پلی وود (چوب پلاست) چیست؟

پلی وود (چوب پلاست) چیست؟

پلی وود یک نوع چوب پلاستیکی بازیافتی است. این متریال برای تولید مبلمان بادوام و زیبا برای فضای باز مناسب است، چون مقاوم در برابر آب و هوا و شرایط جوی مختلف است. در این متن به تاریخچه، مواد تشکیل دهنده، انواع و کاربرد پلی وود اشاره خواهیم کرد.

آیا تا به حال با مبلمان جالبی برخورد کرده اید که جنس آن شبیه چوب مرغوب باشد، اما چوب نباشد؟ پس احتمالا با متریال پلی وود آشنا شده اید! این متریال محبوب ترین متریال برای افرادی که به محیط زیست اهمیت می دهند، چرا که از مواد بازیافتی تولید می شود.

در واقع پلی وود متریالی است که مشابه چوب است و به همین دلیل هم برای تولید محصولات چوبی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این متریال با استفاده از اقلام پلاستیکی بازیافتی و موارد مشابه برای ایجاد یک ورق پلاستیکی فشرده پلی اتنی ساخته شده است و به آن چوب پلاست هم گفته می شود.

به دلیل جنس این ماده که ترکیبی از پلاستیک و چوب است، از این ورق ها برای تولید مبلمان بادوام و مقاوم در برابر آب و هوا و مخصوص فضای باز استفاده می شود. بنابراین اگر نگران قرار دادن یک میز بادوام در باغ خود هستید، بهتر است میزی از جنس پلی وود تهیه کنید. چوب پلاست یک متریال فوق العاده سخت و مقاوم در برابر آب و هوا و شرایط مختلف جوی است، و ناگفته نماند که ظاهر و قیافه خوبی هم دارد. پس تا انتهای این مطلب همراه باشید تا ضمن آشنایی بیشتر با چوب پلاست، با مواد تشکیل دهنده و انواع و کاربرد آن هم آشنا شویم.

پلی وود (چوب پلاست) چیست؟

پلی وود یا چوب پلاست، هر آنچه باید بدانید

پلی وود چیست؟ متریال Polywood یا چوب پلاست، ماده‌ای است که از ترکیب چوب و پلاستیک بازیافتی ساخته شده است. این ماده با استفاده از فرآیندهای شیمیایی و فیزیکی به دست آمده و دارای خصوصیات ویژه‌ای است که آن را از چوب و پلاستیک معمولی متمایز می ‌کند. پلی وود در طول سال‌ ها به عنوان جایگزین مناسب برای چوب مورد استفاده قرار گرفته است و آن را برای استفاده در صنایع مختلف و محصولات متنوع چوبی مثل درب منزل، مبلمان، کف پوش، نمای ساختمان و غیره به گزینه ای مناسب تبدیل کرده است. 

به دلیل ویژگی های منحصر به فرد چوب پلاست و کاربردهای متنوع، این متریال در ایران محبوبیت زیادی پیدا کرده و تولیدی های بزرگ نیز امروزه اقدام به ساخت و تولید این محصول کرده اند. برخی از خصوصیات این متریال عبارتند از:

پلی وود (چوب پلاست) چیست؟
  • مقاومت بالا در برابر شکستگی، خمش و خوردگی
  • مقاومت بالا در برابر آتش
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت و آب
  • قابلیت تحمل دمای بالا و پایین
  • قابلیت شکل‌دهی و طراحی آسان
  • قابلیت رنگ‌آمیزی و تزئین با روش‌های مختلف

همانطور که اشاره کردیم، پلی وود در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می ‌گیرد، از جمله صنایع ساختمانی، صنایع تولید مبلمان و لوازم خانگی، صنایع بسته‌بندی و تجهیزات بازی و سرگرمی و غیره. با توجه به خصوصیات فوق، پلی وود مقاومت بالایی در برابر عوامل مختلف خارجی دارد و به عنوان یک جایگزین مناسب برای چوب و پلاستیک مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در حال حاضر، تولید پلی وود در سراسر جهان در حال افزایش است و با توجه به خصوصیات منحصر به فرد آن، روز به روز بر کاربرد و مصرف این محصول افزوده می شود. اما این متریال خصوصیات منحصر به فرد را مدیون مواد تشکیل دهنده خود است. پس برای آشنایی بیشتر با چوب پلاست، بهتر است ابتدا با مواد تشکیل دهنده آن آشنا شویم.

پلی وود (چوب پلاست) چیست؟

مواد تشکیل دهنده پلی وود

با تمام این صحبت ها در مورد این چوب مصنوعی، احتمالاً می پرسید که چوب پلی وود از چه چیزی ساخته شده است؟ ماده اصلی تشکیل دهنده پلی وود را بطری های پلاستیکی و نگهدارنده های مواد شوینده ، خاک اره و مواد بازیافتی چوب از تولیدی و کارگاه های نجاری، مواد پلیمری مانند پی وی سی و پلی اتیلن، پلاستیک های بازیافتی و سایر اقلام دور ریخته شده تشکیل می دهد.

به همین دلیل هم چوب پلاست را به عنوان یک متریال سازگار با محیط‌ زیست می شناسند، زیرا برای مهار زباله‌های پلاستیکی و کاهش آلودگی محیط‌زیست ساخته شده‌اند. برای ساخت این متریال ابتدا اقلام پلاستیکی بازیافتی جمع‌آوری شده و سپس انواع ضمائم همراه با آن، مانند غذای گیر کرده، مایع، چسب و غیره نیز قبل از اینکه طی فرآیند تجزیه گرفته شوند، حذف می شوند.

سپس کارخانه  تولیدکننده چوب پلی وود، گلوله‌های پلاستیکی، رنگ‌ها و سایر مواد افزودنی را به مخلوط وارد کرده و بعداً آن ها را به شکل ورق فشرده شده می سازد. این ورق ها معمولاً بادوام و با کیفیت ساخته می شوند تا افراد بتوانند در ساخت مبلمان، ساختمان سازی و غیره به آن ها اعتماد کنند. بسیاری از افراد پلی وود را با پلای وود نوعی تخته سه لا اشتباه می گیرند، به همین دلیل در ادامه به تفاوت این دو متریال با هم نگاهی می اندازیم.ب

پلی وود (چوب پلاست) چیست؟

تفاوت پلی وود و پلای وود 

پلی وود و پلای وود دو ماده متفاوت هستند که در صنایع مختلف به کار می ‌روند. با این وجود بسیاری از افراد این دو محصول را با یکدیگر  اشتباه می گیرند. چوب پلی وود یا چوب پلاست، ماده‌ای است که از ترکیب چوب و پلاستیک ساخته شده و به دلیل مزایا و ویژگی هایی که دارد، در صنایع مختلف مثل مبلمان سازی، ساختمان سازی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

از سوی دیگر، پلای وود یا تخته چندلایی، محصولی است که از چوب لایه لایه ساخته شده است و استحکام و دوام بسیار زیادی دارد. پلای وود نیز دارای خصوصیات فیزیکی و شیمیایی بسیار متنوع است که آن را برای استفاده در صنایع مختلف مناسب می‌ سازد. از جمله خواص ویژه چوب پلای وود می توان به وزن کم، انعطاف پذیری بالا و خاصیت ضد آبی آن اشاره کرد.

پلی وود (چوب پلاست) چیست؟

کاربرد پلی وود

پلی وود یا چوب پلاست، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می ‌گیرد. برخی از کاربرد های این ماده عبارتند از:

صنایع ساختمانی

پلی وود در ساخت و ساز در بخش های داخلی و خارجی سازه ‌ها به کار می ‌رود. این ماده به دلیل مقاومت بالایی که در برابر شکستگی، خمش و خوردگی دارد، برای ساخت زیرسازی‌های سقف، کف، دیوار و پنجره‌ها مناسب است. همچنین می توان از خاصیت مقاومت بالای آن در برابر شرایط مختلف آب و هوایی برای ساخت و دکوراسیون فضای باز، روف گاردن و غیره نیز استفاده کرد.. 

صنایع خودروسازی

گاهی از پلی وود در صنعت خودروسازی برای ساخت قطعات داخلی و خارجی خودرو، مثل دسته‌های در و داشبورد و به منظور زیبایی اتاقک داخلی خودرو نیز استفاده می‌ شود.

صنایع ورزشی و تجهیزات بازی و سرگرمی

چوب پلی وود در صنعت ورزش برای ساخت قطعات مختلف، مثل تخته‌ های شطرنج، تخته بازی های کارتی و دیگر تجهیزات بازی و سرگرمی نیز استفاده می ‌شود.

صنایع محصولات خانگی

چوب پلاست در صنایع تولید محصولات خانگی و دکوراسیون داخلی مثل ساخت مبلمان به خصوص مبلمان فضای باز که باید در برابر باد و باران و آفتاب مقاوم باشد، به کار می‌ رود. همچنین ساخت قفسه های چوبی شکل، درب و چهارچوب پنجره و نیمکت و غیره نیز به وسیله چوب پلی وود ممکن است.

پلی وود (چوب پلاست) چیست؟

انواع پلی وود

چوب پلی وود به طور کلی در دو نوع پلی وود ضد آب و معمولی ساخته و تولید می شود. همانطور که از نامشان مشخص است این دو در خاصیت ضد آب بودن خود با یکدیگر تفاوت هایی دارند و علاوه بر آن این ضد آب بودن یا نبودن به نوع چسب استفاده شده در این چوب پلاست ها بستگی دارد. 

پلی وود (چوب پلاست) چیست؟

مزایای پلی وود

حال که با کاربرد و ویژگی های چوب پلی وود آشنا شدیم، بد نیست مزایای این چوب مصنوعی را نیز بررسی کنیم. برخی از  مزایای چوب پلاست عبارتند از:

قابلیت طراحی آسان و زیبا

وقتی در مورد معماری و طراحی مبلمان صحبت می کنید، بسیاری از شما صنایع دستی چوبی با کیفیت بالا را ترجیح می دهید. اجازه دهید به شما بگوییم که پلی وود یک محصول همه کاره است که عملکردی با کیفیت بالا و ظاهری زیبا به خصوص در زمینه معماری و طراحی مبلمان دارد. پلی وود به گونه ای ساخته شده است که شبیه چوب باشد به همین دلیل هم می تواند به راحتی جای متریال چوب را بگیرد. تخته چوبی فشرده شده پلی وود، دارای ظاهری بسیار مدرن است و می تواند فضای زندگی شما را حتی بدون اضافه کردن مبلمان چوبی زیبا جلوه دهد. 

سازگاری با محیط زیست

محصولات چوبی برای محیط زیست مضر نیستند زیرا چوب یک منبع تجدیدپذیر است، اما گزینه عالی و مناسبی هم نیست! این محصولات عمدتاً با استفاده از چوب بریده شده از درختان ساخته می شوند که باعث می شود بسیاری از جنگل ها برای همیشه از دست بروند. این همان جایی است که پلی وود به عنوان یک محصول سازگار با محیط زیست وارد می شود. چوب پلاست محصولی است که می تواند جایگزینی فوق العاده برای چوب باشد.

کسانی که به دنیای اطراف خود اهمیت می دهند، چوب پلی وود را دوست دارند زیرا با استفاده از مواد بازیافتی ساخته شده است و ظاهر بصری مشابهی با محصولات چوبی دارد. 

بادوام و با کیفیت

پلی وود از پلی اتیلن با چگالی بالا ساخته شده است که بسیار جامد است و طول عمر خوبی دارد. در مقایسه با چوب ام دی اف، نیز محکم تر شناخته شده است. نه تنها در برابر شکستن مقاومت می کند، بلکه می تواند با آب و هوای سخت مانند سرما، برف و حتی دمای بالا مقابله کند. پلی وود همچنین دارای مقومت عالی در برابر اشعه UV است و به همین دلیل هم بهترین گزینه برای تولید مبلمان فضای باز مثل نیمکت و میز باغ یا روف گاردن و آلاچیق است.

همه کاره و کاربردی

آیا استفاده از پلی وود ارزش هزینه را دارد؟ قطعاً بله! پلی وود یک ماده همه کاره است و همین امر آن را به یک انتخاب محبوب تبدیل کرده است. ممکن است تعجب کنید که آیا پلی وود به اندازه کافی همه کاره و کاربردی است یا خیر. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این محصول طیف گسترده ای از رنگ ها و بافت ها را برای انتخاب دارد.

می ‌توانید روکش‌های متنوعی برای آن انتخاب کنید و از این تنوع لذت ببرید. مزیت دیگر چوب پلاست این است که قابل رنگ‌آمیزی است، یعنی می ‌توانید رنگ‌های دلخواه خود را روی آن اجرا کنید. یکپارچگی ساختاری پلی وود درجه یک است و برای ایجاد دکوراسیون داخلی و خارجی مانند صندلی، میز، نیمکت، نمای ساختمان، کف پوش و غیره بسیار کارآمد است.

نیاز به تعمیر و نگهداری کم

شما با خیال راحت می توانید از سمباده زدن و رنگ آمیزی غیر ضروری روی پلی وود خودداری کنید زیرا به این زودی ها نیازی به آن ندارند. وقتی محصولات پلی وود کثیف می شود، نگران نباشید! مراقبت از آن ها بسیار ساده است. می توانید آن ها را با آب، صابون و پارچه تمیز کنید. به علاوه اگر لکه‌ها بیش از حد چسبنده هستند، فقط از کمی سفید کننده و آب روی یک برس نرم استفاده کنید تا همه چیز بی‌عیب و نقص شود.

پلی وود (چوب پلاست) چیست؟

قیمت پلی وود

برای خرید پلی وود، استعلام قیمت مهم ترین دغدغه مشتریان است. اما متاسفانه به علت نوسان بازار و وجود فاکتورهای مختلفی که روی قیمت چوب پلاست تأثیر می گذارند، امکان تخمین دقیق قیمت چوب پلی وود وجود ندارد. برخی از این فاکتورها عبارتند از نوع پلی وود، نوع جنس و و ضخامت لایه های آن، کارخانه سازند و نوع متریال و چسب به کار رفته در آن. 

جمع بندی

اگر به دنبال یک محصول سازگار با محیط زیست هستید که مشابه چوب باشد، ما به شما پلی وود را پیشنهاد می کنیم. این محصول ترکیبی از پلاستیک های بازیافتی و مواد چوبی مثل خاک اره است و در صنایع مختلفی هم کاربرد دارد. این محصول که در بازار آن را به نام چوب پلاست هم می شناسند، در برابر شکستگی و خمش، آب و هوای نامناسب، اشعه آفتاب و آب مقاومت بالایی دارد و به همین دلیل هم به دوام و کیفیت بالا شهرت دارد. در این مطلب به سراغ معرفی چوب پلی وود رفتیم و شما را با مزایا، کاربرد و انواع آن آشنا کردیم. اگر شما هم تجربه یا نظری در این زمینه دارید خوشحال می شویم آن را با ما و سایر مخاطبان این صفحه به اشتراک بگذارید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *