همه چیز در مورد دیوار پیش ساخته بتنی

همه چیز در مورد دیوار پیش ساخته بتنی

دیوار بتنی پیش ساخته با کیفیت بالا و زمان کم در کارگاه‌ها تولید و در محل پروژه نصب می‌شود. این دیوارها سرعت، سهولت، استحکام و ظاهر مناسب را به ساختمان‌ها می‌دهند. انواع مختلفی از این دیوارها بر اساس شکل، طرح و کاربرد وجود دارند.

چند سالی است که شاهد افزایش استفاده از بتن پیش ساخته در پروژه‌های عمرانی هستیم. این بتن‌ها به دلیل بالا بردن سرعت ساخت و ساز، سهولت نصب، افزایش کیفیت و استحکام بتن و ظاهر مناسب خیلی مورد استقبال قرار گرفته‌اند. به همین دلیل بسیاری از سازندگان حاضر به پرداخت هزینه اولیه بیشتر برای خرید بتن پیش ساخته هستند. یکی از انواع این دسته از قطعات بتنی، دیوار پیش ساخته است. در این مطلب به بررسی نکات مهم درباره دیوار بتنی پیش ساخته می‌پردازیم. دعوت می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

همه چیز در مورد دیوار پیش ساخته بتنی

دیوار بتنی پیش ساخته چیست؟

دیوارچینی با استفاده از مصالح معمولی یا اجرای دیوار بتنی با بتن ریزی در محل پروژه، معمولا زمان زیادی را در فرآیند ساخت و ساز به خود اختصاص می‌دهد. برای حل این مشکل می‌توان به سراغ دیوار پیش ساخته بتنی رفت. این دیوارها در واقع پنل‌های بتنی هستند که در طول، عرض و ضخامت مختلفی تولید می‌شوند. تولید دیوارها در محیط‌های کارگاهی کنترل شده صورت می‌گیرد. به‌همین دلیل کیفیت نهایی دیوارهای پیش ساخته در مقایسه با بتن ریزی در محل پروژه بالاتر است. پنل‌های بتنی به‌صورت آماده نصب به محل پروژه منتقل می‌شوند. سپس باید با توجه به طراحی دیوارها، پنل‌ها به یکدیگر مونتاژ شوند تا دیوار بتنی در زمان کوتاهی احداث گردد.

همه چیز در مورد دیوار پیش ساخته بتنی

مزایا و معایب دیوارهای بتنی پیش ساخته

چند مزیت مهم را می‌توان برای انتخاب دیوار پیش ساخته بتنی برشمرد که عبارت‌اند از:

  • کاهش زمان اجرای دیوار در پروژه (حدود ۵۰ درصد)
  • تولید بتن با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی ایده‌آل در محیط کنترل شده
  • کاهش نیاز به نیروی انسانی در محل پروژه
  • امکان سفارش طراحی دیوارها با شکل و طرح‌های مختلف
  • نصب سریع و آسان دیوارهای پیش ساخته
  • نیاز به تعمیر و نگهداری کمتر دیوارهای پیش ساخته
  • کاهش نیاز به مصالح ساختمانی (حدود ۱۵ درصد)

نکته مهم دیگری که باید اشاره کنیم این است که هزینه اولیه‌ای که باید برای خرید دیوار پیش ساخته بپردازید، در مقایسه با خرید مصالح و تجهیزات لازم برای تولید بتن و اجرای بتن ریزی در محل پروژه بیشتر است. ضمن اینکه باید هزینه زیادی نیز برای حمل و نقل پنل‌های پیش ساخته به محل پروژه بپردازید. برای جابجایی پنل‌های بتنی در محل پروژه نیز به دلیل وزن سنگین باید از جرثقیل و بالابر استفاده کنید.

با ذکر این نکات ممکن است تصور کنید که هزینه سفارش دیوار بتنی پیش ساخته خیلی بیشتر از بتن ریزی در محل پروژه است. این در حالی است که بخش قابل توجهی از هزینه‌ها در قالب صرفه جویی در مصال، کاهش نیاز به نیروی انسانی، سرعت بخشیدن به زمان اجرای پروژه و … جبران می‌شوند. بنابراین باید حتما با انجام محاسبات مالی، مقرون‌به‌صرفه بودن استفاده از دیوارهای پیش ساخته را ارزیابی کنید.

همه چیز در مورد دیوار پیش ساخته بتنی

 انواع دیوار بتنی پیش ساخته

انواع دیوار پیش ساخته بتنی را می‌توان به ۲ گروه اصلی زیر تقسیم کرد:

دیوار بتنی پیش ساخته باز

دیوار بتنی پیش ساخته باز به صورت پنل‌ آماده می‌شود. معمولا برای عایق بندی این دیوارها نیز از مواد عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی نیز در تولید آن‌ها استفاده می‌شود. صفر تا صد عملیات مونتاژ این پنل‌ها با سایر دیوارها، درب‌ها و پنجره‌ها در ساختمان باید در محل پروژه انجام شود. این موضوع ممکن است که زمان نصب تا حدی افزایش پیدا کند.

دیوار بتنی پیش ساخته بسته

برای کوتاه‌تر شدن زمان ساخت و ساز، ایده دیگری در ساخت دیوار بتنی پیش ساخته به کار می‌رود. بر این اساس دیوار با المان‌های دیگر مانند پنجره، درب، خطوط تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و … مونتاژ شده و به‌صورت آماده و یکپارچه به محل پروژه منتقل می‌شود. البته که حمل و نقل بتن پیش ساخته بسته بسیار دشوار است و نیاز به ماشین‌های سنگین خاصی دارد. اما زمان ساخت پروژه با این نوع دیوارها به حداقل مقدار ممکن کاهش می‌یابد.

همه چیز در مورد دیوار پیش ساخته بتنی

انواع دیوار پیش ساخته بر اساس طراحی

دیوارهای بتنی پیش ساخته را در طرح‌های مختلفی تولید می‌کنند. بسته به کاربرد مد نظر می‌توانید نسبت به سفارش دیوار پیش ساخته بتنی اقدام کنید. چهار نوع پرکاربرد در بین دیوارهای بتنی پیش ساخته عبارت‌اند از:

  • دیوار پیش ساخته توپر

این دیوارها به‌صورت پنل‌های یکپارچه طراحی می‌شوند. سطح ظاهری آن‌ها ساده است و معمولا برای اجرای دیوارهای ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • دیوار پیش ساخته خود ایستا

در قسمت پایین دیوارهای پیش ساخته خود ایستا، بلوک‌های بتن تعبیه می‌شود که عملکردی شبیه به پایه دارند. به این ترتیب باعث می‌شود که سطح مقطع دیوار در مجاورت زمین افزایش پیدا کند و بدون نیاز به مهار کردن، روی زمین باقی بمانند.

  • دیوار پیش ساخته نرده ای

این دیوارها بیشتر برای اجرای دیوار خارجی در محوطه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شکل ظاهری آن‌ها مانند نرده، فضای خالی زیادی دارد. میزان بتن مصرفی در تولید این پنل‌ها کمتر از سایرین است.

همه چیز در مورد دیوار پیش ساخته بتنی

کاربردهای دیوار پیش ساخته بتنی

دیوار پیش ساخته بتنی در پروژه‌های عمرانی مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید از این دیوارها در آپارتمان‌سازی‌های معمولی نیز استفاده کنید؛ اما تجربه نشان داده است که در پروژه‌های کوچک استفاده از این دیوارها چندان مقرون‌به‌صرفه نیست. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساختمان‌های اداری
  • ساختمان‌های تجاری
  • مجتمع‌های مسکونی
  • پادگان‌ها و امکان نظامی
  • سوله‌ها
  • محوطه‌سازی
  • کارخانه‌های صنعتی
  • سردخانه‌ها
همه چیز در مورد دیوار پیش ساخته بتنی

مراحل نصب دیوار پیش ساخته بتنی

برای نصب دیوار پیش ساخته بتنی در یک پروژه عمرانی باید مراحل زیر را به‌ترتیب پشت سر بگذارید:

  1. صاف و تراز کردن سطح زمین برای اجرای دیوار
  2. خاکبرداری
  3. اجرای بتن مگر برای ایجاد سطح تراز
  4. جانمایی فونداسیون پیش ساخته برای مهار دیوار و انتقال بار آن به زمین
  5. نصب ستون‌های پیش ساخته بتنی در موقعیت‌های تعیین شده
  6. نصب دیوار بتنی پیش ساخته در فضای بین ستون‌ها

قطعات بتنی پیش ساخته باید به یکدیگر متصل شوند. بر این اساس شما حین اجرای دیوار باید دیوارها را به یکدیگر و به ستون و فونداسیون متصل کنید. کیفیت اجرای اتصالات قطعات بتنی پیش ساخته در حصول نتیجه نهایی ایمن و مقاوم بسیار موثر است. دو روش اتصال تر و خشک برای متصل کردن قطعات بتنی وجود دارند. در روش خشک، قطعات با استفاده از پیچ کردن صفحات و جوشکاری با استفاده از پروفیل‌های فلزی به هم وصل می‌شوند. در روش تر معمولا حد فاصل بین قطعات بتنی پیش ساخته بتن ریزی شده و با استفاده از میلگرد، پیوند بین آن‌ها برقرار می‌شود. هرچند که استفاده از روش خشک معمولا بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی نکات مهم درباره دیوار پیش ساخته بتنی پرداختیم. این دیوارها‌ زمان اجرای یک پروژه عمرانی را به میزان زیادی کاهش می‌دهند. در پروژه‌های بزرگ که هر روز صرفه جویی چند ده میلیون تومان در کاهش هزینه نهایی موثر است، نمی‌توان به سادگی از کنار دیوارهای پیش ساخته عبور کرد. در پایان پیشنهاد می‌کنیم که هنگام خرید دیوار بتنی پیش ساخته، حتما به مراکز معتبر مراجعه کنید. ضمن اینکه هنگام تحویل گرفتن قطعات پیش ساخته حتما ارزیابی‌های کیفی را روی آن‌ها انجام دهید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *