قالب بندی سقف وافل + نکات اجرایی و تجهیزات موردنیاز

قالب بندی سقف وافل + نکات اجرایی و تجهیزات موردنیاز

قالب بندی سقف وافل یکی از انواع روش های قالب بندی سقف است. این روش با توجه به تکرارپذیری قالب ها صرفه اقتصادی بالایی دارد. در این مقاله در مورد اجرای قالب بندی وافل، قالب برداری و تجهیزات مورد نیاز قالب بندی وافل توضیح داده ایم.

احتمالاً هنگام مراجعه به برخی از ساختمان‌های عمومی و خدماتی مثل کتابخانه، بیمارستان، فرودگاه و … متوجه شکل عجیب و جذاب سقف آن‌ها شده اید. حفره‌هایی توخالی و منظم که ممکن است برای مدتی شما را خیره نگه دارند. این حفره‌ها، تشکیل نوعی سقف با نام سقف وافل را می‌دهند که برای رسیدن به این ظاهر زیبا، باید دقت زیادی خرج شود. در این مقاله با نکات قالب بندی سقف وافل، تفاوت قالب وافل با سایر قالب‌های مشابه و تجهیزات مورد نیاز برای ساخت این سقف آشنا می‌شوید:

قالب بندی سقف وافل + نکات اجرایی و تجهیزات موردنیاز

اصول قالب بندی سقف وافل چیست؟

سقف وافل نوعی سقف بتنی سبک است که به علت شباهت آن به یک میان وعده معروف فرانسوی، این نام را روی آن گذاشته‌اند. این سقف از تعداد زیادی حفره توخالی بتنی تشکیل شده که این حفره‌ها، منجر به کاهش وزن سقف می‌شوند. البته این نوع سقف استحکام لازم را دارد و منظور از وزن در اینجا، وزن مرده سقف است. کاهش وزن مرده سقف باعث می‌شود که مقاومت آن در برابر بارهای جانبی بالا برود و همین موضوع هم محبوبیت سقف وافل را بالا برده است.

با این حال قالب بندی سقف وافل اصولی دارد که در صورت عدم رعایت آن‌ها، ایمنی سازه به خطر می‌افتد. همچنین قالب بندی سقف وافل کمی زمان‌بر است و از آنجایی‌که تعداد ستون‌های لازم برای برپایی آن کم است، استفاده از آن را در ساختمان‌های مسکونی توصیه نمی‌کنند.

قالب بندی سقف وافل + نکات اجرایی و تجهیزات موردنیاز

قالب وافل چه تفاوتی با سایر قالب‌های بتنی دارد؟

بسیاری تصور می‌کنند که به دلیل شباهات نحوه قالب بندی سقف وافل با انواع سقف‌های دال مجوف، کاربرد قالب وافل نیز با کاربرد قالب‌های یوبوت، کوبیاکس و بابل داک یکی است. البته این تصور غلط است، چراکه قالب وافل را بارها می‌توان در قالب بندی سقف وافل به کار برد و سایر قالب‌هایی که نام بردیم، در سقف باقی می‌مانند.

همچنین قالب بندی سقف بتن نسبت به سقف مجوف به ۲۰ درصد بتن کمتر نیاز دارد و معمولاً کیفیت ساخت قالب‌های وافل از قالب‌های کوبیاکس و … بیشتر است.

قالب بندی سقف وافل + نکات اجرایی و تجهیزات موردنیاز

نحوه قالب بندی سقف وافل چگونه است؟

برای قالب بندی سقف وافل، باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. همانند قالب بندی انواع سقف‌های دال بتنی، باید برای قالب بندی سقف وافل نیز ابتدا شمع گذاری کنید. منظور از شمع بندی، اتصال لوله‌های داربست به ستون‌ها و تراز کردن آن‌ها در محل‌های تقاطع است. سپس باید جک‌های اطمینان زیر لوله قرار داده شوند.
  2. در این مرحله باید روی شمع بندی، قوطی کشی کنید تا بستری مناسب برای قالب بندی سقف وافل فراهم شود. همچنین این کار تحمل فشار بتن را برای قالب‌ها آسان می‌کند.
  3. برای قرار دادن قالب‌ها می تونید به ۲ روش عمل کنید، یا ابتدا زیرسازی را با تخته‌های پلی وود بپوشانید یا قالب‌های وافل را مستقیماً روی قوطی کشی قرار دهید. روش اول قالب بندی سقف وافل، برای قالب‌هایی است که قفل ندارند و برای جلوگیری از نشت بتن باید زیر آن‌ها تخته قرار داده شود. قالب‌های قفل‌دار به خوبی به یکدیگر چفت می‌شوند.
  4. در آخرین مرحله از قالب بندی سقف وافل، آرماتوربندی روی قالب‌ها انجام شده و سپس بتن‌ریزی آغاز می‌شود.
قالب بندی سقف وافل + نکات اجرایی و تجهیزات موردنیاز

قالب برداری سقف وافل چگونه انجام می‌شود؟

معمولاً برای قالب برداری سقف وافل به ۴۵ روز زمان نیاز دارید. با این حال ممکن است عواملی مثل گرم یا سرد بودن دمای بتن مجاور، نوع سیمان مصرف‌شده در بتن، عرض دهانه و ضخامت سقف روی این زمان تأثیر بگذارند.

همچنین بر اساس یک اصل کلی، بهترین زمان قالب برداری سقف وافل، برابر با زمانی است که بتن به هفتاد درصد مقاومت مشخصه رسیده باشد. برای باز کردن پایه‌های اطمینان نیز باید صبر کنید تا بتن به مقاومت ۲۸ روزه برسد. قالب برداری سقف وافل و پایه‌های اطمینان نباید به‌صورت ناگهانی و با ضربه زدن همراه باشد.

قالب بندی سقف وافل + نکات اجرایی و تجهیزات موردنیاز

مهم‌ترین نکات قالب بندی سقف وافل چیست؟

هنگام قالب بندی سقف وافل حتماً به نکات زیر توجه کنید:

  • شمع بندی سقف وافل برای ارتفاع ۳ تا ۳.۵ متر مجاز است. برای ارتفاعات بالاتر باید از اسکافولد یا جک بلند استفاده کنید.
  • هنگام قالب بندی سقف وافل باید به یک‌طرفه یا دوطرفه بودن سقف توجه شود.
  • تنظیم تراز سقف و اعمال خیز منفی باید در مرحله شمع بندی انجام شود.
  • جهت و نحوه چینش قالب‌ها باید هم‌جهت با مدل اشاره‌شده در نقشه‌های اجرایی باشد
قالب بندی سقف وافل + نکات اجرایی و تجهیزات موردنیاز

برای قالب بندی سقف وافل به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟

پیش از اجرای قالب بندی سقف وافل، باید تجهیزات زیر را تهیه کنید:

جمع بندی

کلیه تجهیزاتی مانند جک ها، چوب چهار تراش، لوله داربست و قالب های چوبی و فلزی مخصوص قالب بندی تیر رامی توانید به‌ صورت آنلاین و با تماس با کارشناسان ما تهیه کنید. اگر در مورد انتخاب تجهیزات قالب بندی مطمئن نیستید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما مشورت کنید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *