صفر تا صد انکر بولت

صفر تا صد انکر بولت

این مقاله درباره اهمیت انکر بولت ها در ساختمان‌ها، انواع آنها بر اساس انواع، کاربردها و روش‌های نصب، و اهمیت درک و اجرای صحیح این اجزای حیاتی در پروژه‌های ساختمانی است. انکر بولت‌ها نقش مهمی در پایداری و اتصالات ایمن سازه‌ها با عناصر دیگر و فونداسیون‌ها ایفا می‌کنند. انواع مختلف انکر بولت‌ها بر اساس کاربردها، شکل‌ها و روش‌های نصب توضیح داده شده است.

آیا می دانید انکر بولت ها اجزای حیاتی در سازه هستند که اتصال و یکپارچگی قطعات و مصالح پایه مانند بتن و صفحات فلزی را تضمین می کنند؟ 

در این مطلب یک نمای کلی از انکربولت ها شامل انواع، روش های نصب و اجرا، کاربردها و جنبه های دیگر آن را بررسی خواهیم کرد. اهمیت درک و اجرای انکربولت به اندازه ای است که می تواند ایمنی و کارایی، موفقیت و طول عمر پروژه های ساختمانی را تضمین کند. بنابراین با ما همراه باشید تا تمام  آنچه که باید از این عضو حیاتی سازه بدانید را برایتان تشریح کنیم.

صفر تا صد انکر بولت

انکر بولت چیست؟

انکر بولت ها نقش مهمی در ساخت و ساز پروژه های مختلف ساختمانی ایفا می کنند، زیرا پایداری و اتصالات ایمن را بین عناصر سازه و فونداسیون ها فراهم می کنند. 

انکربولت ها چه برای حمایت از ماشین آلات سنگین، چه اتصال فولاد سازه ای یا تقویت بتن، به عنصری ضروری در صنایع مختلف تبدیل شده‌اند. از انکر بولت یا همان پیچ و لنگر برای چفت و بست کردن صفحات فلزی روی سطوح صلب مثل بتن یا فونداسیون استفاده می کنند.

در واقع یک سر آن درون بتن و سر دیگر آن نیز در صفحات فولادی قرار می گیرد. بنابراین یکی از مهم ترین کاربردهای این قطعه محکم کردن ستون های فولادی روی فونداسیون بتنی است. به علاوه استحکام و تنش تسلیم بالا، مقاومت در برابر شرایط آب و هوا یا آلودگی های شیمیایی از ویژگی های یک انکربولت خوب و مناسب است. 

صفر تا صد انکر بولت

 انواع انکر بولت 

این قطعه مهم و حیاتی در انواع و اشکال و حتی متریال های مختلفی ساخته و تولید می شود که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

انواع انکر بولت از نظر کاربرد

 انکربولت ها از لحاظ کاربرد در دو دسته مکانیکی و شیمیایی قرار می گیرند. معمولاً از انکر بولت های شیمیایی یا همان چسب کاشت ها برای اتصال میلگرد با بتن استفاده می کنند. این نوع انکر بولت یکی از قوی ترین و مقاوم ترین انواع انکربولت ها است و انعطاف پذیری بیشتری هم نسبت به انکر بولت مکانیکی دارد. به همین دلیل از آن برای بخش هایی که مقاومت زیادی نیاز است، استفاده می کنند.

به علاوه انکربولت های شیمیایی می توانند مقاومت عالی در برابر لرزش و نیروهای دینامیکی از خود ارائه دهند. بنابراین کاربرد اصلی انکربولت شیمیایی ایجاد چسبندگی بیشتر بین میلگرد و بتن در بتن مسلح است. از ویژگی های مثبت انکر بولت شیمیایی می توان به عدم محدودیت در کاشت اشاره کرد، چراکه این بولت ها را می توان در هر عمق و ضخامتی به کار برد.

نوع دیگر انکربولت، انکربولت مکانیکی است. تفاوت این بولت با نوع شیمیایی آن، در نحوه قرارگیری آن در بتن است. این بولت ها به صورت مکانیکی داخل بتن قرار گرفته و عمدتاً از مهره، واشر، یک قطعه استوانه‌ ای و یک پیچ رولی با سر مخروطی شکل تشکیل می شود.

صفر تا صد انکر بولت

انواع انکر بولت از نظر شکل

علاوه بر کاربرد، انکربولت ها از نظر شکل و ظاهر نیز با یکدیگر تفاوت دارند و شما می توانید آن ها را مشخصاً از روی ظاهر نیز شناسایی کنید. این دسته بندی به شکل زیر است:

انکر بولت j شکل، جی بولت یا بولت عصایی

جی بولت ها درست همانند اسمشان به شکل حرف “J” انگلیسی هستند و بعد از نصب داخل بتن، با انتهای منحنی و عصا شکل خود نمایان می شوند. آن ها اغلب برای اتصال قطعاتی مانند صفحه ستون یا ستون، به سطوح بتنی و فونداسیون و یا پروفیل های گرد و مربعی شکل استفاده می شوند. 

صفر تا صد انکر بولت

یو بولت یا کرپی

این نوع انکر بولت دو رزوه در دو سر خود دارد و به دلیل شباهتش به حرف انگلیسی (U) به نام یو بولت یا کرپی شهرت دارد. این نوع بولت بیشتر در صنایع پتروشیمی استفاده شده و از آن در مهار لوله ها کمک می گیرند.

صفر تا صد انکر بولت

استاد بولت

استاد بولت (Stud Bolt) به راحتی مونتاژ شده و به دلیل قیمت مقرون به صرفه و هزینه پایین تعمیر و نگهداری، مورد توجه پیمانکاران و سازندگان قرار می گیرد. بزرگترین مزیت استفاده از استاد بولت در یک پروژه، کاهش بسیار زیاد زمان ساخت است. بیشترین کاربرد این نوع انکر بولت در اتصال لوله ها، تاسیسات ساختمانی و شیر آلات است. بد نیست بدانید استاد بولت خود انواع مختلفی دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شویم:

  • استاد بولت ۷ B
  • استاد بولت ۷ L
  • استاد بولت  ۶ B
  • استاد بولت ۸ B
  • استاد بولت ۱۶B
صفر تا صد انکر بولت

آی بولت

بولت چشمی یا آی بولت، به انکربولتی گفته می شود که از یک طرف دارای حلقه است. وجود حلقه باعث شده تا بتوان از این بولت برای کارهای جابجایی اجسام و آویزان کردن طناب، نوار یا زنجیر استفاده کرد.

صفر تا صد انکر بولت

انکر بولت مستقیم

انکر بولت مستقیم یا سردار دارای یک سر شش ضلعی یا مربعی در یک طرف است که در بتن کاشته می شود. 

صفر تا صد انکر بولت

انکر بولت مستقیم با آستین

انکر بولت مستقیم با آستین که شبیه بولت های معمولی است، اساساً در اتصال اجزای سبک مثل آجر به بتن استفاده شده و طول کشیده تری نسبت به سایر بولت‌ها دارد. 

صفر تا صد انکر بولت

انواع انکر بولت از نظر کاشت

انکربولت ها در نحوه کاشت نیز با یکدیگر متفاوت هستند و آن ها را بسته به نحوه قرارگیری در بتن می توان در دسته های گوناگونی قرار داد. این تقسیم بندی عبارتند از :

Cast-in-Place

این نوع انکر بولت ها قبل از گیرش بتن داخل آن قرار می گیرند، به معنای دیگر در بتن مرطوب کاشته می شوند. 

Post-Installed

انکر بولت های پس از نصب یا Post-Installed، بولت هایی هستند که پس از گیرش پایه بتنی داخل آن نصب می شوند. برای کاشت و نصب این بولت ها، یک سوراخ در بتن ایجاد شده و سپس بولت در سوراخ نصب می شود. 

Expansion

این انکربولت ها برای محکم کردن مواد و مصالح مختلف بر روی سطوح چوبی یا فلزی استفاده می شوند. برای نصب بولت های Expansion، ابتدا در سطح بتن سوراخ‌هایی ایجاد شده و سپس انکربولت را داخل این سوراخ ها قرار می دهند.

صفر تا صد انکر بولت

تفاوت بین انکر بولت و رول بولت

انکربولت برای محکم کردن و چسباندن قطعات مختلف سازه به بتن یا سطح فلزی طراحی شده و معمولاً در پروژه های ساختمانی برای اتصال تجهیزات، ستون ها، فولاد سازه ای و غیره استفاده می شود. این بولت ها معمولاً انتهایی رزوه‌دار یا قلاب‌دار دارند که از سطح بتن بیرون می زند.

از سوی دیگر اما رول بولت، پیچی است با سر صاف و استوانه ای و مهره و واشر. رول بولت زمانی استفاده می شود که ظاهری صاف و بدون هیچ گونه قسمت بیرون زده از مصالح پایه مد نظر باشد. به همین دلیل هم معمولاً اتصال بدنه رول بولت و مصالح پایه با استحکام بالایی صورت می گیرد. آنها اغلب در ساخت و ساز، مونتاژ مبلمان و مونتاژ خودرو کاربرد دارند. به طور خلاصه، تفاوت اصلی بین انکر بولت ها و رول بولت ها کاربرد و طراحی آن ها است. 

صفر تا صد انکر بولت

روش ‌های گیرایی و عملکرد انکر بولت

روش های مختلفی برای گیرایی و عملکرد انکر بولت وجود دارد که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد:

روش اصکاکی و انبساطی

در روش Friction and Expansion که آن را روش اصکاکی و انبساطی می نامند، انکربولت از طریق ایجاد اصطکاک بین مصالح، بارهای مختلفی را تحمل می کند. این روش یکی از آسان ترین روش های نصب و گیرایی انکربولت هاست.

روش چسبندگی

در روش Bonding یا چسبندگی، انکربولت باعث چسبیدن میلگرد به مصالح پایه شده و از این طریق بار و فشار زیادی را تحمل می کند. در این روش عمق و قطر بولت هیچ محدودیتی ندارد.

روش چفتی یا کلیدی

در این روش که به روش Keying شهرت دارد، انکر بولت داخل سوراخی که از قبل داخل بتن تعبیه شده، قرار می گیرد. قدرت باربری و ظرفیت دینامیکی مصالح در این روش افزایش پیدا می کند.

روش ترکیبی چفتی و اصطکاکی

همانطور که از نامش مشخص است، این روش ترکیبی از روش های چفتی و اصطکاکی است. به معنای دیگر در این روش انکر بولت می تواند هم به روش چفتی و هم به روش اصطکاکی گیرایی پیدا کند.

صفر تا صد انکر بولت

 فاکتورهای موثر در انتخاب نوع انکر بولت

انتخاب نوع انکربولت یکی از دغدغه های بزرگ و مهم سازندگان است. این قطعات وظیفه اتصال و نگهداری اجزای سازه را بر عهده دارند و اگر به درستی انتخاب نشوند، می توانند ضررهای جبران ناپذیری وارد کنند. بنابراین بهتر است پیش از هر چیزی در مورد عواملی که باید حین انتخاب انکر بولت مناسب به آن ها دقت کرد، صحبت کنیم. این عوامل عبارتند از:

شرایط محیطی و آب و هوایی

شرایط آب و هوایی و جغرافیایی، میزان رطوبت یا مواد شیمیایی می تواند روی عملکرد انکر بولت ها تأثیر زیادی بگذارد. به همین دلیل هم شرایط محیطی و آب و هوایی هنگام انتخاب این قطعات مهم باید حتماً در نظر گرفته شود. برای مثال در پروژه هایی که در بستر دریا قرار دارند و یا پروژه های پتروشیمی که در معرض مواد شیمیایی و سولفات و فسفات و غیره هستند، نوع خاصی از انکربولت مورد نیاز است. از سوی دیگر این بولت ها از متریال های مختلف ساخته می شوند. بنابراین می توان به راحتی انکربولت مناسب برای هر آب و هوایی را انتخاب و استفاده کرد.

صفر تا صد انکر بولت

میزان بار

انواع بولت ها میزان بار ۱۰ تا ۱۵۰۰۰ را می توانند تحمل کنند. بنابراین انتخاب انکربولت مناسب برای هر پروژه به کاربرد و محل قرارگیری آن بستگی دارد.

نوع بار

نوع باری که به انکر بولت وارد می شود نیز در انتخاب آن تأثیر مستقیم دارد. بار وارد بر انکربولت ها به دو دسته بارهای استاتیکی و بارهای دینامیکی تقسیم می شوند، مانند شوک وارد بر سازه، زلزله و غیره.

 شرایط اجرای انکر بولت

به طور کلی انکر بولت ها به دو روش نصب و اجرا می‌ شوند. در روش اول انکربولت به صورت همزمان به پلیت یا صفحه فلزی، از طریق پیچ و مهره نصب و اجرا می شود. روش دیگر اما کاملاً برعکش روش همزمان است. در این روش ابتدا انکربولت نصب و در زمانی بعد از آن مصالح و قطعات دیگر مانند آرماتورها یا میلکردها نصب می شوند.  

صفر تا صد انکر بولت

 کاربردهای انکر بولت

کاربردهای انکر بولت به قدری زیاد است که نمی توان تمام آن ها را در این مطلب پوشش داد. از این قطعات مهم نه تنها در ساختمان سازی بلکه در صنایع دیگر مانند خودرو سازی نیز استفاده می کنند. اما برخی از مهم ترین کارکردهای انکر بولت عبارتند از:

  • نصب در دکوراسیون داخلی یک سازه، مانند پارتیشن
  • نصب در نمای ساختمان خصوصاً نمای فلزی
  • مهار داربست فلزی 
  • اجرای شیر آلات سرویس بهداشتی
  • اجرای پنل های پیش ساخته بتنی مانند دیوار و سقف های کاذب
  • نصب در سیستم لوله‌ کشی و کانال های آبی
  • نصب آسانسور و پله برقی
  • نصب در ریل های خطوط مترو و راه‌ آهن
  • نصب و نگهداری انواع تجهیزات، ماشین ‌آلات صنعتی و جرثقیل ‌های سقفی
  • نصب دکل ‌های بتنی و فلزی مانند دکل ‌های مخابراتی و برقی 
صفر تا صد انکر بولت

عوامل تاثیرگذار بر طراحی انکر بولت

جالب است بدانید اگر پروژه ساختمانی شما نیاز به انکربولت ویژه ای داشته باشد، می توانید آن را به صورت شخصی سازی طراحی کنید. عواملی که روی طراحی انکر بولت ها تأثیر دارند، شامل موارد زیر می شوند:

  • نوع و راستای بار (کششی یا فشاری و یا استاتیکی یا دینامیکی)
  • میزان بار 
  • نوع مصالحی که انکربولت در آن کاشت می شود
  • فاصله میان انکربولت و لبه مصالحی که در آن قرار می گیرد
  • عمق انکربولت
  • میزان میلگردهایی که برای مسلح کردن بتن به کار می روند
صفر تا صد انکر بولت

 نحوه کاشت انکر بولت

فرآیند نصب و نحوه کاشت نقش مهمی در عملکرد و دوام انکر بولت ایفا می کند. در ادامه با مراحل کلی نحوه کاشت انکر بولت بیشتر آشنا می شویم:

ایجاد حفره یا سوراخ

 از مته مناسب برای ایجاد سوراخی در بتن با قطر و عمقی که سازنده تعیین کرده است، استفاده کنید. برای حفاری کارآمد می توانید از دریل چکشی یا بتن کن چرخشی استفاده کنید.

تمیز کردن حفره 

هر گونه زباله یا گرد و غبار را با استفاده از برس سیمی، هوای فشرده یا جاروبرقی از سوراخ ایجاد شده خارج کنید. تمیز بودن این حفره چسبندگی مناسب انکر بولت را تضمین کرده و خطر خرابی را کاهش می دهد.

قرار دادن و اجرای انکر بولت

انکر بولت را در حفره ایجاد شده قرار دهید. در این مرحله باید از عمق مناسب انکربولت مطمئن شوید. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، شرایط اجرای انکربولت متفاوت است و شما می توانید هر کدام از این ۳ روش را بسته به نوع انکر بولتتان انتخاب کنید.

صفر تا صد انکر بولت

شرکت های تولید کننده انکر بولت

با توجه به وظیفه مهم انکربولت ها و کاربردهای گسترده آن ها، شرکت ها و کارخانه‌های مختلفی در ایران انکربولت تولید می کنند. در ادامه ۱۰ تولید کننده برتر انکر بولت را به شما عزیزان معرفی می کنیم:

  1. شرکت بازرگانی جاوید متال
  2. شرکت ویستا هوداد
  3. گروه صنعتی پارس کاوه
  4. شرکت بولت کاران 
  5. آسان بولت تهران
  6. شرکت تخصصی مگا پیچ
  7. شرکت هیلتیران 
  8. فیکست
  9. مجموعه آیین صنعت 
  10. مجموعه کالا عمران

راهنمای خرید انکر بولت

انکربولت‌ها وظیفه اتصال قطعات مختلف به مصالح پایه را بر عهده داشته و در صنایع مختلفی کاربرد دارند. بنابراین هنگام خرید انکر بولت باید به کارکرد و متریال مورد نیاز توجه داشته باشید. همچنین انکربولت ها انواع و اقسام مختلفی دارند و هر نوع میزان بار مختلفی را تحمل می کند. بنابراین میزان بار وارده و نوع و راستای بار وارده بر انکربولت در انتخاب آن موثر است. همچنین هنگام انتخاب انکر بولت باید به شرایط آب و هوایی، فاصله انکربولت از لبه مصالح پایه، نوع مصالح پایه و قطر و عمق کاشت نیز توجه شود.

صفر تا صد انکر بولت

جدول استاندارد انکر بولت

استاندارد انکر بولت به استاندارد طراحی و نصب آن گفته می شود که توسط سازمان استاندارد آمریکایی (ASTM) تعریف شده است و ما آن را به عنوان ASTM F1554 می شناسیم. هر انکر بولتی بنابر کارکرد و نحوه نصبش تعریف می شود و مشخصات فنی خاص خود را دارد. در جدول زیر می توانیم متریال و جنس انکربولت، ابعاد و استاندارد پیچ، واشر و مهره اتصالی آن ها را مشاهده کنیم:

متریال انکر بولتاستاندارد پیچ یا انکراستاندارد مهره
آلیاژ فولادASTM A 193 Gr. B7ASTM A 194 Gr. 2H or A 563 Gr. DH
فولاد کم‌کربنASTM A 307 Gr. A or A 36ASTM A 563
فولاد با کربن متوسطASTM F 1554 Gr. 55A 563 Gr. D
فولاد پرکربنASTM A 325 or A 321ASTM A 194 or A 563

در آخر

انکر بولت ها همان پیچ و بست هایی هستند که قطعات و اجزای مختلف یک سازه را به مصالح پایه مانند بتن یا صفحات فلزی نصب می کنند. انتخاب صحیح و مناسب انکر بولت ها به طور مستقیم روی استحکام و دوام کلی پروژه و سازه تأثرگذار هستند، به همین علت در این مطلب صفر تا صد انکربولت را بررسی کردیم و با جنبه های مختلف آن از کاربرد گرفته تا نحوه اجرا و کاشت آشنا شدیم. اگر شما نیز تجربه ای در این زمینه دارید می توانید آن را با ما و سایر مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *