قالب بندی ستون با مقطع متغیر چگونه انجام می‌شود؟

قالب بندی ستون با مقطع متغیر چگونه انجام می‌شود؟

در بسیاری از پروژه های بزرگ، تمام ستون ها مقطع یکسانی ندارند، برای اینکه پروژه با سرعت بالاتری اجرا شود. از قالب های ستون با مقطع متغیر یا به اصلاح از قالب های کشویی استفاده می شود. در ادامه این مقاله با این قالب بیشتر آشنا می شوید.

ساخت ستون‌های بتنی متعدد با ابعاد بزرگ و سطح مقطع متغیر، فرایندی پرچالش و زمان‌بر است که در صورت استفاده از سیستم قالب بندی سنتی یا مدولار، سختی اجرای آن‌ها بیشتر هم می‌شود. سیستم قالب ستون با سطح مقطع متغیر یا قالب ستون کشویی برای کم کردن چالش‌های بتن‌ریزی چنین ستون‌هایی ابداع شده و با وجود هزینه بالا، به‌وفور از آن استفاده می‌شود. در این مقاله، با سیستم قالب ستون متغیر، قالب ستون کشویی، تجهیزات مرتبط، هزینه و مزایای استفاده از آن آشنا می‌شوید:

قالب ستون با مقطع متغیر چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

قالب ستون با مقطع متغیر یک سیستم نوین برای قالب بندی ستون با مقطع مستطیل و مربع است. برخلاف سیستم مدولار، قالب بندی ستون با مقطع متغیر به باز کردن و بستن مجدد قالب در چند مرحله نیازی ندارد و استفاده از آن سرعت اجرای ستون را بالا می‌برد. همچنین استفاده از این سیستم باعث می‌شود که ستون بتنی نما و کیفیت بهتری داشته باشد.

با استفاده از این سیستم می‌توانید ستون‌هایی را اجرا کنید که سطح مقطع آن‌ها از ۳۰*۳۰ تا ۱۲۰*۱۲۰ سانتی‌متر متغیر است. البته تغییر سطح مقطع نباید در فواصل کمتر از ۱۰ سانتی‌متری از ارتفاع ستون رخ دهد. همچنین با استفاده از قالب ستون با مقطع متغیر می‌توانید نسبت به اجرای ستون‌های دارای سطح مقطع مستطیلی با ابعاد ۸۰*۶۰ و ۹۰*۱۱۰ سانتی‌متر و … نیز اقدام کنید.

سیستم قالب ستون با مقطع متغیر برای اجرای پخی نیز مناسب است. برای ایجاد پخی، در داخل قالب از ورق‌های مورب استفاده می‌شود. در صورت استفاده از قالب‌های پلای وود نیز می‌توانید با چسباندن نوار در داخل آن‌ها، به میزان پخی لازم برسید.

قالب بندی ستون با مقطع متغیر چگونه انجام می‌شود؟

قالب ستون کشویی چیست؟

قالب ستون کشویی نام دیگر سیستم قالب ستون با مقطع متغیر است و از این جهت به این سیستم کشویی گفته می‌شود که در آن امکان جابجایی قالب‌های در فواصل ۱۰ سانتی‌متری و به منظور رسیدن به سطح مقطع متغیر، وجود دارد. البته در صورت استفاده از قالب‌های بزرگ (اصطلاحاً لارج پنل) می‌توانید این فواصل را به‌دلخواه تغییر دهید.

قالب بندی ستون با مقطع متغیر چگونه انجام می‌شود؟

مهم‌ترین اتصالات قالب ستون با مقطع متغیر

اتصالات مورداستفاده در سیستم قالب ستون با مقطع متغیر تفاوت چندانی با سایر سیستم‌های قالب بندی بتن متداول ندارد و تنها روش اجرای آن متفاوت است. در ادامه با مهم‌ترین اتصالات به کار رفته در سیستم قالب ستون کشویی آشنا می‌شوید:

  • بولت
  • مهره خروسکی
  • واشر کاس
  • جک‌های مورب (برای شاقول کردن قالب‌ها)
  • پشت‌بند (در صورت زیاد بودن ارتفاع)
  • سکوی بتن‌ریزی (پلتفرم)

هزینه سیستم قالب ستون کشویی چقدر است؟

هزینه استفاده از سیستم قالب ستون کشویی در مقایسه با سیستم‌های مدولار به‌مراتب بیشتر است، چراکه برای استفاده از سیستم قالب ستون با مقطع متغیر، باید قالب‌ها به‌صورت اختصاصی طراحی شوند. همچنین از آنجایی‌که این قالب‌های طراحی شده از نوع لارج پانل هستند، قیمت آن‌ها در مقایسه با قالب‌های معمولی گران‌تر است. در قالب‌های لارج پانل از ورق رویه ۵ میلی‌متری استفاده می‌شود که وزن قالب را بالا می‌برد و بالا رفتن وزن قالب منجر به بالا رفتن قیمت آن می‌شود.

با این حال این روش قالب بندی مناسب پروژه‌های بزرگ است و کاربرد آن باعث می‌شود که سرعت اجرای پروژه بالا برود و بازگشت سرمایه تسریع شود.

قالب بندی ستون با مقطع متغیر چگونه انجام می‌شود؟

مزایای سیستم قالب ستون با مقطع متغیر چیست؟

با وجود قیمت بالا و نیاز به نیروی متخصص، سیستم قالب ستون با مقطع متغیر مزایای زیر را نیز دارد:

  • به‌ جا نگذاشتن خط درز قالب روی ستون
  • سرعت نصب و اجرای بالا
  • راندمان ۴ برابری در مقایسه با سیستم‌های مدولار
  • افزایش یکپارچگی سازه
  • افزایش مقاومت سازه در برابر تنش‌ها و فشارهای احتمالی
  • امکان اجرای طرح‌های معماری خاص

جمع بندی

همان‌طور که گفتیم، استفاده از سیستم قالب ستون با مقطع متغیر به تجربه و تخصص بالایی نیاز دارد و قالب‌های ساخته‌شده برای آن باید کیفیت بالایی داشته باشند. عمران مارکت یک فروشگاه تخصصی تجهیزات قالب بتنی است که می‌توانید انواع قالب و تجهیزات قالب بندی باکیفیت را از ما تهیه کنید. برای اطلاع از قیمت ها، مشاوره و خرید با استفاده از شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در تماس باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *