نحوه قالب بندی سقف تیرچه بلوک+نکات اجرایی

نحوه قالب بندی سقف تیرچه بلوک+نکات اجرایی

قالب بندی سقف تیرچه بلوک، هزینه پایین و سرعت ارجای بالایی نسبت به دیگر روش های قالب بندی سقف دارد. با این حال این روش حساسیت های خاص خود را دارد و باید توسط نیروی کار ماهر اجرا شود.

سقف تیرچه بلوک محبوب‌ترین سقف بتنی است. اگر به دلیل مزایای متعدد این نوع سقف، تصمیم گرفته‌اید تا از آن در پروژه خود استفاده کنید، این نکته را به یاد داشته باشید که قالب بندی سقف تیرچه بلوک و اجرای آن کار هر کسی نیست. به همین دلیل بدون داشتن اطلاعات دقیق از مراحل اجرای سقف تیر، نباید اقدام به اجرای آن کنید. این مقاله به قالب بندی سقف تیرچه بلوک که یکی از مهم‌ترین مراحل اجرای آن است اختصاص دارد و خواندن آن به شما در قالب بندی صحیح این نوع سقف کمک خواهد کرد.

نحوه قالب بندی سقف تیرچه بلوک+نکات اجرایی

چه عواملی در قالب بندی سقف تیرچه بلوک تأثیر دارند؟

تیرچه بلوک یکی از انواع سقف دال بتنی است که رایج‌ترین نوع آن نیز محسوب می‌شود. علت محبوبیت سقف تیرچه بلوک، سرعت اجرای بالا، هزینه پایین و سهولت در اجرای آن است. این سقف از اجزای زیر تشکیل می‌شود و باید تمامی آن‌ها را پس از قالب بندی سقف تیرچه بلوک در جای خود قرار دهید:

  • تیرچه فولادی (خرپا یا میلگرد زیگزاگ)
  • بلوک سیمانی، سفالی، یونولیتی یا پوکه‌ای
  • میلگرد آجدار و حرارتی

فاصله میان تیرهای اصلی مهم‌ترین عامل در قالب بندی سقف تیرچه بلوک است. برای قالب بندی این نوع سقف، می‌توانید از قالب‌های چوبی، فلزی و فولادی استفاده کنید که نوع قالب نیز در نحوه قالب بندی سقف تیرچه بلوک و هزینه اجرای آن نیز تأثیر زیادی دارد.

نحوه قالب بندی سقف تیرچه بلوک+نکات اجرایی

روش یا نحوه قالب بندی سقف تیرچه بلوک چگونه است؟

روش قالب بندی سقف تیرچه بلوک همانند قالب بندی سقف دال بتنی است، با این تفاوت که در قالب بندی سقف تیرچه بلوک به قالب، جک و لوله داربستی کمتری نیاز دارید و همین موضوع یکی دیگر از دلایل محبوبیت سقف تیرچه بلوک است.

برای قالب بندی سقف تیرچه بلوک، ابتدا تعدادی لوله داربستی را به‌صورت موازی به میلگردهای انتظار ستون‌ها می‌بندند و آن‌ها را در محل تقاطع اضلاع سقف به وسیله سیم مفتول، چهارتراش و … با یکدیگر تراز می‌کنند. پس از بستن لوله‌های داربست، جک‌های صلیبی را با فواصل مناسب زیر آن‌ها قرار می‌دهند و برای جلوگیری از سرخوردن آن‌ها هنگام بتن‌ریزی، زیر آن‌ها نیز چهارتراش قرار می‌دهند.

درصورتی‌که از قالب چوبی استفاده می‌کنید، پس از قرار دادن آن‌ها لوله‌های داربست، باید تخته‌ها در فواصل مختلف سوراخ کنید و از این سوراخ‌ها برای رد کردن سیم مفتول و اتصال تخته‌ها به لوله‌های داربست و جک‌های سقفی کمک بگیرید. این کار به افزایش مقاومت قالب بندی سقف تیرچه بلوک هنگام بتن‌ریزی کمک می‌کند. در صورت استفاده از قالب‌های پلاستیکی یا فلزی نیز باید نوع سوراخ‌دار آن‌ها را به کار ببرید.

پس از قالب بندی سقف تیرچه بلوک، در محل اضلاع سقف آرماتوربندی انجام می‌شود و زمانی که این کار به اتمام رسید، تیرچه‌ها را در میان تیرهای اصلی قرار داده و آن‌ها را با استفاده از میلگرد به آرماتوربندی تیر متصل می‌کنند. مرحله آخر قالب بندی سقف تیرچه بلوک نیز قرار دادن بلوک‌ها و ریختن بتن روی آن‌ها است.

نحوه قالب بندی سقف تیرچه بلوک+نکات اجرایی

روش یا نحوه قالب برداری سقف تیرچه بلوک چگونه است؟

قالب بندی سقف تیرچه بلوک به ظرافت خاصی نیاز دارد و باید در تمامی مراحل بتن‌ریزی مراقب در رفتن قالب‌ها و نشتی بتن باشید. پس از اتمام بتن‌ریزی نیز تشخیص زمان صحیح باز کردن جک‌های سقفی و قالب برداری سقف تیرچه بلوک نیز اهمیت زیادی در استحکام سازه دارد. پس از قالب بندی سقف تیرچه بلوک و اتمام بتن‌ریزی، با اندازه‌گیری دمای مجاور سطح بتن می‌توانید زمان مناسب برای قالب برداری سقف تیرچه بلوک را تخمین بزنید. جدول زیر زمان مناسب برای قالب برداری را با توجه به دمای سطح بتن و نوع قالب نشان می‌دهد:

نوع قالب دمای مجاور سطح بتن
صفر درجه ۸ درجه ۱۶ درجه ۲۴ درجه و  بیشتر
قالب ستون ۳۰  ساعت ۱۸ساعت ۱۲ ساعت ۹ ساعت
قالب دال ۳۰  روز ۱۸روز ۱۲روز ۹ روز
قالب تیر ۲۵ روز ۱۵ روز ۱۰روز ۷ روز

لازم به ذکر است که زمان باز کردن قالب ستون به ساعت و زمان باز کردن قالب‌های دال و تیر، بر اساس شبانه‌روز است.

نحوه قالب بندی سقف تیرچه بلوک+نکات اجرایی

مهم‌ترین نکات قالب بندی سقف تیرچه بلوک

همان‌طور که گفتیم سقف تیرچه بلوک ارزان است و به‌راحتی اجرا می‌شود اما باید در قالب بندی سقف تیرچه بلوک دقت کافی صورت بگیرد و برای انجام آن نیز باید از پرسنل باتجربه و حرفه‌ای استفاده کنید. همچنین رعایت نکات زیر نیز الزامی است:

  • فاصله جک‌ها باید با توجه به وزن تیر تنظیم شود. استاندارد این فاصله بین ۸۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر است.
  • برای محکم کردن قالب‌ها در جای خود باید از سیم با ضخامت ۲.۵ میلی‌متر استفاده کنید.
  • سطح رویی قالب باید هم‌تراز با تراز بتن روی ستون باشد.
  • برای بستن جک‌های خارجی باید از رزوه ۲۰ سانتی و برای جک‌های ایرانی نیز باید از رزوه ۱۷ سانتی‌متری استفاده کنید.
  • علاوه بر دمای بتن، نوع سازه، آب‌وهوای محل احداث پروژه، فشار وارده بر سقف و … نیز در تخمین زمان مناسب برای قالب برداری تیرچه بلوک مؤثر هستند.

جمع بندی

عمران مارکت یک فروشگاه آنلاین قالب‌های بتنی است که می‌توانید تمامی تجهیزات موردنیاز برای قالب بندی تیرچه بلوک را از آن تهیه کنید. اگر در انتخاب نوع تجهیزات شک دارید، می‌توانید از طریق تماس تلفنی با کارشناسان فروش ما مشورت کنید. همچنین ما در عمران مارکت کیفیت و دوام تمامی قطعات فروخته‌شده را تضمین می‌کنیم.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *