قالب بندی سقف دال بتنی، روش اجرا، مزایا و معایب

قالب بندی سقف دال بتنی، روش اجرا، مزایا و معایب

سقف دال بتنی یکی از محبوب‌ترین انواع سقف بتنی است که به دلیل قیمت مناسب و سهولت اجرا، در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی از آن استفاده می‌کنند. قالب بندی سقف …

سقف دال بتنی یکی از محبوب‌ترین انواع سقف بتنی است که به دلیل قیمت مناسب و سهولت اجرا، در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی از آن استفاده می‌کنند. قالب بندی سقف دال بتنی تأثیر زیادی در ایمنی آن دارد و به همین دلیل باید توسط افراد باتجربه و متخصص انجام شود. خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند تا با این روش قالب بندی بیشتر آشنا شوید و آن را در پروژه خود به‌صورت صحیح اجرا کنید:

قالب بندی سقف دال بتنی، روش اجرا، مزایا و معایب

انتخاب روش قالب بندی سقف دال بتنی به چه عواملی بستگی دارد؟

پیش از آشنایی با انواع روش‌های قالب بندی سقف دال بتنی، ابتدا باید بدانید دال بتنی چیست و چه انواعی دارد. چراکه نوع دال بتنی تأثیر زیادی در نحوه قالب بندی سقف دال بتنی دارد.

قالب بندی سقف دال بتنی، روش اجرا، مزایا و معایب

دال بتنی چیست؟

دال بتنی از جمله سقف‌های پرکاربرد است که به‌صورت یکپارچه ساخته می‌شود و از آن بیشتر در ساخت سقف طبقات استفاده می‌کنند. مهم‌ترین مصالح تشکیل‌دهنده دال بتنی، میلگرد و بتن است.

قالب بندی سقف دال بتنی، روش اجرا، مزایا و معایب

انواع دال بتنی

از نظر روش اجرا و نحوه تحمل بار، دال بتنی به دو نوع یک طرفه و دو طرفه تقسیم می‌شود. اگر نسبت دهانه بزرگ‌تر به دهانه کوچک‌تر دال بیشتر از ۲ باشد و دال توسط دو تیر اصلی (دیوار) پشتیبانی شود، دال یک طرفه است.

در مقابل اگر نسبت دهانه بزرگ به کوچک از ۲ برابر کمتر شود و دال توسط چند تکیه‌گاه و در چهار ضلع پشتیبانی شود، دال بتنی از نوع دوطرفه است.

قالب بندی سقف دال بتنی، روش اجرا، مزایا و معایب

روش یا نحوه قالب بندی سقف دال بتنی چگونه است؟

سقف دال بتنی یا به‌صورت پیش‌ساخته وارد کارگاه می‌شود یا آن را در کارگاه و با استفاده از قالب بندی و بتن‌ریزی می‌سازند که روش دوم رایج‌تر است. برای اجرای قالب بندی سقف دال بتنی، می‌توانید از قالب‌های چوبی، فلزی یا پلاستیکی استفاده کنید که انتخاب هر کدام از آن‌ها به بودجه شما، نوع دال و وسعت پروژه و … بستگی دارد.

به عنوان مثال قالب چوبی در ساخت سقف وافل کاربرد بیشتری دارد و برای قالب بندی سقف دال در انواع دیگر، باید از قالب‌های فلزی استفاده کنید، چراکه حجم بتن‌ریزی در آن‌ها زیاد است و ممکن است اسلامپ بتن منجر به شکستن قالب‌ها شود.

پیش از شروع قالب بندی سقف دال بتنی، تعدادی جک صلیبی روی کف طبقه نصب می‌شود. برای تراز کردن و نگه‌داشتن جک‌های صلیبی در جای خود، تعدادی لوله داربست در دو طرف ستون‌های اصلی بسته شده و تا ستون روبرو امتداد پیدا می‌کند.

سپس لوله‌های داربست را در محل تقاطع با لوله‌های داربست اضلاع دیگر، تراز می‌کنند و این کار را برای لوله‌های زیر تیرچه‌ها نیز انجام می‌دهند. سولجرها نیز زیر این لوله‌ها قرار می‌گیرند. در انتها نیز قالب بندی سقف دال بتنی انجام شده و پس از آن آرماتوربندی سقف انجام می‌شود.

قالب بندی سقف دال بتنی، روش اجرا، مزایا و معایب

قالب بندی سقف دال بتنی یک طرفه

در قالب بندی سقف دال بتنی یک طرفه، آرماتورهای خمشی را تنها در جهت طولی و در یک شبکه می‌بندند. پس از آن بتن‌ریزی انجام می‌شود.

قالب بندی سقف دال بتنی دو طرفه

در قالب بندی سقف دال بتنی دوطرفه، باید آرماتورهای خمشی در هر دو جهت طولی و عرضی و در دو شبکه بالایی و پایینی اجرا شوند.

قالب بندی سقف دال بتنی، روش اجرا، مزایا و معایب

مهم‌ترین نکات قالب بندی سقف دال بتنی چیست؟

استحکام و پایداری قالب بندی سقف دال بتنی هنگام بتن‌ریزی اهمیت زیادی دارد و منجر به افزایش ایمنی سقف دال بتنی می‌شود. برای رسیدن به این منظور، باید نکات زیر را حتماً رعایت کنید:

  • فاصله جک‌های صلیبی زیر تیر باید ۸۰ سانتی‌متر، زیر تیرچه‌های پیش‌تنیده ۳ متر و زیر تیرچه‌های پیش‌ساخته ۱.۲ متر باشد. حداکثر فاصله مجاز این جک‌ها زیر سقف نیز ۱ تا ۱.۲ متر است.
  • میلگردهای تقویتی باید پیش از بتن‌ریزی درون قالب‌ها نصب شده و با گیره‌های پلاستیکی در جای خود محکم شوند.
  • برای قالب بندی سقف دال بتنی و بتن‌ریزی آن، به نیروی انسانی زیادی نیاز دارید.
  • قالب‌های دال بتنی نباید درز داشته باشند و نباید آن‌ها را در هوای خیلی گرم یا سرد باز کنید.
  • با استفاده از روغن مخصوص می‌توانید حفره‌های احتمالی بین بتن و قالب را از بین ببرید و قالب‌ها را به‌راحتی جدا کنید.
  • برای جلوگیری از شکستن و دفرمه شدن قالب بندی سقف دال بتنی، باید بتن‌ریزی با سرعت ملایم انجام شود.

مزایا و معایب قالب بندی دال بتنی چیست؟

قالب بندی سقف دال بتنی مزایا و معایبی دارد که باید پیش از استفاده از این روش آن‌ها را بدانید. چراکه دانستن برخی از معایب آن ممکن است شما را مجاب کند تا از سایر روش‌های قالب بندی کمک بگیرید.

قالب بندی سقف دال بتنی، روش اجرا، مزایا و معایب

مزایای قالب بندی سقف دال بتنی

  • این روش قالب بندی استحکام سقف در برابر زلزله را افزایش می‌دهد.
  • هزینه‌های حمل‌ونقل در این روش پایین است.
  • سرعت اجرای بالایی دارد.
  • مقرون‌به‌صرفه است.
  • نسبت به روش‌های دیگر به مصالح کمتری نیاز دارد.
قالب بندی سقف دال بتنی، روش اجرا، مزایا و معایب

معایب قالب بندی سقف دال بتنی

  • به نیروی انسانی زیادی نیاز دارد.
  • اگر سرعت عمل‌آوری بتن پایین باشد، نمی‌توان قالب‌ها را به‌سرعت باز کرد.
  • وزن و تعداد زیاد قالب‌ها باعث می‌شود که تعداد جک‌های مورداستفاده بالا برود.

جمع بندی

برای خرید قالب فلزی بتن برای سقف دال بتنی می‌توانید  از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ما در عمران مارکت در ارتباط باشید و انواع قالب بتنی و تمامی متعلقات و تجهیزات مربوط به آن‌ها را به‌صورت یکجا تهیه کنید. همچنین  جهت مشاوره برای انتخاب تجهیزات مناسب و اطلاع از قیمت روز آن‌ها نیز می‌توانید با کارشناسان فروش عمران مارکت در تماس باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *