آشنایی با انواع قالب بتن بر اساس جنس، شکل و کاربرد

آشنایی با انواع قالب بتن بر اساس جنس، شکل و کاربرد

برای ساخت سازه های مختلف نیاز به استفاده از ابزارهای متفاوتی وجود دارد. یکی از انواع این ابزارها، قالب های بتن است. قالب های بتن نیز انواع متفاوتی دارند و با توجه به کاربرد، شکل و جنس به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. در این مقاله با انواع قالب بتن بیشتر آشنا می شوید.

افزایش قیمت فولاد در سال‌های اخیر باعث شده که محبوبیت سازه بتنی زیاد شود. مهم‌ترین ابزار برای ساخت سازه بتنی، قالب بتن است که در انواع مختلف ساخته می‌شود. نیاز به ایجاد تنوع در معماری سازه‌های بتنی و برخی ملاحظات فنی، دلیل اصلی تنوع قالب بتن است. این مقاله، یک راهنمای جامع برای شناخت انواع قالب بتن و دسته‌بندی‌های مختلف آن است و در انتهای آن نیز با روش انتخاب قالب مناسب آشنا می‌شوید.

دسته‌بندی انواع قالب بتن بر اساس جنس، از فولاد گرفته تا پارچه و آجر

هیچ معیار تضمین‌شده‌ای برای انتخاب انواع قالب بتن با یک جنس خاص وجود ندارد و انتخاب جنس قالب به بودجه کارفرما، ابعاد و شرایط پروژه و شرایط آب و هوایی بستگی دارد. در ادامه، با دسته‌بندی انواع قالب بتن بر اساس جنس آشنا می‌شوید و با بررسی هر کدام می‌توانید تشخیص دهید که آیا برای پروژه‌تان مناسب است یا خیر.

آشنایی با انواع قالب بتن بر اساس جنس، شکل و کاربرد

قالب بتن فلزی

قالب بتن فلزی از فولاد و معمولاً از ورق سیاه st37 ساخته می‌شود که میزان کربن پایین و انعطاف‌پذیری بالایی دارد و برای ساخت انواع قالب مناسب است. قالب فلزی مقاوم و بادوام است و بارها می‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین نصب و جمع‌آوری آن آسان است و باعث می‌شود که سطح بتن صاف و صیقلی شود. در ادامه با انواع قالب بتن فلزی آشنا می‌شوید:

آشنایی با انواع قالب بتن بر اساس جنس، شکل و کاربرد

قالب ثابت

در میان انواع قالب بتن فلزی، قالب ثابت رواج زیادی دارد. از آن برای قالب‌ بندی بتن اکثر بخش‌های سازه استفاده می‌شود و معمولاً داخل آن را با بتن خیس پر می‌کنند. پس از اتمام بتن‌ریزی، قالب ثابت در جای خود باقی می‌ماند تا بتن کاملاً سفت شود. سپس آن را باز می‌کنند.

آشنایی با انواع قالب بتن بر اساس جنس، شکل و کاربرد

قالب بالارونده

قالب بالارونده در حقیقت نوعی قالب فلزی ثابت است که از آن برای بتن‌ریزی در ارتفاع زیاد استفاده می‌شود. بتن‌ریزی با استفاده از این قالب در چند مرحله انجام می‌شود و پس از خشک شدن بتن مرحله قبل، از براکت‌های موجود در آن برای ساخت پلتفرم و ادامه قالب‌ بندی در ارتفاع بالاتر استفاده می‌شود.

آشنایی با انواع قالب بتن بر اساس جنس، شکل و کاربرد

قالب لغزان

قالب لغزنده نوعی قالب بالارونده است که خود به‌صورت مکانیزه بالا می‌رود و نیازی به دخالت انسان ندارد. از این نوع قالب برای ساخت سازه‌های مرتفع و یکدست مثل سیلو، برج مخابراتی، دودکش، کف جاده و تونل و … استفاده می‌شود.

آشنایی با انواع قالب بتن بر اساس جنس، شکل و کاربرد

قالب بتن پلاستیکی

انواع قالب بتن پلاستیکی با استفاده از پلاستیک سبک و مقاوم (پلیمر ABS، پلی‌اتیلن، PVC و …) ساخته می‌شوند و به‌صورت مدولار یا به‌هم‌پیوسته به کار می‌روند. این قالب با وجود وزن کم، مقاومت بالایی دارد و می‌توان از آن برای پروژه‌های کوچک و کم‌هزینه و دارای فرایندهای تکراری استفاده کرد. همچنین قالب پلاستیکی به‌راحتی توسط آب تمیز می‌شود. از جمله معایب قالب بتن پلاستیکی، می‌توان به انعطاف‌پذیری کم در مقایسه با قالب الوار و عمر پایین در مقایسه با قالب فلزی اشاره کرد.

آشنایی با انواع قالب بتن بر اساس جنس، شکل و کاربرد

قالب بتن فایبرگلاس

این نوع قالب در اصل یک قالب فلزی است که یک روکش از جنس فایبرگلاس یا مواد شیمیایی مشابه به آن اضافه شده است. هزینه ساخت و قیمت انواع قالب بتن فایبرگلاس از قالب‌های دیگر بیشتر است اما با استفاده از آن می‌توان نماهای بتنی زیبا و دارای اشکال متنوع ساخت.

آشنایی با انواع قالب بتن بر اساس جنس، شکل و کاربرد

قالب بتن چوبی

قالب بتن چوبی یکی دیگر از انواع قالب بتن رایج است که به دلیل قیمت پایین، در برخی از پروژه‌های کوچک، استفاده از آن را به قالب فلزی ترجیح می‌دهند. برای ساخت این قالب از انواع مختلف چوب مثل چوب روسی، نئوپان، پلای وود و … استفاده می‌شود که در ادامه با رایج‌ترین انواع قالب بتن چوبی آشنا می‌شوید:

قالب الوار (TIMBER)

قالب الوار یا TIMBER قدیمی‌ترین نوع قالب مورداستفاده در ساختمان‌سازی است. برای ساخت قالب چوبی با استفاده از الوار، معمولاً تعدادی از آن‌ها را روی یکدیگر سوار کرده و سپس با استفاده از چهارتراش و میخ، آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند. این نوع قالب ارزان و در دسترس است، اما بزرگ‌ترین نقاط ضعف آن دوام و سرعت اجرای پایین است.

قالب پلای وود

پلای وود نوعی چوب است که در کارخانه و با استفاده از چند لایه نازک چوب و یک روکش تولید می‌شود. از قالب پلای وود معمولاً در کنار قالب الوار استفاده می‌شود. انعطاف‌پذیری و عمر قالب پلای وود از الوار بیشتر است.

آشنایی با انواع قالب بتن بر اساس جنس، شکل و کاربرد

قالب بتن پارچه‌ای

از انواع قالب بتن پارچه‌ای معمولاً برای ساخت اشکال خاص در نمای بتنی استفاده می‌شود. این نوع قالب با استفاده از پارچه‌های سبک و دارای مقاومت بالا ساخته می‌شود که آن را برای تنظیم سیالیت بتن مناسب می‌کند. بزرگ‌ترین مزیت این قالب، استفاده کمتر از بتن است.

آشنایی با انواع قالب بتن بر اساس جنس، شکل و کاربرد

قالب بتن آجری

قالب بتن آجری از معدود انواع قالب بتن است که در جای خود باقی می‌ماند و نیازی به قالب برداری ندارد. از قالب بتن آجری معمولاً برای اجرای فونداسیون استفاده می‌شود و از آنجایی‌که تبدیل به یکی از اجزای فونداسیون می‌شود، ظرفیت باربری آن را افزایش می‌دهد. عدم امکان اصلاح عیوب قالب‌ بندی و بتن‌ریزی پس از اجرا، بزرگ‌ترین عیب قالب آجری است.

آشنایی با انواع قالب بتن بر اساس جنس، شکل و کاربرد

قالب‌های پیش آکنده

قالب پیش آکنده در اصل نوعی بتن است که پس از ریختن سنگ‌های درشت‌دانه درون قالب و با اضافه کردن مخلوط ماسه و سیمان به آن ساخته می‌شود. این بتن پیش آکنده یا PA در محل‌هایی که دسترسی به آن‌ها سخت است استفاده می‌شود.

آشنایی با انواع قالب بتن بر اساس جنس، شکل و کاربرد

قالب بتن عایق ماندگار

همان‌طور که از نام آن می‌توان حدس زد، قالب ماندگار در کنار قطعه بتنی ساخته می‌شود و تبدیل به بخشی از آن می‌شود. انواع قالب بتن ماندگار یا ICF به عنوان قالب حرارتی عمل می‌کنند و از آن‌ها بیشتر برای ساخت دیوار استفاده می‌شود. این نوع قالب سرعت و سهولت اجرای بالایی دارد اما ممکن است وزن سازه را زیاد کند.

انواع قالب بتن بر اساس ظاهر و ویژگی‌ها: قالب‌هایی برای اشکال خاص

اگر سابقه حضور در پروژه‌های ساختمانی را داشته باشید، احتمال انواع قالب بتن تخت را به‌وفور دیده‌اید. این قالب‌ها با نام قالب مدولار مشهور هستند و دسته‌بندی انواع قالب بتن بر اساس شکل، تنها به آن‌ها محدود نمی‌شود. در ادامه، با دسته‌بندی انواع قالب بتن بر اساس شکل آشنا می‌شوید:

قالب بتن مدولار

قالب بتن مدولار

قالب بتن مدولار، قالبی است که ابعاد آن مضربی از ۵ است و به همین دلیل از نظر سایز تنوع زیادی دارد. در میان انواع قالب بتن موجود در بازار، قالب مدولار کاربرد بیشتری در ساختمان‌سازی دارد، چراکه با ابعاد مختلف سازه هماهنگ بوده و دسترسی به آن راحت‌تر است. قالب بتن مدولار دارای ارتفاع ۱ تا ۲ متری و عرض ۱۰ تا ۵۰ سانتی‌متر است.

آشنایی با انواع قالب بتن بر اساس جنس، شکل و کاربرد

قالب بتن مدور

از قالب بتن مدور برای ساخت ستون، سیلو و ساخت اجزایی که شکل دایره، قوس یا کمان دارند استفاده می‌شود.

قالب بتن خاص

انواع قالب بتن خاص برای پیاده‌سازی اشکال خاص روی نمای بتنی و دکوراسیون داخلی استفاده می‌شوند. با استفاده از قالب بتن خاص می‌توان اشکالی مثل مثلث، متوازی‌الاضلاع، منحنی و … را پیاده کرد. همچنین از این نوع قالب برای ساخت جدول، سرستون پل، بلوک‌های نیوجرسی، دیوارهای پیش‌ساخته و … هم استفاده می‌شود.

دسته‌بندی انواع قالب بتن بر اساس کاربرد چگونه است؟

گاهی دسترسی به یکی از اعضای سازه بتنی دشوار است یا اجرای آن ملاحظات فنی خاصی را می‌طلبد. به همین دلیل برای پیاده‌سازی آن باید از قالب‌های خاصی استفاده کرد. لیست زیر، دسته‌بندی انواع قالب بتن بر اساس کاربرد آن‌ها در ساخت بخش‌های مختلف سازه را نشان می‌دهد:

آشنایی با انواع قالب بتن بر اساس جنس، شکل و کاربرد

قالب دیوار

برای ساخت دیوار، دست شما کاملاً باز است و می‌توانید از انواع قالب مدولار فلزی، پلاستیکی، چوبی و … استفاده کنید. بسته به نقش دیوار در سازه و دسترسی به آن، قالب‌ بندی آن به‌صورت یک‌طرفه یا دوطرفه انجام می‌شود.

آشنایی با انواع قالب بتن بر اساس جنس، شکل و کاربرد

قالب ستون

قالب‌ بندی ستون معمولاً با استفاده از انواع قالب بتن مدولار یا چوبی انجام می‌شود. در صورتی‌که ستون جزیی از دکوراسیون داخلی باشد، ممکن است برای اجرای آن از قالب بتنی با اشکال خاص استفاده شود.

آشنایی با انواع قالب بتن بر اساس جنس، شکل و کاربرد

قالب سرستون

برای ساخت سرستون از انواع قالب بتن خاص استفاده می‌شود. معمولاً ساخت سرستون‌ها به‌صورت سری (پشت سر هم) انجام می‌شود و این بخش از سازه، به‌صورت پیش‌ساخته مورداستفاده قرار می‌گیرد.

آشنایی با انواع قالب بتن بر اساس جنس، شکل و کاربرد

قالب فونداسیون

برای ساخت فونداسیون نیز می‌توانید از انواع قالب بتن استفاده کنید. گاهی اوقات با استفاده از قالب‌های آجری و ماندگار، می‌توانید هم هزینه‌های پروژه را کاهش دهید و هم استحکام سازه را بالا ببرید.

آشنایی با انواع قالب بتن بر اساس جنس، شکل و کاربرد

قالب تیر

برای ساخت تیر هم می‌توانید از انواع قالب بتن فلزی، چوبی، پلاستیکی و … استفاده کنید، اما پیش از انتخاب قالب باید دقت کنید که استحکام آن بالا باشد، چراکه معمولاً قالب تیر دیرتر باز می‌شود و این بخش از سازه دارای بار زنده است.

آشنایی با انواع قالب بتن بر اساس جنس، شکل و کاربرد

قالب سقف

انتخاب قالب سقف به نوع سقف بتنی بستگی دارد. می‌توانید برای ساخت سقف دال بتنی و زیرسازی سایر انواع سقف، از قالب‌های فلزی تخت و الوار استفاده کنید. برخی از انواع سقف مثل سقف وافل و سقف یوبوت نیز قالب مخصوص خود را دارند.

راهنمای خرید انواع قالب بتن: قالب خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

همان‌طور که تا اینجای مقاله خواندید، تنوع قالب بتنی زیاد است و ممکن است برای انتخاب نوع مناسب برای کارتان، کمی سردرگم شوید. توجه به نکات زیر می‌تواند در انتخاب انواع قالب بتن به شما کمک کند:

  • قالب بتن باید بتواند انواع بارهای مرده و زنده سازه را تحمل کند.
  • در صورت استفاده از جک سقفی و پشت‌بند مناسب، نباید شکل قالب حین بتن‌ریزی تغییر کند.
  • اتصالات قالب باید در برابر نشت بتن مقاوم باشند.
  • اگر قالب بتن ماندگار نیست، فرایند باز کردن آن نباید به بتن آسیب بزند.
  • بهتر است قالب بتن از موادی ساخته شده باشد که بتوان به‌دفعات از آن استفاده کرد.
  • قالب بتن باید تا جای ممکن سبک باشد تا حمل‌ونقل و نصب آن راحت باشد.
  • شکل قالب بتن نباید بعد از استفاده تغییر کند.

جمع بندی

برای خرید انواع قالب بتن می توانید از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در عمران مارکت در تماس باشید. تمامی تجهیزات قالب بندی و قالب های بتنی با کیفیت بالا و قیمتی اقتصادی قابل سفارش است. شما با خرید تجهیزات قالب بندی به همراه قالب بتن مورد نیاز در زمان و هزینه حمل بار خود نیز صرفه جویی می کنید. برای مشورت در خصوص انتخاب قالب و تجهیزات مناسب نیز می‌توانید با کارشناسان فروش عمران مارکت در تماس باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *