قالب بندی دیوار یک طرفه + روش اجرا و تجهیزات

قالب بندی دیوار یک طرفه + روش اجرا و تجهیزات

قالب بندی دیوار بکطرفه بکی از انواع روش های قالب بندی دیوار است که برای اجرای آن باید از افراد متخصص و حاذق بهره برد. در این مقاله با انواع قالب بندی دیوار یکطرفه، اجزا و روش های آن آشنا می شوید.

قالب بندی دیوار یک طرفه یکی از روش‌های خاص قالب بندی بتن است که باید حتماً با حضور افراد متخصص و با دقت بالایی انجام شود. اهمیت این روش به این دلیل است که از آن برای ساخت دیوار حائل استفاده می‌شود و دیوار حائل یکی از مهم‌ترین بخش‌های سازه بتنی است که استحکام آن در ایمنی کلی سازه تأثیر زیادی دارد. برای آشنایی با نحوه قالب بندی دیوار یک طرفه، تجهیزات موردنیاز و عوامل تأثیرگذار بر قیمت آن، این مقاله را تا انتها بخوانید:

قالب بندی دیوار یک طرفه + روش اجرا و تجهیزات

قالب بندی دیوار یک طرفه چیست؟

قالب بندی دیوار یک طرفه بهترین روش برای اجرای دیوارهای حائل بتنی ست. دیوار حائل، دیواری است که روی اضلاع سازه نصب می‌شود و وظیفه آن محافظت از سازه در برابر نیروهای ناشی از آب، خاک و محیط اطراف است. گاهی اوقات این دیوار نقش دیوار برشی را نیز ایفا می‌کند که در این صورت، باید نزدیک به مرکز ثقل سازه باشد. همچنین این موضوع باعث می‌شود که قالب بندی دیوار یک طرفه، اهمیت بیشتری پیدا کند.

دلایل استفاده از قالب بندی دیوار یک طرفه برای ساخت دیوار حائل را در ادامه می‌بینید:

  • عدم دسترسی به یک طرف دیوار
  • عدم نیاز به بتن‌ریزی یک سمت دیوار
  • محدود شدن یک سمت دیوار به کوه و …

برای قالب بندی به این روش می‌توانید از انواع قالب‌های چوبی، پلاستیکی (پلیمری) و فلزی استفاده کنید که انتخاب هر نوع، قیمت قالب بندی دیوار یک طرفه را تغییر می‌دهد.

قالب بندی دیوار یک طرفه + روش اجرا و تجهیزات

با روش اجرای قالب بندی دیوار یک طرفه آشنا شوید

همان‌طور که در بالا خواندید، در قالب بندی دیوار یک طرفه، امکان دسترسی به یک سمت دیوار وجود ندارد و به همین دلیل، نمی‌توانید از بولت برای ثابت نگه‌داشتن قالب‌ها در جای خود استفاده کنید. در این روش قالب بندی، باید از انکربولت به جای بولت استفاده کنید. انکربولت از قالب یک طرفه عبور کرده و در داخل دیوار باقی می‌ماند؛ چراکه وظیفه آن تحمل فشار جانبی بتن بخش‌های بالاتر است. باید انکربولت‌های نخستین ردیف بتن‌ریزی را در فونداسیون نصب قرار دهید.

برای شروع قالب بندی دیوار یک طرفه، ابتدا قالب‌ها را با استفاده از پین و گوه به یکدیگر متصل کنید. پس از نصب انکربولت‌ها، می‌توانید از لوله‌های داربستی، ناودانی، قوطی یا تیرآهن به عنوان پشت‌بند افقی استفاده کنید. برای افزایش سرعت بتن‌ریزی و راحتی کار، باید ابتدا قالب‌ها را به یکدیگر ببندید و سپس مجموعه آن‌ها را با جرثقیل جابجا کنید و در محل بتن‌ریزی قرار دهید.

در روش اجرای قالب بندی دیوار یک طرفه، انتخاب پشت‌بند عمودی و اتمام کار به ارتفاع دیوار بستگی دارد:

قالب بندی دیوار یک طرفه + روش اجرا و تجهیزات

قالب بندی دیوار یک طرفه با ارتفاع کمتر از ۴ متر

در صورتی‌که دیوار کمتر از ۴ متر ارتفاع داشته باشد، باید از جک‌های دوبل یا شاقول کننده به عنوان پشت‌بند عمودی استفاده کنید. بازوهای این جک‌ها به‌صورت تلسکوپی تنظیم می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را با استفاده از واشر مخصوص به لوله‌های داربست، انکربولت و قالب متصل کنید.

قالب بندی دیوار یک طرفه + روش اجرا و تجهیزات

قالب بندی دیوار یک طرفه با ارتفاع بیشتر از ۴ متر

در ارتفاع بالاتر از ۴ متر، باید از شمع‌های حمایتی به عنوان پشت‌بند عمودی استفاده کنید. شمع‌های حمایتی از ترکیب سولجر و پیچ‌های تنظیم چپ‌گرد و راست‌گرد ساخته می‌شوند و باید آن‌ها را به ابتدا و انتهای سولجر وصل کنید.

قالب بندی دیوار یک طرفه + روش اجرا و تجهیزات

قالب بندی دیوار یک طرفه در ارتفاعات بالا

در قالب بندی این نوع از دیوارها باید از براکت استفاده کنید و بگذارید آن‌ها پس از بتن‌ریزی در بتن باقی بمانند. هدف از این کار، استفاده از براکت‌ها برای ساخت پلتفرم (جایگاه کار) و ادامه بتن‌ریزی در مراحل بعدی است.

قالب بندی دیوار یک طرفه + روش اجرا و تجهیزات

مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده (تجهیزات) قالب بندی دیوار یکطرفه

اجزای تشکیل‌دهنده (تجهیزات) قالب بندی دیوار یکطرفه تنها محدود به مواردی که در بالا خواندید نمی‌شود. باید تجهیزات زیر را برای قالب بندی دیوار یک طرفه در کارگاه موجود داشته باشید:

قالب بندی دیوار یک طرفه + روش اجرا و تجهیزات

قیمت قالب بندی دیوار یک طرفه چقدر است؟

قیمت قالب بندی دیوار یک طرفه به نوع قالب‌ها و تجهیزات مورداستفاده بستگی دارد و طبیعی است که هرچقدر این تجهیزات کیفیت بالاتری داشته باشند، هزینه قالب بندی هم بالا می‌رود. برای قالب بندی اصولی دیوار یک طرفه باید از جک مخصوص و فریم‌های کانتیلیور استفاده کنید و از آنجایی‌که قیمت این تجهیزات زیاد است، شاید مجبور شوید از سیستم قالب بندی سنتی کمک بگیرید. استفاده از این سیستم برای قالب بندی دیوار یک طرفه، به تخصص و تجربه نیاز دارد. دستمزد اکیپ‌های اجرایی متخصص و باتجربه هم کم نیست.

اگر مهندس سازه به شما توصیه کرده که از قالب بندی دیوار یک طرفه استفاده کنید و نمی‌دانید که تجهیزات لازم برای آن را باید از کجا بخرید، کافی است سری به سایت عمران مارکت بزنید. تمامی این تجهیزات را می‌توانید به‌صورت یکجا و تنها با یک تماس از سایت عمران مارکت بخرید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *