انواع قالب بندی چوبی + کاربردها، مزایا و معایب

انواع قالب بندی چوبی + کاربردها، مزایا و معایب

قالب بندی چوبی بتن از روش های مرسوم قالب بندی محسوب می شود. این قالب بندی با انواع چوب مانند تخته سه لا و پلای وود اجرا شده و برای قالب بندی فونداسیون، تیر، سقف و ستون به کار می رود.

قالب بندی چوبی بتن، یکی از رایج‌ترین سبک‌های قالب بندی بتن در پروژه‌های شخصی‌ساز و کوچک است که با استفاده از انواع قالب بندی چوبی، می‌توانید در هزینه‌های جاری این پروژه‌ها صرفه‌جویی کنید. این مقاله به معرفی کاربرد قالب بندی چوبی، مهم‌ترین نکات قالب بندی چوبی و مزایا و معایب قالب بندی چوبی اختصاص دارد؛ اما پیش از هر چیز، باید با انواع چوب در قالب بندی چوبی آشنا شوید.

با انواع چوب در قالب بندی چوبی بتن آشنا شوید

برای قالب بندی چوبی از انواع مختلف چوب استفاده می‌شود که انواع چوب قالب بندی معمولاً بر اساس کشور سازنده، نوع درخت و جنس دسته‌بندی می‌شوند. از نظر کشور سازنده، چوب‌های قالب بندی معمولاً از کشورهای فنلاند یا روسیه وارد می‌شوند که چوب روسی، پرکاربردترین نوع چوب در قالب بندی چوبی بتن است. با دسته‌بندی چوب‌ها بر اساس نوع درخت و جنس چوب در ادامه آشنا می‌شوید:

انواع قالب بندی چوبی + کاربردها، مزایا و معایب

دسته‌بندی انواع چوب قالب بندی بر اساس نوع درخت

انواع چوب قالب بندی را معمولاً با استفاده از چوب درختان برگ سوزنی مثل کاج، سرو یا درختان پهن‌برگ مثل چنار، بلوط، صنوبر و افرا می‌سازند. از آنجایی‌که چوب درختان پهن‌برگ در معرض تغییرات آب و هوایی زودتر تغییر شکل می‌دهد، بیشتر از چوب درختان سوزنی‌برگ برای قالب بندی چوبی استفاده می‌کنند. برای افزایش مقاومت این چوب‌ها هنگام قالب بندی و تماس با آب، پیش از شروع کار سطح آن‌ها را به روغن آغشته می‌کنند./

انواع قالب بندی چوبی + کاربردها، مزایا و معایب

دسته‌بندی انواع چوب قالب بندی بر اساس جنس

قالب چوبی بتن ریزی را معمولاً می‌توان با استفاده از چوب‌های دارای جنس متفاوت مثل چوب تخته سه لا، تخته پلای وود، تخته نئوپان و تخته فیبر ساخت:

چوب تخته سه لا

علت نام‌گذاری این نوع تخته با نام تخته سه لا یا سه‌لایی، این است که آن را با استفاده از چند لایه نازک چوب می‌سازند. این لایه‌ها به‌صورت نازک از چوب درخت بریده می‌شوند و سپس آن‌ها را با استفاده از حرارت و فشار بالا به یکدیگر می‌چسبانند. چوب تخته سه لا بیشترین کاربرد را در قالب بندی چوبی بتن دارد. چراکه علاوه بر مقاومت بالا، منجر به‌صرفه‌جویی در قیمت قالب بندی چوبی می‌شود.

تخته پلای وود

به نوع پیشرفته چوب تخته سه لا، پلای وود می‌گویند. در تخته پلای وود، روی لایه‌های مختلف چوب یک روکش کشیده شده و می‌توان دانه‌بندی لایه‌های آن را تغییر داد. این موضوع باعث شده که از این تخته به‌صورت گسترده در قالب بندی ستون، قالب بندی سقف، قالب بندی پایه و تیر استفاده شود.

تخته نئوپان

تخته نئوپان یکی از پرکاربردترین تخته‌های چوبی در ساختمان‌سازی است که از آن برای قالب بندی چوبی نیز استفاده می‌شود. این تخته از خرده‌های چوب درخت ساج، شاخه، برگ و پوست آن ساخته می‌شود که این خرده‌ها را تحت فشار به یکدیگر می‌چسبانند و روی آن‌ها یک روکش می‌کشند. این نوع چوب مقاومت پایینی در برابر رطوبت دارد و به همین دلیل معمولاً از آن برای قالب صورت بتن استفاده نمی‌کنند.

تخته فیبر

تخته فیبر نیز همانند تخته نئوپان با استفاده از خرده‌های چوب و تحت فشار بالا ساخته می‌شود. از این نوع تخته به عنوان قالب یک‌بارمصرف در قالب بندی چوبی نما استفاده می‌کنند. تفاوت تخته فیبر با تخته نئوپان، به فرایند تولید آن‌ها باز می‌گردد. برای ساخت تخته فیبر، خرده‌های چوب را اول به‌صورت خمیر در می‌آورند و سپس تبدیل به تخته می‌کنند.

انواع قالب بندی چوبی + کاربردها، مزایا و معایب

کاربرد قالب بندی چوبی چیست؟

از تخته چوبی برای قالب بندی چوبی بیشتر بخش‌های اصلی سازه بتنی استفاده می‌شود. لیست زیر، چند نوع کاربرد قالب بندی چوبی را نشان می‌دهد:

انواع قالب بندی چوبی + کاربردها، مزایا و معایب

۱.    قالب بندی چوبی پایه (فونداسیون)

ازآنجایی‌که استحکام فونداسیون یا پی ساختمان اهمیت زیادی دارد و معمولاً بتن‌ریزی این بخش با فشار بالا انجام می‌شود، بهتر است از چوب روسی برای قالب بندی چوبی فونداسیون استفاده شود. تخته‌های مورداستفاده در قالب چوبی بتن ریزی، باید دارای عرض ۱۰ تا ۳۰ سانتی‌متر و ضخامت ۲.۴ تا ۳ سانتی‌متر باشند. همچنین حداکثر طول این قالب‌ها معمولاً ۶ متر است. استفاده از چوب روسی در قالب بندی پایه، قیمت قالب چوبی بتن را بالا می‌برد، اما استحکام آن را تضمین می‌کند.

انواع قالب بندی چوبی + کاربردها، مزایا و معایب

قالب بندی چوبی تیر

به قالب‌های چوبی مورداستفاده در قالب بندی تیر، قالب کناره و کف می‌گویند. قالب کف معمولاً با استفاده از تخته سه لا ساخته می‌شود و اندازه آن برابر یا بزرگ‌تر از اندازه کف ستون اصلی است. برای بالا بردن کیفیت بتن ریزی، باید قالب‌های کناره با قالب کف همپوشانی داشته باشند و با استفاده از بست و مهار محکم به یکدیگر بسته شوند. ازآنجایی‌که استحکام تیرهای اصلی نباید دست کمی از فونداسیون داشته باشد، باید قالب‌های مورداستفاده در قالب بندی چوبی تیر با استفاده از استانداردهای ویژه ساخته شوند.

انواع قالب بندی چوبی + کاربردها، مزایا و معایب

قالب بندی  چوبی سقف

ازآنجایی‌که در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی، بالا بردن سرعت ساخت‌وساز اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده، از قالب بندی سقف با استفاده از قالب چوبی بتن ریزی، کمتر استفاده می‌شود.

درست است که قالب بندی چوبی سقف سرعت کار را پایین می‌آورد، اما قیمت قالب چوبی بتن معمولاً کمتر از انواع دیگر قالب است.

انواع قالب بندی چوبی + کاربردها، مزایا و معایب

قالب بندی چوبی ستون

تخته‌های چوبی مورداستفاده برای قالب بندی ستون نیز باید دارای ابعاد مشخصی باشند. به همین دلیل، ضخامت تخته قالب بندی چوبی ستون، باید بین ۲۰ تا ۲۵ و عرض آن نیز ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلی‌متر باشد. برای قالب بندی چوبی ستون از پشت‌بندهایی با فواصل ۴۰ تا ۶۰ سانتی‌متری استفاده می‌کنند و علاوه بر میخ کردن آن‌ها به قالب، این پشت‌بندها را به یکدیگر نیز متصل می‌کنند.

انواع قالب بندی چوبی + کاربردها، مزایا و معایب

با انواع قالب بندی چوبی آشنا شوید

منظور از انواع قالب بندی چوبی در این بخش، انواع سبک قالب بندی چوبی است. در ادامه با انواع قالب بندی چوبی آشنا می‌شوید:

۱. قالب بندی چوبی تیر هوپاد

در این سبک قالب بندی، از ترکیب تخته پلای وود ۱۸ میل و فولاد استفاده می‌شود. پشت‌بندهای مورداستفاده در این نوع قالب بندی فلزی است و با استفاده از این سبک می‌توان ستون‌های دارای مقاطع متغیر را بتن ریزی کرد.

۲. قالب بندی چوبی یک‌طرفه و دوطرفه

در این نوع قالب بندی، از تخته پلای وود ۱۸ میل یا سایر انواع چوب استفاده می‌شود. جنس پشت‌بندها در این سبک نیز فلزی است. در قالب بندی چوبی دوطرفه، از میان‌بلت برای اتصال قالب‌ها به یکدیگر و پشت‌بند استفاده می‌کنند.

۳. قالب بندی تیر چوبی

در این سیستم قالب بندی نیز از ترکیب پلای وود و پشت‌بند فلزی استفاده می‌کنند.

۴. قالب بندی چوبی میز بتنی

از سیستم قالب بندی چوبی میز بتنی، معمولاً برای بتن ریزی سقف با سرعت بالا استفاده می‌شود. این سیستم، از ترکیب قالب چوبی بتن ریزی و داربست به وجود می‌آید.

انواع قالب بندی چوبی + کاربردها، مزایا و معایب

مهم‌ترین نکات قالب بندی چوبی چیست؟

برای رساندن شرایط قالب بندی چوبی به سطح ایدئال، باید به نکات زیر دقت کرد:

  • قالب‌های چوبی باید پیش از بتن ریزی با استفاده از روغن در برابر رطوبت مقاوم شوند. این روغن نباید حاوی موادی باشد که منجر به واکنش بین بتن و چوب شود.
  • سطح داخلی قالب‌ها باید صاف و یکدست باشد.
  • اتصالات قالب چوبی بتن ریزی باید محکم باشد تا نشتی بتن به حداقل برسد.
  • حمل، نصب و باز کردن قالب باید به‌راحتی انجام شود.
  • ضخامت و استقامت قالب باید در حدی باشد که بتواند فشار بتن ریزی را تحمل کند و نشکند.
  • یکی از مهم‌ترین نکات قالب بندی چوبی، ثابت نگه‌داشتن پای قالب است که باید با استفاده از پاشنه بتنی یا میلگرد رامکا با ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر انجام شود.
  • شرایط نگهداری قالب چوبی باید به نحوی باشد که آفتاب و باران به آن آسیب نزند. همچنین نباید سطح آن مستقیماً با خاک در تماس باشد.
انواع قالب بندی چوبی + کاربردها، مزایا و معایب

مزایا و معایب قالب بندی چوبی بتن چیست؟

قالب بندی چوبی بتن مزایا و معایب متعددی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

مزایای قالب بندی چوبی

وزن کم و پایین بودن قیمت قالب بندی چوبی، بزرگ‌ترین مزیت آن است. وزن کم این قالب‌ها، باعث می‌شود که حمل‌ونقل آن‌ها به‌راحتی انجام شود و قیمت پایین نیز باعث می‌شود که استفاده از آن‌ها در پروژه‌های کوچک مقرون‌به‌صرفه باشد. همچنین قالب چوبی ضریب حرارتی پایینی دارد.

معایب قالب بندی چوبی

بزرگ‌ترین عیب قالب چوبی، عدم امکان استفاده از آن به‌صورت مکرر است. از بادوام‌ترین قالب چوبی بیشتر از ۱۰ بار نمی‌توان استفاده کرد. این موضوع باعث می‌شود که قیمت قالب چوبی بتن تنها برای شخصی‌سازها به‌صرفه باشد. همچنین کاربرد قالب بندی چوبی سرعت اجرای پروژه را پایین می‌آورد و هنگام بتن ریزی باید دقت زیادی به خرج داد تا لبه‌های قالب آسیب نبینند.

انواع قالب بندی چوبی + کاربردها، مزایا و معایب

قیمت قالب بندی چوبی به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت قالب بندی چوبی به نوع و جنس چوب مورداستفاده و ابعاد پروژه بستگی دارد. البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که بالا بردن کیفیت قالب، کیفیت بتن ریزی را بالا می‌برد. برای اطلاع از قیمت قالب چوبی بتن، می‌توانید با کارشناسان فروش عمران مارکت تماس بگیرید.

جمع بندی:

پس از خواندن این مقاله و کسب اطلاعات لازم در مورد کاربرد قالب بندی چوبی بتن، انواع قالب بندی چوبی و … می‌توانید برای خرید این نوع قالب به سایت عمران مارکت مراجعه کنید یا با کارشناسان فروش آن تماس بگیرید.

4 نظر برای “ انواع قالب بندی چوبی + کاربردها، مزایا و معایب
احمد بهبودی احمد بهبودی

قالب بندی چوبی هم انجام میدین؟

    خیر ما خدمات قالب بندی ارائه نمی دهیم. تنها قالب فلزی و قالب چوبی رو تامین داریم. چوب چهار تراش، پلای وود و تخته بنایی در صورتی که نیاز داشته باشید میتونید با شماره ۰۲۵۳۳۵۵۸۸۸۸ تماس بگیرید. کارشناسان ما پاسخگو هستند.

امیرحسین امیرحسین

سلام و وقت بخیر
چوب برای قالب بتن کف حیاط میخواستگ
شما میتونید راهنمایی کنید

    سلام وقت شما هم بخیر
    برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه قالب بتن چوبی می تونید با شماره ۰۲۵۳۳۵۵۸۸۸۸ تماس بگیرید.
    همکاران بخش فروش و پشتیبانی پاسخگوی شما هستند.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *