بتن ریزی سقف + مراحل و نکات

بتن ریزی سقف + مراحل و نکات

بتن‌ریزی سقف علاوه بر افزایش مقاومت و استحکام ساختمان، میزان خرابی و آسیب ناشی از زلزله و طوفان‌های شدید را کاهش می‌دهد. در این مقاله مراحل بتن‌ریزی سقف در ساختمان‌سازی و نکات قبل و بعد از اجرای این فرآیند بررسی می‌شود.

یکی از مراحل مهم در اجرای پروژه‌های ساختمانی، بتن‌ریزی سقف است که کاربردهای زیادی در ساخت و ساز دارد. اگر بخواهیم توضیح خلاصه‌ای دهیم، بتن ریزی سقف به معنای تقویت و ساختن سقف با استفاده از بتن است.

این فرآیند شامل قالب بندی سقف، قرار دادن فلزات تقویتی نظیر آرماتور و میلگرد و سپس ریختن بتن بر روی آن است. پس از آن، بتن باید خشک شود تا به مقاومت مناسبی برسد. نکته جالب توجه این است که این بتن ریزی مقاومت و استحکام کلی ساختمان را نیز افزایش داده و میزان خرابی و آسیب ناشی از زلزله یا طوفان‌ های شدید را کاهش می دهد. در این مطلب نگاهی داریم بر مراحل بتن ریزی سقف در ساختمان سازی و نکاتی که قبل و بعد از آن باید جدی گرفته شود. پس توصیه می کنیم این مطلب را از دست ندهید.

بتن ریزی سقف + مراحل و نکات

بتن ریزی سقف چیست؟

در ساخت سقف بتنی یا همان بتن ریزی سقف، از بتن برای ساخت سقف یا مصلح کردن آن استفاده می کنند. در این فرآیند سقف سازه استحکام بیشتری پیدا کرده و در برابر زلزله، فشار باد و … مقاومت پیدا می کند. به معنای دیگر عملیات بتن ریزی یک فرآیند تخصصی است که باید با شرایط استاندارد و دقیق و به دست متخصصان انجام شود.

سقف‌های بتنی علی‌رغم پیچیدگی‌شان، مزایای متعددی دارند که آن‌ ها را به گزینه‌ای محبوب در بین سازندگان و صاحبان خانه تبدیل می ‌کند، به همین دلیل هم بتن ریزی سقف یکی از مهم ترین مراحل ساختمان سازی محسوب می شود. یکی از مهم ترین مزیت های آن دوام این نوع سقف هاست. سقف های بتنی در برابر شرایط آب و هوایی شدید، از بادها و باران های شدید گرفته تا طوفان های تگرگ و زلزله مقاوم هستند.

سقف های بتنی همچنین می توانند از آسیب ساختاری به سازه جلوگیری کرده و بدین ترتیب از ساکنان آن در برابر آسیب محافظت کنند. به علاوه، پس از اتمام ساخت، سقف های بتنی معمولاً نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند و این موضوع در دراز مدت آن ها را به یک انتخاب مقرون به صرفه تبدیل می کند. سقف های بتنی همچنین عایق های صوتی عالی هستند و زندگی آرام تری را برای ساکنین یک ساختمان فراهم می کنند. این ویژگی به ویژه در کلانشهرها که آلودگی صوتی بیداد می کند، بسیار مهم است. به دلیل این محبوبیت فراگیر، ما نیز تصمیم داریم تا در این مطلب از نحوه ساخت و اجرای این سقف ها یا همان بتن ریزی سقف صحبت کرده و مراحل اجرای آن را بررسی کنیم. اما پیش از آن با نکات مهم قبل از بتن ریزی سقف آشنا می شویم.

بتن ریزی سقف + مراحل و نکات

نکات مهم قبل از اجرای بتن ریزی سقف

  1. انتخاب مصالح مناسب اولین کاری است که پیش از بتن ریزی باید انجام دهید. بنابراین مطمئن شوید که بتن با کیفیت بالا و مناسب با آب و هوای منطقه جغرافیایی پروژه را انتخاب کنید. همچنین انتخاب مواد تقویت کننده مناسب و با کیفیت مانند میلگرد و قالب بتن نیز بسیار مهم است.
  2. برنامه ریزی دقیق طرح سقف برای اطمینان از دوام و استحکام آن ضروری است. در طراحی باید وزن بتن، اندازه سقف و بار پیش بینی شده را در نظر گرفت.
  3. ایمنی شرط عقل است! بنابراین پیش از هر اقدامی از متخصصان، پیمانکاران و مهندسان عمران و ساختمان سازی کمک گرفته و کار را به کاردان بسپارید! فراموش نکنید بتن ریزی سقف یک کار پیچیده است که باید توسط افراد حرفه‌ای و با تجربه در این زمینه انجام شود. این افراد می توانند اطمینان حاصل کنند که سقف با مشخصات مناسب ساخته شده و برای سال های طولانی دوام خواهد داشت.
  4. بتن را با بهترین مواد و با ترکیب صحیح مخلوط کنید. یک ترکیب خوب سقفی را می سازد که بادوام بوده و در آزمون زمان پیروز می شود!
  5. سقف باید در برابر آب مقاوم باشد تا از نفوذ رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری شود. بنابراین پیش از هرچیزی اطمینان حاصل کنید که غشای سقف یا پوشش سقف می تواند در برابر باران شدید و شرایط آب و هوایی سخت مقاومت کند.
  6. باید از عدم وجود شن، ماسه و فوم در قالب ها اطمینان حاصل شود.
  7. نظارت روی فاصله، تعداد و اجرای میلگردها پیش از بتن ریزی ضروری است.
  8. کنترل خیز منفی سقف تیرچه بلوک و کنترل شمع ها از جمله موارد دیگری است که پیش از بتن ریزی باید توسط مهندس ناظر چک شود.
بتن ریزی سقف + مراحل و نکات

مراحل اجرای بتن ریزی سقف

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، بتن ریزییک فرآیند تخصصی و پیچیده است. مراحل اجرای بتن ریزی سقف باید به دقت و در شرایط استاندارد و به دست افراد متخصص و حرفه ای انجام شود تا بتواند کارایی داشته باشد.

هرچند که این نوع بتن ریزی به دو صورت پمپ‌ یا تاور کرین انجام می شود، اما مراحل اجرای آن اکثراً یکسان است. بنابراین در ادامه با مراحل اجرای ساخت سقف بتنی بیشتر آشنا می شویم:

آماده کردن بتن

اولین و مهم ترین گام در بتن ریزی سقف، آماده کردن بتن است. همانطور که از نامش مشخص است، شما برای ساخت سقف خود نیاز به یک بتن با کیفیت دارید که در شرایط استاندارد ساخته و آماده شده است. بتن از اجزایی مانند سیمان، سنگ آهک و شن و ماسه ساخته شده و شما برای اطمینان از کیفیت بتن خود باید در نظر داشته باشید که این اجزا به خوبی و با تناسب کنار همدیگر قرار بگیرند. برای این مرحله و تشخیص میزان ترکیب این عناصر کنار هم باید از یک متخصص کمک بگیرید، هرچند که امروزه بتن های آماده ساختمان سازی نیز در بازار وجود دارند.

بتن ریزی سقف + مراحل و نکات

آرماتور و قالب بندی

در این مرحله با توجه به تعداد طبقات، متراژ سقف و میزان فشار وارده بر آن، مقدار نیاز ساختمان به آرماتورها و عرض مناسب آن ها را محاسبه می کنند. فونداسیون سقف شکل گرفته و برای مصلح کردن بتن و یا به معنای دیگر افزایش مقاومت بتن، اقدام به آرماتور بندی می کنند. میلگردهای فولادی به شکل طرح سقف در ناحیه فونداسیون قرار می گیرند. هنگامی که در جای خود قرار گرفتند، این میلگردها با مش سیمی یا سایر اتصال دهنده ها به یکدیگر متصل شده و یک چارچوب منسجم ایجاد می کنند. پس از تنظیم و بستن میلگردها، قالبی با شکل سقف نصب می شود. قالب معمولاً از چوب یا سایر مواد مستحکم ساخته می شود که می تواند وزن بتن را تحمل کند. برای نگه داری قالب ها نیز از جک های سقفی استفاده می شود.

بتن ریزی سقف + مراحل و نکات

بتن ریزی سقف

بعد از اتمام مراحل قالب گذاری و آرماتور بندی بتن در قسمت های مخصوص اطراف میلگردها ریخته می شود. در واقع بتن به وسیله پمپ، جرثقیل یا ماشین آلات دیگر به محل پروژه منتقل و از آن جا در اطراف آرماتوربندی و قالب ها ریخته می شود. نکته قابل توجه این مرحله از بتن ریزی سقف این است، بتن را به وسیله دستگاه مونوریل، سیستم آسانسوری یا پمپ کردن بتن به سقف رسانده و بلافاصله آن را می ریزند. هرگونه تاخیر در بتن ریزی روی سقف می تواند باعث ایجاد مشکلاتی همچون عدم یکپارچگی سقف، ترک یا شکاف و … شود.

متراکم سازی و ویبره کردن بتن

کار ما با سقف هنوز تمام نشده! بعد از اینکه بتن در محل مورد نظر ریخته شد باید یکدست شود تا هوا نگیرد. توجه کنید که هرگونه هواگرفتگی در بتن منجر به کاهش استحکام آن می شود. بنابراین برای یکدست کردن بتن و از بین بردن لایه های هوا مابین بتن، از ویبراسیون استفاده می شود. خود این مرحله صاف کردن بتن یا ویبراسیون، از دو دو روش استفاده می شود که بستگی به ضخامت بتن ریخته شده دارد. اگر بتن ضخامتی کمتر از ۱۵ سانتی متر داشته باشد، می توان با ماله آن را یکدست و صاف کرد. اما چنانچه بتن مذکور ضخامتی بیشتر داشته باشد، از دستگاه ویبراتور استفاده می شود.

بتن ریزی سقف + مراحل و نکات

 نکات مهم بعد از اجرای بتن ریزی سقف

  1. بعد از بتن ریزی سقف و در مرحله ویبراسیون دقت کنید که از یک نیروی کار متخصص کمک بگیرید. مرحله ویبراسیون خود یکی از مهم ترین مراحل بتن ریزی است، چراکه اگر با شرایط درست و استاندارد انجام نگیرد باعث خرابی بافت بتن می شود.
  2. پس از ریختن بتن، باید اجازه داد تا به طور کامل عمل کرده و خشک شود. زمان خشک شدن بتن به عواملی مانند دما، رطوبت و نوع بتن مورد استفاده بستگی دارد؛ اما به طور معمول حدود ۲۴ ساعت یا ۱ شبانه روز است.
  3. پس از خشک شدن بتن باید رطوبت بتن همچنان حفظ شود تا از آسیب و ترک خوردگی آن محافظت شود.
  4. بازرسی منظم سقف بتنی به تشخیص زودهنگام هرگونه نقص یا آسیب در سقف کمک و در هزینه های تعمیرات صرفه جویی می کند.
  5. اعمال پوشش محافظ بر روی سقف پس از بتن ریزی می تواند به افزایش طول عمر آن کمک کند. این پوشش می تواند سقف را در برابر اشعه ماوراء بنفش، رطوبت و سایر عناصری که می تواند باعث آسیب شود، محافظت کند.

جمع بندی

فرآیند بتن ریزی سقف نیاز به زمان، سرمایه گذاری و تخصص دارد، اما با توجه به مزایایی که ارائه می دهد ارزش آن را دارد. این مرحله از ساختمان سازی باعث می شود تا ساختمان یا سازه فوق العاده بادوام و مقاوم در برابر آسیب های جوی باشند و نیاز کمتری به تعمیر و نگهداری داشته باشند. این بتن ریزی مراحل مختلفی دارد که باید با دقت و توسط افراد حرفه ای و با تجربه انجام شود تا مقاومت و استحکام سازه دچار خدشه نشود. در این مطلب در مورد بتن‌ریزی سقف صحبت کردیم و مراحل اجرا و نکاتی که باید حین اجرای آن در نظر بگیرید را بررسی کردیم. اگر شما نیز تجربه ای در این زمینه دارید خوشحال می شویم آن را با مخاطبان این صفحه به اشتراک بگذارید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *