صفر تا صد تخته چندلایی (تخته چند لایه)

صفر تا صد تخته چندلایی (تخته چند لایه)

تخته چند لایی یک محصول چوبی است که از ورقه های نازک چوب به هم چسبیده ساخته می شود. این تخته ها دارای ویژگی های فنی و ساختاری بالاتر از چوب هستند و در صنایع مختلف کاربرد دارند. انواع تخته چند لایی بستگی به جنس چوب لایه های مختلف آن دارد. ابعاد و کاربردهای تخته چند لایی نیز بر اساس نوع و کیفیت آن متفاوت است.

چوب تخته چند لایی نوعی چوب مصنوعی است که از چسباندن لایه های نازک روکش چوب به یکدیگر ساخته می شود. این لایه ها یا ورقه های چوبی، از طریق چسب های مخصوص به طور متناوب روی هم چیده می شوند تا استحکام و پایداری محصول نهایی را افزایش دهند. تخته چند لا به دلیل دوام، تطبیق پذیری و مقرون به صرفه بودن به طور گسترده در ساخت و ساز، مبلمان سازی و سایر صنایع استفاده می شود. در ادامه این مطلب قصد داریم تا این محصول جذاب را به شما معرفی و مزایا، کاربردها و انواع آن را بررسی کنیم؛ پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

صفر تا صد تخته چندلایی (تخته چند لایه)

تخته چند لایی چیست؟

تخته چند لایه چیست؟ تخته چند لایی یا Plywood، تشکیل شده از ورقه ‌های فشرده چوب نازک است که ظاهری کاملاً مشابه با چوب دارد اما در برخی ویژگی های فنی و ساختاری مثل میزان سختی و مقاومت و دوام از چوب بهتر است. 

جالب است بدانید که از این تخته ها یا بهتر بگوییم ورقه های به هم چسبیده در صنایع مختلف استفاه می کنند. در واقع این کاربردهای متنوع و بی شمار جزو مزایای تخته پلای وود محسوب می شوند. لایه‌های بیرونی و سطحی پلای وود را اغلب روکش ‌های مرغوب و با کیفیت و لایه های میانی را لایه های درجه ۲ تشکیل می دهند. جنس این لایه ها متفاوت هستند و تفاوت جنس چوب به کار رفته در این تخته ها، باعث گوناگونی انواع آن می شوند. در ادامه انواع تخته چند لایه، ابعاد و کاربردهایی گوناگون آن را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

صفر تا صد تخته چندلایی (تخته چند لایه)

انواع تخته چند لا

انواع مختلفی از تخته چندلا در بازار موجود است که هر کدام خواص و کاربردهای منحصر به فردی دارند. برخی از رایج ترین انواع تخته های چند لایه عبارتند از:

صفر تا صد تخته چندلایی (تخته چند لایه)

تخته چندلای چوب نرم

این نوع تخته چند لایی از درختان چوب نرم مانند کاج یا صنوبر ساخته می شود. از این نوع تخته معمولاً در ساخت و ساز و به منظور ساخت کف، دیوارها و سقف ها استفاده می شود.

صفر تا صد تخته چندلایی (تخته چند لایه)

تخته سه لا

تخته سه لا نوعی تخته چند لایه است و همانطور که از نامش مشخص است از سه لایه یا ورقه چوبی ساخته می شود. این نوع تخته چند لایه نیز از درختان چوب سخت درختانی مانند بلوط، افرا یا توس ساخته می شود. این نوع تخته نیز عمدتاً در ساخت مبلمان و کابینت مورد استفاده قرار می گیرد.

صفر تا صد تخته چندلایی (تخته چند لایه)

تخته چندلای دریایی

این نوع تخته چندلا به طور ویژه برای استفاده در محیط های مرطوب مانند قایق ها و اسکله ها طراحی شده است. با چسب ضد آب ساخته شده و در برابر پوسیدگی و کپک نیز مقاوم است.

صفر تا صد تخته چندلایی (تخته چند لایه)

تخته چندلای خارجی

این نوع تخته چند لایه برای استفاده در کاربردهای بیرونی مانند نمای ساختمان و سقف طراحی شده است. این نوع خاص از تخته پلای وود با چسب ضد آب ساخته شده و در برابر رطوبت و هوا مقاوم است.

صفر تا صد تخته چندلایی (تخته چند لایه)

تخته چندلای داخلی

این نوع تخته سه لا برای استفاده در کاربردهای داخلی مانند کفپوش و دیوار طراحی شده، با چسب غیر آب ساخته شده و برای استفاده در فضای باز مناسب نیست.

صفر تا صد تخته چندلایی (تخته چند لایه)

کاربردهای تخته چند لایی

به دلیل شباهت زیاد با چوب و کیفیت و دوام و سایر ویژگی های تخته چندلا، از این تخته می توان در صنایع مختلف مثل ساختمان سازی، هواپیما سازی، ساخت مبلمان و غیره استفاده کرد. در ادامه به معرفی کاربردهای متنوع تخته چند لایه خواهیم پرداخت:

 ساخت و ساز

تخته چند لایی به طور گسترده ای در ساخت و ساز برای ساخت کف، دیوارها، سقف ها و زیرساخت ها استفاده می شود. همچنین به عنوان یک روکش برای دیوارها و سقف ها برای ایجاد استحکام و پایداری بیشتر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

ساخت مبلمان

از تخته چند لایه به دلیل زیبایی، شباهت ظاهری به متریال چوب، استحکام، پایداری و مقرون به صرفه بودن معمولاً در ساخت مبلمان استفاده می شود. برای مثال می توان به ساخت کابینت، میز، صندلی و سایر وسایل و مبلمان فضای باز نیز اشاره کرد. 

صنایع بسته بندی

از تخته پلای وود در صنعت بسته بندی برای ساخت جعبه ها، پالت ها و جعبه ها استفاده می شود. اغلب به دلیل استحکام و دوام آن بر سایر مواد ترجیح داده می شود.

صنعت خودروسازی

 تخته چند لا در صنعت خودروسازی برای ساخت داخل کابین خودرو، پانل درها و جعبه های بلندگو استفاده می شود. به دلیل استحکام و قابلیت نگه داشتن پیچ و میخ در این صنعت، نسبت به سایر مواد ارجحیت دارد.

هنر و صنایع دستی

از تخته چند لا به دلیل تطبیق پذیری و سهولت استفاده، اغلب در پروژه های هنری و صنایع دستی استفاده می شود. می توان آن را به اشکال و اندازه های مختلف برش داد و با رنگ آمیزی یا رنگ آمیزی طرح های منحصر به فردی ایجاد کرد.

صفر تا صد تخته چندلایی (تخته چند لایه)

 ابعاد تخته چند لایی

یکی از مزایای ویژه ای که تخته چند لایی را از چوب متمایز می کند، عدم محدودیت در ابعاد و اندازه این محصول است. شاید یکی از بزرگترین دلایل و اهداف تولید این محصول نیز ساخت آن در ابعاد و اندازه های مختلف باشد تا بتواند نیاز روز بازار را برطرف کند. به طور کلی ابعاد مختلف تخته چند لا که در بازار ایران موجود است، به شرح زیر است:

  • تخته روسی معمولاً در ابعاد  ۱۲۲*۲۴۴ و ۱۵۲*۱۵۲ عرضه می شود.
  • تخته چینی معمولاً در ابعاد   ۱۲۲*۲۴۴ عرضه می شود.
  • تخته مالزی و اندونزی معمولاً در ابعاد   ۱۲۲*۲۴۴ عرضه می شود.
  • تخته ایرانی معمولاً در ابعاد   ۱۲۲*۲۴۴ و ۱۰۵*۱۲۰ و ۱۲۰*۲۴۰ تولید و عرضه می شود.

این محصول در ضخامت های ۳-۶-۹-۱۲-۱۵  میلی متر تولید می شود.

صفر تا صد تخته چندلایی (تخته چند لایه)

ویژگی های تخته چند لایه


برای آشنایی بیشتر با تخته چند لایی بد نیست سری بزنیم به ویژگی ها و مشخصات ساختاری آن. از جمله ویژگی های این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع در ابعاد، اندازه و ضخامت
  • تنوع در چوب و جنس مواد اولیه
  • دوام و استحکام بسیار بالا
  • مقاومت فشاری و خمشی بسیار بالا
  • نگه داری فوق العاده خوب از پیچ و میخ
  • مقاومت در برابر آب و رطوبت 
  • قیمت مقرون به صرفه و دسترسی سریع و آسان به محصول
صفر تا صد تخته چندلایی (تخته چند لایه)

 روش ساخت تخته چند لایه

تخته چند لایی از چسباندن چند لایه نازک یا لایه های روکش چوب به یکدیگر ساخته می شود. لایه ها به گونه ای چیده شده اند که دانه های هر لایه عمود بر لایه بالا و پایین آن قرار گرفته تا در نهایت یک پانل قوی و پایدار ایجاد شود. 

ورقه ها یا روکش های چوبی با استفاده از تراش دوار از کنده های چوب جدا شده یا با استفاده از اره برش داده می شوند. سپس روکش ها خشک می شوند، دسته بندی می شوند و با استفاده از یک چسب قوی به همدیگر می چسبند. سپس پانل به دست آمده تحت فشار و حرارت بالا فشرده می شود تا یک پیوند قوی بین لایه ها ایجاد شود. تخته چند لایه را می توان با برش، سنباده و روکش برای ایجاد محصولات مختلف مانند مبلمان، کفپوش و کابینت استفاده کرد.

صفر تا صد تخته چندلایی (تخته چند لایه)

مزایای تخته چند لایی

استفاده از تخته چند لایی نسبت به سایر انواع چوب یا مصالح ساختمانی مزایای متعددی دارد. برخی از مهم ترین مزیت های تخته چند لایه عبارتند از:

استحکام زیاد

تخته چند لا به دلیل ساختار لایه ای آن از چوب قوی تر است. می تواند بارهای سنگین را تحمل کند و احتمال تاب برداشتن یا شکافتن آن کمتر است.

دوام بالا

 تخته چندلایه به طور کلی بسیار بادوام و مقاوم در برابر سایش و شکستگی است. احتمال پوسیدگی یا خرابی آن نسبت به چوب کمتر است و می تواند در برابر رطوبت و هوا به خوبی مقاومت کند.

انعطاف پذیری

تخته پلای وود به دلیل تطبیق پذیری، انعطاف پذیری و سهولت استفاده در طیف وسیعی از کاربردها قابل استفاده است. برای ایجاد طرح ها و ساختارهای مختلف می توان آن را برش داد، شکل داد و سوراخ کرد.

قیمت مقرون به صرفه

 تخته چند لا در مقایسه با چوب یا مصالح دیگر، بسیار مقرون به صرفه است. به علاوه این محصول به طور گسترده ای در دسترس است و می توان آن را در حجم زیاد هم خریداری کرد.

صفر تا صد تخته چندلایی (تخته چند لایه)

خرید تخته چند لایی

برای خرید تخته چندلا کافیست نیاز و هدف خود را مشخص کرده و تخته چند لایی با ویژگی جنس و ضخامت و ابعاد متناسب با آن را انتخاب کنید. برای مثال برخی از انواع تخته پلای وود از چوب سخت ساخته می شوند و برای استفاده در صنایع هواپیمایی، بسته بندی تجهیزات و ماشین آلات یا ساختمان سازی مناسب است. بنابراین پیش از خرید باید به این مسائل توجه کافی داشته باشید تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.


قیمت تخته چند لایه

قیمت تخته چندلایی معمولاً متفاوت است و دلیل این تفاوت هم نوسانات بازار و یا فاکتورهایی است که روی قیمت نهایی آن تأثیر دارد. از جمله عوامل و فاکتورهایی که روی قیمت تخته چند لایه تأثیرگذار است می توان به جنس چوب و چسب به کار رفته در آن، ابعاد و اندازه، ضخامت، تولید داخل یا خارج، ویژگی ها و خواص آن مانند میزان مقاومت و سختی، ضد آب بودن یا نبودن و غیره اشاره کرد.

جمع بندی

تخته چند لایی یکی از انواع مصالح همه کاره و مقرون به صرفه است که به طور گسترده در صنایع مختلف در سراسر جهان استفاده می شود. به دلیل ویژگی های بی نظیری همچون  استحکام، دوام و تطبیق پذیری آن، تخته چند لایه به گزینه ای ایده آل برای ساخت و ساز، مبلمان سازی، کابینت، بسته بندی و سایر صنایع تبدیل شده است. تخته پلای وود با مزایای بسیار زیادی که دارد احتمالاً برای سال‌های آینده  هم به عنوان یک متریال با کیفیت و محبوب باقی خواهد ماند. اگر به خرید تخته چند لا علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید. 

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *