قالب بندی سقف کامپوزیت + روش اجرا و نکات فنی

قالب بندی سقف کامپوزیت + روش اجرا و نکات فنی

قالب بندی سقف کامپوزیت به روش های مختلفی انجام می شود، انواع سقف کامپوزیت کرومیت، عرضه فولادی و روفیکس می باشد. در این مقاله در مورد نکات اجرایی قالب بندی سقف کامپوزیت بیشتر بخوانید.

سقف کامپوزیت یکی از محبوب ترین انواع سقف های بتنی است که هر پروژه بسته به بودجه و شرایط خود، از یکی از انواع این سقف استفاده می کند. اجرای صحیح این سقف، به قالب بندی بتن اصولی و حرفه ای نیاز دارد. اگر دوست دارید تا ایمنی سازه شما بالا برود و ظاهر سقفتان تمیز و بدون نقض از آب در بیاید، این مقاله را بخوانید تا با اصول قالب بندی سقف کامپوزیت آشنا شوید.

قالب بندی سقف کامپوزیت + روش اجرا و نکات فنی

آشنایی با قالب بندی سقف کامپوزیت + انواع، مزایا و معایب

سقف کامپوزیت از ترکیب بتن و فولاد استفاده می شود و به همین دلیل به آن سقف ترکیبی نیز می گویند. بسته به نوع مقاطع فولادی مورد استفاده، سقف های کامپوزیت در انواع زیر دسته بندی می شوند:

قالب بندی سقف کامپوزیت + روش اجرا و نکات فنی

سقف کامپوزیت ساده

در این نوع سقف از تیرهای فرعی، شبکه میلگرد حرارتی و ناودانی به عنوان برشگیر استفاده می شود. منظور از قالب بندی سقف کامپوزیت در این مقاله، قالب بندی نوع ساده آن است.

قالب بندی سقف کامپوزیت + روش اجرا و نکات فنی

سقف تیرچه کرومیت

در سقف تیرچه کرومیت، به جای میلگرد، از نبشی و ناودانی برای ساخت تیرچه ها استفاده می کنند. قالب بندی سقف کامپوزیت در این مدل، همانند سقف تیرچه بلوک و از کف طبقه پایین انجام می شود.

قالب بندی سقف کامپوزیت + روش اجرا و نکات فنی

سقف عرشه فولادی

برای سقف عرشه فولادی از ورق گالوانیزه (سینوسی) استفاده می شود. قالب بندی این نوع سقف نیز همانند قالب بندی سقف کامپوزیت در انواع دیگر است.

قالب بندی سقف کامپوزیت + روش اجرا و نکات فنی

سقف روفیکس

در سقف روفیکس از نوعی ورق گالوانیزه مشبک با نام روفیکس استفاده می شود که این ورق ها علاوه بر تامین مقاومت کششی بتن، نقش قالب فلزی بتن را نیز ایفا می کنند.

یکی از علل محبوبیت این نوع سقف، سهولت و سرعت بالای قالب بندی سقف کامپوزیت است که امکان اجزای همزمان چند سقف را نیز ایجاد می کند. همچنین با وجود وزن پایین و صرفه جویی در مصرف بتن و فولاد، این نوع سقف مقاومت بالایی دارد. از طرف دیگر به دلیل الزام به اجرای سقف کاذب در زیر این سقف، هزینه اجرای این سقف بالاتر از سقف های دیگر است. این در حالی است که قالب بندی سقف کامپوزیت هزینه بالایی ندارد.

قالب بندی سقف کامپوزیت + روش اجرا و نکات فنی

روش اجرای قالب بندی سقف کامپوزیت چگونه است؟

برای اجرای قالب بندی سقف کامپوزیت، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا باید تعدادی چهار تراش چوبی با ابعاد ۵*۵ یا ۷*۷ سانتی متر را به صورت عرضی داخل جان تیرهای فرعی قرار دهید.
  2. سپس باید تعدادی گوه (قطعات چوبی مثلثی) را زیر چهارتراش ها قرار دهید تا در جای خود محکم شوند و از دررفتن قالب ها جلوگیری کنند.
  3. در این مرحله باید قالب ها را روی چهارتراش ها و میان تیرهای فرعی قرار دهید. برای جلوگیری از چسبیدن بتن به قالب، می توانید پیش از بتن ریزی سطح آن ها را به روغن قالب بندی، روغن سوخته یا گازوئیل آغشته کنید. همچنین می توانید روی قالب ها پلاستیک بکشید.
  4. پس از قالب بندی سقف کامپوزیت، باید آرماتوربندی میلگردهای حرارتی را انجام دهید.
  5. پس از فیکس کردن شبکه آرماتور با سیم آرماتوربندی، باید اقدام به نصب اسپیسر میلگرد کنید تا هنگام بتن ریزی فاصله بین میلگردها و قالب بندی سقف کامپوزیت حفظ شود.
  6. محل داکت های تاسیسات و رایزرها را مشخص و روی آن ها را بپوشانید تا بتن به آن ها نفوذ نکند.
  7. در انتها نیز باید اطراف سقف را قالب بندی کرده و بتن ریزی را آغاز کنید.
قالب بندی سقف کامپوزیت + روش اجرا و نکات فنی

قالب برداری سقف کامپوزیت چگونه انجام می شود؟

قالب برداری سقف کامپوزیت باید پس از گذشت زمان مناسب و سفت شدن بتن انجام شود. این زمان در فوصل سرد سال بیشتر است و با پوشاندن سطح کار با گونی و … می توان آن را کاهش داد. همچنین قالب برداری سقف کامپوزیت باید به صورت مرحله به مرحله و بدون ضربه زدن به بتن انجام شود. برای دانستن زمان مناسب برای قالب برداری سقف کامپوزیت، باید پس از بتن ریزی دمای سطح مجاور بتن را اندازه بگیرید و بر اساس جدول زیر عمل کنید:

نوع قالب بندی دمای مجاور سطح بتن
  صفر تا ۷ درجه ۸ تا ۱۵ درجه ۱۶ تا ۲۳ درجه ۲۴ درجه و بیشتر
قالب های قائم ۳۰ ساعت ۱۸ ساعت ۹ ساعت ۹ ساعت
دال‌ها قالب ۱۰ شبانه‌روز ۶ شبانه‌روز ۴ شبانه‌روز ۳ شبانه‌روز
پایه‌های اطمینان ۲۵ شبانه‌روز ۱۵ شبانه‌روز ۱۰ شبانه‌روز ۷ شبانه‌روز
تیرها قالب ۲۵ شبانه‌روز ۱۵ شبانه‌روز ۱۰ شبانه‌روز ۷ شبانه‌روز
پایه‌های اطمینان ۲۶ شبانه‌روز ۲۱ شبانه‌روز ۱۴ شبانه‌روز ۱۰ شبانه‌روز
زمان قالب برداری سقف کامپوزیت
قالب بندی سقف کامپوزیت + روش اجرا و نکات فنی
قالب بندی سقف کامپوزیت + روش اجرا و نکات فنی

مهمترین نکات اجرایی قالب بندی سقف کامپوزیت چیست؟

برای افزایش کیفیت سقف اجرا شده و حفظ ایمنی هنگام قالب بندی سقف کامپوزیت، حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • فواصل بین چهارتراش ها باید بین ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر باشد.
  • ضخامت ورق های قالب بندی باید بین ۲ تا ۳ میلی متر باشد.
  • در صورت استفاده از قالب چوبی، نباید ضخامت آن ها از ۲ سانتی متر کمتر شود. همچنین این قالب ها باید کاملا سالم و فاقد شکستگی باشند.
  • برای جلوگیری از نشت بتن، نباید هیچ درزی میان قالب ها وجود داشته باشد.
  • میلگردهای مورد استفاده در آرماتوربندی باید فاقد زنگ، خم و اعوجاج باشند.
  • سقف کامپوزیت دارای لرزش است و به همین دلیل برای اجرا در پروژه های مسکونی، باید زیر آن شمع بندی انجام شود.
قالب بندی سقف کامپوزیت + روش اجرا و نکات فنی

قالب های مناسب برای قالب بندی سقف کامپوزیت کدام ها هستند؟

سقف کامپوزیت یک انتخاب مقرون به صرفه است و به همین دلیل برای قالب بندی سقف کامپوزیت بیشتر از قالب های چوبی استفاده می شود که قیمت پایین تری دارند و بیشتر در دسترس هستند. ضخامت این قالب ها در سطوح افقی باید حداقل ۲ و در سطوح عمودی نیز ۲.۵ سانتی متر باشد.

استفاده از قالب های فلزی ممکن است قیمت قالب بندی سقف کامپوزیت را بالا ببرد، اما این قالب ها عمر بیشتری دارند، به سختی دچار اعوجاج می شوند و در دراز مدت به صرفه هستند.

جمع بندی

برای خرید انواع تجهیزات لازم برای قالب بندی سقف کامپوزیت می توانید از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ما در عمران مارکت در تماس باشید. ما در عمران مارکت بهترین و با کیفیت ترین قالب های فلزی و چوبی را برای شما تامین می کنیم. تنها با یک تماس ساده با کارشناسان ما می توانید اقلام وتجهیزات مورد نیاز خود را به همراه لیست قیمت به روز دریافت کنید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *