با انواع پلای وود بیشتر آشنا شوید

با انواع پلای وود بیشتر آشنا شوید

پلای وود یا تخته چند لایه یک متریال ورقه ای با استحکام بالا است. پلای وود از چسباندن لایه های نازک از روکش چوب با چسب رزین و فشار و حرارت ساخته می شود. لایه های بیرونی پلای وود از چوب درجه یک و لایه های میانی از چوب درجه دو تشکیل شده اند. پلای وود دارای انواع مختلفی است که بر اساس تعداد لایه و کاربرد طبقه بندی می شوند.

اگر می خواهید از پلای وود برای ساخت و ساز یا صنایع دیگر استفاده کنید، باید با انواع پلای وود آشنا باشید.  تخته چندلا یا پلای وود یک متریل مشابه چوب شده است که از لایه‌های ظریف یا روکش‌های چوبی که به هم متصل شده‌ اند، تشکیل شده است. تخته چند لایی در این دهه محبوبیت زیادی پیدا کرده است، چرا که ویژگی ها و سختار بی نظیری دارد که ان را از چوب متمایز می کند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا ضمن معرفی مختصری از پلای ودد، با انواع آن آشنا شویم.

با انواع پلای وود بیشتر آشنا شوید

پلای وود چیست؟

پیش از اینکه به معرفی انواع پلای وود بپردازیم، بهتر است کمی با انواع آن آشنا شویم. سال هاست که پلای وود یا تخته چند لایه به یکی از متریل های محبوب نزد سازندگان تبدیل شده و در صنایع مختلف هم کاربرد دارد. یکی از بزرگترین مزایای این تخته چند لا، تولید و ساخت آن در انواع و اقسام جنس، تعداد لایه، اندازه و ضخامت است و در واقع به همین دلیل هم در صنایع مختلف کاربرد دارد. اما پلای وود چیست؟

اصول اولیه ای که باید در مورد تخته چند لایی بدانید این است که این متریال یا محصول، یک متریال ورقه ای است که با ترکیب لایه هایی از روکش چوبی که به هم چسبانده شده اند، ساخته می شود. دلیل اصلی این ساختار لایه ای این است که به محصول استحکام فوق العاده می دهد. تخته سه لا به لطف این ساختار ورقه ای و لایه ای شکل خود می تواند در برابر شکافتن و خم شدن به خصوص در لبه ها مقاومت کند، انبساط و جمع شدگی را به حداقل برساند و پایداری خود را افزایش دهد.

لازم به ذکر است که تخته چند لا در کارخانه ها و تولیدی ها، از چسباندن چند لایه نازک یا ورقه های روکش چوب به یکدیگر ساخته می شود. معمولاً این روکش ها به گونه ای چیده می شوند که دانه های هر لایه عمود بر لایه بالا و پایین آن قرار گرفته و از این طریق یک پانل محکم و با دوام ایجاد کند. ورق ها و روکش ها با استفاده از ابزارهای مخصوص از تنه درختان یا الوار چوب های مختلف جدا شده وبا استفاده از اره برش داده می شوند. سپس این روکش ها با استفاده از یک چسب قوی مانند رزین به هم می چسبند. سپس پانل به دست آمده تحت فشار و حرارت بالا فشرده شده و بدین ترتیب یک پیوند قوی بین لایه ها ایجاد شود. 

لایه های اصلی یا بیرونی این محصول عمدتاً از ورقه های چوبی سخت و درجه یک ساخته می شود که برای استحکام انواع پلای وود بسیار مهم هستند. لایه های میانی هم که از چوب درجه ۲ ساخته می شوند، فاصله بین لایه‌های بیرونی را افزایش می‌ دهند که در آن تنش در بالاترین حد خود قرار دارد، به این معنی که توانایی پلای وود برای مقابله با خمش به طور چشمگیری افزایش می ‌یابد. به لطف این روش طراحی، می ‌توان ورق‌های بزرگ‌تری از تخته چند لا ایجاد و بدین ترتیب پلای وود بارهای سنگین را با افزایش ضخامت تحمل کند. در ادامه نگاهی می اندازیم به انواع پلای وود که خود از لحاظ تعداد لایه و کاربرد به دو دسته تقسیم می شود.

انواع پلای وود 

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، چوب پلای وود از چسباندن ورقه های چوبی به وسیله رزین یا چسب های قوی دیگر ساخته می شود. 

با انواع پلای وود بیشتر آشنا شوید


انواع پلای وود از نظر تعداد لایه

تخته سه لا یا همان پلای وود را می توان بر اساس تعداد لایه های موجود، طبقه بندی کرد. تعداد لایه های تخته چند لا استحکام و دوام آن را تعیین می کند. در اینجا رایج ترین انواع تخته پلای وود بر اساس تعداد لایه های تشکیل دهنده آن آورده شده است:

تخته سه لایه

این نوع تخته چندلا از سه لایه روکش چوبی تشکیل شده است. ابتدایی ترین و اقتصادی ترین نوع تخته سه لا است و معمولاً برای کاربرد های داخلی مانند مبلمان، کابینت و پوشش دیوار استفاده می شود.

تخته پلای وود ۵ لایه

این نوع تخته چندلایی از پنج لایه روکش چوبی تشکیل شده است. از تخته سه لا محکم‌تر و بادوام‌تر است و معمولاً برای کاربرد های بیرونی مانند سقف، دیوار پوش و کفپوش استفاده می شود.

با انواع پلای وود بیشتر آشنا شوید

تخته ۷ لایه

این نوع تخته چندلا از هفت لایه روکش چوبی تشکیل شده است. حتی از تخته سه لا ۵ لایه قوی تر و بادوام تر است و به همین دلیل هم معمولاً برای کاربردهای سنگین مانند ساخت قایق، ساخت و ساز و کف سازی محوطه و غیره استفاده می شود.

در نتیجه، تعداد لایه های تخته سه لا نقش مهمی در تعیین استحکام و دوام آن دارد. بنابراین، انتخاب نوع مناسب چوب چلای وود بر اساس کاربرد مورد نظر مهم است.

با انواع پلای وود بیشتر آشنا شوید


انواع پلای وود از نظر کاربرد

تخته چند لا محصولی همه کاره است که می تواند برای طیف وسیعی از کاربردها استفاده شود. انواع مختلف تخته سه لا بر اساس استحکام، دوام و سایر خصوصیات برای کاربردهای مختلف مناسب هستند. در اینجا چند نوع متداول تخته پلای وود از نظر کاربرد آورده شده است:

با انواع پلای وود بیشتر آشنا شوید

پلای وود سخت چوب

تخته چندلای چوب سخت از چوب درختان افرا، بلوط، توس و گردو ساخته می شود. این نوع تخته سه لا با استحکام و دوام بالا ، سختی روی سطح بیرونی خود، انعطاف ناپذیری، کیفیت و مقاومت بالای خود شهرت داشته و به همین دلیل هم می تواند برای تحمل وزن سنگین استفاده شود.

با انواع پلای وود بیشتر آشنا شوید


پلای وود نرم چوب

تخته چندلای چوب نرم که از چوب درخت صنوبر یا کاج ساخته می شود و رایج ترین نوع چوب پلای وود است.  برخلاف نام خود از استحکام بالایی برخوردار است و  از آن می توان در صنعت ساخت و ساز یا صنایع دیگر هم بهره برد. اما بیشترین کاربرد آن در  ساخت کفپوش منازل و روکش سقف خانه ها است.

با انواع پلای وود بیشتر آشنا شوید

پلای وود بیرونی

این نوع تخته چند لا برای کاربردهای بیرونی مانند ساخت سقف، روکش و زیر کف مناسب است. تخته سه لا به دلیل استحکام و دوام معمولاً برای این کاربرد ها استفاده می شود و چون در برابر عوامل خارجی مثل آب و هوا یا نور خورشید مقاومت خوبی از خود نشان می دهد برای استفاده در فضای باز مناسب است. در واقع علت نامگذاری این نوع تخته چند لایه نیز همین کاربرد بیرونی است!

با انواع پلای وود بیشتر آشنا شوید


پلای وود دریایی

این نوع تخته چندلا به طور ویژه برای استفاده در محیط های دریایی و محیط هایی که رطوبت زیادی در آن وجود دارد، طراحی شده است. با چسب ضد آب ساخته شده و در برابر پوسیدگی و کپک نیز مقاوم است. این نوع تخته سه لا یا چند لایه معمولاً برای ساخت قایق و سایر کاربردهای دریایی استفاده می شود.

با انواع پلای وود بیشتر آشنا شوید


پلای وود ساختاری

این نوع تخته سه لا برای کاربردهای سازه ای مانند تیر ها، ستون ها و خرپاها در صنایع ساختمان سازی مناسب است. با چسب با استحکام بالا ساخته شده و می تواند بارهای سنگین را تحمل کند. 

با انواع پلای وود بیشتر آشنا شوید


پلای وود دکوراتیو

این نوع تخته سه لا برای کاربردهای تزئینی مانند مبلمان، پانل های دیواری و سقف و به طور کلی دکوراسیون داخلی مناسب است. این نوع پلای وود در انواع  و اندازه های مختلف در دسترس است و می تواند رنگ آمیزی یا روکش دار شود تا با هر دکوراسیونی مطابقت داشته باشد. 

با انواع پلای وود بیشتر آشنا شوید


پلای وود هواپیمایی

از انواع پلای وود بر اساس کاربرد می توان به پلای وود هواپیمایی اشاره کرد. معمولاً از چوب های ماهون، صنوبر و توس برای ساخت تخته سه لا هواپیمایی استفاده می شود. این چوب ها کیفیت و دوام بسیار بالایی دارند و به همین دلیل هم ساختاری قابل استفاده برای هواپیما ارائه می دهند. کیفیت و ویژگی خاص این نوع پلای وود این است که در برابر حرارت مقاوم است و به همین دلیل هم در صنایع هواپیمایی مورد استفاده قرار می گیرد.

با انواع پلای وود بیشتر آشنا شوید


پلای وود ضد حریق


این نوع تخته سه لا با مواد شیمیایی ضد حریق ساخته می شود تا در صورت بروز آتش سوزی از گسترش شعله ها کاسته شود. بنابرین از این نوع تخته چند لایه برای کاربردهایی که نیاز به ایمنی و مقاومت در برابر آتش سوزی دارند، مانند ساختمان های تجاری و اداری، بسیار مناسب است. 

در آخر

تخته پلای وود یک نوع متریال همه کاره و مقرون به صرفه است که به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. استحکام، دوام و انعطاف پذیری آن، انواع پلای وود را به گزینه ای ایده آل برای صنایع مختلف مانند ساختمان سازی، دکوراسیون داخلی و خارجی، بسته بندی و غیره تبدیل کرده است. تخته چندلا با ویژگی ها و مزایای بسیاری که دارد به عنوان یکی از مصالح ساختمانی محبوب شناخته می شود. در این مطلب به سراغ معرفی پلای وود یا تخته چند لایی رفتیم و با انواع آن آشنا شدیم. نکته قابل توجه این است که این نوع تخته را معمولاً بر اساس تعداد لایه ها و نوع کاربرد آن ها دسته بندی می کنند. بنابراین برای خرید تخته چند لا کافیست براساس نوع نیاز و اهداف سازه خود، نوع مناسب تخته چند لایه را براساس تعداد لایه و نوع کاربرد و جنس چوب آن انتخاب کنید. اگر شما نیز تجربه یا نظری در این زمینه دارید، خوشحال می شویم آن را با ما و سایر مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *