روش قالب بندی سقف یوبوت چگونه است؟ نکات فنی آن چیست؟

روش قالب بندی سقف یوبوت چگونه است؟ نکات فنی آن چیست؟

قالب بندی سقف یوبوت یکی از روش های اجرای سقف است. این روش بسیار به صرفه و اقتصادی است. در این مقاله در مورد روش اجرا و نکات قالب بندی سقف یوبوت توضیح داده شده است.

سقف یوبوت نام خود را از قالب‌های مکعبی شکلی گرفته که سازنده آن هستند. بزرگ‌ترین مزیت این سقف، صرفه‌جویی در مصرف بتن و اجرای دهانه‌های عریض است که باعث می‌شود استفاده از آن برای ساختمان‌های عمومی و خدماتی مناسب شود. در این مقاله به نحوه اجرای قالب بندی سقف یوبوت و نکات فنی آن پرداخته شده است:

روش قالب بندی سقف یوبوت چگونه است؟ نکات فنی آن چیست؟

اصول قالب بندی سقف یوبوت چیست؟

سقف یوبوت یکی از انواع سقف‌های دال مجوف است. همانند سقف وافل، برای قالب بندی سقف یوبوت نیز از قالب‌های پلاستیکی (پلیمری) استفاده می‌شود؛ با این تفاوت که برخلاف سقف وافل، قالب‌های سقف یوبوت در بتن دفن شده و باز نمی‌شوند. به همین دلیل، ظاهر این نوع سقف پس از بتن‌ریزی و باز کردن جک‌ها، همانند سایر سقف‌های مسطح است و خبری از حفره‌های توخالی در آن نیست.

روش قالب بندی سقف یوبوت چگونه است؟ نکات فنی آن چیست؟

هدف اصلی استفاده از سقف یوبوت صرفه‌جویی در مصرف بتن و کاهش وزن مرده سقف است. همچنین این نوع سقف نسبت به سایر سقف‌های سبک مثل سقف تیرچه و کوبیاکس، مزایای بیشتری دارد. یکی از این مزایا، امکان استفاده از سقف یوبوت برای دهانه‌های بیشتر از ۲۰ متر است، درحالی‌که از سقف تیرچه‌بلوک و کوبیاکس می‌توان برای دهانه‌های حداکثر ۸ متری استفاده کرد. همچنین پس از قالب بندی و بتن‌ریزی سقف یوبوت، نیازی به اجرای سقف کاذب وجود ندارد.

در مورد معایب این سقف هم باید گفت که همانند سایر سقف‌های مجوف و دال بتنی، قالب بندی سقف یوبوت به شمع گذاری نیاز دارد و ممکن است این کار زمان اجرای آن را بالا ببرد.

روش قالب بندی سقف یوبوت چگونه است؟ نکات فنی آن چیست؟

با انواع قالب مناسب برای قالب بندی سقف یوبوت آشنا شوید

قالب‌های یوبوت معمولاً از جنس پلی‌اتیلن، پلی‌استایرن و یونولیت ساخته می‌شوند که معمولاً استفاده از نوع پلی‌استایرن، رواج بیشتری دارد. البته این قالب‌ها بر اساس شکل نیز دسته‌بندی می‌شوند که بسته به بودجه یا شرایط فنی پروژه، می‌توانید از یکی از قالب‌های زیر برای قالب بندی سقف یوبوت استفاده کنید:

قالب یوبوت تک

این قالب رایج‌ترین قالب مورداستفاده در قالب بندی سقف یوبوت است. برای استفاده از این قالب، ابتدا باید یک لایه بتن‌ریزی انجام شود و سپس قالب یوبوت تک روی آن قرار بگیرد. یکی از معایب این قالب احتمال نفوذ بتن به درون آن است که برای جلوگیری از این موضوع، از درپوش یوبوت استفاده می‌کنند. ابعاد قالب یوبوت تک ۵۲*۵۲ سانتی‌متر و معمولاً ارتفاع آن تا ۲۸ سانتی‌متر است.

قالب یوبوت دوبل

قالب یوبوت دوبل از طریق به هم پیوستن و چفت شدن دو قالب یوبوت تک ساخته می‌شود و به آن قالب یوبوت ساندویچی نیز می‌گویند. قالب بندی سقف یوبوت با استفاده از این قالب مشکل نفوذ بتن را حل می‌کند، اما هزینه و زمان نصب آن به‌مراتب از قالب یوبوت تک بیشتر است. ابعاد این قالب همانند قالب یوبوت تک بوده و ارتفاع آن نیز از ۲۰ تا ۵۶ سانتی‌متر متغیر است.

قالب یوبوت اصلاح‌شده

ازآنجایی‌که در قالب بندی سقف یوبوت با قالب‌های تکی و دوبل مشکل پر نشدن فضای زیر قالب وجود داشت، قالب یوبوت اصلاح‌شده برای حل این مشکل تولید شد. ابعاد این قالب ۳۰*۳۰ سانتی‌متر است و نسبت به قالب یوبوت تک و دوبل قیمت کمتری دارد. با این حال استفاده از قالب یوبوت اصلاح‌شده، وزن سقف و حجم بتن مصرفی را افزایش می‌دهد.

روش قالب بندی سقف یوبوت چگونه است؟ نکات فنی آن چیست؟

روش قالب بندی سقف یوبوت چگونه است؟

روش قالب بندی سقف یوبوت آسان است و همین موضوع، یکی از دلایل محبوبیت این نوع سقف به شمار می‌رود. برای ساخت این سقف، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. همانند سایر سقف‌های دال بتنی، نخستین مرحله در قالب بندی سقف یوبوت، زیرسازی و شمع بندی  با جک سقفی است. برای این کار باید از لوله‌های داربست و جک‌های صلیبی برای شمع بندی استفاده کنید و سپس روی آن قالب‌های چوبی یا فلزی مسطح قرار دهید.
  2. پس ‌از آن، نخستین مرحله آرماتوربندی روی قالب‌های مسطح انجام می‌شود. آرماتوربندی باید به‌صورت مش و مطابق نقشه‌های اجرایی سازه انجام شود.
  3. در این مرحله، قالب‌های یوبوت مطابق با فاصله‌های ذکرشده در نقشه، در کنار یکدیگر قرار داده می‌شوند و باید با استفاده از اسپیسر، فاصله بین آن‌ها را تنظیم کرده و آن‌ها را در جای خود محکم کنید.
  4. پس از قرار دادن قالب‌ها، یک بار دیگر آرماتوربندی به‌صورت مش روی قالب‌ها انجام می‌شود.
  5. بتن‌ریزی سقف یوبوت در دو مرحله انجام می‌شود. هدف از این کار، محبوس کردن هوا و جلوگیری از حرکت قالب‌ها است. بسته به ابعاد قالب یوبوت، بتن‌ریزی مرحله اول را در ارتفاع ۱۰ تا ۶۰ سانتی‌متری انجام دهید. در انتها نیز باید پیش از گیرایش کامل بتن مرحله اول، بتن نهایی ریخته شود.
روش قالب بندی سقف یوبوت چگونه است؟ نکات فنی آن چیست؟

مهم‌ترین نکات قالب بندی سقف یوبوت چیست؟

برای تأمین استحکام لازم در این نوع سقف، باید نکات زیر در قالب بندی سقف یوبوت رعایت شوند:

  • هنگام بتن‌ریزی باید حواستان باشد که بتن به تمامی نقاط زیر قالب نفوذ کند تا استحکام سقف دچار مشکل نشود.
  • نگهداری از قالب‌های سقف یوبوت اهمیت زیادی دارد، چراکه با ایجاد کوچک‌ترین ترک، امکان نفوذ بتن به داخل قالب و بی‌اثر شدن آن وجود دارد.
  • آرماتوربندی باید به‌گونه‌ای باشد که بین دو هد یک قالب، یک میلگرد قرار بگیرد.
  • در مناطق دارای آب‌وهوای مرطوب، باید از اسپیسرهای ۳ تا ۵ سانتی‌متری استفاده شود.
  • نباید بیشتر از ۸۰ کیلوگرم بار به قالب‌های یوبوت وارد شود.
  • برای باز کردن قالب بندی سقف یوبوت، باید همانند جدول قالب برداری سقف کامپوزیت عمل شود.
جمع بندی

برای تامین تجهیزاتی همچون جک ساختمانی و لوله داربستی برای اجرای قالب بندی سقف یوبوت می توانید با کارشناسان ما در عمران مارکت در تماس باشید. همچنین برای کسب مشاوره در مورد انتخاب تجهیزات مناسب نیز می‌توانید با کارشناسان فروش ما در عمران مارکت به‌صورت تلفنی مشورت کنید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *