همه‌چیز در مورد روغن قالب بندی بتن + انواع، مزایا، قیمت

همه‌چیز در مورد روغن قالب بندی بتن + انواع، مزایا، قیمت

روغن قالب بندی بتن یا رها ساز بتن برای چرب کردن قالب های بتنی برای بهبود بتن ریزی و قالب برداری و همچنین جلوگیری از فرسایش قالب ها استفاده می شود. د راین مقاله با انواع روغن های قالب بندی و کاربردهای آن ها آشنا می شوید.

در حال حاضر روغن قالب بندی بتن تبدیل به یکی از الزامات پروژه‌های ساختمانی و عمرانی شده است. چراکه استفاده از روغن‌سوخته برای چرب کردن قالب‌ها تقریباً منسوخ شده و بیشتر فعالین این حوزه ترجیح می‌دهند با استفاده از روغن قالب بندی، از شر آلودگی و زحمت زیاد چرب کردن قالب‌ها با روغن‌سوخته راحت شوند. با خواندن این مقاله پاسخ تمامی سؤالات خود در مورد این ماده مفید را می‌گیرید و با عوامل اثرگذار بر قیمت روغن قالب بندی بتن نیز آشنا می‌شوید:

همه‌چیز در مورد روغن قالب بندی بتن + انواع، مزایا، قیمت

روغن قالب بندی بتن چیست؟

چسبیدن قالب به بتن و سالم درآوردن اعضای سازه‌های بتنی از درون قالب، یکی از چالش‌های متداول در پروژه‌های عمرانی است که برای غلبه بر آن، از روغن قالب بندی استفاده می‌کنند. روغن قالب بندی بتن یا رهاساز قالب با استفاده از مواد نفتی ساخته می‌شود. برای عملکرد بهتر، این مواد نفتی را با برخی از روغن‌های مخصوص و مواد شیمیایی ترکیب می‌کنند.

در گذشته از روغن‌سوخته یا گازوئیل برای رهاسازی بتن از قالب استفاده می‌شد که به دلیل جذب آن توسط بتن و ایجاد یک لایه سیاه و آلوده روی سطح آن، امروز استفاده از روغن‌سوخته برای رهاسازی بتن از قالب منسوخ شده است. در حال حاضر از روغن قالب بندی برای چرب کردن سطح انواع قالب‌های چوبی، فلزی و پلاستیکی استفاده می‌شود.

همه‌چیز در مورد روغن قالب بندی بتن + انواع، مزایا، قیمت

با انواع روغن قالب بتن آشنا شوید

انواع روغن قالب بندی بتن معمولاً بر اساس کاربرد و ترکیب شیمیایی دسته‌بندی می‌شوند. در دسته‌بندی بر اساس کاربرد، روغن قالب بندی بتن به ۳ نوع روغن قالب چوبی، فلزی، پلاستیکی و فایبرگلاس تقسیم می‌شود و با دسته‌بندی روغن قالب بندی بر اساس ترکیب شیمیایی نیز در ادامه آشنا می‌شوید:

همه‌چیز در مورد روغن قالب بندی بتن + انواع، مزایا، قیمت

روغن قالب پایه آب

روغن قالب بندی بتن با پایه آب، نوعی محلول امولسیون است که به دلیل حلال بودن این روغن در آب، می‌توانید آن را با نسبت مشخص با آب مخلوط کنید. برخلاف روغن با پایه نفتی، این نوع روغن بدون بو است و به‌راحتی می‌توانید آن را از سطح قالب بشویید. همچنین با ترکیب این روغن با آب می‌توانید در مصرف آن صرفه‌جویی کرده و به محیط‌زیست آسیب کمتری وارد کنید. چراکه روغن قالب بندی با پایه آب دارای ترکیبات گیاهی است. قیمت روغن قالب بندی بتن با پایه آب از روغن بتن با پایه نفتی کمتر است.

همه‌چیز در مورد روغن قالب بندی بتن + انواع، مزایا، قیمت

روغن قالب پایه نفتی

روغن قالب بندی بتن با پایه نفتی، نوعی روغن صنعتی است که در آب حل نمی‌شود. مزیت این نوع روغن این است که به‌صورت اختصاصی برای انواع بتن تولید می‌شود و برخلاف روغن قالب بندی با پایه آب، قدرت پخش شدن روغن پایه نفتی در سرتاسر قالب زیاد است. همچنین می‌توان روغن قالب بندی با پایه نفتی را در آب‌وهوای خیلی گرم یا سرد نیز استفاده کرد.

همه‌چیز در مورد روغن قالب بندی بتن + انواع، مزایا، قیمت

کاربرد روغن قالب بندی بتن چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، از روغن قالب بندی بتن برای چرب کردن سطح داخلی قالب و تسهیل کردن رهاسازی بتن از آن استفاده می‌شود. لیست زیر تمامی کاربردهای روغن قالب بندی بتن را نشان می‌دهد:

  • چرب کردن سطح قالب‌های فلزی، چوبی و پلاستیکی
  • تولید سنگ مصنوعی با استفاده از قالب لاستیکی
  • تولید بتن اکسپوز با قالب بتن اکسپوز
  • آب‌بندی، عایق‌کاری و ترمیم بتن بعد از باز کردن قالب
  • ساخت قطعات پیش‌ساخته
همه‌چیز در مورد روغن قالب بندی بتن + انواع، مزایا، قیمت

مشخصات روغن قالب بتن چیست؟

روغن قالب بندی بتن معمولاً در بسته‌بندی‌های ۸۳ کیلوگرمی عرضه می‌شود و رنگ آن معمولاً قهوه‌ای سوخته یا شیری است. همچنین وزن مخصوص آن نیز ۰.۸۵ گرم بر سانتی‌متر مکعب است و ویسکوزیته یا لزجت پایینی دارد.

ترکیبات و مواد تشکیل‌دهنده روغن قالب بتن

برای ساخت روغن قالب بندی بتن از انواع روغن‌های معدنی، حلال‌های آلی و انواع پایدارکننده استفاده می‌شود.

همه‌چیز در مورد روغن قالب بندی بتن + انواع، مزایا، قیمت

عملکرد روغن قالب بندی بتن چگونه است؟

روغن قالب بندی پایه آب یا پایه روغن، با مواد شیمیایی موجود در بتن واکنش نشان می‌دهد. این واکنش منجر به تولید یک لایه روغنی و نازک روی سطح قالب می‌شود که این لایه، آب خارج‌شده از بتن را دفع می‌کند و از چسبیدن قالب به بتن و ایجاد حباب جلوگیری می‌کند. همچنین روغن قالب بندی بتن از آسیب دیدن قالب‌ها محافظت کرده و باعث می‌شود که آب و مواد شیمیایی موجود در بتن منجر به زنگ زدن و تخریب قالب‌ها نشود.

خواص و تأثیر روغن قالب بندی بتن

به جز رهاسازی راحت قالب از بتن و ایجاد سطح صاف و صیقلی در آن، روغن قالب بندی نیاز به واردکردن ضربات مکانیکی به قالب را از بین می‌برد. ممکن است این ضربات منجر به شکستن قالب یا آسیب به بتن شوند. همچنین این روغن‌ها تأثیر قالب‌ها در شکل‌دهی به بتن را افزایش داده و با جلوگیری از زنگ زدن و خوردگی قالب، عمر آن‌ها را بالا می‌برند. این موضوع باعث می‌شوند که بتوانید به‌دفعات بیشتری از قالب‌ها استفاده کنید.

همه‌چیز در مورد روغن قالب بندی بتن + انواع، مزایا، قیمت

مزایای روغن قالب بندی بتن چیست؟

به جز محافظت از قالب و بتن، استفاده از روغن قالب بندی بتن مزایای زیر را نیز دارد:

  • عدم نفوذ در بتن و جلوگیری از زنگ‌زدگی آرماتورها (برخلاف روغن‌سوخته)
  • تسهیل فرایند تمیز کردن قالب‌ها
  • افزایش سرعت و صرفه‌جویی در فرایند قالب برداری
  • عدم آسیب به سلامتی به پرسنل و حفظ محیط‌زیست
  • آلوده نکردن سطح بتن و عدم‌تغییر رنگ آن
  • حفظ ملات‌های آب‌بندی و ترمیمی و رنگ روی سطح بتن
  • افزایش طول عمر بتن و کاهش مقاومت فشاری آن
همه‌چیز در مورد روغن قالب بندی بتن + انواع، مزایا، قیمت

روش مصرف روغن قالب بتن چگونه است؟

پیش از مصرف روغن قالب بندی، باید سطح قالب‌ها را از هرگونه آلودگی تمیز کنید. سپس می‌توانید با استفاده از غلتک، قلم‌مو یا پیستوله سطح قالب‌ها را چرب کنید که در صورت استفاده از پیستوله، هم سرعت کارتان بالا می‌رود و هم از روغن کمتری استفاده می‌کنید. همچنین پیش از مصرف روغن قالب بندی، باید ظرف آن را به‌خوبی تکان دهید و برای قالب‌های چوبی، باید آن‌قدر فرایند روغن زدن را تکرار کنید تا دیگر روغن جذب قالب نشود.

پس از روغن زدن قالب‌ها و اطمینان از جمع نشدن روغن در گوشه‌ها، باید قالب‌ها را یک تا سه ساعت در هوای آزاد یا فضایی با تهویه مناسب قرار دهید تا عملیات تبخیر روغن قالب بندی بتن تمام شود.

میزان مصرف روغن قالب بتن

در صورت استفاده از روغن قالب بندی با پایه آب، باید به ازای هر لیتر روغن، نیم تا یک لیتر آب اضافه کنید. با این محلول می‌توانید ۱۰ تا ۱۲ مترمربع قالب را پوشش بدهید. در صورت استفاده از روغن قالب بندی با پایه نفتی نیز می‌توانید ۲۰ تا ۴۰ مترمربع قالب را با یک لیتر از این روغن چرب کنید. به همین دلیل است که قیمت روغن قالب بندی بتن با پایه نفتی، بیشتر است.

همه‌چیز در مورد روغن قالب بندی بتن + انواع، مزایا، قیمت

استانداردهای روغن قالب بتن چیست؟

برای ساخت انواع روغن قالب بندی از استانداردهای زیر استفاده می‌شود:

  • ACI 301: مشخصات بتن ساختاری که شامل تمامی الزامات موردنیاز برای ساخت سازه بتنی می‌شود.
  • ACI 204: الزامات طراحی و ساخت برای کاهش آسیب به بتن
  • ASTM C260 / C260M: الزامات استفاده از ترکیبات حباب‌زا برای بتن
همه‌چیز در مورد روغن قالب بندی بتن + انواع، مزایا، قیمت

چگونه حفاظت و ایمنی روغن قالب بتن را تأمین کنید؟

روغن قالب بندی بتن یک ماده اشتعال‌زا است که در نگهداری و انبار کردن آن باید حتماً به این نکته توجه کنید. این روغن نباید در کنار موادی که پایداری پایینی دارند یا منابع حرارت نگهداری شوند. همچنین نباید فرایند روغن زدن به قالب‌ها را در مجاورت آتش یا منابع حرارت انجام داد. درست است که این ماده خاصیت خورندگی چندانی ندارد، اما برای پوست و چشم مضر است و هنگام استفاده از آن بهتر است از عینک ایمنی و دستکش استفاده کنید. در صورت ورود روغن قالب بندی به داخل چشم، باید سریعاً آن را با آب بشویید و به پزشک مراجعه کنید.

بسته‌بندی و نگهداری روغن قالب بتن

بسته‌بندی‌های روغن قالب بندی ۸۳ کیلوگرمی یا ۲۰ لیتری است و در صورت رعایت شرایط نگهداری مناسب مثل محیط سرپوشیده و جلوگیری از یخ زدن، می‌توانید آن را تا یک سال نیز نگهداری کنید. همچنین در محل نگهداری این روغن نباید دخانیات استعمال شود. بخارات ناشی از روغن قالب بندی بتن سمی است و به همین دلیل انبار آن باید تهویه مناسب داشته باشد.

همه‌چیز در مورد روغن قالب بندی بتن + انواع، مزایا، قیمت

قیمت روغن قالب بتن چقدر است؟

قیمت روغن قالب بندی بتن به کیفیت ساخت، ترکیبات و برند سازنده بستگی دارد و همان‌طور که گفتیم، معمولاً روغن قالب پایه آب قیمت کمتری نسبت به روغن پایه نفتی دارد. با توجه به افزایش قیمت روغن قالب بندی در حال حاضر، ممکن است تصور کنید که با استفاده از گازوئیل یا روغن‌سوخته می‌توانید هزینه‌ها را کاهش دهید، اما ضرر و زیان‌های ناشی از این مواد و آسیبی که به قالب و بتن می‌زنند، به‌مراتب بیشتر از هزینه‌ای است که صرف خرید روغن قالب بندی می‌کنید.

همه‌چیز در مورد روغن قالب بندی بتن + انواع، مزایا، قیمت

نحوه خرید روغن قالب بتن چگونه است؟

هنگام خرید روغن قالب بتن، حتماً به رنگ آن توجه کنید که باید کهربایی، شیری یا قهوه‌ای سوخته باشد. همچنین به دلیل ناپایدار بودن برخی از ترکیبات این روغن‌ها، توجه به تاریخ انقضای آن‌ها اهمیت زیادی دارد. درصورتی‌که تاریخ انقضای روغن روی گالن آن درج نشده بود، به تاریخ تولید آن دقت کنید. نباید از تاریخ تولید آن بیشتر از ۱۸ ماه گذشته باشد.

در صورت امکان، پیش از خرید روغن قالب بندی بتن نمونه‌ای از آن را از فروشنده دریافت کنید و پس از تست کردن نمونه در محیط کارگاه، اقدام به خرید عمده روغن قالب بندی کنید.

برای خرید انواع قالب بتن و تجهیزات قالب بندی، می‌توانید با استفاده از شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید. علاوه بر تنوع بالای قالب‌ها و تجهیزات قالب بندی، اصالت و کیفیت تمامی محصولات موجود در عمران مارکت تضمین می‌شود. درصورتی‌که در مورد نحوه انتخاب روغن قالب بندی مناسب و سایر تجهیزات قالب بندی بتن سؤالی دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما مشورت کنید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *