ستون پیش ساخته بتنی + انواع و کاربردها

ستون پیش ساخته بتنی + انواع و کاربردها

این متن به انواع ستون‌های پیش‌ساخته و کاربردهای آن‌ها در صنعت ساختمان پرداخته است. این ستون‌ها از مواد مختلفی نظیر بتن، گچ، پلی‌یورتان، کورین، فایبرگلاس، سیمان، فلز، سنگ و پلی‌استر ساخته می‌شوند وکاربردهای متفاوتی دارند.

ستون ها یکی از اجزای مهم ساخت و ساز هستند و بیشتر بار مقاومت و استحکام یک سازه را بر دوش می کشند.  به معنای دیگر ستون ها اجزای باربر عمودی یک سازه هستند که برای انتقال بارهای افقی به فونداسیون استفاده می شوند. ستون ها را می توان در اشکال، اندازه ها و رنگ های مختلف ساخت و یکی از انواع ستون ها، ستون پیش ساخته است. هدف این مطلب بررسی دنیای ستون‌های پیش ساخته، بررسی ویژگی ‌های منحصربه‌فرد، مزایا و کاربرد های مختلفی است که در حوزه ساخت‌وساز مدرن ارائه می ‌دهند.

بد نیست بدانید ستون های پیش ساخته را می توان برای انتقال حتی سنگین ترین بارهای ساختمانی طراحی کرد. استفاده از این نوع ستون ها چندین مزیت از جمله سرعت بالای اجرا، کیفیت بالا، پشتیبانی سازه ای بادوام، مقاومت در برابر آتش و موارد دیگر دارد و همین ویژگی ها است که این نوع ستون را در صنعت ساخت و ساز محبوب کرده است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد ستون پیش ساخته بتنی و ویژگی ها و مزایای آن صحبت کنیم.

ستون پیش ساخته بتنی + انواع و کاربردها

ستون پیش ساخته چیست؟

قطعات بتنی پیش ساخته به دلیل مزایای بی شمار خود از جمله کیفیت ساخت بالا، کاهش زمان ساخت و اجرا و مقرون به صرفه بودن، محبوبیت قابل توجهی در صنعت ساخت و ساز به دست آورده‌اند. در میان این قطعات بتنی، ستون های پیش ساخته نقش مهمی در ارائه پشتیبانی، پایداری و جذابیت معماری برای ساختمان های چند طبقه ایفا می کنند.

به طور معمول، ستون های پیش ساخته از بتن با مقاومت بالا ساخته شده و با میلگردهای فولادی تقویت می شوند و می توانند برای برآوردن نیاز پروژه های معماری خاص به صورت سفارشی ساخته شوند. در واقع سر ستون و ستون های پیش ساخته با ویژگی های منحصر به فرد و مزایای خود از جمله پرکاربردترین اجزای سازه های بتنی محسوب می شوند. لازم به ذکر است بعد از برآورد مقاومت لازم و آرماتوربندی یک پروژه، ستون پیش ساخته بتنی متناسب با آن را به صورت آماده از کارخانه به محل پروژه منتقل و در سازه اجرا و نصب می کنند. بنابراین صرفه جویی در زمان و هزینه و تسریع مراحل ساخت از جمله مزایای است که این ستون در اختیار کارفرما و پیمانکار قرار می دهد.

ستون پیش ساخته بتنی + انواع و کاربردها

انواع ستون پیش ساخته

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، ستون های پیش ساخته انواع مختلفی دارند و هر نوع کارکرد مخصوص به خودش را دارد. این ستون ها اغلب از بتن ساخته می شوند اما با توجه به الزامات پروژه می توان از ستون پیش ساخته گچی، پلی یورتان، کورین، فایبرگلاس، سیمان، فلز، سنگ و همچنین پلی استر نیز استفاده کرد. به علاوه ستون پیش ساخته بتنی را در پروژه های معماری که نیاز به سر ستون و ستون خاص دارند نیز مورد استفاده قرار می دهند. چراکه ستون های پیش ساخته را می توان در طرح ها و مدل های مختلف مانند مستطیلی، مربعی، بیضی و مدور و … تولید کرد. به همین دلیل هم ستون پیش ساخته بتنی کاربردهای مختلفی دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.  

ستون پیش ساخته بتنی + انواع و کاربردها

کاربرد ستون پیش ساخته

ستون های پیش ساخته از استحکام و مقاومت خوبی برخوردارند و به همین علت هم می توانند در سازه های چند طبقه و به منظور انتقال بار از سقف سازه مورد استفاده قرار گیرند. از سوی دیگر این ستون ها در طرح ها و متریال های مختلفی ساخته می شوند و به همین دلیل هم در پروژه های معماری خاص و به منظور زیبایی و تجمل نیز کاربرد دارند. بنابراین می توان گفت از ستون پیش ساخته بتنی در ساخت ساختمان های مسکونی و تجاری، پارکینگ ها و عمارت های چند طبقه می توان بهره برد. به علاوه به علت تولید سر ستون و ستون پیش ساخته در متریال ها و طرح های مختلف، از این ستون برای جذابیت و زیبایی روف گاردن ها، نمای ساختمان، تالارها و پروژه های اینچنینی نیز استفاده می کنند.

ستون پیش ساخته بتنی + انواع و کاربردها

ساخت ستون پیش ساخته با قالب ستون پیش ساخته

از جمله قطعات پیش ساخته بتنی که در ساخت انواع پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به قالب ستون پیش ساخته نیز اشاره کرد. این قطعات می توانند در ساخت و اجرای ستون های پیش ساخته بتنی در سازه مورد استفاده قرار گیرند. این کار باعث صرفه جویی در هزینه و زمان و همچنین نیروی کار می شود. به علاوه نصب ستون های پیش ساخته عمدتاً از طریق پایه یا پیچ و مهره صورت گرفته و در برخی موارد نیز ستون در سوراخ های ایجاد شده قرار گرفته و با گچ و میلگرد تقویت می شود.

ستون پیش ساخته بتنی + انواع و کاربردها

ویژگی و مزایای ستون پیش ساخته

حتماً برایتان سوال پیش آمده است که علت محبوبیت و کاربرد فراوان ستون پیش ساخته در صنعت ساخت و ساز چیست؟  در ادامه نگاهی می اندازیم به ویژگی ها و مزایای استفاده از ستون های پیش ساخته بتنی:

۱. تضمین کیفیت و انعطاف پذیری طراحی

    الف) محیط کنترل شده: ستون های پیش ساخته در محیط کارخانه به صورت کنترل شده و استاندارد ساخته می شوند که منجر به تضمین کیفیت و به حداقل رساندن خطا در ساخت این قطعات مهم ساختمانی می شود.

    ب) سفارشی ‌سازی: ستون‌های پیش ساخته باعث انعطاف‌پذیری طراحی شده و به معماران و تیم‌های ساخت‌وساز اجازه می ‌دهند تا اشکال، پرداخت ‌ها و بافت ‌های منحصربه‌فردی در نما یا بخش های مختلف سازه ایجاد کنند.

۲. فرآیند ساخت و ساز پیشرفته

    الف) بازده زمانی: ساخت خارج از محل پروژه، نیاز به ریختن بتن در محل پروژه را از بین برده و بدین ترتیب زمان ساخت و تحویل پروژه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

    ب) کاهش نیاز به نیروی کار: استفاده از ستون پیش ساخته در ساخت و ساز، نیاز به نیروی کار در محل را کاهش داده و در نتیجه هزینه های نیروی کار کاهش و بهره وری افزایش پیدا می کند.

    ج) تسریع در ساخت: نصب ستون پیش ساخته امکان انجام همزمان سایر مراحل ساخت و ساز را فراهم می کند و روند کلی ساخت و ساز را تسریع می بخشد.

۳. مزایای ساختاری

    الف) افزایش دوام: ستون های پیش ساخته با بتن با مقاومت بالا ساخته می شوند و بدین ترتیب مقاومت آن ها در برابر عوامل محیطی مانند آتش سوزی، زلزله و خوردگی افزایش می یابد.

    ب) ظرفیت باربری بهبود یافته: میلگردهای تقویت کننده به طور استراتژیک در ستون های پیش ساخته قرار می گیرند تا قابلیت های باربری و انتقال نیرو و فشار سقف افزایش یافته و از این طریق موجب پایداری سازه می شوند.

    ج) ابعاد دقیق و یکنواختی: تولید کنترل شده توسط کارخانه باعث می شود ستون های پیش ساخته ابعاد دقیق و طرح یکنواختی داشته باشند و عدم تقارن و یکنواختی در ظاهر سر ستون و ستون را به حداقل برسانند.

قیمت ستون پیش ساخته

عوامل مختلفی در قیمت ستون پیش ساخته تأثیرگذار هستند. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم این ستون ها از متریال های مختلفی ساخته می شوند و همچنین طرح ها و مدل های مختلفی دارند. بنابراین هرکدام از این عوامل می تواند روی قیمت نهایی ستون پیش ساخته تأثیر بگذارد. علاوه بر آن برند و کارخانه تولید کننده ستون، مواد تشکیل دهنده ستون های پیش ساخته، میزان مقاومت و دوام، هزینه حمل و نقل از محل ساخت تا پروژه و موارد اینچنینی نیز در قیمت ستون پیش ساخته بتنی دخیل هستند.

جمع بندی

ستون پیش ساخته با ارائه مزایای قابل توجهی از جمله بهبود کیفیت ساخت، کاهش زمان ساخت، قابلیت طراحی سفارشی و بهبود یکپارچگی سازه، شیوه های ساخت و ساز مدرن را متحول کرده است. تطبیق پذیری ساختاری، دوام و مقرون به صرفه بودن ارائه شده توسط این ستون ها، آن ها را به انتخابی ضروری و البته مفید برای پروژه های ساختمانی در سراسر جهان تبدیل کرده است. با ادامه پیشرفت فناوری، پیش بینی می شود استفاده از ستون های پیش ساخته افزایش پیدا کرده و بر چشم انداز آینده صنعت ساخت و ساز تأثیر بگذارد. به همین منظور در این مطلب سری زدیم به دنیای ستون پیش ساخته بتنی و انواع، ویژگی و مزایا و کاربردهای آن را مورد بررسی قرار دادیم. در نهایت خوشحال می شویم نظرات و تجربیات شما را دراین زمینه بشنویم.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *