همه چیز در مورد رول بولت

همه چیز در مورد رول بولت

رول بولت، یک عنصر حیاتی در ساخت و سازهای مختلف است که برای اتصال اجزای سازه به بتن یا مصالح دیگر استفاده می‌شود. این بولت‌ها از جنس فولاد تشکیل شده و وظیفه نگه داشتن و اتصال تجهیزات و اجزا را بر عهده دارند. نصب صحیح این بولت‌ها برای ایمنی و استحکام سازه بسیار حیاتی است. اجزای تشکیل‌دهنده رول بولت شامل پیچ، بدنه فولادی با اشکال مختلف، واشر فنری و تخت، و مهره است.

یکی از مهم ترین مراحل هر ساخت و سازی، اتصال اجزای مختلف و یکی از مهم ترین ابزارهای برای اتصال اجزا، رول بولت است. رول بولت ها با قرارگیری در بتن، باعث اتصال میلگرد و یا قطعات دیگر به بتن یا مصالح دیگر می شوند. این نوع بولت های پرکاربرد انواع و اقسام مختلف و همچنین رده مقاومتی متفاوتی دارند. اگر با این عناصر ساختمانی مهم آشنا نیستید، توصیه می کنیم این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب تمام آنچه که نیاز است در مورد این بولت ها بدانید، آورده‌ایم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

همه چیز در مورد رول بولت

رول بولت چیست؟

اتصال و نگه داشتن اجزای مختلف یک سازه به یکدیگر است که آن سازه را سرپا نگه می دارد. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چه چیزی باعث نگه داشتن این قطعات و اجزا کنار هم می شود؟ امروز و در این مطلب می خواهیم به این نکته اشاره و این عضو کوچک اما حیاتی سازه را معرفی کنیم. 

این عضو کوچک اما مهم که وظیفه اتصالات ساختمانی را برعهده دارد را رول‌ بولت می نامند. در واقع این بولت ها از جنس فولاد هستند و وظیفه اتصال تجهیزات مختلف به بتن، آجر، سنگ یا سیمان و مصالح دیگر را بر عهده دارند. بنابراین وجود و نصب استاندارد و صحیح آن ها از هر چیز دیگری اهمیت بیشتری دارد، چراکه این قطعات بار وارده بر مصالح پایه را تحمل می کنند. بنابراین هنگامی که این بولت ها به درستی انتخاب نشوند و یا نصب استانداردی نداشته باشند، بدون شک سازه ایمن نخواهد بود و احتمال تخریب و ضرر مالی و جانی افزایش پیدا می کند. اما اجزای تشکیل دهنده این بولت ها چیست؟ 

همه چیز در مورد رول بولت

اجزای تشکیل دهنده رول بولت

اجزاء تشکیل‌دهنده رول بولت ها بسته به نوع آن ها متفاوت است. اما برخی از اجزای آن ها یکسان است. مانند پیچ که یک سر رزوه و یک سر مخروطی شکل دارد، بدنه فولادی که خود مدل های مختلفی دارد (استوانه ای، پروانه ‌ای)، واشر فنری و تخت و مهره.

همه چیز در مورد رول بولت

 انواع رول بولت ها

پیشتر نیز اشاره کردیم که رول بولت ها انواع مختلفی دارند و در مدل ها و مقاومت های مختلفی تولید و عرضه می شوند. برای مثال می توان به رول‌ بولت سقفی، سقفی پروانه‌ای، رول‌ بولت  HAS و رول‌ بولت HKD اشاره کرد. لازم به ذکر است که انواع بولت ها کاربردهای متنوع و گوناگونی دارند. اما در ادامه با انواع رول بولت ها از لحاظ مکانیسم بیشتر آشنا می شویم:

 رول بولت های انبساطی

رول‌ بولت های انبساطی از جنس استنلس استیل و کربن استیل ساخته می شوند. متریال مورد استفاده در این نوع بولت ها به منظور کاشت و استفاده در بتن های بدون ترک یا ترک خورده و  تحمل بار و فشار ناشی از زلزله مورد استفاده قرار می گیرند.

 رول بولت‌های آندرکات

این بولت‌ها به گونه ای طراحی شده اند که برای شرایط بحرانی مانند آتش‌سوزی یا خستگی بسیار مناسب هستند و عملکرد فوق العاده ای از خود نشان می دهند.

 رول بولت‌های پیچشی

وظیفه اصلی رول بولت‌های پیچشی تحمل بارهای موقتی و دائمی است. گاهی از این بولت ها در بتن ‌های مجوف یا سفال نیز استفاده می کنند.

همه چیز در مورد رول بولت

 ابعاد رول بولت

رول بولت ها در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می شوند و این تنوع باعث می شود که کاربرد، محل قرارگیری و تحمل بار متفاوتی داشته باشند. مهم ترین فاکتوری که باید هنگام خرید سایز مناسب رول بولت به آن توجه کنید، میزان بار وارده است. همچنین لازم به ذکر است که سایز بندی این بولت ها بر اساس قطر آن ها و بین بازه ۶ میلی متر تا ۲۲ میلی متر. البته این سایز بندی، سایز بندی استاندارد و رایج این محصول ساختمانی است و سایزهای کوچک تر یا بزرگتر نیز در بازار وجود دارند اما متأسفانه کاربرد چندانی نداشته و به همین دلیل مورد استقبال قرار نمی گیرند.

استاندارد رول بولت

هر رول‌بولتی مشخصات فنی خاص خودش را دارد. همین مشخصات است که این بولت ها را برای کاربردهای متفاوت، آماده می کند. بنابراین استاندارد این انکر بولت نشان می ‌دهد که برای متریال مورد نظر مناسب است یا خیر. همچنین استاندارد رول بولت است که میزان تحمل فشار و آب و هوای خاص آن را مشخص می کند. بد نیست بدانید معتبرترین و رایج ترین استاندارد این بولت ها استاندارد اتحادیه اروپا ETA است. 

همه چیز در مورد رول بولت

کاربرد رول بولت

اکثراً رول بولت ها را به عنوان اتصال دهنده اجزا و قطعات مختلف سازه به یکدیگر می شناسیم. اما کاربرد این بولت ها به همین جا ختم نمی شود! در واقع این قطعه فولادی به دلیل مقاومت بالای خود، از ساختمان سازی گرفته تا ساخت انواع ماشین‌آلات و خطوط راه‌ آهن؛ در صنایع مختلف و گوناگونی کارکرد دارد. بنابراین در ادامه شما را با کاربردهای این بولت در ساختمان سازی و همچنین صنایع دیگر آشنا می کنیم:

همه چیز در مورد رول بولت

کاربرد رول بولت در ساختمان سازی

  • اتصال ستون‌ها یا سایر سازه ‌های فلزی به بتن 
  • ساخت انواع سقف کاذب و پنل های پیش ساخته بتنی
  • پارتیشن‌بندی
  • ساخت سرویس بهداشتی
  • ساخت نمای فلزی
  • مهار داربست، 
  • مهار کننده لوله، تأسیسات و کانال‌های تهویه هوا
همه چیز در مورد رول بولت

کاربرد رول بولت در صنعت

  • ساخت انواع ماشین‌آلات و جرثقیل ‌های سقفی
  • ساخت خطوط مترو  و راه‌ آهن
  • دکل مخابراتی و تأسیسات برقی
  • صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
  • نصب دوربین‌های مداربسته
همه چیز در مورد رول بولت

نحوه عملکرد رول بولت

حال که با کاربردهای متفاوت و گوناگون بولت آشنا شدیم شاید برایتان سوال باشد که این قطعه فولادی کوچک چگونه این کارکردها را دارد؟ 

ساختار و نوع ساخت انکربولت به شکلی است که برای مقاوم‌سازی اتصالات بتنی استفاده می ‌شود. در واقع نحوه عملکرد رول بولت به این صورت است که وقتی مهره بولت را می بندیم، پیچ سر مخروطی شکل آن باعث باز شدن استوانه فلزی چاکدار می شود. طی این پروسه قطر بولت افزایش پیدا کرده و از این طریق باعث تحکیم اتصال قطعات به بتن یا مصالح پایه دیگر می شود. در ادامه نحوه نصب رول بولت بیشتر آشنا خواهیم شد.

همه چیز در مورد رول بولت

نصب رول بولت

انواع مختلف رول بولت از لحاظ میزان مقاوت و ابعاد و سایز موجود است و شما باید قبل از هر چیزی بولت مناسب با سازه یا پروژه خود را انتخاب کنید. بدین ترتیب نحوه نصب رول‌بولت شما نیز مشخص خواهد شد. 

با این وجود اما اتصال و اجرای این بولت ها در برخی مراحل یکسان است. بنابراین در قدم اول لازم است طبق سایز و ابعاد بولت، سوراخی داخل بتن یا سطح پایه خود ایجاد و قسمت مخروطی شکل این انکر بولت را در سوراخ وارد کنید. پس از آن می توانید با پیچاندن مهره بولت آن را سر جای خود محکم و اتصال لازم را ایجاد کنید.

انتخاب رول بولت مناسب

این نوع خاص از انکر بولت ها حکم اتصال دهنده و تکیه گاه را برای سازه و پروژه های مختلف دارند، بنابراین انتخاب رول بولت مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. با توجه به تنوع رول بولتهای موجود در بازار نیز باید هنگام خرید بولت به این نکته توجه کرد که بولت مورد نظر در شرایط آب و هوایی پروژه یا سازه به خوبی عمل می کند یا خیر. همچنین میزان تحمل وزن رول‌بولت نیز در انتخاب صحیح آن اهمیت بسیار زیادی دارد. از جمله عوامل دیگری که هنگام انتخاب این عضو مهم باید به آن توجه کرد، میزان مقاومت و تحمل بار وارده، سایز و ابعاد و جنس و متریال بولت است. 

مراحل تولید رول بولت

با ما همراه باشید تا با مراحل تولید رول بولت، این عضو حیاتی و مهم آشنا شویم:

 برش

در اولین مرحله از تولید انکر بولت ها، مواد اولیه در کارخانه تولید کننده برش می خورد. به معنای دیگر با توجه به استانداردها و مشخصات فنی انواع بولت ها، سایز مورد نظر محاسبه شده و در طول و ابعاد مناسب برش می خورد. پس از آن نوبت به ساخت سر بولت می رسد. برای این کار انتهای یک میله استوانه ای شکل را به وسیله کویل‌های گرمایش القایی تا حدود ۲۰۰۰ درجه فارنهایت گرم و پس از آن تحت فشار فورج؛ به شکل مورد نظر ساخته می شود.

عملیات حرارتی

باری افزایش مقاومت و تحمل وزن رول بولت ها لازم است حین مراحل ساخت آبدیده شوند. این مرحله، عملیات حرارتی نام دارد و در آن پیچ ها را حرارت داده و در مایعی فرو می‌برند. این آبدیدگی باعث می شود که بولت خواص مکانیکی لازم را پیدا کند. به علاوه برای اطمینان از استاندارد خواص مکانیکی، تمامی رول ب.لت ها پس از عملیات حرارتی تست می‌ شوند.

گالوانیزه کردن

رول بولت ها برای مقاومت در برابر رطوبت و مواد شیمیایی باید روکشی مقاوم داشته باشند. این روکش در مرحله گالوانیزه کردن به دست می آید. 

همه چیز در مورد رول بولت

خرید رول بولت

اگر قصد خرید رول بولت دارید پیشنهاد می کنیم این مطلب، به خصوص نکات انتخاب رول بولت مناسب را مطالعه کنید. همچنین بهتر است قبل از خرید، از متریال مصالح پایه، عمق سوراخ کاشت، تعداد رول‌بولت مورد نیاز، فواصل قرارگیری آن ها و میزان بار و فشار وارده بر رول‌بولت آگاهی پیدا کرده و سپس بر اساس این اطلاعات خرید مناسبی انجام دهید. برای برآورد هزینه رول‌بولت نیز می توانید عواملی مانند نوسانات بازار آهن و قیمت روز رول‌بولت را به دست آورید.

کلام آخر

 رول بولت ها نه تنها برای اتصال قطعات مختلف به بتن یا سنگ و سایر مصالح ساختمانی، بلکه برای اتصال و مهار در صتایع دیگر نیز کاربرد دارند. با توجه به انواع مختلف بولت ها از لحاظ سایز و مقاومت، می توان گفت این نوع انکر بولت ها می توانند نیاز هر سازنده ای را تأمین کنند. در این مطلب تلاش کردیم تا اطلاعات جامعی از رول‌بولت ها را برای شما گردآوری کنیم. اگر شما نیز تجربه یا نظری در این زمینه دارید می توانید آن را برای ما و مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *