قالب بندی ستون بتنی + روش اجرا و انواع

قالب بندی ستون بتنی + روش اجرا و انواع

قالب بندی ستون بتنی در روش های مختلفی توسط قالب های چوبی، فلزی و پلاستیکی قابل اجرا است. در این مقاله در مورد انواع این روش ها و روش قالب بندی ستون به همراه قیمت قالب بندی ستون صحبت کرده ایم.

بتن در درون قالب شکل می­ گیرد و بدون شک هر نقصی که در قالب وجود داشته باشد در بتن نقش می ­بندد. بنابراین یکی از مهمترین مراحل در ساخت و ساز سازهای بتنی، قالب بندی ستون بتنی است که نقش بسیار عمده ­ای در اتمام پروژه ساختمانی، زمان­ بندی تعیین شده و هزینه تمام شده ساختمان دارد.

قالب­بندی ستون، سازه­ای موقت و گاهی اوقات دائمی است که وظیفه آن تحمل بارهای ناشی از بتن و نیز ناشی از اجرای بتن تا هنگامی است که استحکام و مقاومت بتن به جایی برسد که بتن و آرماتورهای موجود در آن بتوانند بارهای مزبور را تحمل کنند.

پیش از ساخت و اجرای تمامی انواع قالب های بتنی ساختمان باید نقشه­ ها، مشخصات فنی و در صورت لزوم تمامی محاسبات آنها را تهیه کرد و پس از تهیه نقشه راه، انجام این کار کاملاً حرفه ­ای را باید به متخصصان ماهر سپرد. باتوجه‌ به اهمیت قالب‌ بندی ستون در ادامه برآنیم که به‌صورت مختصر به معرفی اجزا و روش‌های اجرا قالب‌ بندی، انواع قالب‌ بندی بتنی، قیمت قالب‌های بتنی و نکات مهم در قالب‌ بندی بپردازیم.

قالب بندی ستون بتنی + روش اجرا و انواع

اجزای قالب‌ بندی ستون بتنی

 اجزای قالب‌ بندی ستون بتنی از طریق انواع مختلف از قبیل قالب فلزی بتن، پین و گوه، پشت‌بند و جک­ های مایل و… تقسیم‌بندی‌ شده‌اند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

۱. قالب فلزی بتن (پانل)

پانل­ ها یا قالب های فلزی بتن به‌صورت تسمه­ ای و لبه خم می­ باشندد.  در قالب­ های لبه تسمه ای تمامی لبه­ ها به کمک جوش و سخت‌کننده به صفحه متصل شده؛ ولی در قالب ­های لبه خم لبه­ ها یکپارچه بوده و فقط لبه ابتدا و انتهای قالب به‌صورت جوشی به آن متصل می­شود.

۲. پین و گوه

از پین و گوه برای چفت کردن پانل­های فلزی استفاده می­شود؛ زیرا با ریختن بتن در قالب‌ بندی ستون فشاری ایجاد می­شود که سبب خروج شیره بتن می­شود.

۳. پشت‌بند و جک ­های مایل

جهت یکپارچه‌سازی پانل­ها و افزایش مقاومت برای مقابله با نیروی رانشی بتن تازه از پشت­ بندهای افقی، قائم استفاده می­شود و از جک ­های مایل جهت تثبیت پانل­ها استفاده می­شود.

۴. کلمپس

برای نگه‌داشتن قالب و شاقول‌کردن آنها از میله‌گرد به کمک کلمپس (بست قورباغه­ ای) استفاده می­شود. برای این منظور باید هنگام بتن‌ریزی قلاب­های فلزی در آن قرار داده شود.

۵. تسمه قالب بندی

از تسمه قالب بندی به‌منظور کنترل فاصله پانل‌ها استفاده می­شود. تسمه قالب بین دو قالب قرار گرفته شده و فاصله دو وجه ستون را حفظ می‌کند.

قالب بندی ستون بتنی + روش اجرا و انواع

روش قالب‌ بندی ستون بتنی

نحوه و نوع روش قالب‌های ستونی به شکل‌های مختلفی انجام می‌گیرد. اجرای رامکا، تهیه قالب، تمیزکردن قالب، روغن‌کاری، بستن قالب و تراز آن متداول‌ترین روش قالب‌ بندی ستون بتنی است.

  • اجرای رامکا

رامکا یک نوع میله‌گرد خاص است که برای هدایت و تراز نمودن قالب ستون استفاده می­شود. برای اجرای رامکا میلگرد رامکا به‌اندازه طول ستون نصب می‌شود. سپس چهار میلگرد به طور عمودی قرار خواهد گرفت که معمولا این میلگردها را به‌وسیله جوش یا سیم به هم متصل می­کنند.

  • تهیه قالب

به‌منظور قالب‌ یندی ستون بتنی ابتدا لازم است بر حسب نیاز قالب مورد نیاز تهیه شود.

قالب‌ها انواع مختلفی دارند که برای استفاده از آنها باید به فاکتورهایی مانند کیفیت، جنس و اندازه توجه کرد.

  • تمیزکردن قالب

اگر برای اولین دفعه از قالب بندی استفاده می‌کنید، نیاز به تمیزکاری ندارند. در قالب‌ بندی ستون باید دقت نظر داشته باشید قالب­ ها تمیز و عاری از هرگونه آلودگی از قبیل بتن باشند.

  • روغن‌کاری قالب‌ها

به جهت بازکردن قسمت­ های مختلف قالب از بتن از روغن استفاده می‌کنند تا از چسبندگی بتن به قالب جلوگیری کند و به‌راحتی قالب از بتن جدا شود.  روغن قالب بتن، به‌صورت یک روغن محلول در آب است که از مواد نفتی و شیمیایی ساخته شده است.

قالب بندی ستون بتنی + روش اجرا و انواع
  • بستن قالب

از سیستم نگهدارنده از قبیل گیره و سنجاق برای اتصال قسمت‌های مختلف قالب جهت قالب‌ بندی ستون بتنی استفاده می‌شود.

  • تراز قالب

به‌منظور عمود بودن درست ستون­ها از ابزارهای تراز کننده قالب بتن استفاده می‌شود.

قالب بندی ستون بتنی + روش اجرا و انواع

انواع قالب‌ بندی ستون بتنی

برای احداث یک سازه، باید بتن در قالب‌ها ریخته شود تا پس از پرشدن تمام حجم قالب‌ها، شکل لازم را به خود بگیرد. شکل‌دهی یکی از مهم‌ترین مراحل در ساخت سازه‌های بتنی است.

قالب‌ بندی ستون نقش مهمی در تولید بتن دارد. باید آن‌قدر قوی باشد که بتواند تمام بارهای ایجاد شده در طی عملیات ریخته‌گری را تحمل کند و سپس با سخت‌شدن بتن شکل خود را حفظ کند. قالب‌ بندی ستون بتنی را می‌توان از دیدگاه موقت یا دائمی انتخاب کرد، اما به‌طورکلی قالب‌های بتنی را می‌توان به دو روش چوبی و فلزی تقسیم‌بندی کرد.

قالب بندی ستون بتنی + روش اجرا و انواع

۱. قالب‌ بندی چوبی ستون

یکی از قدیمی ترین قالب بندی های ستون، قالب بندی چوبی ستون است. قالب‌های چوبی اغلب از تخته و الوار هستند و در سال‌های اخیر به دلیل اینکه قالب‌های چوبی عمر کمی دارند در پروژه­ های بزرگ کاربرد کمتری دارند. استفاده از این نوع از قالب‌ بندی کم‌هزینه و دارای شکل‌پذیری آسان بوده و به دلیل وزن سبک آن جهت جابه‌جایی و حمل آن آسان است.

از مزایای این قالب بندی چوبی ستون:

  • صرفه اقتصادی مخصوصا در پروژه های کوچک
  • مقاوم در برابر حرارت
  • به دلیل سبک بودن چوب، قابلیت حمل راحت تری دارد.
  • قابلیت جدا شدن الوارهای چوبی
  • دارای قابلیت انعطاف پذیری قالب ها

از معایب قالب بندی چوبی:

  • متورم و منقبض شدن قالب چوبی
  • قالب های چوبی برای استفاده طولانی مدت مناسب نیستند و برای استفاده مجدد محدودیت دارند.
  • چوب در محیط های مرطوب، رطوبت را جذب می کند. ( مقاومت کمتری در رطوبت دارند. )
  • استفاده بیش از ۱۰ بار از قالب های چوبی، باعث از بین رفتن کارایی آن می شود.
قالب بندی ستون بتنی + روش اجرا و انواع

۲. قالب‌ بندی فلزی ستون

اغلب در قالب‌ بندی ستون‌های بتنی از قالب‌های فلزی استفاده می‌شود. این نوع از قالب‌ها باکیفیت بوده و سرعت اجرای قالب‌ بندی ستون بتنی را افزایش داده و همچنین امکان استفاده چندباره از آن وجود دارد. قالب فلزی بتن بیشتر در پروژه هایی با عمق پی زیاد استفاده می شود. کیفیت قالب بندی ستون فلزی بایستی به گونه ای باشد که وزن بتن را بتواند تحمل کند. همان طور که از بتن برای پل، پیاده روها، تونل ها و ….. استفاده می کنند، قالب بندی فلزی ستون نیز باید دارای نوع واندازه قالب متفاوتی باشد.

در قالب‌ بندی فلزی ستون نباید از فلز آلومینیوم استفاده شود؛ زیرا به دلیل واکنش شیمیایی با سیمان ۵۰ درصد کیفیت بتن‌ریزی را کاهش می‌دهد.

مزایای استفاده از قالب‌های فلزی ستون:

  • سرعت اجرای بالا
  • سادگی اتصالات
  • تکرارپذیری و دوام بالا
  • قابلیت طول عمر بالا
  • عدم احتراق و مقاومت بالا
  • تمیز نگه‌داشتن محیط
  • مقرون‌به‌صرفه بودن قالب‌ بندی فلزی ستون
  • امکان تغییر فوری ظرفیت
  • مقاومت بیشتر در برابر آتش‌سوزی نسبت به چوب و پلاستیک

معایب قالب‌ بندی فلزی:

  • هزینه نسبتاً بالای قالب فلزی ستون
  • استفاده از قالب‌های فلزی به‌خاطر دمای محیط و انبساط فلز، مناسب نمی‌باشد.
قالب بندی ستون بتنی + روش اجرا و انواع

نکات مهم در قالب‌ بندی ستون

  • مواد مورداستفاده برای ساخت قالب باید بادقت انتخاب شوند. به‌طوری‌که هر چه تعداد دفعات استفاده از قالب‌ بندی ستون بتنی بیشتر باشد باید به استحکام آن و انتخاب مواد مرغوب توجه بیشتری شود.
  • هزینه تهیه مواد و ساخت قالب باید متناسب با نیازهای مورد مصرف آن باشد.
  • یکی از مهم‌ترین نکات قالب‌های بتنی، تغییر بتن و اصلاح آن به طرح موردنظر، پس از سفت‌شدن بتن، کاری غیرممکن و حتی شامل هزینه بسیار بالا است.
  • روش‌های مناسب برای جابه‌جایی، بلندکردن و نصب قالب در محل موردنظر انتخاب شده باشد.
  • باید به انواع موادی که می‌توان از آنها استفاده کرد؛ مانند قالب‌های فلزی یا چوبی توجه کرد و اینکه کدام یک مناسب‌تر است باید انتخاب گردد. قالب‌های چوبی به‌طورکلی سبک‌تر هستند در نتیجه قابل‌استفاده در قطعات بزرگ‌تری هستند و بیشتر از قالب‌های فلزی مورداستفاده قرار می‌گیرند. قالب‌های فلزی را به‌مراتب می‌توان به تعداد دفعات بیشتری از قالب‌های چوبی استفاده کرد.
  • توجه به محاسبات مهندسی دقیق در تعداد ستون و استفاده از قالب
  • کیفیت و استحکام قالب
  • دفعات استفاده از قالب
  • نوع قالب مورداستفاده
  • روش قالب‌ بندی و مطمئن بودن از تراز قالب‌ها
  • روغن‌کاری قالب
  • کیفیت اجزای قالب‌ بندی ستون
  • مصالح و جنس بتن مورداستفاده در قالب  
قالب بندی ستون بتنی + روش اجرا و انواع

قیمت قالب‌ بندی ستون

قالب ستون بتنی در بازار ایران دارای قیمت­ های مختلف است. قیمت قالب‌ بندی ستون  تحت‌تأثیر عواملی از قبیل جنس قالب، کیفیت، وزن و نوع قالب می­باشد. جنس قالب­ها معمولا از  جنس چوب و تخته سه لایه، فولاد، آلومینیوم و پلاستیک می­باشد و نوع قالب فلزی و چوبی می­باشند. قالب­های فلزی از قالب­های چوبی دارای وزن و قیمت  بالاتری می­باشند. کیفیت قالب­ های ستون مطابق با استانداردهای نظام مهندسی بوده است؛ بنابراین از جنس ­های بی­ کیفیت و معمولی برای این منظور استفاده نمی­ شود و باتوجه‌به افزایش قیمت قالب‌ها در سال‌های اخیر مراکزی به وجود آمده است که این قالب­ها را به‌صورت دست‌دوم می­ فروشند و یا اجاره می­ دهند.

قالب بندی ستون بتنی + روش اجرا و انواع

قیمت قالب‌ بندی چوبی ستون

مقاومت قالب­ های چوبی در برابر فشار و برش و همچنین وزن کم آنها نسبت به قالب‌های فلزی جهت جابه‌جایی و شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری آسان آن سبب شده است که افراد از قالب­ های چوبی جهت قالب‌ بندی ستون بتنی در ساختمان‌ها استفاده کنند. قیمت قالب‌ بندی چوبی ستون بتنی اغلب تحت‌تأثیر  قیمت چوب ­های چندلایه و الوار بوده است هرچند این نوع از قالب‌ها نسبت به قالب‌های فلزی دارای قیمت کمتری هستند.

قالب بندی ستون بتنی + روش اجرا و انواع

قیمت قالب‌ بندی فلزی ستون

قالب ­های فلزی دارای سطح صاف و مقاومت عالی در مقابل فشار بوده­ اند و به دلیل اینکه راحت از سطح بتن جدا می‌شوند و دچار خوردگی نمی­ شوند در قالب‌ بندی ستون بتنی بیشتر استفاده می‌شوند. قیمت قالب‌ بندی ستون مستقیماً تحت‌تأثیر قیمت روزانه فلز است و هرچقدر وزن فولاد مورد استفاده در آن بیشتر باشد دارای قیمت بالاتری است.

حمع بندی

در این مقاله با انواع روش های قالب بندی ستون با استفاده از قالب های چوبی، فلزی و پلاستیکی آشنا شدیم. همچنین روش اجرای قالب بندی ستون نیز شرح داده شد. هر کدام از این روش ها مزایا و معایبی دارند و نحوه انتخاب قالب بندی مناسب وابستگی زیادی به بودجه و نوع سازه ای شما دارد.

برای تهیه انواع قالب فلزی و چوبی و تجهیزات و اتصالات قالب بندی برای اجرای قالب بندی ستون می توانید از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در عمران مارکت، آماده هر گونه مشاوره به شما در جهت خریدی مطمئن هستند.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *