قالب بندی دیوار برشی + قیمت و روش اجرا

قالب بندی دیوار برشی + قیمت و روش اجرا

قالب بندی دیوار برشی با توجه به اهمیت دیوار برشی در سازه باید با حساسیت زیادی انجام شود. در این مقاله با انواع قالب بندی دیوار برشی، روش و هزینه اجرای این دیوار بیشتر آشنا می شوید.

دیوار برشی یکی از انواع دیوارهای بتنی است که وظیفه تحمل نیروهای جانبی، عمودی و نیروهای ناشی از زلزله را بر عهده دارد و نزدیک به مرکز ثقل ساختمان اجرا می‌شود. به همین دلیل، قالب بندی دیوار برشی و بتن‌ریزی آن اهمیت زیادی دارد و باید با حساسیت بالایی انجام شود.قالب بندی دیوار برشی یکی از انواع قالب بندی دیوار بتنی محسوب می شود. این مقاله به انواع روش‌های قالب بندی این دیوار، تجهیزات موردنیاز، نحوه انجام کار و عوامل مؤثر بر قیمت قالب بندی دیوار برشی اختصاص دارد.

قالب بندی دیوار برشی + قیمت و روش اجرا

با انواع قالب بندی دیوار برشی آشنا شوید


بسته به محل استقرار دیوار برشی در ساختمان، روش قالب بندی دیوار برشی متفاوت خواهد بود. روش قالب بندی، تأثیر زیادی روی قیمت قالب بندی دیوار برشی دارد. در ادامه با انواع روش‌های قالب بندی دیوار برشی و عوامل مؤثر بر انتخاب آن‌ها آشنا می‌شوید:

قالب بندی دیوار برشی + قیمت و روش اجرا

قالب بندی دیوار برشی یک طرفه


در صورتی‌که دیوار برشی نقش دیوار حائل را نیز بازی کند و علاوه بر تحمل نیروهای عمودی و جانبی ساختمان، وظیفه تحمل نیروی ناشی از خاک و آب اطراف را نیز بر عهده داشته باشد، قالب بندی دیوار برشی به‌صورت یک طرفه انجام می‌شود. همچنین از این روش برای قالب بندی آن دسته از دیوارهای برشی که یک طرف آن دیوار همسایه وجود دارد نیز استفاده می‌شود.
مهم‌ترین نکته در قالب بندی دیوار برشی یک طرفه، کنترل مداوم جک‌های قالب است تا فشار بتن منجر به در رفتن و آسیب به قالب نشود و فرایند بتن‌ریزی به‌صورت مداوم ادامه پیدا کند.

قالب بندی دیوار برشی + قیمت و روش اجرا

قالب بندی دیوار برشی دو طرفه


این روش، ایمن‌ترین و دقیق‌ترین روش قالب بندی دیوار برشی است. در این روش ممکن است از انواع قالب‌های پلاستیکی، چوبی یا فلزی به‌صورت سوراخ‌دار یا بدون سوراخ استفاده شود که انتخاب نوع قالب به بودجه کارفرما، وسعت پروژه و … بستگی دارد و بر قیمت قالب بندی دیوار برشی دو طرفه نیز تأثیرگذار است.
قالب بندی دوطرفه معمولاً به دو صورت انجام می‌شود. در روش اول، قالب‌های موجود در ردیف‌های قائم به‌صورت یک‌درمیان از نوع سوراخ‌دار نصب می‌شوند و در روش دوم قالب‌های سوراخ‌دار دارای عرض ۱۰ سانتی‌متر را به‌صورت عرضی در کنار قالب‌های بدون سوراخ و دارای عرض ۵۰ سانتی‌متر قرار می‌دهند.

قالب بندی دیوار برشی + قیمت و روش اجرا

مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده (تجهیزات) قالب بندی دیوار برشی


پس از اتمام آرماتوربندی دیوار برشی و انتخاب روش مناسب برای قالب بندی دیوار برشی، نوبت به تهیه تجهیزات موردنیاز برای انجام این کار می‌رسد. لیست این تجهیزات شامل موارد زیر می‌شود:

قالب بتن‌ریزی در طول ۱۰۰ و عرض ۱۰ تا ۵۰ سانتی‌متر
بولت و میان‌بولت آب بند
لوله داربستی
سولجر یا نبشی و ناودانی
واشر دولوله یا واشر تخت (بسته به ارتفاع دیوار)
مخروطی پلاستیکی (برای اتصال بولت به میان بولت)
مهره خروسکی
براکت قالب بندی برای ایجاد سکوی کار در ارتفاع بالا
پین و گوه
لوله پولیکا

لازم به ذکر است که میان‌بولت در فضای بین دو قالب یا قالب و محیط بیرون قرار می‌گیرد و انتخاب جنس آن، به محیط اطراف بستگی دارد؛ یعنی اگر قالب بندی دیوار برشی به‌صورت یک طرفه انجام شود، باید برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت از فضای اطراف به داخل بتن، از میان‌بولتی استفاده کنید که جنس آن ضد آب باشد.
انتخاب جنس و نوع هر کدام از تجهیزات بالا، به بودجه شما بستگی دارد و قیمت قالب بندی دیوار برشی را تغییر خواهد داد.

قالب بندی دیوار برشی + قیمت و روش اجرا

روش اجرای قالب بندی دیوار برشی چگونه است؟


پس از تهیه تجهیزات موردنیاز برای قالب بندی دیوار برشی، باید در مرحله اول قالب‌ها را به‌صورت عمودی روی یکدیگر سوار کنید. برای این کار باید از پین و گوه استفاده کنید. پس از اتصال قالب‌های یک سمت دیوار به یکدیگر، باید لوله‌های پولیکا را به اندازه ضخامت دیوار ببرید و بولت‌ها را داخل آن‌ها قرار داده و وارد قالب‌های سوراخ‌دار کنید. برای جلوگیری از نزدیک شدن قالب‌های دو طرف دیوار هنگام بتن‌ریزی نیز باید از میان‌بولت استفاده کنید. پس از آن، باید قالب‌های سمت دیگر را به یکدیگر متصل کنید.
در مرحله بعد، باید پشت‌بندهای قالب را ببندید. اگر ارتفاع دیوار شما کمتر از ۲.۵ متر است، می‌توانید از زوج لوله داربست به عنوان پشت‌بند عمودی و از لوله تکی نیز به عنوان پشت‌بند افقی استفاده کنید. محل تقاطع پشت‌بند افقی و عمودی، باید محل خروج بولت از قالب باشد و برای اتصال بولت به پشت‌بند نیز باید از واشر دولوله استفاده کنید. درصورتی‌که ارتفاع دیوار بیشتر از ۲.۵ متر است، باید از سولجر به عنوان پشت‌بند قائم کمک بگیرید و آن را با واشر تخت و مهره خروسکی به لوله‌های افقی و بولت‌ها ببندید.
پس از آن، قالب‌های هر دو طرف دیوار به وسیله جک یا چهار تراش تنظیم و شاقول می‌شوند و سپس آن‌ها را از طریق رد کردن بولت‌ها از سوراخ‌های متقارن، به یکدیگر متصل می‌کنند.

قالب بندی دیوار برشی + قیمت و روش اجرا

قیمت قالب بندی دیوار برشی به چه عواملی بستگی دارد؟


قیمت قالب بندی دیوار برشی بیشتر به انتخاب روش قالب بندی و تجهیزات موردنیاز برای آن بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر شما از قالب‌های تمام فلزی استفاده کنید، قیمت قالب بندی دیوار برشی در پروژه شما بالا می‌رود. توصیه ما به شما این است که اگر شخصی‌ساز هستید یا پروژه شما متراژ بالایی ندارد، از قالب‌های چوبی یا پلاستیکی (پلیمری) استفاده کنید.
استفاده از تجهیزات باکیفیت و گران‌قیمت برای بتن‌ریزی، قیمت قالب بندی دیوار برشی را بالا می‌برد؛ اما این نکته را فراموش نکنید که این تجهیزات، کیفیت و ایمنی سازه شما را نیز بالا خواهند برد.

جمع بندی

انتخاب تجهیزات مناسب برای قالب بندی دیوار برشی و اجرای صحیح آن، به سال‌ها تجربه نیاز دارد. به همین دلیل اگر در این زمینه تجربه زیادی ندارید، بهتر است فرایند آرماتوربندی، قالب بندی و بتن‌ریزی را به یک پیمانکار باتجربه و دارای رزومه موفق بسپارید. برای خرید قالب بتن و اتصالات قالب بندی و همچنین استعلام قیمت آن نیز می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *