همه چیز در مورد تخته سه لایه (تخته سه لا) + سفارش خرید

همه چیز در مورد تخته سه لایه (تخته سه لا) + سفارش خرید

تخته سه لایه یک نوع تخته چوبی است که از ۳ لایه الیاف چوبی با چسب در هم قرار داده شده است. این محصول به عنوان جایگزینی برای چوب با کیفیت و دوام بالا طراحی شده است. این محصول در صنایع مختلف مانند ساختمان سازی و مبلمان سازی کاربرد دارد.

یکی از انواع تخته های پلای وود، تخته سه لا نام دارد. هدف اصلی از تولید چنین محصولی، ساخت یک متریال مشابه چوب، با کیفیت و دوام بالا است تا جایگزینی برای متریال چوب باشد. همانطور که از نامش هم مشخص است، این محصول از قرارگیری ۳ لایه روی هم به وسیله چسب، تشکیل شده است. 

بنابراین می توان به جرأت گفت تخته سه لایه یکی از زیباترین، بادوام ترین و با کیفیت ترین نمونه های محصولات یا متریال های جایگزین چوب محسوب می شود. در ادامه این مطلب نگاهی می اندازیم به تخته سه لایه و ویژگی های آن. همچنین برای آشنایی بیشتر با این متریال، انواع، کاربرد و مزایای آن را نیز بررسی و با نحوه ساخت و تولیدش آشنا می شویم؛ پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

همه چیز در مورد تخته سه لایه (تخته سه لا) + سفارش خرید

تخته سه لایه چیست ؟ انواع و کاربردها

تخته سه لایه یا همان تخته سه لا یک نوع تخته چوبی از انواع پلای وود است که از الیاف چوبی درخت بلوط، ماهون، کاج، توس، سرو، افرا و نراد با چگالی متوسط ساخته شده است. این تخته در واقع محصولی است که از قرارگیری ۳ لایه تخته با کمک چسب در کنار هم، ساخته می شود و به دلیل خواص ویژه‌ای که دارد، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرد. 

هدف اصلی از ساخت این محصول، دستیابی به یک متریال مشابه چوب البته با طول و عرضی بیشتر و بزرگتر است. بنابراین شما می توانید این محصول چوب مصنوعی را در ابعاد و اندازه های مختلفی در بازار پیدا کنید. نکته قابل توجه دیگر این تخته چوب سه لایی، کیفیت و ویژگی های فنی و ساختاری بهتر آن در برابر چوب معمولی است و به همین دلیل هم امروزه از این محصول در صنایع مختلف به خصوص ساختمان سازی و ساخت مبلمان استفاده می شود. اما کاربرد این محصول به همینجا ختم نمی شود و در ادامه کاربردهای مختلف تخته سه لا و انواع آن را به شما معرفی خواهیم کرد: 

همه چیز در مورد تخته سه لایه (تخته سه لا) + سفارش خرید

کاربردهای تخته سه لایه

ویژگی های بی نظیری همچون مقاومت در برابر آب، صدا، فشار و حتی آتش سوزی باعث شده تا این محصول در بسیاری از صنایع کاربرد داشته باشد. برخی از مهم ترین کاربردهای تخته سه لا عبارتند از:

صنعت مبلمان

در این صنعت از تخته سه لایه برای ساخت قطعات مختلف مبلمان مانند صندلی، میز، کمد و… استفاده می ‌شود. این محصول به دلیل شباهت بسیار زیاد به چوب و مقومت بیشتر نسبت به آن، به یک جایگزین عالی برای چوب تبدیل شده است. به همین دلیل هم از این متریال در طراحی و دکوراسیون داخلی مدرن به شدت استقبال می شود.

صنعت ساختمان سازی 

در این صنعت از تخته سه لایه برای ساخت نمای ساختمان،کابینت ‌های آشپزخانه، دیوارپوش، کف‌پوش و یا سقف کاذب، انواع درب ‌ها، پنجره‌ ها و… استفاده می‌ شود.

صنعت دکوراسیون داخلی

 در این صنعت از تخته سه لایه برای ساخت دیوارکوب، پوشش دیوار، طراحی دکوراسیون داخلی مانند کمد، کابینت و… استفاده می ‌شود.

صنعت بازی‌سازی و سرگرمی 

در این صنعت  نیز از تخته سه لا برای ساخت قطعات مختلف بازی‌ های کودکان مانند تخته شطرنج، پازل، خانه‌های باربی و… استفاده می ‌شود.

صنعت بسته بندی

جاالب است بدانید از تخته سه لایه برای ساخت جعبه ها و بسته بندی های مختلف برای جا به جایی ماشین آلات کوچک و بزرگ نیز استفاده می شود.

صنعت باغبانی

یکی از کاربردهای جالب تخته سه لایه ، استفاده از آن برای ساخت قطعات مختلفی مانند گلدان‌ ها، جعبه‌ های تراریوم و… است.

در کل، تخته سه لایه به دلیل خواص ویژه‌ای که دارد، در صنایع مختلف به کار می ‌رود و از آنجایی که قابلیت خم شدن و تغییر شکل دارد، این تخته به عنوان یک جایگزین مناسب برای چوب در بسیاری از صنایع شناخته شده است. اما یک نکته دیگری که در مورد این محصول وجود دارد، انواع آن است. بنابراین بد نیست نگاهی بیاندازیم به انواع تخته سه لا :

همه چیز در مورد تخته سه لایه (تخته سه لا) + سفارش خرید

انواع تخته سه لایه

تخته سه لایه یا چند لایه انواع مختلفی دارد که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد:

تخته چندلای چوب سخت

تخته چندلایه چوب سخت مستحکم و قوی است و از با چسباندن لایه های عمود بر روی یکدیگر تولید می شود. در ساخت این نوع تخته سه لا، از چوب های سختی مانند چوب درخت توس، بلوط و افرا استفاده می شود. بنابراین اگر نیاز به ساخت محصولی دارید که باید وزن بالایی را تحمل کند، می توانید از تخته چندلای چوب سخت استفاده کنید. ساخت این نوع تخته سه لا می تواند تا هفت لایه هم برود.

تخته چندلای چوب نرم

در ساخت این تخته سه لا از چوب نرم درختان کاج، صنوبر، سرو و … استفاده می شود. درست همانند فرآیند ساخت تخته پلی وود چوب سخت،  این محصول نیز حاصل چسباندن چندین لایه چوب به صورت عمود بر روی یکدیگر با استفاده از یک چسب قوی است. به دلیل مقاومت کم در برابر آب و شرایط مختلف جوی از این نوع چوب مصنوعی برای استفاده در فضای باز و قرارگیری در معرض آفتاب و آب، استفاده نمی شود. 

همه چیز در مورد تخته سه لایه (تخته سه لا) + سفارش خرید

تخته سه لا سنباده خورده

پوشش بیرونی این نوع تخته سه لا ، سمباده زده می شود تا ظاهری زیباتر و صیقلی تر داشته باشد. به همین دلیل هم اکثراً از این نوع تخته سه لایه در ساخت و طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می شود. 

تخته سه لا ساختاری

برخلاف تخته سه لایه سمباده، این تخته سه لا سنباده خورده نمی شود و به دلیل ظاهر نه چندان مناسب بیشتر در مواردی استفاده می شود که ظاهر آن نمایان نباشد، مثل انواع قاب بندی، کف پوش و غیره. 

تخته چندلایی هواپیما

این نوع تخته سه لا مقاومت بسیار خوبی در برابر گرما و رطوبت از خود نشان می دهد. به علاوه به دلیل روکش بسیار نازک این تخته، جزو تخته های سبک و انعطاف پذیر قرار می گیرد. به همین دلیل هم برای برای ساخت تجهیزات هواپیما، قایق و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

همه چیز در مورد تخته سه لایه (تخته سه لا) + سفارش خرید

تخته چند لایه خارجی

این محصول از جنس درخت بلوط است و به همین دلیل هم به مقاومت بسیار زیاد در برابر باد، آب و شرایط آب و هوایی مشهور است. بنابراین گزینه خوبی برای ساخت نمای ساختمان یا موارد اینچنینی است.

تخته چند لایه دریایی

این تخته برخلاف اسمش کاملا ضد آب نیست و  تنها در برابر رطوبت متوسط مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. جنس این نوع تخته سه لا از چوب درخت کاج و صنوبر است و به دلیل مقاومت و کیفیت بالا و زیبایی ظاهری از آن برای ساخت مبلمان فضای باز استفاده می کنند..

تخته چند لایه روکش شده

اگر زیبایی برایتان اهمیت دارد و می خواهید از تخته سه لایه در دکوراسیون داخلی یا ساخت محصولات تزئینی استفاده کنید، تخته چند لایه روکش شده گزینه بسیار مناسبی است. تفاوت این تخته چند لایه با سایر انواع تخته سه لا، در روکش نازک چوبی این محصول است که روی آن قرار گرفته. با توجه به این روکش زیبا، سطح این تخته از دوام و زیبایی ظاهری خوبی برخوردار است و مقاومت خوبی در برابر ضربه، خراشیدگی و رطوبت از خود نشان می دهد.

ویژگی های تخته سه لایه

همانطور که تا به اینجا مطالعه کردید، انواع تخته سه لا ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند و در واقع این تنوه خصوصیت های این محصول است که آن را برای صنایع مختلف کاربردی و کارآمد ساخته است. اما اگر بخواهیم به طور کلی ویژگی های تخته سه لا را به شما معرفی کنیم، باید به کیفیت و دوام بالا، مقاومت بالا در برابر رطوبت، ضربه، آسیب و حتی آتش سوزی اشاره کرد. وزن این تخته های کم است و به همین دلیل هم در صنایعی مثل ساخت اسباب بازی کاربرد دارد. اما مهم ترین ویژگی که ان را از متریال چوب متمایز می کند، تولید و ساخت آن در ابعاد و اندازه های مختلف است. در ادامه به بررسی ابعاد تخته سه لا خواهیم پرداخت.

همه چیز در مورد تخته سه لایه (تخته سه لا) + سفارش خرید

 ابعاد تخته سه لا

همانطور که پیشنر نیز اشاره کردیم، بزرگترین تفاوت تخته سه لا با چوب، تولید و ساخت آن در ابعاد و اندازه های مختلف است. همچنین اگر بگوییم هدف از تولید این متریال، دستیابی به محصولی مشابه چوب اما بدون محدودیت آن در رابطه با اندازه و ابعاد بوده، بیراه نگفته ایم! به طور کلی استاندارد ابعاد تولید تخته سه لایه، ۴*۸ فوت است اما به دلیل افزایش محبوبیت و کاربردهای ان در صنایع مختلف، کارخانه ها این محصول را در ابعاد مختلفی تولید می کنند تا نیاز مصرف کنندگان برطرف شود. ما در ایران این نوع محصول را می توانیم در ابعاد ۱۲۲*۲۴۴، ۱۵۲*۱۵۲ و ۱۰۵*۱۲۰ و ضخامت ۳ تا ۳۰ میلی متر به بالا تهیه کنیم.

همه چیز در مورد تخته سه لایه (تخته سه لا) + سفارش خرید

روش ساخت تخته سه لایه

همانطور که در بحث انواع تخته سه لا به آن پرداختیم، این محصول با انواع چوب مثل چوب درختان سرو، توس، ماهون و غیره تولید می شود. برای ساخت تخته سه لایه، الاوار و چوب مورد نظر را داخل مخزن های مخصوص بخار قرار می دهند تا نرم شده و برای برش آماده شوند. سپس این چوب ها را به صورت طولی و به کمک ابزارهای مخصوص برش داده تا به شکل تخته و ورقه در بیایند. لازم به ذکر است برای جلوگیری از هرگونه عیب و نقص در این ورقه ها، آن را از اسکنر عبور می دهند تا ایراداتش مشخص شود. بعد از آن ورقه های چوبی را به کمک چسب روی هم قرار داده و فیکس می کنند. در مرحله آخر تولید تخته سه لا نیز، این ورق ها داخا دستگاه پرس قرار می گیرند تا در ابعاد و اندازه های مختلف تولید و ساخته شوند. همچنین در برخی انواع تخته سه لایه، روی این ورقه ها را با روکش های نازک از جنس چوب یا غیره می پوشانند.

همه چیز در مورد تخته سه لایه (تخته سه لا) + سفارش خرید

مزایای تخته سه لا

در حقیقت می توان به این نکته قابل توجه اشاره کرد که ویژگی ها، خصوصیات و مزایای بی نظیر تخته سه لاست که آن را به گزینه ای کاربردی و محبوب بین سازندگان و صنایع مختلف تبدیل کرده است. از جمله مزایای این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاربرد متنوع و بی شمار
  • زیبایی ظاهری
  • کیفیت و دوام بالا
  • مقاومت در برابر آب، ضربه و گرما و سرما
  • ابعاد و اندازه های گوناگون
  • وزن کم

خرید تخته سه لا

اگر به دنبال محصولی جایگزین چوب هستید تا هم شکل ظاهری مشابهی داشته باشد و هم کیفیت و خصوصیات فنی بهتری داشته باشد، ما به شما تخته سه لایه را پیشنهاد می کنیم. برای خرید تخته سه لا کافیست تا چند فاکتور را در نظر بگیرید تا بهترین تصمیم و خرید را داشته باشید. اولین و مهم ترین فاکتوری که باید در نظر بگیرید نوع تخته سه لایه و جنس چوبی است که در ساخت آن به کار رفته است. این موضوع را باید با توجه به نیاز و محل استفاده این نوع تخته در نظر بگیرید و نسبت به آن خرید کنید. موضوع دیگر ابعاد و اندازه تخته سه لایه است، کافیست قبل از خرید، برآوردی از ابعاد و اندازه و ضخامتی داشته باشید که نیاز دارید. بعد از آن نوبت می رسد به قیمت که خود عامل تعیین کننده و مهمی است.

همه چیز در مورد تخته سه لایه (تخته سه لا) + سفارش خرید

قیمت تخته سه لا

متأسفانه به دلیل نوسانات بازار، امکان تخمین دقیق قیمت تخته سه لایه وجود ندارد. اما عواملی روی هزینه و قیمت این محصول تأثیرگذار است که می توانید هنگام خرید به آن ها توجه کنید. نوع و جنس چوب به کار رفته در ساخت تخته سه لا، کارخانه سازنده، ابعاد و اندازه، ضخامت، روکش دار بودن یا نبودن آن، خصوصیات و ویژگی های فنی آن مثل میزان سختی یا انعطاف پذیری، نوع چسب به کار رفته در آن، ضد آب بودن یا نبودن و غیره از جمله عواملی است که روی قیمت نهایی تخته سه لا تأثیرگذار است. 

جمع بندی

تخته سه لایه ، یک نوع تخته مشابه چوب است که از سه لایه ورقه تشکیل شده که به واسطه چسب به یکدیگر متصل هستند. لایه بیرونی و داخلی آن، از ورقه های باکیفیت بالا ساخته شده و لایه میانی آن نیز از ورقه های چوبی با کیفیت کمتر تشکیل می شود. تخته سه لا به دلیل ساختار محکم و مقاومی که نسبت به چوب دارد، در صنعت ساختمان سازی و مبلمان بسیار مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در این مطلب این محصول کاربردی و زیبا را به شما معرفی کردیم و با مزایا، کاربرد، انواع و نحوه ساخت آن آشنا شدیم. اگر شما نیز تجربه خرید و استفاده از این محصول را دارید، خوشحال می شویم آن را در اختیار ما و مخاطبان دیگر نیز قرار دهید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *