انکر بولت صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

انکر بولت صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

انکر بولت صنعتی یک نوع پیچ و مهره فولادی با مقاومت بالا و تحمل نیرو و بار زیاد است. این انکر بولت در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و در اتصال سازه‌های بزرگ و صنعتی نقش اساسی دارد. از جمله کاربردهای آن می‌توان به پروژه‌های ساختمانی، غول‌پیکر، بزرگراه‌ها، دکل‌های الکتریکی، نیروگاه‌ها، سد و پل، و سیستم‌های دریایی اشاره کرد. این بولت‌ها اغلب از فولاد ضد زنگ تولید می‌شوند و مقاومت بالایی در برابر آب دارند.

ایمنی و مقام سازی از جمله وظایف انکر بولت صنعتی است. این نوع خاص از انواع انکر بولت در صنایع مختلفی کاربرد دارد و به دلیل مقاومت بالا و تحمل نیرو و بار زیاد، در پروژه های صنعتی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این پیچ و مهره های فولادی در اتصال سازه های بزرگ و صنعتی نقش مهمی دارند و در انواع مختلفی نیز ساخته و تولید می شوند. برای آشنایی بیشتر با این اجزای مهم و مستحکم، با ما همراه باشید. در این مطلب ضمن آشنایی با بولت صنعتی، کاربرد، مزایا و همچنین انواع مختلف آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

انکر بولت صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

انکر بولت صنعتی چیست؟

از انواع انکر بولت ها که شامل انکر بولت مکانیکی و انکر بولت شیمیایی می شوند، در ساختمان سازی و استحکام سازه های مختلف بهره می گیرند. اما انواع خاصی از این انکر بولت ها وجود دارند به نام انکر بولت صنعتی که مقاومت و استحکام بالایی از خود نشان داده و می توانند در اتصال اجزای سازه های بزرگ به کار گرفته شوند.

 به همین دلیل هم در صنایع مخالفی مثل پروژه های ساختمانی عظیم و غول پیکر، ساخت بزرگراه های مناسب برای ماشین آلات سنگین و پر ترافیک، دکل های الکتریکی و نیروگاه ها، ساخت سد و پل و سیستم های دریایی کاربرد دارند. مقاومت بالای این نوع انکر بولت ها به دلیل اندازه، نوع شکل و جنس آلیاژ آن ها است و هرکدام هم مشخصات منحصر به فرد خودشان را دارند. همچنین این بولت ها اغلب از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند و به همین دلیل هم در برابر آب از خود مقاومت بالایی نشان می دهند.  برای آشنایی بیشتر با این اجزای مهم و کاربردی، بهتر است ابتدا انواع و مزایای آن را بررسی کنیم. 

انکر بولت صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع انکر بولت صنعتی 

انکر بولت های صنعتی به طور کلی ۴ نوع دارند. کاربرد و استفاده هر یک از انواع بولت های صنعتی متفاوت است و به همین دلیل هم برای انتخاب بولت مناسب باید حتماً به مشخصات فنی بولت و کاربرد آن توجه شود. در ادامه با انواع انکر بولت صنعتی بیشتر آشنا می شویم:

انکربولت صنعتی L شکل

انکربولت L شکل یکی از پرکاربردترین انواع انکر بولت صنعتی است. از این بولت اغلب در ساختمان سازی و برای اتصال قطعات و صفحات به مصالح مختلف از جمله بتن استفاده می کنند. بنابراین این انکر بولت با نگهداری از فونداسیون به مقاومت و استحکام کلی سازه کمک می کند. پای کوتاه یا L شکل این انکر بولت در داخل مصالح پایه مانند بتن قرار گرفته و نقش تکیه گاه را ایفا می کند و پای دیگر آن داخل محل اتصال نصب می شود.  این بولت صنعتی معمولاً در سایز های ۳ الی ۸ میلی‌متری ساخته شده و استانداردهای مختلفی دارد که باعث می شود در صنایع مختلف کارکردهای گوناگونی داشته باشد.

انکر بولت صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

انکر بولت صنعتی دوسر رزوه

یکی دیگر از ابزارهای صنعتی پرکاربرد، انکر بولت صنعتی دوسر رزوه است. این انکر بولت مقاومت بالایی از خود نشان داده و تحمل نیرو و بار زیادی دارد. به همین دلیل هم کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی، اتصال و نگهداری ستون و سرستون و تابلوهای بزرگراه ها و موارد اینچنینی دارد. 

انکر بولت صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

انکر بولت صنعتی جی شکل

انکر بولت صنعتی J شکل معمولاً قطر بزرگتری نسبت به سایر انکر بولت ها داشته و وظیفه نگهداری، استحکام و اتصال قطعات مختلف و تکیه گاه مصالح را بر عهده دارد. به همین دلیل هم می توان از این بولت علاوه بر ساختمان سازی در صنایع دیگر همچون پل سازی و تأسیسات الکتریکی بهره برد. جالب است بدانید انکر بولت جی شکل یا دسته عصایی به دلیل این کاربردهای گوناگون و بی شمار جزو پرفروش ترین انکر بولت ها در بازار محسوب می شود.  

انکر بولت صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

انکر بولت صنعتی محرک

در فضاهای محدود و مکان هایی که فضا برای پیچ و مهره کوچک است، می توان از انکر بولت صنعتی محرک استفاده کرد. این انکر بولت ها سایز نسبتاً کوچک تری نسبت به سایر انکر بولت های صنعتی داشته و به همین دلیلی هم در شرایط خاص به کمک سازندگان می آیند. انکر بولت محرک برای اتصالات محکم در ماشین آلات بزرگ و تجهیزات بزرگراه ها و پل سازی، مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر آن به دلیل روکش ضد زنگ خود به عنوان گالوانیزه ساز در دستگاه ها و تجهیزات بزرگ نیز کاربرد دارد.

مزایای انکر بولت صنعتی

قبل از اینکه به معرفی کاربردهای فراوان و بی شمار انکر بولت های صنعتی بپردازیم، بهتر است کمی راجع به مزایا و ویژگی ها انکر بولت صنعتی که آن را تا این اندازه محبوب سازندگان ساخته، صحبت کنیم. بنابراین در ادامه شما را با برخی از مهم ترین مزایای بولت صنعتی آشنا می کنیم:

  • اتصال محکم و با دوام بین قطعات و اجزای مختلف یک سازه یا پروژه 
  • قابلیت اجرا در مصالح پایه با متریال های گوناگون
  • تقویت ایمنی و مقاومت کلی سازه
  • امکان ساخت و طراحی انکر بولت صنعتی به صورت سفارشی
  • جلوگیری از جابه جایی و ترک خوردگی و شکست قطعات و اجزای بزرگ
  • کاربردهای بی شمار و گسترده
  • صرفه جویی در هزینه و زمان ساخت پروژه
انکر بولت صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد انکر بولت صنعتی

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، انکر بولت صنعتی به دلیل مقاومت و استحکام بالا و گونه های مختلف خود، کاربردهای گسترده ای دارد. از این قطعات مهم و حیاتی می توان در ساختمان سازی، پروژه های صنعتی، ساخت ماشین آلات و ده ها صنعت دیگر نیز استفاده کرد. در ادامه اما با برخی از مهم ترین و رایج ترین کاربردهای بولت های صنعتی آشنا می شویم:

  • راه سازی، جاده سازی و ساخت بزرگراه ها 
  • نصب دکل های مخابراتی و برقی
  • ساخت آشیانه هواپیما
  • نصب و اجرای نرده، داربست و تابلوهای بزرگراه ها
  • پل سازی و سد سازی
  • سیستم های دریایی
  • ساخت سقف کاذب و اتصال پنل های پیش ساخته بتنی
  • سیستم های لوله کشی و کانال ها
  • تجهیزات پزشکی و بیمارستانی
  • ساخت راه آهن و تجهیزات ریلی مترو
  • ساخت آسانسور و پله برقی
  • نصب انواع جرثقیل‌ های سقفی
انکر بولت صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

قیمت انکر بولت صنعتی

تولید کنندگان و عرضه کنندگان بی شماری در ایران انکر بولت صنعتی تولید و آن را عرضه می کنند. به علاوه با توجه به انواع مختلف این انکر بولت ها از لحاظ متریال، ظاهر و کارکرد؛ نمی توان قیمت ثابتی را برای این بولت های صنعتی تخمین زد. در حقیقت فاکتورهای بی شماری در قیمت نهایی انکر بولت صنعتی دخیل هستند، مانند جنس و متریال، استاندارد و وزن، برند و کارخانه تولید کننده بولت، نوسانات بازار آهن و موارد اینچنینی. بنابراین قبل از خرید انکر بولت های صنعتی حتماً در مورد قیمت روز انکر بولت تحقیق کرده و سپس اقدام به خرید آن کنید. ما نیز برای کمک به خرید مناسب شما، نکاتی که هنگام خرید بولت صنعتی باید به آن ها توجه کنید را برایتان جمع بندی کرده ایم. توجه شما را به راهنمای خرید انکر بولت مناسب جلب می کنیم.

انکر بولت صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

نکات خرید انکر بولت صنعتی

شاید انکر بولت ها اجزای کوچکی به نظر برسند اما همین اجزای کوچک هستند که یک سازه را مستحکم و سرپا نگه می دارند. بنابراین ایمنی و مقاومت سازه یا پروژه های صنعتی در گرو انتخاب مناسب و صحیح انکر بولت ها است. در ادامه با نکات خرید انکر بولت صنعتی آشنا می شویم:

توجه به شرایط محیطی 

برگ برنده شما در انتخاب انکر بولت صنعتی مناسب، توجه به شرایط آب و هوایی مکانی است که سازه یا پروژه در آن قرار دارد. برخی از پروژه هایی که در نزدیکی بستر دریا و یا در مجاورت مواد شیمیایی مانند فسفات، سولفات و … قرار گرفته اند، نیاز به نوع خاصی از انکر بولت ها دارند. انکر بولت صنعتی که توصیه می شود در این پروژه ها استفاده شود، باید روکش ضد زنگ و ضد خوردگی داشته باشند. این انکر بولت ها در گذر زمان دچار خوردگی نمی شوند و دوام و ماندگاری سازه را بالا می برند.

نوع بار

بارهای مختلفی به مصالح پایه در یک پروژه وارد می شود که هر بار، نیاز به انکر بولت مخصوصی دارد. در واقع انکر بولت های صنعتی هر کدام نوع و میزان بار خاصی را تحمل می کنند. بنابراین شناخت نوع و راستای بار وارده هنگام خرید انکر بولت ها اهمیت بسیار زیادی دارد. فراموش نکنید که به کارگیری یک بولت اشتباه می تواند کل سازه را دچار خرابی و ریزش کند. لازم به ذکر است که بارهای دینامیکی به انواع بار ناشی از زلزله، خستگی و شوک دسته بندی شده و هر انکربولت می‌تواند نوع و بازه خاصی از این بارها را تحمل کند.

فاصله دو انکر بولت از یکدیگر

قبل از خرید انکر بولت صنعتی حتماً به فاصله قرارگیری آن‌ها از یکدیگر توجه فرمایید. برخی انکر بولت های صنعتی قابلیت کاشت در فواصل مشخصی را دارند، بنابراین این نکته را هنگام انتخاب انکر بولت مناسب حتماً به یاد داشته باشید.

کلام آخر

 اگر برای اتصال اجزای مختلف و مصالح پایه در سازه های بزرگ نیاز به یک اتصال کننده و تکیه گاه مستحکم داشته باشید، چاره کار شما انکر بولت صنعتی است. این انکر بولت ها در انواع مختلفی از لحاظ متریال و ظاهر و استاندارد تولید شده و به همین دلیل هم کاربردهای گسترده و گوناگونی در صنایع مختلف دارند. در این مطلب صفر تا صد انکر بولت های صنعتی را خواندیم و با نحوه انتخاب آن ها آشنا شدیم. اگر شما نیز تجربه یا نظری در زمینه انکر بولت های صنعتی دارید، خوشحال می شویم آن را با ما و سایر مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *