انواع دیوار پیش ساخته را بهتر بشناسید

انواع دیوار پیش ساخته را بهتر بشناسید

دیوارهای پیش ساخته در ساخت و سازهای مدرن امروزی به وفور استفاده می شوند. این دیوارهای در انواع جنش ها بتنی، آجری، سنگی و چوبی ساخته می شوند. در ادامه این مقاله با انواع این دیوارهای پیش ساخته و کاربردهایشان بیشتر آشنا می شوید.

انواع دیوار پیش ساخته دسته ای از محصولات مدرن ساختمانی هستند که می توانند در خارج از محل ساخت پروژه تولید و در محل پروژه نصب و اجرا شوند.

در واقع این پانل های پیش ساخته جایگزینی برای ساخت و سازهای سنتی هستند و می توانند زمان ساخت و ساز سریع تر، کیفیت بهبود یافته و تولید در محیط کارخانه با شرایط کنترل شده را فراهم کنند. این دیوارها معمولاً با متریال های گوناگونی از جمله بتن، آجر، سنگ و چوب و … ساخته شده و کاربرد گسترده‌ای در صنعت ساخت و ساز دارند. در این مطلب ابتدا نگاه مختصری داریم به ماهیت این دیوارها و پس از آن انواع آن را معرفی و بررسی می کنیم.

انواع دیوار پیش ساخته را بهتر بشناسید

همه چیز در مورد دیوار پیش ساخته

امروزه قیمت و سرعت دو فاکتور مهم در ساخت و ساز هستند. در واقع می توان گفت سازنده‌ای برنده است که پروژه ساختمانی خود را در کمترین زمان و کمترین هزینه به اتمام برساند. این نیاز روز عصر مدرن، منجر به ساخت انواع دیوار پیش ساخته شد. دیوارهایی که در کارخانه ساخته و در متریال های مختلف وارد بازار ساختمان سازی می شوند.

در واقع کارخانه ها دیوارهای پیش ساخته را در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می کنند تا بتوانند پاسخگوی تقاضای بازار باشند. برای مثال از جمله کاربرد دیوار های پیش ساخته می توان به ساختمان سازی، ساخت کارخانه‌ها و سوله‌ها و حتی دکوراسیون داخلی نیز اشاره کرد. در ادامه با مزایای این نوع محصول ساختمانی بیشتر آشنا می شویم.

انواع دیوار پیش ساخته را بهتر بشناسید

مزایای دیوار پیش ساخته

دیوارهای پیش ساخته علاوه بر جنس و متریال متنوع و کاربردهای مختلف به دلیل مزایایی که دارند، از قبیل سرعت، کیفیت ساخت بالا و صرفه‌جویی در هزینه، جای خود را در دل بسیاری از سازنده ها و پیمانکاران پیدا کرده‌اند. در ادامه مزایای دیوار پیش ساخته را بیشتر بررسی می کنیم:

مقاومت بالا

یکی از مزایای دیوارهای پیش ساخته، مقاومت بالای این دیوارها در برابر زلزله، آتش‌سوزی و فشار باد است. با استفاده از متریال های ساختمانی با کیفیت و استانداردهای جهانی در تولید این دیوارها، می ‌توان مقاومت بالای آن‌ها نسبت به دیوارهای سنتی و معمولی را تضمین کرد.

صرفه‌جویی در هزینه زمان و پول

 هنگام استفاده از دیوارهای پیش ساخته در ساخت یک سازه، هزینه‌ی ساخت و زمان ساخت به طرز شگفت انگیزی کاهش می ‌یابد. با این روش ساخت، هزینه نیروی انسانی و ماشینی کاهش یافته و بدین سبب سرعت اجرای کار، بیشتر می ‌شود. بدون شک استفاده از انواع دیوارهای پیش ساخته می ‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه‌ های پروژه کمک کند.

سهولت استفاده در کنار کیفیت بالا

از آنجا که دیوارهای پیش ساخته پیش ‌تر در کارخانه ‌ها ساخته و تحت شرایط استاندار تست شده ‌اند، علاوه بر کم کردن زمان ساخت، تضمین کیفیت سازه را نیز به همراه دارند. همچنین، تحویل آسان از دیگر مزایای این دیوارهاست. به معنای دیگر این نوع دیوار ها را از طریق کامیون ‌های حمل و نقل، به محل پروژه منتقل کرده و از این طریق سهولت کار را افزایش می ‌دهند.

سازگاری با محیط زیست

استفاده از دیوار پیش ساخته، در مقابل روش های سنتی ساخت دیوار، هدر رفت مصالح و نیروی انسانی را کمتر کرده و بنابراین سازگاری با محیط زیست افزایش پیدا می کند.

انواع دیوار پیش ساخته را بهتر بشناسید

انواع دیوار پیش ساخته

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، انواع دیوارهای پیش ساخته در ابعاد، وزن و جنس مختلف در کارخانه های تولید مصالح ساختمانی تولید می شوند. در ادامه انواع دیوار پیش ساخته از لحاظ متریال را با هم بررسی می کنیم:

دیوار پیش ساخته گچی

از مخلوط آب و گچ و پرکننده ‌هایی مانند سنگ دانه‌ها، فیلرها، الیاف سبک نظیر پلی یورتان و پشم ‌شیشه و سایر افزودنی ‌ها دیوار پیش ساخته گچی تولید می شود. یکی از ویژگی های این نوع دیوارهای گچی پیش ساخته این است که سطحی صاف و تقریباً صیقلی دارند و به همین دلیل نصب و اجرای آن ها ساده تر است.

علاوه بر این از دیوارهای پیش ساخته گچی به دلیل وزن کم، در کاهش وزن سازه بهره می برند. این دیوارها جزو دیوارهای غیر باربری محسوب شده و بیشتر برای جداسازی بخش های داخلی ساختمان و آپارتمان مورد استفاده قرار می گیرند. از سوی دیگر به دلیل خاصیت مقاومت در برابر رطوبت و صدا، معمولاً در مکان هایی که احتمال رطوبت در آن ها بالاست، مانند آشپزخانه، سرویس بهداشتی و .. نصب و اجرا می شوند. جالب است بدانید این نوع دیوار خود در چهار نوع توپر، سوراخ‌دار، ضدآب و مسلح ساخته می شود.

انواع دیوار پیش ساخته را بهتر بشناسید

دیوار پیش ساخته بتنی

کارخانه های تولید کننده مصالح ساختمانی با ترکیب سیمان، سنگدانه، آب، افزودنی و میلگرد، دیوار پیش ساخته بتنی تهیه می کنند.

این نوع دیوار هزینه های ساخت و ساز را به طرز قابل توجهی کاهش داده و به همین دلیل هم محبوبیت زیادی در بازار ساختمان سازی دارد. چراکه علاوه بر نصب و اجرای ساده، تعمیر و نگه داری ارزان تری هم نسبت به سایر انواع دیوارهای پیش ساخته دارد. از ویژگی های دیگر این دیوار می توان به دو طرفه بودن نمای آن اشاره کرد. همچنین استحکام این سازه بسیار بالاست چراکه از مقاومت و تحمل وزن بالایی برخوردار است. در مقاله “همه چیز درمورد دیوارهای پیش ساخته بتنی” می توانید در مورد دیوارهای بتنی پیش ساخته بیشتر بدانید.

انواع دیوار پیش ساخته را بهتر بشناسید

دیوار پیش ساخته کناف

شاید نام کناف پیشتر به گوشتان خورده باشد، اما اگر با این اصطلاح آشنا نیستید، اجازه دهید کمی در مورد کناف صحبت کنیم. کناف در واقع یک برند آلمانی است که صفحه های گچی به همراه روکش کاغذی تولید کرده و سازندگان معمولاً از آن در سقف کاذب و یا گچ بری روی سقف و دیوار استفاده می کنند.

اما منظور از دیوار پیش ساخته کناف، در واقع پنل های فلزی و از جنس گالوانیزه است که صفحات روکش دار گچی روی آن پیچ می شود. این دیوارها به دلیل نصب آسان و مدت زمان کم تعمیر، اغلب در آپارتمان ها و برای جداسازی بخش های مختلف داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع دیوار پیش ساخته را بهتر بشناسید

دیوار پیش ساخته چوبی

حتماً تاکنون ساختمان های چوبی و کلبه های جنگلی را مشاهده کرده اید! این سازه ها عمدتاً با دیوار پیش ساخته چوبی ساخته می شوند. در حقیقت به علت وزن سبک این دیوارها، از آن بیشتر برای دکوراسیون داخلی یک بنا استفاده می شود.

یکی از معایب این دیوارها استحکام و مقاومت کم آن هاست و به همین دلیل هم برای افزایش مقاومت سازه معمولاً دیوارهای باربر را به پی بتنی ساختمان، متصل می‌ کنند.

انواع دیوار پیش ساخته را بهتر بشناسید

دیوار تری دی پنل یا یونولیتی

دیوار پیش ساخته یونولیتی یا همان تری دی پنل، از یک لایه فوم پلی استایرن به همراه دو لایه مش فلزی ساخته می شود.

برای نصب این دیوار به علت استحکام کمی که دارد، از میلگرد استفاده می شود. اما یکی از نکات قابل توجه دیوار های پیش ساخته تری دی پنل، مقاومت آن ها در برابر رطوبت و منع رشد قارچ و میکروب است. با این وجود این خاصیت ضد آبی کافی نیست و سازندگان برای استفاده از این نوع دیوار در مکان های مرطوب، از یک لایه ورق فلزی از جنس گالوانیزه نیز بهره می برند.

انواع دیوار پیش ساخته را بهتر بشناسید

دیوار ساندویچ پانل

اگر از پیمانکاران و سازندگان بپرسید، حتماً به شما می گویند که انتخاب اولشان برای پوشش دیوار ساختمان ها، دیوار پیش ساخته ساندویچ پانلی است! امروزه مزایا و ویژگی های این دیوار پیش ساخته محبوبیت زیادی بین معماران و سازندگان پیدا کرده است.

این دیوار از دو لایه ورق ساندویچ پانل و یک فوم ساندویچ پانل تشکیل شده که بین دو ورق خارجی قرار می گیرد. جنس این ورق های ساندویچ پانل فلزی بوده و مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی دارند. بنابراین طول عمر و مقاومت بالای سازه هایی که در ساخت آن از دیوار ساندویچ پانل استفاده شده، مدیون این ورق های فلزی است! از سوی دیگر فوم عایقی که مابین این ورق های ساندویچ پانل قرار می گیرد، عمدتاً از فوم پشم شیشه، پشم سنگ، پلی یورتان، پلی استایرن و XPS ساخته شده و در برابر صدا، گرما و سرما عایق هستند.

انواع دیوار پیش ساخته را بهتر بشناسید

در آخر

اگر به دنبال کاهش هزینه ها و زمان ساخت پروژه ساختمانی هستید، دیوار پیش ساخته بهترین انتخاب است. این دیوارها در ابعاد و اندازه و متریال های مختلف در کارخانه های تولید مصالح ساختمانی ساخته و به صورت آماده برای نصب و اجرا به محل پروژه منتقل می شوند. انواع دیوارهای پیش ساخته شامل دیوار های پیش ساخته گچی، بتنی، ساندویچ پانل، یونولیتی و … می شود که در این مطلب به طور کامل در مورد آن ها صحبت کردیم. پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید و اگر تجربه ای در این زمینه دارید آن را با ما و سایر مخاطبان این صفحه به اشتراک بگذارید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *