰.۷۶۰.۷۴۰.۷۲
۷۵۰.۸۲۰.۸۰۰.۷۸۰.۷۶
۱۵۰۰.۸۷۰.۸۵۰.۸۳۰.۸۱

۷. برآورد جرم دانه‌های ماسه در بتن

برای تعیین جرم میزان دانه‌های ریز موجود در بتن یعنی ماسه‌ها نیز می‌توان از بزرگ‌ترین اندازه اسمی سنگدانه‌ها استفاده کرد. جدول زیر برای این منظور به شما کمک می‌کند.

بزرگترین اندازه سنگدانه بر حسب میلی مترتخمین اولیه جرم واحد حجم بتن کیلوگرم بر متر مکعب
بتن هوازایی نشدهبتن هوازایی شده
۹.۵۲۲۸۰۲۲۰۰
۱۲.۵۲۳۱۰۲۲۳۰
۱۹۲۳۵۰۲۲۸۰
۲۵۲۳۸۰۲۲۸۵
۳۷.۵۲۴۱۵۲۳۲۰
۵۰۲۴۴۵۲۳۴۵
۷۵۲۴۹۰۲۳۹۵
۱۵۰۲۵۲۵۲۴۳۵

۸. تعیین میزان رطوبت بتن

در آخرین مرحله از تدوین طرح اختلاط بتن، نوبت به تنظیم رطوبت می‌رسد. همان‌طور که در بخش فرضیات آیین نامه ACI 211-09 اشاره کردیم، سنگدانه‌ها در حالت اشباع با سطح خشک برای تولید بتن استفاده می‌شود. این در حالی است که میزان رطوبت واقعی سنگدانه‌ها در عمل معمولا کمتر یا بیشتر از محدوده ایده‌آل است. بر این اساس لازم است که میزان رطوبت بتن با توجه به رطوبت سنگدانه‌ها بار دیگر تنظیم شود.

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی مفهوم طرح اختلاط بتن پرداختیم. همچنین دستورالعمل آیین نامه انستیتوی بتن آمریکا یعنی ACI 211-09 را بررسی کردیم. رعایت آنچه در این آیین نامه‌ها برای تولید بتن ذکر شده، کاملا ضروری است. در غیر این صورت امکان دستیابی به بتن با مقاومت و دوام مطلوب وجود ندارد. پیشنهاد می‌کنیم حتما زمان بگذارید و متن طرح اختلاط ملی بتن را با دقت مطالعه کنید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *