قالب بندی دیوار دو طرفه + روش اجرا و قیمت

قالب بندی دیوار دو طرفه + روش اجرا و قیمت

قالب بندی دیوار دو طرفه از روش های بسیار پرکاربرد در ساخت انواع دیوار در سازه است. در این مقاله با روش های قالب بندی دیوار دو طرفه، اجزا و تجهیزات آن بیشتر آشنا می شوید.

قالب بندی دیوار دو طرفه یکی از روش‌های پرکاربرد برای اجرای دیوارهای بتنی در هر پروژه‌ای است. پس از اتمام بتن‌ریزی فونداسیون و آرماتوربندی ستون و دیوارها، باید قالب بندی بتن به این روش آغاز شود و به دلیل نقش آن در ایمنی سازه، باید حساسیت زیادی را هنگام اجرای آن به خرج دهید. برای آشنایی بیشتر با روش قالب بندی دیوار دوطرفه، روش اجرا و تجهیزات موردنیاز در آن، این مقاله را بخوانید:

قالب بندی دیوار دو طرفه + روش اجرا و قیمت

قالب بندی دیوار دو طرفه چیست؟

از قالب بندی دو طرفه برای ساخت انواع دیوارهای بتنی مثل دیوار حائل و دیوار برشی استفاده می‌شود. دیوارهای حائل، در اضلاع سازه بتنی نصب می‌شوند و وظیفه آن‌ها حفاظت از سازه در برابر نیروهای ناشی از فضای اطراف (خاک، آب و …) است. دیوارهای برشی نیز وظیفه تحمل نیروهای ناشی از زلزله و سایر نیروهای عمودی و افقی سازه را بر عهده دارند و به همین دلیل آن‌ها را نزدیک مرکز ثقل سازه نصب می‌کنند.

هنگامی‌که امکان دسترسی به دو طرف دیوار وجود داشته باشد، بتن‌ریزی دیوارهای حائل و برشی راحت‌تر انجام می‌شود و برای افزایش سهولت در انجام این کار، باید از قالب‌های مدولار استفاده کنید. این قالب‌های مدولار می‌توانند از جنس چوب، فلز با پلاستیک (پلیمر) ساخته شوند که انتخاب هرکدام از آن ها می‌تواند قیمت قالب بندی دیوار دو طرفه را تغییر دهد.

مهم‌ترین نکته در انتخاب نوع قالب توجه به استحکام آن‌ها در برابر نیروهای واردشده هنگام بتن‌ریزی است. این نیروها حاصل ارتعاش، اسلامپ و ضربه ناشی از بتن هستند که ممکن است باعث تغییر شکل یا شکستن قالب شوند.

قالب بندی دیوار دو طرفه + روش اجرا و قیمت

روش اجرای قالب بندی دیوار دو طرفه چگونه است؟

انتخاب روش اجرای قالب بندی دیوار دوطرفه به عوامل زیر بستگی دارد:

۱. مهار فشار جانبی بتن

همان‌طور که گفتیم قالب بندی دیوار دو طرفه باید بتواند نیروهای ناشی از بتن را تحمل کند. برای افزایش مقاومت در برابر نیروهای بتن، از دو نوع سیستم میان بولت برای قالب بندی استفاده می‌شود:

قالب بندی دیوار دو طرفه + روش اجرا و قیمت

میان‌بولت‌های آب‌بند

در این سیستم معمولاً از میان‌بولت‌های پلاستیکی، فنری یا چدنی استفاده می‌شود و همان‌طور که از نام آن مشخص است، در قالب بندی دیوار دو طرفه و در سازه‌هایی که آب آن‌ها را احاطه کرده، به کار می‌روند. کاربرد میان‌بولت‌های مدفون‌شونده در سازه‌های هیدرولیکی است و معمولاً در بتن باقی می‌مانند. نحوه استفاده از میان‌بولت‌های آب‌بند فنری نیز به نوع پشت‌بند بستگی دارد. در صورتی‌که پشت‌بند سولجر باشد باید از بولت بیرونی ۵۰ سانتی‌متری و در صورتی که داربستی باشد باید از بولت ۳۵ سانتی‌متری برای آن استفاده کنید.

میان‌بولت آب‌بند چدنی نیز باید با بولت‌ تمام رزوه استفاده شود.

قالب بندی دیوار دو طرفه + روش اجرا و قیمت

بولت دو سر رزوه

از این سیستم برای ساخت دیوار برشی یا دیوارهای حائلی که در مجاورت آب نیستند استفاده می‌شود. مزیت عمده میان بولت دوسر رزوه هماهنگ شدن آن با ضخامت دیوار است.

قالب بندی دیوار دو طرفه + روش اجرا و قیمت

۲. ارتفاع دیوار

زمانی که در قالب بندی دیوار دو طرفه ارتفاع بالا می‌رود، نیروی هیدرواستاتیک افزایش می‌یابد. به همین دلیل در ارتفاع زیاد باید از پشت‌بندی استفاده کنید که بار مرده قالب را کاهش داده و در هنگام جابجایی و بتن‌ریزی، از تغییر شکل آن جلوگیری کند. در دیوارهایی که ارتفاع آن‌ها کمتر از ۳ متر است می‌توانید از لوله داربستی به عنوان پشت‌بند عمودی و افقی استفاده کنید؛ اما در ارتفاع بالاتر، پشت‌بند عمودی باید حتماً سولجر باشد.

قالب بندی دیوار دو طرفه + روش اجرا و قیمت

۳. پایداری مجموعه قالب:

اینجا هم باید به ارتفاع دیوار توجه کنید. اگر ارتفاع تا ۴ متر باشد، باید از جک شاقول کننده با بازوی تلسکوپی استفاده شود. در ارتفاع بالاتر از ۴ متر نیز می‌توانید با استفاده از شمع حمایتی و پیچ‌های تنظیم راست‌گرد و چپ‌گرد، پایداری مجموعه قالب را تضمین کنید.

همانند قالب بندی یک‌طرفه، در قالب بندی دیوار دو طرفه نیز باید ابتدا قالب‌های مدولار را با استفاده از پین و گوه به یکدیگر نصب کنید و پس از بستن پشت‌بندها، آن‌ها را به کمک جرثقیل در جای خود قرار داده و در مرحله آخر نیز پس از بستن بولت یا میان بولت قالب‌ها را در جای خود تثبیت و فیکس کنید.

قالب بندی دیوار دو طرفه + روش اجرا و قیمت

با اجزای تشکیل‌دهنده (تجهیزات) قالب بندی دیوار دو طرفه آشنا شوید

برای اجرای قالب بندی دیوار دو طرفه باید تجهیزات زیر را تهیه کنید. لازم به ذکر است که انتخاب نوع برخی از تجهیزات زیر به عواملی که در بخش پیش به آن‌ها اشاره شد بستگی دارد:

قالب بندی دیوار دو طرفه + روش اجرا و قیمت

قیمت قالب بندی دیوار دو طرفه چقدر است؟

انتخاب نوع اجزای تشکیل‌دهنده (تجهیزات) قالب بندی دیوار دو طرفه، تأثیر زیادی در هزینه اجرای این روش دارد. همچنین نحوه اجرای این روش نیز می‌تواند قیمت قالب بندی دیوار دو طرفه را تغییر دهد. به عنوان مثال، در برخی از سازه‌های بزرگ مثل فرودگاه ها یا بیمارستآن‌ها، ارتفاع سقف زیاد است و برای بتن‌ریزی ایمن دیوارها به روش دوطرفه، باید تعداد زیادی تجهیزات باکیفیت تهیه کنید.

اگر قصد دارید تا از قالب بندی دیوار دو طرفه در پروژه خود استفاده کنید، می‌توانید برای خرید تجهیزات موردنیاز خود، به دسته بندی های سایت مراجعه کنید. تمام تلاش ما در عمران مارکت بر ارائه محصولات با کیفیت و با قیمت مناسب است. همچنین برای ارائه اطلاعات بیشتر در مورد لیست قیمت ها و تجهیزات مورد نیاز با کارشناسان ما در عمران مارکت در تماس باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *